Vuokraisännän oikeudet

JohQu

Millaisia oikeuksia on laissa säädetty vuokraisännälle? Olemme poikaystäväni kanssa asuneet yksityisellä henkilöllä vuokralla ja muutaman kerran tämä vuokraisäntä on molempien ollessa poissa kotoa käynyt asunnossa omilla avaimillaan.
Onko tämä laissa säädetty oikeus? Pitäisikö käynneistä ilmoittaa etukäteen jotta osaisimme olla kotona? Eikö yksityiseltä asunnon vuokrannutta koske yksityisyyden suoja?
Aiemmin asumissani asunnoissa ei vuokraisäntä ole käynyt omilla avaimilla katselemassa ainakaan ilman ilmoitusta siitä, mikä olisi edes kohteliasta vuokralaisia kohtaan.
Lisäksi aiemmin asunnossa asuneet ovat saaneet vuokraisännältä kännisiä puheluita (on vanhempi mieshenkilö) ja myös heidän asunnossa asuessaan oli siellä omilla avaimillaan käynyt ilmoittamatta.
Asiasta huolestuin koska jo toistamiseen kuukauden sisällä huomaan että asunnossa on joku käynyt ja olisi se kiva tietää että miksi???? Ei luulisi niin usein olevan tarvetta tarkastaa asuntoa......

10

2127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäntä tarkastaa

      omaisuuttaan säännöllisesti ja puuttuu heti esim vuotaviin hanoihin ja tukkoisiin lavuaareihin.

      Myös vessanpytyn kunto tarkastetaan ja tiskipöydän hajulukon tiiveys.

      • JohQu

        Eli vuokraisännällä on täysi oikeus käydä asunnossa silloin kun sattuu häntä huvittamaan? Huolimatta siitä että asunnossa oikeasti asuu joku? Ei siis yksityissuojaa lainkaan vuokra-asunnoissa?


      • JohQu kirjoitti:

        Eli vuokraisännällä on täysi oikeus käydä asunnossa silloin kun sattuu häntä huvittamaan? Huolimatta siitä että asunnossa oikeasti asuu joku? Ei siis yksityissuojaa lainkaan vuokra-asunnoissa?

        Vuokranantajalla on oikeus tarkistaa asunnon kunto, mutta edellyttää ennakkoilmoitusta.

        Katso http://www.finlex.fi

        Ja laki on 481/2001


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vuokranantajalla on oikeus tarkistaa asunnon kunto, mutta edellyttää ennakkoilmoitusta.

        Katso http://www.finlex.fi

        Ja laki on 481/2001

        Oikea on 481/1995.

        Ajatuskatko..


      • nykyään
        JohQu kirjoitti:

        Eli vuokraisännällä on täysi oikeus käydä asunnossa silloin kun sattuu häntä huvittamaan? Huolimatta siitä että asunnossa oikeasti asuu joku? Ei siis yksityissuojaa lainkaan vuokra-asunnoissa?

        omistusasunnossa.Ei kyllä vuokraisännällä ole oikeutta tulla miten haluaa.Oikeus kuntotarkastuksiin kyllä on mutta silloin kun sovittu ja olette paikalla.Kannattaa jutella hänen kanssaan koska on ominut oikeuksia joita hänellä ei ole.Se on jo kotirauhan rikkomista.Toki kannattaa pysyä väleissä ja sopia säännöistä.


      • taas asun
        nykyään kirjoitti:

        omistusasunnossa.Ei kyllä vuokraisännällä ole oikeutta tulla miten haluaa.Oikeus kuntotarkastuksiin kyllä on mutta silloin kun sovittu ja olette paikalla.Kannattaa jutella hänen kanssaan koska on ominut oikeuksia joita hänellä ei ole.Se on jo kotirauhan rikkomista.Toki kannattaa pysyä väleissä ja sopia säännöistä.

        VVO:lla. Olen asunut tässä asunnossa vähän yli puoli vuotta. Kaksi kertaa on tarkistettu vesikalusteet (vanha talo). Käytännössä tarkoittaa vessanpytyn mekanismin tarkistusta. Niin tässä ja muissakin asumissani vuokra-asuinnoissa on aina jaettu postiluukusta muutamaa päivää aikaisemmin lappu milloin huoltomies tulee. Lapussa kyllä mainitaan, että jos ketään ei ole kotona, huoltomies käyttää yleisavainta. Mutta eivät he tule noin vain mitään ilmoittamatta.


      • JohQu
        taas asun kirjoitti:

        VVO:lla. Olen asunut tässä asunnossa vähän yli puoli vuotta. Kaksi kertaa on tarkistettu vesikalusteet (vanha talo). Käytännössä tarkoittaa vessanpytyn mekanismin tarkistusta. Niin tässä ja muissakin asumissani vuokra-asuinnoissa on aina jaettu postiluukusta muutamaa päivää aikaisemmin lappu milloin huoltomies tulee. Lapussa kyllä mainitaan, että jos ketään ei ole kotona, huoltomies käyttää yleisavainta. Mutta eivät he tule noin vain mitään ilmoittamatta.

        Huolestuttavinta on ehkä kuitenkin se kun ei tiedä pitäisikö tehdä rikosilmoitus siitä että joku on käynyt asunnossa koska en voi sadan prosentin varmuudella tietää että se on ollut juuri vuokraisäntä sillä mitään ennakkoilmoitusta ei ole tullut ja silti asunnossa joku on ollut. Onko siis kyse siitä että joku luvatta käy siellä omilla avaimillaan vai juuri vuokraisännän kuntotarkastuksista.
        Putkien kanssa ei mitään ongelmia pitäisi olla sillä talo on rivitalo ja aika tuore sellainen =)Ja vesimittarien lukematkin ilmoitetaan itse suoraan taloyhtiölle tai vastaavalle joka niistä laskuttaa.
        Lähinnä juuri tuolta lainsäädännön kannalta halusin asiasta kysellä. Et olis tietoa ennnen ku miettii asiaa sen pidemmälle.


      • ja haluatte asua siinä
        JohQu kirjoitti:

        Huolestuttavinta on ehkä kuitenkin se kun ei tiedä pitäisikö tehdä rikosilmoitus siitä että joku on käynyt asunnossa koska en voi sadan prosentin varmuudella tietää että se on ollut juuri vuokraisäntä sillä mitään ennakkoilmoitusta ei ole tullut ja silti asunnossa joku on ollut. Onko siis kyse siitä että joku luvatta käy siellä omilla avaimillaan vai juuri vuokraisännän kuntotarkastuksista.
        Putkien kanssa ei mitään ongelmia pitäisi olla sillä talo on rivitalo ja aika tuore sellainen =)Ja vesimittarien lukematkin ilmoitetaan itse suoraan taloyhtiölle tai vastaavalle joka niistä laskuttaa.
        Lähinnä juuri tuolta lainsäädännön kannalta halusin asiasta kysellä. Et olis tietoa ennnen ku miettii asiaa sen pidemmälle.

        niin hoitakaa asia hienostuneesti.Eli jos siellä todella on käyty ja mitään ei ole viety niin todennäköisesti siellä on käynnyt vuokraisäntä.Keskustelette vuokraisännän kanssa että teillä käydään mahdollisten entisien asukaiden toimesta kun olette poissa ja ajattelitte pyytää poliisin suorittaa tutkimuksia asiasta.Luulen että vuokraisäntä ymmärtää tilanteen ja käynnit teillä loppuu.


      • oikeus kä'ydä
        JohQu kirjoitti:

        Eli vuokraisännällä on täysi oikeus käydä asunnossa silloin kun sattuu häntä huvittamaan? Huolimatta siitä että asunnossa oikeasti asuu joku? Ei siis yksityissuojaa lainkaan vuokra-asunnoissa?

        Ymmärtääkseni vuokra-asunto on vuokralaisen hallinnassa silloin kun hän siellä asuu ja hoitaa vuokransa ajallaan. Vuokraisäntä (olipa sitten yksityinen henkilö tai yritys/yhtiö) saa tulla asunnon kuntoa tarkistamaan vain jos asiasta on yhdessä sovittu. Yleensä vuokralainen on myös itse paikalla.

        Vuokralla asujalla on oikeus kotirauhaan, ja periaatteessa jos joku käy luvatta asunnossa, vuokralaisella on oikeus kutsua poliisit. ongelmana yksityisellä vuokranantajalla tietenkin on, että jos tulee riitoja, myös vuokrasopimus helposti irtisanotaan (ihan muusta tekosyystä).

        Tuolla alempana joku kirjoitti, että voisi mainita, että entiset asukkaat käyvät luvatta asunnossa ja siksi olet ajatellut kutsua poliisit. Voisi tosiaan tehota tai ainakin vuokranantaja kertoisi suoraan itse käyneensä asunnossa. Voisi tietenkin sitten neuvotella että miksi ja että jos kerran asumisessa ei ole ongelmia, voisi vuokranantajakin teihin enemmän luottaa.

        Me myös vuokraamme asuntoa rivarissa. Selvitin ennen vuokraamista, että meillä ei tosiaan ole oikeutta käydä asunnossa ilman erillistä sopimista. Tiedän kyllä, että toisen osakkeen omistaja käy tarkistelemassa jatkuvasti yhtiön kuntoa ja ilmeisesti omistamaansa asuntoa, vaikka vuokraakin sitä. Omalla kohdallani pitäisin sitä loukkauksena.


    • sopimatta

      Sarjoita lukko uudelle avaimelle. Vuokraisännällä ei ole mitään asiaa toisen kotiin, ei vaikka omistaisi sen. Tietysti vuokraisännälle pitää järjestää mahdollisuus tarkastaa paikkoja tai järjestään asunnon esittely, mutta se on sovittava. Ilman lupaa asuntoon saa mennä tyyliin tulipaloa sammuttamaan tai vuotavaa vesiputkea korjaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe