Onko masennus/mielialalääkkeissä siis SSRI-lääkkeissä vahvempia vaihtoehtoja.
Eli jos jollakulla on tietoa tehokkaimmin vaikuttavista SSRI-lääkkeistä niin kertokaahan. Kertokaa myös, että mitkä ovat vaikuttaneet hyvin kun teillä on ollut paha masennus.
SSRI-lääkkeitä
* fluoksetiini (kauppanimi: Prozac, Fontex, Seromex, Seronil, Sarafem, Fluoxetine Ranbaxy, Fluoksetiini Ennapharma)
* sitalopraami (kauppanimi: Celexa, Cipramil, Emocal, Sepram)
* paroksetiini (kauppanimi: Paxil, Seroxat, Optipar, Aropax, Paroxat)
* sertraliini (kauppanimi: Zoloft, Gladem)
* fluvoksamiini (kauppanimi: Luvox, Fevarin)
* essitalopraami (kauppanimi: Cipralex, Lexapro)
Masennus/mielialalääkkeistä
7
1674
Vastaukset
Sitalopraamista on sikäli outoja kokemuksia, että kun lääkkeen pitäisi alkaa vaikuttaa sitä pari vikkoa käytettyä, on minulla käynyt niin, että lääke vaikuttaa heti ensi alkuun jotenkin, mutta sitten jonkin ajan kuluttua sen vaikutus mielialaan häviää, ja se rupeaa aiheuttamaan vain päänsärkyä. Ei tiedä, pitäisikö annosta suurentaa koko ajan vai mitä....se päänsärky on sellaista, että burana ei tahdo tepsiä, vaikka kuinka paljon ottaisi, ilmeisesti se sitalopraami jotenkin "nollaa" buranan vaikutuksen?
Voisihan se päänsärky olla migreeniäkin, mutta oireiden kuvaus ei oikein migreeniin sovi.
Efexor puolestaan otti pahasti mahaan, en pystynyt käyttämään. Muista ei sitten olekaan kokemuksia.- Mulla auttoi
Jos SSRI:t ei auta, kannattaa kokeilla vaikka magnesiumia. Citalopram mullakin auttoi vähän aikaa, mutta lakkasi pian toimimasta. Mulla hiusanalyysissä magnesium ja kalsium näytti melkein nolllaa. Nyt jo viikon magnesium-kuurin jälkeen tuntuu olo rauhallisemmalta. Olen käyttänyt ihan tavallista Kalcipos- ja Magnex-tablettia ja lisäksi Omegat (3 5 7 9) ja helokkiöljyä. Olo on nyt paljon parempi kuin aikoihin Citalopramin aikana (lopetin sen viikko sitten). Kammottava ahdistus ja hermostuneisuus on lievittynyt tosi paljon.
Mullakin Citalopram teki päänsärkyä ja jotenkin levottomaksi ja kiukkuiseksi - varmaan sen takia että noi kaksi tärkintä kivennäistä on puuttunut. Eli kannattaa kokeilla magnesiumia - halpa ja hyvä keino sekä vaikuttaa nopeasti. Ei tartte odottaa 1-2 kuukautta että vaikutuksen huomaa niinku SSRI:n kohdalla. Jos kielipäätä löytyy täältä lisätietoja magnesiumista:
http://george-eby-research.com/html/depression-anxiety.html
Tuolla just sanotaan että SSRI-resistentti masennus voi juurikin johtua magnesiumin puutteesta, joka aiheuttaa vaikka mitä oireita masennuksesta ja päänsäryistä lähtien. - olikaan hivenaine..
Mulla auttoi kirjoitti:
Jos SSRI:t ei auta, kannattaa kokeilla vaikka magnesiumia. Citalopram mullakin auttoi vähän aikaa, mutta lakkasi pian toimimasta. Mulla hiusanalyysissä magnesium ja kalsium näytti melkein nolllaa. Nyt jo viikon magnesium-kuurin jälkeen tuntuu olo rauhallisemmalta. Olen käyttänyt ihan tavallista Kalcipos- ja Magnex-tablettia ja lisäksi Omegat (3 5 7 9) ja helokkiöljyä. Olo on nyt paljon parempi kuin aikoihin Citalopramin aikana (lopetin sen viikko sitten). Kammottava ahdistus ja hermostuneisuus on lievittynyt tosi paljon.
Mullakin Citalopram teki päänsärkyä ja jotenkin levottomaksi ja kiukkuiseksi - varmaan sen takia että noi kaksi tärkintä kivennäistä on puuttunut. Eli kannattaa kokeilla magnesiumia - halpa ja hyvä keino sekä vaikuttaa nopeasti. Ei tartte odottaa 1-2 kuukautta että vaikutuksen huomaa niinku SSRI:n kohdalla. Jos kielipäätä löytyy täältä lisätietoja magnesiumista:
Tuolla just sanotaan että SSRI-resistentti masennus voi juurikin johtua magnesiumin puutteesta, joka aiheuttaa vaikka mitä oireita masennuksesta ja päänsäryistä lähtien.Joku hivenaine on myös mainittu auttavaksi tai ainakin kokeilemisen arvoiseksi. Olikohan se kromi vai kupari, vai... ?
Siis, eihän nämä vitam.-hivenet yksinään auta, kun diagnositoitavissa oleva pahempi tila, mutta noin lisänä vaan. Mulla auttoi kirjoitti:
Tuolla just sanotaan että SSRI-resistentti masennus voi juurikin johtua magnesiumin puutteesta, joka aiheuttaa vaikka mitä oireita masennuksesta ja päänsäryistä lähtien.Voisihan sitä magnesiuminkin puutetta olla, sen yhdenlaisen puutteen (naisen puutteen) lisäksi.....
- lääkkeiden käytössä
Jokaisen pitää itse kokeilla, mikä lääke auttaa ja mikä ei.
- nomen
Kaikki SSRI-lääkkeet ovat voimakkaasti aivokemiaan vaikuttavia. Lääkkeissä on eroja, mutta nämä erot tuntee vain kokenut psykiatri.
Vaikutus on aina yksilökohtainen.
Omin päin ei saa mennä kokeilemaan vaan täytyy luottaa siihen mitä kokenut lääkäri, mielellään psykiatri, määrää.
Myös SNRI-lääkkeet (Efexor) ovat voimakkaasti aivokemiaan vaikuttavia ja niihin pätee samat ohjeet. - kerrron
Kertoa mainitsen vain, että mulla aloitettiin monia vuosia sittan fluoksetiini ja se auttoi minua erittäin hyvin aluksi, ehkä pari kolme vuotta. Mutta en ymmärrä, ihan kuin ei enää auttaisi, mulla on olo, että se pitäisi lopettaa tai vaihtaa. Kunnollista psykilääkäriä mulla ei oo. Itsekseni vain mietin, että miksiköhän kuin ns. teho häviäisi. Annos ei ole mitenkään lisääntynyt, on ihan minimaalinen ohjeen mukainen. En usko, että annoksen nosto auttaa minua eteenpäin, olen itsekseni sitäkin kokeillut. Tämäpä tästä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315770Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283849HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962505- 1291794
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131203
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115925