Miksi vie vähemmän aut forester

malli 2.5 xt

Muutama desi pienempi kulutus automaatilla,onko välitys-suhde pidempi? Kiero ajatus, hiukan suurempaa rengasta vaikkapa vanne tuumaa suurempi tai korkeampaa profiilia , ei leveytä niin menisikö vähemmällä myös? Saisi samalla hieman tulevampaa menoa.
Kyllä se bensa taas pian 1-2v? nousee = 1.9euroa litra.

18

1312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärtänyt

      kaikkea. Esim. tuo tukevampaa menoa?
      Kulutukseen vaikuttaa renkaista puhuttaessa
      vain renkaan vierintävastus, johon taas vai-
      kuttaa rengaspaine. Rengasleveyden merkitys
      ilmansatukseen voidaan sivuuttaa, sillä niin
      vähän se kasvattaa auton otsapintaa.

      • mannelle

        Ai jos autossa xx on 14" vanne ja rengas vaikkapa 175-82-14" ja siihen vaihdetaan vanne 17" ja rengas 205-50-17" niin jo vain on eriplaneetalta tukevuus, ei se niin vaikeaa ole.

        Kulutkseen vaikuttaa renkaan vierintä vastus oikein olet oivaltanut. Vain sanan saat unohtaa ,vaikuttaa muukin esim renkaan leveys.

        Jos renkaan koknais halkaisia kasvaa väliytys myös pitenee mutta ilmavastus muuttu myös auton noustessa joka avaikuttaa myös auton kulutukseen yleensä lisäävästi.


    • forre

      joskus laskin nuo välityssuhteet, ja automaatissa on todella pitemmät välitykset, mutta kääytännön kulutus voi olla toisinpäin, koska automaatti luistaa ylämäissä ja vaihtaa herkästi pienemmälle vaihteelle, joten kulutus nousee.

      • forre

        sori, olikin kyse turbosta, siitä en sano mitään, kun en tiedä.


    • äkstee

      vasemmalla automaatin luvut:
      1 vaihde 2,785 3,454
      2 vaihde 1,545 1,947
      3 vaihde 1,000 1,366
      4 vaihde 0,694 0,972
      5 vaihde ----- 0,738
            
      tasausp. 4,111 4,444

      • äkstee

        Tässä vielä tälläinen taulukko.
        MT=manuaali, AT=automaatti, vaihteiden välityssuhteet, vetopyörästön välityssuhteet ja lopussa ao. vaihteen välityssuhde jaettuna vetopyörästön välityssuhteella ja taulukko lajiteltu tuon viimeisen mukaan.
        Tuosta voi nähdä esimerkiksi, että manuaalin 1 on pienempi kuin automaatin 1.
        Ja manuaalin 5 on hivenen isompi kuin automaatin 4, kun vetopyörästön välityssuhde huomioidaan.
        Jos vetopyörästön välityssuhde laitettaisiin samaksi, niin automaatin 4 olisi isompi kuin manuaalin 5, mutta tämähän on vaan teoreettista jossittelua. Ja automaatissahan tuo 4 on isoin.

        MT   1 vaihde   3,454   4,444   0,777227723
        AT   1 vaihde   2,785   4,111   0,677450742
        MT   2 vaihde   1,947   4,444   0,438118812
        AT   2 vaihde   1,545   4,111   0,375820968
        MT   3 vaihde   1,366   4,444   0,307380738
        AT   3 vaihde   1,000   4,111   0,243249818
        MT   4 vaihde   0,972   4,444   0,218721872
        AT   4 vaihde   0,694   4,111   0,168815373
        MT   5 vaihde   0,738   4,444   0,166066607


      • forre
        äkstee kirjoitti:

        Tässä vielä tälläinen taulukko.
        MT=manuaali, AT=automaatti, vaihteiden välityssuhteet, vetopyörästön välityssuhteet ja lopussa ao. vaihteen välityssuhde jaettuna vetopyörästön välityssuhteella ja taulukko lajiteltu tuon viimeisen mukaan.
        Tuosta voi nähdä esimerkiksi, että manuaalin 1 on pienempi kuin automaatin 1.
        Ja manuaalin 5 on hivenen isompi kuin automaatin 4, kun vetopyörästön välityssuhde huomioidaan.
        Jos vetopyörästön välityssuhde laitettaisiin samaksi, niin automaatin 4 olisi isompi kuin manuaalin 5, mutta tämähän on vaan teoreettista jossittelua. Ja automaatissahan tuo 4 on isoin.

        MT   1 vaihde   3,454   4,444   0,777227723
        AT   1 vaihde   2,785   4,111   0,677450742
        MT   2 vaihde   1,947   4,444   0,438118812
        AT   2 vaihde   1,545   4,111   0,375820968
        MT   3 vaihde   1,366   4,444   0,307380738
        AT   3 vaihde   1,000   4,111   0,243249818
        MT   4 vaihde   0,972   4,444   0,218721872
        AT   4 vaihde   0,694   4,111   0,168815373
        MT   5 vaihde   0,738   4,444   0,166066607

        Sori vaan mutta sä ajattelet ton homman väärinpäin, mitä isompi on "perän" välityssuhde, esim,1/4,44, sitä useamman kierroksen tekee kampiakseli suhteessa vetoakseliin. Pitää laskea näin: esim. AT 4,111X0,694=2,231 ja MT 4,444X0,738=3,2796 joten lopputulos kertoo kuinka monta kierrosta kampura kiertää sillä aikaa kun vetari tekee yhden, ja automaatissa on täten samalla nopeudella huomattavasti vähemmän kierroksia, sillä saadaan teoriassa pienempi kukutus, vaikka automaatti hukkaakin tehoa, käytännön kokemusta noitten kulutuksista mulla ei ole. Hyvää Uutta Vuotta!


      • äkstee
        forre kirjoitti:

        Sori vaan mutta sä ajattelet ton homman väärinpäin, mitä isompi on "perän" välityssuhde, esim,1/4,44, sitä useamman kierroksen tekee kampiakseli suhteessa vetoakseliin. Pitää laskea näin: esim. AT 4,111X0,694=2,231 ja MT 4,444X0,738=3,2796 joten lopputulos kertoo kuinka monta kierrosta kampura kiertää sillä aikaa kun vetari tekee yhden, ja automaatissa on täten samalla nopeudella huomattavasti vähemmän kierroksia, sillä saadaan teoriassa pienempi kukutus, vaikka automaatti hukkaakin tehoa, käytännön kokemusta noitten kulutuksista mulla ei ole. Hyvää Uutta Vuotta!

        Hyvää alkanutta vuotta 2009.
        Kun vimevuonna kirjoitin tuon, olin selvinpäin, mutta kiireinen.
        Nyt en ole selvinpäin, mutta järjissäni olen.
        Saattaa hyvinkin olla virhe noissa välityssuhdeluvuissani.
        Palaan asiaan kun olen selvinpäin :)


      • forre
        äkstee kirjoitti:

        Hyvää alkanutta vuotta 2009.
        Kun vimevuonna kirjoitin tuon, olin selvinpäin, mutta kiireinen.
        Nyt en ole selvinpäin, mutta järjissäni olen.
        Saattaa hyvinkin olla virhe noissa välityssuhdeluvuissani.
        Palaan asiaan kun olen selvinpäin :)

        Hyvä niin, siinä samalla kun toipuu kankkusesta, voi mielessään pyöritellä akseleita ja hammaspyöriä, ja pohtia mikä vaikuttaa mihinkäkin...


      • äkstee
        forre kirjoitti:

        Hyvä niin, siinä samalla kun toipuu kankkusesta, voi mielessään pyöritellä akseleita ja hammaspyöriä, ja pohtia mikä vaikuttaa mihinkäkin...

        Kankkusta ei tullut, mutta nyt tarkistin excelin, jossa olin joskus pyöritellyt noita asioita. Siinä minulla oli Forester XT:n välityssuhteet manuaalille ja automaatille, vetopyörästön välityssuhteet, rengaskoot, kierrosluku. Ja kaavan olin rakentanut niin, että nuo vaihteiden ja vetopyörästön välityssuhdeluvut olivat mukana näin:
        rpm / vs1 / vs2, jossa siis vs1 on vaihteen välityssuhde ja vs2 vetopyörästön välityssuhde.
        Samaan päästään sijoittamalla nuo näin:
        rpm / (vs1 * vs2)
        Kuitenkin tuo edellisessä välityssuhteiden esitystaulukossa on tosiaankin virhe, koska vedin suoraan kaavan ajattelematta loppuun saakka.

        Näiden lukujen pitäisi olla oikein.
        Eli vaihteen vs, vetopyörästön vs ja viimeisessä sarakkeessa laskennallinen nopeus, kun rpm=2200 ja renkaan koko 215/55 17, ja taulukko sortattu kokonaisvälityssuhteen mukaan, joka kuitenkin jätetty tästä pois.

        MT   1 vaihde   3,454   4,444   18,05
        AT   1 vaihde   2,785   4,111   24,21
        MT   2 vaihde   1,947   4,444   32,03
        AT   2 vaihde   1,545   4,111   43,63
        MT   3 vaihde   1,366   4,444   45,65
        MT   4 vaihde   0,972   4,444   64,16
        AT   3 vaihde   1,000   4,111   67,41
        MT   5 vaihde   0,738   4,444   84,50
        AT   4 vaihde   0,694   4,111   97,13

        Eli näyttäisi siltä, että automaatin isoin(4) on isompi kuin manuaalin isoin(5) pykälä.
        Näin maallikkona voisin olettaa, että ajettaessa tasaisesti maantienopeutta, jolloin molemmilla isoin pykälä päällä, automaatti kuluttaa vähemmän. Jotta manuaali kulkisi tuota automaatin nopeutta 97.13, se edellyttäisi rpm=2529, siis 329 kierrosta enemmän kuin automaatilla.


      • MasaBJ
        äkstee kirjoitti:

        Kankkusta ei tullut, mutta nyt tarkistin excelin, jossa olin joskus pyöritellyt noita asioita. Siinä minulla oli Forester XT:n välityssuhteet manuaalille ja automaatille, vetopyörästön välityssuhteet, rengaskoot, kierrosluku. Ja kaavan olin rakentanut niin, että nuo vaihteiden ja vetopyörästön välityssuhdeluvut olivat mukana näin:
        rpm / vs1 / vs2, jossa siis vs1 on vaihteen välityssuhde ja vs2 vetopyörästön välityssuhde.
        Samaan päästään sijoittamalla nuo näin:
        rpm / (vs1 * vs2)
        Kuitenkin tuo edellisessä välityssuhteiden esitystaulukossa on tosiaankin virhe, koska vedin suoraan kaavan ajattelematta loppuun saakka.

        Näiden lukujen pitäisi olla oikein.
        Eli vaihteen vs, vetopyörästön vs ja viimeisessä sarakkeessa laskennallinen nopeus, kun rpm=2200 ja renkaan koko 215/55 17, ja taulukko sortattu kokonaisvälityssuhteen mukaan, joka kuitenkin jätetty tästä pois.

        MT   1 vaihde   3,454   4,444   18,05
        AT   1 vaihde   2,785   4,111   24,21
        MT   2 vaihde   1,947   4,444   32,03
        AT   2 vaihde   1,545   4,111   43,63
        MT   3 vaihde   1,366   4,444   45,65
        MT   4 vaihde   0,972   4,444   64,16
        AT   3 vaihde   1,000   4,111   67,41
        MT   5 vaihde   0,738   4,444   84,50
        AT   4 vaihde   0,694   4,111   97,13

        Eli näyttäisi siltä, että automaatin isoin(4) on isompi kuin manuaalin isoin(5) pykälä.
        Näin maallikkona voisin olettaa, että ajettaessa tasaisesti maantienopeutta, jolloin molemmilla isoin pykälä päällä, automaatti kuluttaa vähemmän. Jotta manuaali kulkisi tuota automaatin nopeutta 97.13, se edellyttäisi rpm=2529, siis 329 kierrosta enemmän kuin automaatilla.

        Täänks äkstee.

        Tota noi, onko vaparissa sama loota ja välitykset kuin XT:ssä ja paljonko alennusvaihteisto lyhentää kokonaisvälitystä?


      • forre
        äkstee kirjoitti:

        Kankkusta ei tullut, mutta nyt tarkistin excelin, jossa olin joskus pyöritellyt noita asioita. Siinä minulla oli Forester XT:n välityssuhteet manuaalille ja automaatille, vetopyörästön välityssuhteet, rengaskoot, kierrosluku. Ja kaavan olin rakentanut niin, että nuo vaihteiden ja vetopyörästön välityssuhdeluvut olivat mukana näin:
        rpm / vs1 / vs2, jossa siis vs1 on vaihteen välityssuhde ja vs2 vetopyörästön välityssuhde.
        Samaan päästään sijoittamalla nuo näin:
        rpm / (vs1 * vs2)
        Kuitenkin tuo edellisessä välityssuhteiden esitystaulukossa on tosiaankin virhe, koska vedin suoraan kaavan ajattelematta loppuun saakka.

        Näiden lukujen pitäisi olla oikein.
        Eli vaihteen vs, vetopyörästön vs ja viimeisessä sarakkeessa laskennallinen nopeus, kun rpm=2200 ja renkaan koko 215/55 17, ja taulukko sortattu kokonaisvälityssuhteen mukaan, joka kuitenkin jätetty tästä pois.

        MT   1 vaihde   3,454   4,444   18,05
        AT   1 vaihde   2,785   4,111   24,21
        MT   2 vaihde   1,947   4,444   32,03
        AT   2 vaihde   1,545   4,111   43,63
        MT   3 vaihde   1,366   4,444   45,65
        MT   4 vaihde   0,972   4,444   64,16
        AT   3 vaihde   1,000   4,111   67,41
        MT   5 vaihde   0,738   4,444   84,50
        AT   4 vaihde   0,694   4,111   97,13

        Eli näyttäisi siltä, että automaatin isoin(4) on isompi kuin manuaalin isoin(5) pykälä.
        Näin maallikkona voisin olettaa, että ajettaessa tasaisesti maantienopeutta, jolloin molemmilla isoin pykälä päällä, automaatti kuluttaa vähemmän. Jotta manuaali kulkisi tuota automaatin nopeutta 97.13, se edellyttäisi rpm=2529, siis 329 kierrosta enemmän kuin automaatilla.

        hyvä että sait excelin päivitettyä, mä en vaivaudu tekeen noita taulukoita... oon ehkä enemmän käytännön läheinen henkilö... vanha laskukone ja lukujen ajattelu saa riittää.


      • äkstee
        MasaBJ kirjoitti:

        Täänks äkstee.

        Tota noi, onko vaparissa sama loota ja välitykset kuin XT:ssä ja paljonko alennusvaihteisto lyhentää kokonaisvälitystä?

        möhemmin tänään....


      • äkstee
        MasaBJ kirjoitti:

        Täänks äkstee.

        Tota noi, onko vaparissa sama loota ja välitykset kuin XT:ssä ja paljonko alennusvaihteisto lyhentää kokonaisvälitystä?

        Otin tekniset tiedot Subaru Suomen sivuilta.
        Manuaalissa, jossa alennusvaihde on, mukana sen välityssuhde 1,447, eli tuo viimeinen sarake on laskettu vaihteen vs * vetopyörästön vs * alennusvaihteen vs.
        Automaatissa muutoin vastaavasti, mutta ilman alennusvaihdetta kun sitä ei ole.
        Ja sortattu tuon kokonaisvälityssuhteen perusteella.
        Manuaalin 1 alennusvaihteen kanssa on luonnollisesti pienin pykälä ja automaatin 4 on isoin.

        MT   1 AV   3,454   20,547
        MT   1    3,454   14,199
        MT   2 AV   2,062   12,266
        AT   1    2,785   11,449
        MT   3 AV   1,448    8,614
        MT   2    2,062    8,477
        MT   4 AV   1,088    6,472
        AT   2    1,545    6,351
        MT   3    1,448    5,953
        MT   5 AV   0,871    5,181
        MT   4    1,088    4,473
        AT   3    1,000    4,111
        MT   5    0,871    3,581
        AT   4    0,694    2,853

        VP      4,111   
        AV      1,447   

        En saanut noita lukuja näkymään selkeämmin tuossa sivulla.


      • MasaBJ
        äkstee kirjoitti:

        Otin tekniset tiedot Subaru Suomen sivuilta.
        Manuaalissa, jossa alennusvaihde on, mukana sen välityssuhde 1,447, eli tuo viimeinen sarake on laskettu vaihteen vs * vetopyörästön vs * alennusvaihteen vs.
        Automaatissa muutoin vastaavasti, mutta ilman alennusvaihdetta kun sitä ei ole.
        Ja sortattu tuon kokonaisvälityssuhteen perusteella.
        Manuaalin 1 alennusvaihteen kanssa on luonnollisesti pienin pykälä ja automaatin 4 on isoin.

        MT   1 AV   3,454   20,547
        MT   1    3,454   14,199
        MT   2 AV   2,062   12,266
        AT   1    2,785   11,449
        MT   3 AV   1,448    8,614
        MT   2    2,062    8,477
        MT   4 AV   1,088    6,472
        AT   2    1,545    6,351
        MT   3    1,448    5,953
        MT   5 AV   0,871    5,181
        MT   4    1,088    4,473
        AT   3    1,000    4,111
        MT   5    0,871    3,581
        AT   4    0,694    2,853

        VP      4,111   
        AV      1,447   

        En saanut noita lukuja näkymään selkeämmin tuossa sivulla.

        Hyvää infoa. Kiitos vaivannäöstä!


      • äkstee kirjoitti:

        Otin tekniset tiedot Subaru Suomen sivuilta.
        Manuaalissa, jossa alennusvaihde on, mukana sen välityssuhde 1,447, eli tuo viimeinen sarake on laskettu vaihteen vs * vetopyörästön vs * alennusvaihteen vs.
        Automaatissa muutoin vastaavasti, mutta ilman alennusvaihdetta kun sitä ei ole.
        Ja sortattu tuon kokonaisvälityssuhteen perusteella.
        Manuaalin 1 alennusvaihteen kanssa on luonnollisesti pienin pykälä ja automaatin 4 on isoin.

        MT   1 AV   3,454   20,547
        MT   1    3,454   14,199
        MT   2 AV   2,062   12,266
        AT   1    2,785   11,449
        MT   3 AV   1,448    8,614
        MT   2    2,062    8,477
        MT   4 AV   1,088    6,472
        AT   2    1,545    6,351
        MT   3    1,448    5,953
        MT   5 AV   0,871    5,181
        MT   4    1,088    4,473
        AT   3    1,000    4,111
        MT   5    0,871    3,581
        AT   4    0,694    2,853

        VP      4,111   
        AV      1,447   

        En saanut noita lukuja näkymään selkeämmin tuossa sivulla.

        Foresterin esitteessä 2006 mallin vetopyö-
        rästön välityssuhteiksi on mainittu 2.0
        manuaalilla 4.111 ja 2.0 automaatilla 4.444.

        Turbolla nuo ovat sitten esitteessä päinvastoin.
        Pitäneekö olla niin, vai onkohan meneet
        painossa väärinpäin? Ei muuten kun niissä
        tiedoissa on muitakin virheitä.


      • äkstee
        Täpinä kirjoitti:

        Foresterin esitteessä 2006 mallin vetopyö-
        rästön välityssuhteiksi on mainittu 2.0
        manuaalilla 4.111 ja 2.0 automaatilla 4.444.

        Turbolla nuo ovat sitten esitteessä päinvastoin.
        Pitäneekö olla niin, vai onkohan meneet
        painossa väärinpäin? Ei muuten kun niissä
        tiedoissa on muitakin virheitä.

        Vuosimallista en tiedä, mutta maahantuojan sivuilta mallistosta: Forester 2.0, 2.0 Sport ja 2.0 Exclusive/Hinnasto ja tekniset tiedot

        ja siinä on sitten erikseen datasheet bensa- ja diesel-mallille.
        Kyllä se näyttää olevan sama vetopyörästön välityssuhde 4,111 bensamalleissa MT ja AT. Dieselissä, jota toistaiseksi saatavilla ainoastaan manuaalina välityssuhde on 4,444.


      • äkstee
        Täpinä kirjoitti:

        Foresterin esitteessä 2006 mallin vetopyö-
        rästön välityssuhteiksi on mainittu 2.0
        manuaalilla 4.111 ja 2.0 automaatilla 4.444.

        Turbolla nuo ovat sitten esitteessä päinvastoin.
        Pitäneekö olla niin, vai onkohan meneet
        painossa väärinpäin? Ei muuten kun niissä
        tiedoissa on muitakin virheitä.

        Samat jupinat kuin aiemmin, mukana nyt myös dieselin välityssuhteet:

        MT 1 AV   3,454      20,547
        Diesel 1   3,454      15,350
        MT 1   3,454      14,199
        MT 2 AV   2,062      12,266
        AT 1   2,785      11,449
        MT 3 AV   1,448      8,614
        MT 2   2,062      8,477
        Diesel 2   1,750      7,777
        MT 4 AV   1,088      6,472
        AT 2   1,545      6,351
        MT 3   1,448      5,953
        MT 5 AV   0,871      5,181
        Diesel 3   1,062      4,720
        MT 4   1,088      4,473
        AT 3   1,000      4,111
        MT 5   0,871      3,581
        Diesel 4   0,785      3,489
        AT 4   0,694      2,853
        Diesel 5   0,634      2,817
        Diesel 6   0,557      2,475


        VP   4,111   (bensa)
        AV   1,447   (bensa)
        VP   4,444   (diesel)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      218
      1481
    2. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1286
    3. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      4
      1128
    4. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      17
      1096
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      948
    6. Minä täällä vaan

      Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      920
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

      Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      885
    8. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      850
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      38
      796
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      795
    Aihe