Auttaisitteko vähän? Patti...

MantaMatilda.

Heip!

Olen vähän "paniikissa". Löysin meidän Mantan selästä sellaisen sormenpään kokoisen pahkuran, ihan ihon päällä sellainen patti. Ihankun joku iso syylä tai sen tapainen.

Se oli ihan ihonvärinen, mutta kun sitä puristelin ja kokeilin millainen se on, ja että sattuuko Mantaa, niin se meni selliseksi punaseksi (siis kai veri nousi siihen pintaan jotenkin.) Nyt se on aika häijyn näkönen "näppylä".

Meidän naapuri meinasi, että se olisi rasvapatti, kun ei ole mitenkään kipeä, ekä Manta sitä arista.

Olen yrittänyt kauheasti etsiä tietoa, ja sitä löytyy mutta himpsutti kun ei löydy kuvia noista pateista.

Voinkohan seurailla, vai pitäisikö heti viedä lääkäriin? Itse olen sen lääkärin kannalla, mutta jos edes vähän saisi vihiä mikä se voisi olla. Ikinä ei aiemmin ole tuollaisia ollut:( Ja aina sitä pelkää pahinta, kun ei Mantakaan enään ihan pikkutyttö ole, mutta ei ihan vanhuskaan vielä.

18

13735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivat olla ihan vain rasvapatteja, ja pahempi mahdollisuus että ovat pahalaatuisia "patteja".
      Eli veisin sinuna eläinlääkäriin syynnättäväksi.
      Mielestäni ei koskaan kukaan mene eläinlääkäriin turhaan.

      • deLumiSade

        Uman kanssa.Mitä tyhjää miettimään?Lääkäriin ja mars!Ja P.S.Moi Uma:)


      • deLumiSade kirjoitti:

        Uman kanssa.Mitä tyhjää miettimään?Lääkäriin ja mars!Ja P.S.Moi Uma:)

        Hyvää Uutta-Vuotta!


      • deLumiSade
        umalehtinen kirjoitti:

        Hyvää Uutta-Vuotta!

        sinne teille!


      • MantaMatilda.

        Pattia, niin se on ihan sen näkönen, että vois posahtaa millähetkellä hyvänsä. Jotain siellä on sisällä, siltä ainakin näyttää. Mutta ei mitenkään sellanen finnin näkönen, että siinä olisi pää.

        Se on siinä nahassa kiinni ihan selkeesti, ja tulee nahan mukana, ei ole kehossa kiinni. Putsasin sitä varovasti puhdistuaineelle, siitä ei kai haittaa?

        No kun saan käytyä siellä lääkärissä, niin kerron sitten mitä lääkäri sanoi siitä.

        Kiitos teille vastauksista:) Tiesin juuri tuon ja sitä pelkäsinkin, että voi olla pahempaakin.


      • MantaMatilda. kirjoitti:

        Pattia, niin se on ihan sen näkönen, että vois posahtaa millähetkellä hyvänsä. Jotain siellä on sisällä, siltä ainakin näyttää. Mutta ei mitenkään sellanen finnin näkönen, että siinä olisi pää.

        Se on siinä nahassa kiinni ihan selkeesti, ja tulee nahan mukana, ei ole kehossa kiinni. Putsasin sitä varovasti puhdistuaineelle, siitä ei kai haittaa?

        No kun saan käytyä siellä lääkärissä, niin kerron sitten mitä lääkäri sanoi siitä.

        Kiitos teille vastauksista:) Tiesin juuri tuon ja sitä pelkäsinkin, että voi olla pahempaakin.

        mun yhelle koiralle tuli vanhana noita ''talipatteja'' selänpäälle parikertaa, mä ite niitä tyhjensin puristamalla, sitte laitoin puhdistusainettä kun oli tyhjä..olin saanut kyllä siunauksen tuohon toimintaani eläinlääkäri tuttavaltani..


      • MantaMatilda.
        Sikra kirjoitti:

        mun yhelle koiralle tuli vanhana noita ''talipatteja'' selänpäälle parikertaa, mä ite niitä tyhjensin puristamalla, sitte laitoin puhdistusainettä kun oli tyhjä..olin saanut kyllä siunauksen tuohon toimintaani eläinlääkäri tuttavaltani..

        Alkaa sitä likistelemään kun en tiedä mikä se on. Mutta se ei ole onneksi mitenkään kipeä, ja ei haittaa Mantaa. Ehkä juuri siksi ei ole kipeä kun on siinä nahassa kiinni.

        En sitten sitäkään tiedä, että olisiko siihen sattunut joku kun tuolla ulkonakin maassa kieriskelee, ja se olisi sitten kerännyt jotain nestettä sisäänsä. Mutta voi hyvin olla myös joku mätäpaise vaikka ei mitään vuodakkaan, mutta saattaa kyllä puhjeta jos kellii tuolla kovassa lumessa. Ja en sitten tiedä onko se paha, jos raapiutuu auki?


      • MantaMatilda. kirjoitti:

        Alkaa sitä likistelemään kun en tiedä mikä se on. Mutta se ei ole onneksi mitenkään kipeä, ja ei haittaa Mantaa. Ehkä juuri siksi ei ole kipeä kun on siinä nahassa kiinni.

        En sitten sitäkään tiedä, että olisiko siihen sattunut joku kun tuolla ulkonakin maassa kieriskelee, ja se olisi sitten kerännyt jotain nestettä sisäänsä. Mutta voi hyvin olla myös joku mätäpaise vaikka ei mitään vuodakkaan, mutta saattaa kyllä puhjeta jos kellii tuolla kovassa lumessa. Ja en sitten tiedä onko se paha, jos raapiutuu auki?

        mä luulen että on joku talipatti vaan, mutta eläinlääkäri sulle kertoo varmasti mikä se on...;)


      • niitäkin kuules

        löytyy jotka menee turhaan eläinlääk.minä tiien ainakin yhen..meiän äitin..ei saa ees kynsii leikattua itse kun koira puree ranteista..hienoa :)
        ensinnäkin,rasvapatti on irtonainen,ihon alla oleva klunssi.syöpä tms kasvain on kiintee ja kasvaa reippaaseen tahtiin.siinä erot.


      • MantaMatilda. kirjoitti:

        Pattia, niin se on ihan sen näkönen, että vois posahtaa millähetkellä hyvänsä. Jotain siellä on sisällä, siltä ainakin näyttää. Mutta ei mitenkään sellanen finnin näkönen, että siinä olisi pää.

        Se on siinä nahassa kiinni ihan selkeesti, ja tulee nahan mukana, ei ole kehossa kiinni. Putsasin sitä varovasti puhdistuaineelle, siitä ei kai haittaa?

        No kun saan käytyä siellä lääkärissä, niin kerron sitten mitä lääkäri sanoi siitä.

        Kiitos teille vastauksista:) Tiesin juuri tuon ja sitä pelkäsinkin, että voi olla pahempaakin.

        on nestettä niin silloin se on melko varmasti ihan vaaraton. voisit vaikka soittaa el.lääkärille ja kuvailla sitä pattia. jos patin puhkaisee niin sinne saattaa kerääntyä bakteereita. mun yhden ystävän koiralla on kaksi isoa pattia alaselässä ja ne ei millään parannu :-(
        toinen on melkein nyrkin kokoinen. ei ne el.lääkäritkään tee muuta kun tyhjentävät sen ja antaa antibioottikaa jos tulehdus tulee.
        toivottavasti saat selville mikä se patti on ja että paranee. ja hyvää uutta vuotta.


    • n.sorsa

      voi olla moni, voi olla rasvapatti, kasvain tai onnettomuudesta tullut patti. Mutta käväise lekurissa.

    • MantaMatilda.

      Huomena lääkäriin, ja niin oli tarkoituskin.

      Itsellä on ihan hirvee patti kammo, ja siksi pitää vähän kysellä, kun se lääkäriin menokin pelottaa:(

      Eihän sitä saa itsekkään rauhaa ennenkun toisen on käyttänyt lääkärissä. Täytyy vain toivoa parasta, ja että se olisi vain rasvaptti. Nyt se on kyllä sen näkönen, että ihan hirvittää kun menin sitä puristelemaan:(

      Mutta pakko sekin oli kokeilla, että mikä se on, ja onko kipeä. Ihan pirteä tuo Manta onneksi muuten on, ja jaksaa hyvin leikkiä ja syödäkkin:)

    • arkipiru

      meidänkin sakuille tullut aina silloin tällöin. Ajan kuluessa ne on kuitenkin itsestään puhjennut ja mätää täynnähän ne on ollut.

      Viimeksi juuri itsenäisyyspäivänä sellainen patti puhkesi koiraa harjatessa, mutta pelkkä puristeleminen ja puhdistaminen riitti silloinkin.

      Pasipastaa tuo Justiina on niihin käyttänyt.

      • sakun selässä

        useesti ollu niitä..jotain tahnaahan niist tulee kun puristaa..teen ekaks neulalla reiän ja puristan ja putsaan,ja avot taas luistaa paremmin ;)
        jengi on ihan kiihkois tääl et HETI ELÄINLÄÄKÄRIIN!!APUA APUA MITÄ RÄÄKKÄÄJIÄ,KUN ITE MENEE PUHKOMAAN NIITÄ!! kohta on petan porukat ovella :P


    • joillakin roduilla aika yleisiä, ja onneksi monesti aika harmittomia.

      Toki niissä on myös pahanlaatuisia mutta ei pidä maalata piruja seinille.

      Kun/jos niitä tyhjentää pitää varoa että ei riko sitä "sisäänpäin" ettei se tulehduserite ja kaikki mähnä jää ihon alle kudoksiin vaan tulee ulos, sen jälkeen desinfiointi.
      Jos ärtyvät niin antibiootti ja tyhjennys on ne keinot joilla meidän el-lääkäri niitä hoitaa.
      Murrelta on poistettu kerran leikkauksella monta, sen jälkeen on uudet saatu pidettyä kurissa tyhjennyksillä ja toisinaan antibiooteilla.

      Niiden "aktivoituminen" liittyy karvanvaihtoaikaan.

      • MantaMatilda.

        Lääkärissä näytillä, nyt seuraillaan vähän aikaa.

        On nyt rauhottunut sen mun likistelyn jälkeen, ja ei näytä enään niin pahalle. Nyt taas sellanen ihan ihonvärinen, ja ei ole enään niin isokaan.

        Meillä naapurissa kanssa kultsu, vähän vanhempi kun Manta, ja heidän koirallaan on kanssa useempi "rasvapatti" mutta eivät koiraa mitenkään häiritse. Kultsulla saattaa olla riesanaan myös erilaisia ihoongelmia.

        Manta on ollut aina niin superterve, että pienistäkin sitä pelästyy, ja kun ikä alkaa jo painamaan.

        Karvanlähtöön toi meilläkin kai jotenkin liittyy. Meillä oli juuri sellainen kunnon karvanlähtö, että kaikki karvat vaihtuu ja lähti ihan tupottain. Sitten sen jälkeen tuo patti. Oonkohan liian voimakkaasti harjannu, ja iho olisi mennyt jotenkin rikki, ja joku pöpö sinne sitten päässyt.

        Hei, kiitos todella paljon teille kaikille vastaajille. On jotenkin "lohdullista" ettei ole patteineen yksin:)

        Oikein hyvää uutta-vuotta teille kaikille!


    • Anonyymi

      Viikissä sanotiin 1800-2200 eur rasvapatin poisto. On siitäkin eläin hoitolasta tullut. Tyyliin rahat pois eläimiä rakastavilta ihmisiltä

    • Anonyymi

      On ristiriitaista että eläinlääkäritaksat on korkeat ja siten moni eläin jää hoitamatta. Miten ne voi hinnoitella noin korkeat hinnat ja pelkkä "Päiivää" niin 70e. Onneks jotku tekee ProBonona että vähävaraistenkin lemmikit saa apua. Jooo kohta joku ääliö sanoo täällä että vähävaraisten ei pidä hankkia eläimiä. No ei kai, mut kyllä eläimet pitää saada hoitoa oli rahaa tai ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe