Kastelu & lääkäri

Yks äiti

Onks kokemuksia hyvästä lastenlääkäristä pk-seudulla, joka tuntee kasteluasiat?

4,5 v. kuopuspojalla ongelmia sekä yöllä että ajoittain myös päivällä. Ihan rauhallisesti asiaan suhtaudutaan, mutta olisi jo kiva saada lääkärin käsitys asiasta ja sulkea pois tulehdukset yms.

5

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasta 5

vuotiaana lääkityksen. Meidän tyttö kasteli vielä 5 vuotiaana öisin. En muista lääkkeen nimeä, mutta auttoi kyllä. Nyt täysin kuiva ja ikää 6,5v ollut jo jonkin aikaa. Kaikillahan se ei tehoa. Ajattelin, että mihinkään hälytyspatja- pelleilyyn en lähde mukaan.Eikä ykistyinen lastenlääkäri sitä edes tyrkyttänyt. Olen kuullut, että tk:ssa enemmänkin sitä patjaa tyrkyttävät.

• itse siitä kärsinyt

hei!
        Itse olen muksuna tuosta vaivasta kärsinyt, tosin kärsin vielä peruskoulussaki, taisi loppua vasta neljännellä tai viidennellä luokalla.
        Mulla oli se pirun patja, itepä en siihe heränny, mut kyl kaikki muut talossa sit kyl heräs.
        Et sitä patjaa en suosittele, siitä ei kärsi ku muut talossa asujat.
        Itse en ole koskaan lääkityksestä kuullutkaan??
        Tosin, voi olla et on keksitty vasta sen jälkeen kun itse pääsin tuosta eroon. :/
        Nyt tää aihe mietityttäny kyl itteäki ku esikoista odotellaa, että kärsiikö sitten meidän muksu tuosta myös. (nyt siis itte oon jo 20, joten aika paljonhan tuosta on aikaa.)
        Ja kannattaaha sitä lääkärille mennä kyseleen asiasta, kyl mie uskon et ne jotai vastauksia antaa..Jos eivät viel mitää hoitoja aloita siihe...

• on yksilöllistä
        itse siitä kärsinyt kirjoitti:

hei!
        Itse olen muksuna tuosta vaivasta kärsinyt, tosin kärsin vielä peruskoulussaki, taisi loppua vasta neljännellä tai viidennellä luokalla.
        Mulla oli se pirun patja, itepä en siihe heränny, mut kyl kaikki muut talossa sit kyl heräs.
        Et sitä patjaa en suosittele, siitä ei kärsi ku muut talossa asujat.
        Itse en ole koskaan lääkityksestä kuullutkaan??
        Tosin, voi olla et on keksitty vasta sen jälkeen kun itse pääsin tuosta eroon. :/
        Nyt tää aihe mietityttäny kyl itteäki ku esikoista odotellaa, että kärsiikö sitten meidän muksu tuosta myös. (nyt siis itte oon jo 20, joten aika paljonhan tuosta on aikaa.)
        Ja kannattaaha sitä lääkärille mennä kyseleen asiasta, kyl mie uskon et ne jotai vastauksia antaa..Jos eivät viel mitää hoitoja aloita siihe...

Ehkä ei tarvitse turhia hötkyillä. Omista lapsistani yksi kasteli 7-vuotiaaksi, enkä edes kertonut siitä neuvolassa, kun tuttavat olivat lääkityksillä ja patjoilla, ja voi voi, nyt on yökastelija talossa ja pitää hoitaa. Siinä sitä lapsille vasta tuli olo, että olivat kummallisia.

Tuo meidän yökastelija oli todella sikeäuninen eikä herännyt rakkonsa toimintaan. Ostin metritavarana muovitettua froteeta, ja pyöräytin päivän aikana lakanapyykin koneessa ja kuivurissa. Lapsi käväisi aamulla pikasuihkussa. Tällä tavalla sujui useampi vuosi, yleensä lakanat eivät kastuneet ihan joka yö, ja 6v:n ikäpyykin jälkeen vain pari kertaa viikossa.

Ei hän varmaankaan käsittänyt edes, ettei noin kuulu tapahtua, kun en asiasta pitänyt melua tai siihen puuttunut. Kastelu jäi ihan itsestään pois.

Kaksi muuta lastamme, molempia sukupuolia yksi, ovat olleet kuivia jo parivuotiaista.

Tietenkin, jos lapsi yökyläilee paljon, tai ahdistuu pissailustaan, on syytä hoitaa tuo vaiva, lapsen oman mukavuuden takia. Mutta välillä tuntuu, että vanhemmilla on prioriteettina, että lapsesta saadaan "normaali" eli muottiin menevä mahdollisimman nuorena.

Mutta jo se, että aletaan 3-4-vuotiaan kohdalla hössöttämään yökastelusta, haittaa lasta - hän tietää, että joku on vialla, ja sitä hoidetaan ja lääkitään. Yleensä kastelu johtuu siitä, että vasopressiinin eli virtsan kertymistä estävän hormonin tuotanto ei ole _vielä_ käynnistynyt. Suurimmalla osalla se käynnistyisi itsestäänkin. Kunhan vanhemmat malttaisivat antaa lapselle aikaa..

• elisabet79

Mun 9v. tyttärellä sama ongelma, joillakin vaan tuo hormoni alkaa toimimaan myöhemmin, ei ole ollut apua lääkkeistä eikä pissihälyttimestä... lapsesi vielä niin pieni, että tuskin suostuvat lääkärissä auttamaan, meilläkin suostuvat tutkimaan vasta kun 7v.

• kille

Lähete lastenklinikalle olis paras. Ehkä yksityisistä urologeista joku vois myös auttaa. Tk:ssa voi ottaa pissanäytteet ja sulkea tulehdukset pois. Muuten tk:ssa eivät oikein osaa hoitaa, aina lääkkeet, hälytyspatja, lääkkeet rumba. Ja kirjoittavat tosi huonoja c-todistuksia kelaa varten. 5-vuotiaan pitäis saada hoitotukea... Mut muista pitää kastelupäiväkirjaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      23
      2413
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1640
    3. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      251
      952
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      276
      931
    5. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      907
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      893
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      814
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      110
      739
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      46
      725
    10. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      8
      698
    Aihe