Schroderus suvun vaiheet?

Rode.

Schroderus suvun vaiheet Saksasta-Suomeen.

15

8559

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rode.

      Schroderus-suvun vaiheet, Saksa-Ruotsi-Suomi, vai
      Saksa-Suomi? Ja mitä kautta Pohjois-Suomi, ja miksi Oulun-seutu? Kiinnostaa niin hillittömästi,
      että mistä sitä on lähdetty!

      • Samaa sukua

        Sukutarinan mukaan Schroderuksen suvun kantaisä on 1600-luvulla Mecklenburgista Saksasta kotoisin oleva Ivar Schröder, joka tuotiin valtionvankina Ruotsista Kajaanin linnaan. Vapauduttuaan tämä varakas mies osti Sotkamosta kolme taloa. Sopalan talo on aikoinaan ollut Kainuussa erittäin merkittävä. Tämä koskee siis Kainuun Schroderuksia. Schroderuksia löytyy Suomesta muitakin sukuja. Kainuun Schroderuksia on tutkittu paljonkin, ja itse sain aikoinaan hyviä tietoja kirjasta: Bergholm Axel: Sukukirja. Suomen aatelittomia sukuja 2. 1901.


      • schr...
        Samaa sukua kirjoitti:

        Sukutarinan mukaan Schroderuksen suvun kantaisä on 1600-luvulla Mecklenburgista Saksasta kotoisin oleva Ivar Schröder, joka tuotiin valtionvankina Ruotsista Kajaanin linnaan. Vapauduttuaan tämä varakas mies osti Sotkamosta kolme taloa. Sopalan talo on aikoinaan ollut Kainuussa erittäin merkittävä. Tämä koskee siis Kainuun Schroderuksia. Schroderuksia löytyy Suomesta muitakin sukuja. Kainuun Schroderuksia on tutkittu paljonkin, ja itse sain aikoinaan hyviä tietoja kirjasta: Bergholm Axel: Sukukirja. Suomen aatelittomia sukuja 2. 1901.

        Itse olen kuullut että joku pappi tullut suomeen aikanaan josta tämä suku lähtöisin. Kuulemma sukua saatu tutkittua itävaltaan saakka.


      • Schroderus vm.1943
        schr... kirjoitti:

        Itse olen kuullut että joku pappi tullut suomeen aikanaan josta tämä suku lähtöisin. Kuulemma sukua saatu tutkittua itävaltaan saakka.

        Myös minä tapasin kerran Kemijärven Luusuasta kotoisin olevan naisen, joka kertoi sukulaisensa tehneen sukututkimuksen suvustamme. Samanlaisia tietoja oli myös sieltä saanut selville. Siis että Schroderuksen suku on lähtöisin Saksasta, suvussamme paljon pappeja ja nimismiehiä . Tervolassa on jopa pappila, jota kutsuttu Schroderuksen pappilaksi . Suvussa esiintyy taiteellisuutta eri aloilta, isäni oli musiikillisesti lahjakas myös, itse maalaan ja kirjoitan. Ylpeitä saamme olla taustastamme !


    • sukututkija
    • Entinenpotilas

      Laulaja ja poliisi Petrus Schroderus, edesmennyt turkulainen professori Lauri Rauramo tulevat minulle mieleen.

    • Anonyymi

      Mistähän luin, että johonkin Schroderus-sukuun liittyi sukunimen muutos, oliko 1800-l. Ei nyt tule mieleen, mistä luin.

      • Anonyymi

        Vuonna 1936 kainuussa muutti Schroderuksia sukunimekseen Oulujärvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1936 kainuussa muutti Schroderuksia sukunimekseen Oulujärvi.

        Suomennettuna olen kuullut muunnettava Sarakorkea.


    • Anonyymi

      Itsenäistymisen aikoina muutettiin moni hyvä nimi suomalaiseksi. Schroderus oli ehkä myös hankala ääntää monelle suomalaiselle, vääntyi ehkä milloin miksikin.

    • Anonyymi

      Minulle on kerrottu että alun perin nimi ollut Schröder, tavallinen nimi Saksassa, mutta muutettu ajan hengen mukaan latinaan kalskahtavaan Schroderukseen.

    • Anonyymi

      Tämä oli yllätys, että nämä Rauramotkin olivat alunperin Schroderuksia. Nimi oli suomennettu siis.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe