Oletko elämänkielteinen vekaani vai syötkö ihmisen ruokaa?

Catsy_666

Lepakkolaaksossa otin juuri tuon vegaaniasian esille. Jotkut kun haluavat korvata joulukinkun joltain villasukalta haisevalla tofukääretortulla ja suhtautuvat muutenkin elämään negatiivisesti.

Eipä taida vekaaniperheessä jouluna juhlapöydän tuolit ruveta kolisemaan kun uunin luukku aukeaa.

Jopa Kreikan vallankumoukselliset haluavat kieltää lihan syömisen, siellä eletään vissiin ouzolla ja oliiveilla.

Minä meinasin nuorempana ja epävarmempana sairastua korkean elintason sairauteen metaboliseen oireyhtymään kun rouskutin kasviksia kun vielä uskoin niiden terveellisyyteen. Linnuilla on siivet, nisäkkäillä koivet ja kalalla evät niin että ne pääsevät saalistajia pakoon. Kasveilla ei ole, kasveilla on MYRKYT.
Sitä ennen minä olin sairastunut matalan elintason sairauteen tuberkuloosiin, josta siitäkin on puhuttu että se johtuisi pohjimmiltaan puutteellisesta ravitsemuksesta.

Älä usko bluffiin, antaudu lihan himoihin! Jeesuskin markkinoi leipää, siitä jo tietää sen olevan väärin.

16

1450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suzy q

Eikö myrkyt muka keräänny siihen eläimeen, joka syö vaikka ruohoa? Jos ihminen syö kasvisruokaa niin saa myrkkyjä mutta jos lehmä syö kasvisruokaa ensin ja sit ihminen syö sen lehmän niin myrkyt katoaa jonnekin? Hyvä ihminen, ne myrkyt kasaantuu, eivät katoa. Ei kenenkään pitäisi syödä ihmisiäkään samasta syystä (ja ehkä ei jostain muustakin syystä).

Elintasosairaudet eivät suoranaisesti johdu lihan- eivätkä kasvissyönnistä.

Minä en syö lihaa koska eläimet ovat kavereitani eikä kavereita syödä. Liha on sitäpaitsi ällöttävän näköistä ja hajuista. Oikeasti. Miksi lihansyöjät luulee että kasvissyöjät oikeasti haluavat syödä lihaa? En söisi vaikka maksettaisiin. Kasvisruoka on hyvää, ja tuoksu joka tulee uunista on ihana. Tottakai joku voi tehdä pahaakin kasvisruokaa, mutta ainakaan minä en tee.

• mieltä

Mikä sen parempaa kuin esim kermapippuripihvi grillattuna ja grillimakkara,,nam..ja kanankoivet uunissa... kukin syö mitä syö,antaa kasvissyöjien syödä kasviksia ja antaa lihansyöjien syödä lihaa,mitä siinä valittamaan puolin ja toisin!

• Catsy_666

en ole kumpaakaan
        Kirjoittanut: suzy q 29.12.2008 klo 23.21

"Eikö myrkyt muka keräänny siihen eläimeen, joka syö vaikka ruohoa? Jos ihminen syö kasvisruokaa niin saa myrkkyjä mutta jos lehmä syö kasvisruokaa ensin ja sit ihminen syö sen lehmän niin myrkyt katoaa jonnekin?"

Eläin, joka on luonnostaan kasvinsyöjä kykenee prosessoimaan kasvimyrkkyjä hieman eri tavalla kuin ihminen joka on sekasyöjä. Luonnollisessa ympäristössä kasvanut eläin myös koostaa ravintonsa niin monipuolisesti, ettei yhden kasvin yhtä myrkkyä pääse kerääntymään haitaksi asti.
        Tämä oli ihmisenkin strategia joskus muinaisuudessa, mutta nykyään kauppojen tehotuotetut kasvikset ovat äärimmilleen köyhdytettyjä. Keskiajalla esimerkiksi leivästä löytyi sellaisten heinävartisten kasvien siemeniä joita ei olla täällä käytetty varmasti sen jälkeen kun neljää viljalajia ruvettiin tehotuottamaan.

"Ei kenenkään pitäisi syödä ihmisiäkään samasta syystä (ja ehkä ei jostain muustakin syystä)."

Jos Kreikan vallankumous laajenee ja eläinten syöminen kielletään niin ainoa tapa saada kunnon lihaa on syödä porvareita vähän niin kuin Polovinan grillijuhlissa 1919.

"Elintasosairaudet eivät suoranaisesti johdu lihan- eivätkä kasvissyönnistä."

Diabetes eli sokeritauti johtuu liiasta hiilihydraatista, siis liian paljon liian pitkälle prosessoitua kasviperäistä tärkkelystöhkää.

"Minä en syö lihaa koska eläimet ovat kavereitani eikä kavereita syödä."

Kerro tuo vaikka leijonalle. Afrikkalaisen leijonan ruokalistalla ihminen on numero 1. Kuulemma jääkarhulla on samanlainen maku.
        Itse olen tavannut maastossa vain vuorileijonan, jolle en maistunut. Vuorileijona ei muuten edes "leiki" saaliillaan vaan se on pelkästään kotikissan ominaisuus. Mutta tätä en tiennyt silloin kun tapasin vuorileijonan. Vuorileijona ei myöskään tavanomaisesti syö ihmisiä, tämäkin selvisi jälkikäteen.
        Ilman muuta eläimellä on sama oikeus syödä minut kuin mitä minulla on oikeus syödä eläin.

"Miksi lihansyöjät luulee että kasvissyöjät oikeasti haluavat syödä lihaa?"

Siksi, koska kasvisruoka tekee sairaaksi ja kaikki haluavat olla terveitä, paitsi vasemmistolaiset masokistit, jotka haikailevat elämäänsä kärsimystä koska kärsimisessä on jotain hienoa.

• LaikaQ

vaikka olenkin ollut kasvissyöjä koko aikuisikäni. Lähinnä siksi, että tiedän missä tahansa maailmassa millaista ravintoa syön, se on minulle sattuneesta syystä tärkeää ja toiseksi huomasin melko pian, että voin vain yksinkertaisesti paremmin, kun en syö lihaa.

Vuosien varrella sitten mukaan on tullut kyllä eettistäkin näkökulmaa, en voi sietää eläinten tehotuotantoa ja niiden huonoa kohtelua vain siksi, että pitää tuottaa, tuottaa ja tuottaa.

Totta puhut, en ole koskaan ymmärtänyt näitä "tässä ihan makkaran näköinen vihannesnakki"-juttuja. Ihan kuin pitäisi kovasti korvata se piilossa oleva makkaranhimo näköisversiolla! Minunkaan ei tarvitse millään tavalla pinnistellä ollakseni syömättä lihaa, enemmänkin sen rasvainen ja raskas hajukin tuntuu pahalta. Kasvisruoka on tosiaankin erinomaisen hyvää, kun sen osaa valmistaa. Ne, jotka muuta väittävät, olettavat kasvisruoan olevan sama kuin höyrytetyt pakastevihannekset.

Ja sehän olisikin helppoa, jos ihmisviha katoaisi maailmasta, kun kaikki alkaisivat syödä lihaa. *nauraa*

• suzy q
        Catsy_666 kirjoitti:

en ole kumpaakaan
        Kirjoittanut: suzy q 29.12.2008 klo 23.21

"Eikö myrkyt muka keräänny siihen eläimeen, joka syö vaikka ruohoa? Jos ihminen syö kasvisruokaa niin saa myrkkyjä mutta jos lehmä syö kasvisruokaa ensin ja sit ihminen syö sen lehmän niin myrkyt katoaa jonnekin?"

Eläin, joka on luonnostaan kasvinsyöjä kykenee prosessoimaan kasvimyrkkyjä hieman eri tavalla kuin ihminen joka on sekasyöjä. Luonnollisessa ympäristössä kasvanut eläin myös koostaa ravintonsa niin monipuolisesti, ettei yhden kasvin yhtä myrkkyä pääse kerääntymään haitaksi asti.
        Tämä oli ihmisenkin strategia joskus muinaisuudessa, mutta nykyään kauppojen tehotuotetut kasvikset ovat äärimmilleen köyhdytettyjä. Keskiajalla esimerkiksi leivästä löytyi sellaisten heinävartisten kasvien siemeniä joita ei olla täällä käytetty varmasti sen jälkeen kun neljää viljalajia ruvettiin tehotuottamaan.

"Ei kenenkään pitäisi syödä ihmisiäkään samasta syystä (ja ehkä ei jostain muustakin syystä)."

Jos Kreikan vallankumous laajenee ja eläinten syöminen kielletään niin ainoa tapa saada kunnon lihaa on syödä porvareita vähän niin kuin Polovinan grillijuhlissa 1919.

"Elintasosairaudet eivät suoranaisesti johdu lihan- eivätkä kasvissyönnistä."

Diabetes eli sokeritauti johtuu liiasta hiilihydraatista, siis liian paljon liian pitkälle prosessoitua kasviperäistä tärkkelystöhkää.

"Minä en syö lihaa koska eläimet ovat kavereitani eikä kavereita syödä."

Kerro tuo vaikka leijonalle. Afrikkalaisen leijonan ruokalistalla ihminen on numero 1. Kuulemma jääkarhulla on samanlainen maku.
        Itse olen tavannut maastossa vain vuorileijonan, jolle en maistunut. Vuorileijona ei muuten edes "leiki" saaliillaan vaan se on pelkästään kotikissan ominaisuus. Mutta tätä en tiennyt silloin kun tapasin vuorileijonan. Vuorileijona ei myöskään tavanomaisesti syö ihmisiä, tämäkin selvisi jälkikäteen.
        Ilman muuta eläimellä on sama oikeus syödä minut kuin mitä minulla on oikeus syödä eläin.

"Miksi lihansyöjät luulee että kasvissyöjät oikeasti haluavat syödä lihaa?"

Siksi, koska kasvisruoka tekee sairaaksi ja kaikki haluavat olla terveitä, paitsi vasemmistolaiset masokistit, jotka haikailevat elämäänsä kärsimystä koska kärsimisessä on jotain hienoa.

Sulla on hyviä pointteja mutta kokonaislogiikka pettää. On totta tuo mitä sanot alkuperäisviljoista ja siemenistä kontra jalostetut viljat. Diabetes johtuu liian köyhästä ja yksipuolisesta ruokavaliosta ja liiallisesta energian saannista (usein, ja ehkä jo sukupolvien aikan, ei vältt. yksilötasolla).

Ihmisen vertaaminen laijonaan ei ole järkevää. Leijona ei voi valita samalla tavoin kuin ihminen. Jos sinä valitse lihan syömisen niin se on ok. Jätä porvarit kuitenkin väliin, lienevät pahanmakuisia ja limaisia.

En lihan syömättä jättäminen ole kaikille masokismia. Mä olen vasemmistolainen mutta en taatusti masokisti, pikemmin hedonisti. Enkä ymmärrä miten vasemmistolaisuus ja kasvissyönti liittyvät yhteen sinun ajattelussasi.

Onko tämä lihajuttu joku missio?

• Catsy_666
        suzy q kirjoitti:

Sulla on hyviä pointteja mutta kokonaislogiikka pettää. On totta tuo mitä sanot alkuperäisviljoista ja siemenistä kontra jalostetut viljat. Diabetes johtuu liian köyhästä ja yksipuolisesta ruokavaliosta ja liiallisesta energian saannista (usein, ja ehkä jo sukupolvien aikan, ei vältt. yksilötasolla).

Ihmisen vertaaminen laijonaan ei ole järkevää. Leijona ei voi valita samalla tavoin kuin ihminen. Jos sinä valitse lihan syömisen niin se on ok. Jätä porvarit kuitenkin väliin, lienevät pahanmakuisia ja limaisia.

En lihan syömättä jättäminen ole kaikille masokismia. Mä olen vasemmistolainen mutta en taatusti masokisti, pikemmin hedonisti. Enkä ymmärrä miten vasemmistolaisuus ja kasvissyönti liittyvät yhteen sinun ajattelussasi.

Onko tämä lihajuttu joku missio?

Kas tässä vallankumouksellisten julistus:

http://takku.net/article.php/20081229132429921

Kaikki menee hyvin, kunnes:
        "- Lihantuotannon on loputtava välittömästi ja kaikki eläimet on vapautettava! Liha on murhaa!"

"Onko tämä lihajuttu joku missio?"

Minulla on sellainen missio, että minä itse olen tervehtynyt jättämällä kasvikset pois, joskin välillä tulee nautittua kurkkua ja lanttua ja naurista ja kaalia ja sipulia ja paprikoita, silloin tällöin leipääkin.

Ennen olin kasvissyöjä, en ollut mikään poliittisesti ajatteleva himovegaani. Lihoin paljon, lähinnä viljatuotteilla, riisillä, pavuilla ja perunalla. Koko ajan tuntui olo kauhealta.

Nyt on toisin.

• siinä on ihan sikana kermaa ja voita, jolloin se onkin epäterveelistä.. Joten pitäydyn sekaravinnon syöjänä ja avoimena kaikille uusille mauille.

• huone 105

olen siinä onnellisessa asemassa jos pääsen valmiiseen ruokapöytään niin suurinpiirtein kaikki käy, lihat ja kasvikset.

• kaikinpuolin terve normaali

yhtään mitään ruokaa.Nauttisin ravintoni pelkästään kapseleiden muodossa.Turhaa ajanhukkaa syöminen kaikinpuolin,ruan hankkiminen,laittaminen,pureksiminen.

• Peppitossu

olin nuorena innokas kasvisten purija (vieläkin juu) koska mun työni oli raskasta ja en olisi jaksanut tehdä sitä lihavetoisella ruokavaliolla.
      Sianlihaa en halunnut syödä 20 vuoteen koska se haisi pissalle. Odotusaikana muutenkin, sianliha, maksaruoat ja poron / riistanlihat oli pannassa Zernobylin takia.. Ja jos tarkkoja oltais niin sienet taitavat olla listalla vieläkin..
      Nykyään syön mitä sattuu, pääosin kalaa ( 3 kert vk max suositus) jos tuoreena saan,pakasteet no no.
      Kaikkihan ois kiellettyä jos oikein tarkkoja oltais... Milläs sitä sit eläis? Syöminen on perusnautinto ja täs iäs ei jaksa enään tuijottaa ihan kamalasti moraalisia issueita.
      Välil innostun idättämään koska pidän iduista..välil puren makkaraa kevät rinnassa vaik en makkaroista ed välitä.
      Makaronilaatikkomoralismia en jaksa,huvitun vain .

• mitä syö ...

Kiinnostus ruuan terveellisyyteen juontanee juurensa siihen ettei kukaan täällä kirjoittavista ole nähnyt nälkää? Ihminen on eläin siinä missä mikä tahansa muukin ja syö tarpeen vaatiessa mitä eteen tulee. Vapaa ravinnon valinta perustuu runsaudenpulaan.
      Kasvisten terveellisyys on tieteellisesti todistettu ja erilaisten ravintoaineiden tarve perustuu energian kulutukseen. Raskas työ vaatii raskaat huvit.
      Tämä provokatiivinen asenne toisten ruokailutottumuksiin lienee siis vain tarve purkaa turhautumiaan ja saada ihmiset kirjoittamaan hölynpölyä aiheesta ravinto.
      Elintasosairaudet johtuvat elintasosta, nimikin sen sanoo. Ihmisellä on tarve olla terve ja ruokailutottumukset tukevat tätä tarvetta. Ruoka voi myös tappaa ja on siis, samoin kuin esim. alkoholi, hitaan itsemurhan väline.

• Catsy_666

"Ihminen on sitä
        mitä syö ... 30.12.2008 klo 11.01

Kasvisten terveellisyys on tieteellisesti todistettu"

Niin kuin esimerkiksi C-vitamiinin, mutta Taubesin mukaan C-vitamiini kilpailee samoista reseptoreista hiilihydraatin kanssa. Koska kasviksissa on hiilihydraattia, niin kasviravinnon kanssa syöty C-vitamiini menee pääosin hukkaan.

Sen sijaan lihassa on myös C-vitamiinia, tosin vähemmän. Lihaa syövät kansat, kuten eskimot, pärjäsivät ilman kasviksia vuosisatoja eikä niillä ollut keripukkia. C-vitamiinia eskimoiden ravinnossa on tosi vähän, mutta kun se imeytyy hyvin, puutetta ei pääse syntymään.

"Tämä provokatiivinen asenne toisten ruokailutottumuksiin lienee siis vain tarve purkaa turhautumiaan ja saada ihmiset kirjoittamaan hölynpölyä aiheesta ravinto."

Olen turhautunut siihen, että ns. 'tiedostavat' ihmiset ovat höyrähtäneet tähän veganismiin.

"Elintasosairaudet johtuvat elintasosta, nimikin sen sanoo."

Moderneja elintasosairauksia on tavattu muinaisilla egyptiläisillä, jolloin ne eivät taatustikaan johtuneet korkeasta elintasosta.
        Jokilaaksojen sivistyskansat ovat vuosituhansien saatossa kehittyneet resistentimmiksi elintasosairauksille ja siksi pystyvät nauttimaan enemmän hiilihydraatteja kuin sellaiset pyytäjä -ja kalastajakulttuurin jälkeläiset kuten me.

" alkoholi, hitaan itsemurhan väline. "

Alkoholi on tunnetusti täysin vegaanista lukuunottamatta jotain Camparia.

• katzvegan

Olen elämänmyönteinen kasvissyöjä, en vegaani.
      Jouluna meillä oli herkullista ja ihanalta tuoksuvaa ruokaa: rosmariiniperunoita, punajuurilaatikkoa, Lähi-Idän porkkanasalaattia, härkäpapupataa, sahramiriisiä. Jälkkäriksi oli intialaisia maitopalleroita ja Lähi-Idän baklava-leivonnaisia ja englantilaista hedelmäkakkua viskillä kostutettuna, teetä ja kahvia. Myöhemmin syötiin juustoa, päärynöitä ja juotiin punaviiniä.
      Tuolien jalat kolisivat jo ennen kuin uunin luukku avattiin. Joulupäivänä syötiin tähteitä tästä kaikesta ja paistettua Halloumi-juustoa ja tomaatti-oliivi-sipulisalaattia.

Minäkään en söisi mitään joka haisee villasukalle, silloin ruuassa on jotain vikaa.

Kreikkalaisillakin jää lihan jälkeen jäljelle paljon syötävää, muutakin kuin ouzoa ja oliiveja. Kaikki mahdolliset vihannekset ja hedelmät, pavut, riisi, viljat, pähkinät ja mantelit. Lisäksi maitojutut ja kananmunat jos niitä syö. Kyllä niillä nälkä lähtee.

Hyvää ja herkullista ja terveellistä uutta vuotta kaikille!

• markettilihaa

Aika monille kasvisruoka ilmeisesti tuo vieläkin mieleen pelkät raakasalaatit. Edellisestä vastauksesta saakin jo osviittaa siitä, kuinka paljon monipuolisemmasta ruokavaliosta voi olla kyse.

Jos lihaa haluaa syödä, kunnollista on vaikea löytää muualta kuin hallista. Kauppojen muovipaketteihin on marinaadissa lilluen kätketty laadultaan selvästi huonolaatuisempaa lihaa. Valmiit pakatut "paistit" muistuttavat vettynyttä pesusientä - tiedä mitä niihin on pumpattu, mutta täyttä lihaa ne eivät varmastikaan ole.

Joten kyllä kasvis taas houkuttaa, varsinkin kun työmatkan varrelle on ilmestynyt hyvä uusi takeaway-paikka.

• Catsy_666
        markettilihaa kirjoitti:

Aika monille kasvisruoka ilmeisesti tuo vieläkin mieleen pelkät raakasalaatit. Edellisestä vastauksesta saakin jo osviittaa siitä, kuinka paljon monipuolisemmasta ruokavaliosta voi olla kyse.

Jos lihaa haluaa syödä, kunnollista on vaikea löytää muualta kuin hallista. Kauppojen muovipaketteihin on marinaadissa lilluen kätketty laadultaan selvästi huonolaatuisempaa lihaa. Valmiit pakatut "paistit" muistuttavat vettynyttä pesusientä - tiedä mitä niihin on pumpattu, mutta täyttä lihaa ne eivät varmastikaan ole.

Joten kyllä kasvis taas houkuttaa, varsinkin kun työmatkan varrelle on ilmestynyt hyvä uusi takeaway-paikka.

Liha on Suomessa pilattu. Ensinnäkin se on aivan liian vähärasvaista, sitten sitä lillutetaan oranssissa tökötissä tai se myrkytetään glutamaatilla.

• pikkusissi

vuosia, vuosia sitten kasvisruokavaliota vuoden verran mutta se ei ollut minua varten. Vaikka kuinka yritin vahtia että saisin kaikki tarvitsemani ravintoaineet ja loppuviimeksi turvauduin erillisiin ravintolisiin, tukka lähti päästä ja muuta mukavaa. Aina ilmeisesti jäi puuttumaan joku hivenaine tai kivennäinen.

Poden syyllisyyttä lihan kuluttamisesta koska se rasittaa palloamme niin kovasti ja nyttemmin kun lihatuotteet ovat tehotuotannonkin tehostamisen myötä muuttuneet koostumukseltaan usein epämääräisen kumimaisiksi tai muuten ällöttävän limaisiksi, olen alkanut harkita ainakin lihatonta ruokavaliota uudelleen. Maito, kananmunat ja kala tulevat taatusti pysymään pöydässä jatkossakin. Tietysti ympäristön ja eettisyyden kannalta mahdollisimman kestävästi tuotettuina.

Itselleni on kuitenkin loppuviimeksi tärkeintä että ruoka on terveellistä, maalaisjärkevällä tavalla. En voisi kuvitella eläväni yliampuvalla terveysruokavaliolla joita telkkarin laihdutusohjelmat tarjoavat, ällöttää aina ajatuskin kun ravitsemusterapeutti tyrkyttää niille raukoille jotain kirkkaanvihreää kylmää sellerimuhennosta, yäk!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9026
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3590
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2033
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      81
      1256
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1095
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1071
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1055
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1023
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65