Tutkimusten hinta

Dora22

Kuinka paljon adhd-tutkimukset maksaa yksityisellä? En ole pystynyt viiteen vuoteen keskittymään mihinkään opiskeluun tmv ja jos ei jotain muutosta tapahdu, portit työelämään varmaan sulkeutuvat kokonaan kohdallani.

Julkiselle en tahtoisi mennä "päähänpotkittavaksi", kun on siitä muutenkin niin huonoja kokemuksia. Toisaalta kun ei ole töitä, ei ole rahaakaan, jos ne tutkimukset yksityisellä maksavat esim. tuhansia euroja.

Olen nähnyt, että noita lääkkeitä myydään myös netissä. Jos tilaan niitä ja ne jäävät tulliin, joudunko käräjille/tuleeko rikosrekisterimerkintä vai selviänkö pelkillä sakoilla? Tietysti niissä on terveysriskit, mutta niin on syrjäytymisessäkin.

29

36354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ******************

      Diagnoosi tehtiin haastattelun perusteella ja käynti yksityisellä lääkärillä maksoi noin 100 euroa. Kyllä tuo satanenkin kirpaisi köyhän kukkaroa ihan kiitettävästi, mutta hoidon ansiosta olokin on nykyään kiitettävä. :)

      Asiantuntevien neurologien ja psykiatrien yhteystietoja kannattaa kysellä ADHD-liitosta tai Suomen ADHD-Aikuiset ry:stä. Nettikaupat unohtaisin, sillä sopivan lääkkeen ja annostuksen löytyminen vaatii mielestäni lääkärin seurantaa.

      • Dora22

        Kiitos vastauksestasi!

        Onkohan minulla ihan väärät käsitykset, kun olen luullut, että diagnoosin saamiseksi/poissulkemiseksi pitää käydä todella monimutkaiset tutkimukset..?

        Onko sillä eroa meneekö neurologille vai psykiatrille?


      • *******************
        Dora22 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Onkohan minulla ihan väärät käsitykset, kun olen luullut, että diagnoosin saamiseksi/poissulkemiseksi pitää käydä todella monimutkaiset tutkimukset..?

        Onko sillä eroa meneekö neurologille vai psykiatrille?

        Lasten diagnosointi on ymmärtääkseni melko aikaavieva prosessi. Aikuisille diagnoosi on helpompi tehdä, koska haastattelussa käydään läpi koko elämänhistoria lapsuudesta lähtien.
        Mulla ADD-piirteet olivat tosi selvät, mutta joidenkin kohdalla tarkemmat tutkimukset voivat varmaan olla tarpeen muiden sairauksien poissulkemiseksi.


      • aikuisaddi

        kaikki yhteensä n. 600 euroa, siinä oli kaksi erikoislääk.tapaamista ja neuropsykologin testit.
        Harvemmin aikuisellakaan kertakäynnillä, ilman testejä diagnoosia tehdään.


      • Suzannah
        aikuisaddi kirjoitti:

        kaikki yhteensä n. 600 euroa, siinä oli kaksi erikoislääk.tapaamista ja neuropsykologin testit.
        Harvemmin aikuisellakaan kertakäynnillä, ilman testejä diagnoosia tehdään.

        Mua kiinnostaisi tietää että missä kävit tutkimuksissa? Ei toi 600 euroa nyt ihan kamalalta kuulosta. Sääli ettei noita yksityisten palkkioita voi maksaa vaikka pienemmissä erissä. Mä haluaisin ton neuropsykologisen tukimuksen, jos siitä olisi apua ammattiasioita kartoittaessa.


      • Todella outoa.
        aikuisaddi kirjoitti:

        kaikki yhteensä n. 600 euroa, siinä oli kaksi erikoislääk.tapaamista ja neuropsykologin testit.
        Harvemmin aikuisellakaan kertakäynnillä, ilman testejä diagnoosia tehdään.

        Minullakin vaati useampia käyntejä. Oma lääkärini (neurologi) sanoi, ettei luotettavaa diagnoosia voi mitenkään ehdä parin käyntikerran perusteella. Sanoi, että sillä tavoi saisi kuka tahansa vähänkin näyttelemisen hallitseva diagnoosin ja huumereseptn käteen aivan liian helposti.

        Toisaalta olen kuullut myös näistä "yhden kerran" lääkäreistä, joiden pakeille hakeudutaan, kun yliopisto-opinnot tai työt ovat rankkoja ja aikaavieviä ja halutaan kofeiinitabletteja parempaa buustausta.


      • dfsfdsdfdfsdfsdf
        ******************* kirjoitti:

        Lasten diagnosointi on ymmärtääkseni melko aikaavieva prosessi. Aikuisille diagnoosi on helpompi tehdä, koska haastattelussa käydään läpi koko elämänhistoria lapsuudesta lähtien.
        Mulla ADD-piirteet olivat tosi selvät, mutta joidenkin kohdalla tarkemmat tutkimukset voivat varmaan olla tarpeen muiden sairauksien poissulkemiseksi.

        No mule tehtiin tutkimukset aikuisiällä, eikä ne olleet ihan mitkään läpihuuto-juttu!

        Alottaja, älä vaan tilaaa lääkkeitä netistä. Joudut vaikeuksiin kiinnijädessäs..

        Yksityisellä voi tulla tosi kallis tikki.


      • diagnosoinnista
        Todella outoa. kirjoitti:

        Minullakin vaati useampia käyntejä. Oma lääkärini (neurologi) sanoi, ettei luotettavaa diagnoosia voi mitenkään ehdä parin käyntikerran perusteella. Sanoi, että sillä tavoi saisi kuka tahansa vähänkin näyttelemisen hallitseva diagnoosin ja huumereseptn käteen aivan liian helposti.

        Toisaalta olen kuullut myös näistä "yhden kerran" lääkäreistä, joiden pakeille hakeudutaan, kun yliopisto-opinnot tai työt ovat rankkoja ja aikaavieviä ja halutaan kofeiinitabletteja parempaa buustausta.

        Joo, kyllä se ADHD:n diagnosointi lapsillakin etenee hitaasti (paitsi ehkä erittäin selvissä tapauksissa missä oireet ja käyttäytyminen ovat selvästi ADHD:n viittaavia). Ja joskus diagnoosit (muutkin kuin ADHD) muuttuvat ja/tai tarkentuvat ajan myötä, esim. lapsen kasvaessa kun myös käytösoireet ja muu toiminnallinen suoriutuminen ja pärjääminen erilaisissa asioissa muuttuu tai saa eri muotoja.
        Vaikka lääkäri on se joka viime kädessä tekee diagnoosin, niin kyllä siihen prosessiin joissakin paikoissa osallistuu myös muita asiantuntijoita (mm. toimintaterapeutti, puheterapeutti, psykologi), joiden kanssa lääkäri keskustelee ja vaihtaa mielipiteitä diagnosointiin liittyen. (Näin ainakin lasten kohdalla).

        Ja kaikillahan nuo lääkkeet eivät valitettavasti edes auta, toisilla auttaa alussa jonkin aikaa mutta sitten teho heikkenee, joillakin taas lääkkeistä on suuri apu arjessa selviämisen kannalta.


      • ******************
        Todella outoa. kirjoitti:

        Minullakin vaati useampia käyntejä. Oma lääkärini (neurologi) sanoi, ettei luotettavaa diagnoosia voi mitenkään ehdä parin käyntikerran perusteella. Sanoi, että sillä tavoi saisi kuka tahansa vähänkin näyttelemisen hallitseva diagnoosin ja huumereseptn käteen aivan liian helposti.

        Toisaalta olen kuullut myös näistä "yhden kerran" lääkäreistä, joiden pakeille hakeudutaan, kun yliopisto-opinnot tai työt ovat rankkoja ja aikaavieviä ja halutaan kofeiinitabletteja parempaa buustausta.

        Mistäköhän sellaisen lääkärin löytää joka määräisi stimulantteja noin vain? Rauhoittavia kyllä tarjotaan, mutta buustausta kaipaavat pääsevät luullakseni helpommalla turvautumalla katukauppaan.

        Tuntemilleni addeille diagnoosi on tehty keski-iässä, nimenomaan ja vain haastattelun perusteella. Diagnoosin tehneitä adhd-asiantuntijoita on suositeltu rivien välissä tälläkin palstalla, joten kuittaan buustauskommenttisi typeränä provona. Haastattelun jälkeen vastaanotolla on tietenkin käytävä uudelleen oikean lääkkeen ja vasteen löytämiseksi.

        Lopuksi lainaus adhd-liiton nettisivujen kysymyspalstalta:

        "VASTAUS nimimerkille Juha, T. jne.
        Olisit halukas menemään tutkimuksiin, jotta saisit selville, olisiko Sinulla kenties ADHD-oireyhtymä. ADHD-diagnoosin voi tehdä lääkäri, aikuisten kohdalla mieluiten joko psykiatri tai neurologi.

        Voit aluksi mennä terveyskeskuslääkärille ja kertoa epäilyistäsi. Hän voi lähettää Sinut jatkotutkimuksiin, paikkakunnasta riippuen joko neurologian poliklinikalle tai psykiatrian poliklinikalle neuropsykiatriseen yksikköön, jonne täällä Helsingissä on tällä hetkellä yli vuoden jono.

        Jos olet ollut mielenterveystoimiston asiakas, voit siellä kertoa lääkärille epäilyistäsi, hän hoitaa asian eteenpäin. Voit myös itse hakeutua suoraan neurologian tai psykiatrian erikoislääkärin vastaanotolle erilaisiin lääkärikeskuksiin.

        Haastattelututkimuksen lisäksi jotkut yksityislääkärit haluavat, että asiakkaalle tehdään myös neuropsykologiset testit asian varmistamiseksi. Neuropsykologiset testit vievät n. puoli päivää, lääkärin kertavastaanotto n. tunnin. Neuropsykologiset testit ovat erilaisia tehtäviä; kysymyksiä, piirtämistä, hahmottamista, muistitehtäviä, rakentamista jne."


      • Todella outoa.
        ****************** kirjoitti:

        Mistäköhän sellaisen lääkärin löytää joka määräisi stimulantteja noin vain? Rauhoittavia kyllä tarjotaan, mutta buustausta kaipaavat pääsevät luullakseni helpommalla turvautumalla katukauppaan.

        Tuntemilleni addeille diagnoosi on tehty keski-iässä, nimenomaan ja vain haastattelun perusteella. Diagnoosin tehneitä adhd-asiantuntijoita on suositeltu rivien välissä tälläkin palstalla, joten kuittaan buustauskommenttisi typeränä provona. Haastattelun jälkeen vastaanotolla on tietenkin käytävä uudelleen oikean lääkkeen ja vasteen löytämiseksi.

        Lopuksi lainaus adhd-liiton nettisivujen kysymyspalstalta:

        "VASTAUS nimimerkille Juha, T. jne.
        Olisit halukas menemään tutkimuksiin, jotta saisit selville, olisiko Sinulla kenties ADHD-oireyhtymä. ADHD-diagnoosin voi tehdä lääkäri, aikuisten kohdalla mieluiten joko psykiatri tai neurologi.

        Voit aluksi mennä terveyskeskuslääkärille ja kertoa epäilyistäsi. Hän voi lähettää Sinut jatkotutkimuksiin, paikkakunnasta riippuen joko neurologian poliklinikalle tai psykiatrian poliklinikalle neuropsykiatriseen yksikköön, jonne täällä Helsingissä on tällä hetkellä yli vuoden jono.

        Jos olet ollut mielenterveystoimiston asiakas, voit siellä kertoa lääkärille epäilyistäsi, hän hoitaa asian eteenpäin. Voit myös itse hakeutua suoraan neurologian tai psykiatrian erikoislääkärin vastaanotolle erilaisiin lääkärikeskuksiin.

        Haastattelututkimuksen lisäksi jotkut yksityislääkärit haluavat, että asiakkaalle tehdään myös neuropsykologiset testit asian varmistamiseksi. Neuropsykologiset testit vievät n. puoli päivää, lääkärin kertavastaanotto n. tunnin. Neuropsykologiset testit ovat erilaisia tehtäviä; kysymyksiä, piirtämistä, hahmottamista, muistitehtäviä, rakentamista jne."

        Itse tunnen henkilökohtaisesti henkilön, joka sai itselleen lailliset stimulantit, vaikkei ADHD:sta tietoakaan. Lisäksi tiedän saman tempun tehneen kaverin kaverin (joo tää menee jo kauas :)).

        Yleensä keski-ikäisille tehdään helpommin diagnoosit, kun motivaatiot ovat selkeämmät kuin opiskelijaikäisten. Lääkityksen mahdolliset haittavaikutukset eivät kanna niin pitkää aikaa kuin nuoremmilla.

        Opiskelijana voin todeta, että ainakin 4-6 käyntikertaa menee kattavan diagnoosin tekemiseen. Aikuisilla neuropsykologiset testit eivät ole pakollisia, lapsille niitä tulisi jopa vaatia.


      • *******************
        Todella outoa. kirjoitti:

        Itse tunnen henkilökohtaisesti henkilön, joka sai itselleen lailliset stimulantit, vaikkei ADHD:sta tietoakaan. Lisäksi tiedän saman tempun tehneen kaverin kaverin (joo tää menee jo kauas :)).

        Yleensä keski-ikäisille tehdään helpommin diagnoosit, kun motivaatiot ovat selkeämmät kuin opiskelijaikäisten. Lääkityksen mahdolliset haittavaikutukset eivät kanna niin pitkää aikaa kuin nuoremmilla.

        Opiskelijana voin todeta, että ainakin 4-6 käyntikertaa menee kattavan diagnoosin tekemiseen. Aikuisilla neuropsykologiset testit eivät ole pakollisia, lapsille niitä tulisi jopa vaatia.

        Ok. Ymmärrän kantasi. :)

        Laajat testit ovat lapsille aivan ehdottomat, olen samaa mieltä. Aikuisilla (kuten minulla), voi kuitenkin olla jo taustalla kaikenlaisia liitännäisoireita ja muita ongelmia, jolloin esimerkiksi julkisen puolen jonot voivat tuntua suoranaiselta kidutukselta.


    • minämyösminämyös

      itselläni todettiin ad/hd reilu puoli vuotta sitten.. diagnosoin ensin itse itseni, tein aiheesta päättötyön, ja marssin terveyskeskukseen.. siellä ramppasin kolmasti, viimeisellä kerralla yritettiin manipuloida että minun "ei kannata mennä tutkimuksiin koska pälä pälä.." tyrmistyneenä kävelin autoon ja tajusin; olin työssäkäyvä, henkisesti olosuhteisiin nähden kunnossa, en ollut masentunut enkä mikään todennäköinen itsemurhakandinaatti, joten koska en ole riski yhteiskunnalle, ei tälläiselle ihmiselle kannata kustantaa kalliita tutkimuksia.. raivostuin ja kovan taistelun tuloksena oli ad/hd diagnoosi, joka ei maksanut minulle tippaakaan. lääkkeet ovat sikamaisen kalliita, mutta ne, ja tuo diagnoosi ovat saaneet minut löytämään itseni. nyt olen se, joka minun kuuluu olla.. kovaa tahtoa, malttia ja omien oikeuksien puolustamista vaaditaan.. mutta yksityiselle ei köyhän ihmisen ole varaa mennä..

      • minämyösminämyös

        lisätäkseni edelliseen, soitin siis kyseiselle tk-lääkärille,ja vaadin päästä tutkimuksiin.. ja pääsinkin.. ja kun monien kuukausien prosessi (useita käyntejä psykologeilla, miljoona kiloa rasti-ruutuun tehtäviä ja kyselyitä näenkö asioita joita muut eivät näe.. heh..kun siis poissuljetaan kaikki mahd. mielenterveyshäiriöt ym.)oli lopuillaan ja istuin huoneessa n. seitsemän ad/hd:n asiantuntijan kanssa, loppuarviossa, he olivat kaikki jopa koomisen yhtämieltä siitä että "sä oot kuule ihan selkeä ad/hd" lähdin huoneesta itkien, se antoi vastauksen niin moneen kysymykseen.. elämä on ihanaa.. :)


    • Epätoivoinenq

      Mistä saa netistä tilattuun lääkettä?

      • Nettionlaiton

        Lääkäriin! Teet itsellesi suuren tuhon aloittamalla lääkkeen ilman diagnoosia ja kontrollikäyntejä. Lääke ei ole mikään vitamiini!
        Olen itse 46v ja vasta nyt olen saamassa lääkityksen. Pitkä ja uuvuttava matka on takana.
        Soita heti aamulla tk:n lääkäriaika ja kerro olosi olevan sietämätön.


      • Addnainen

        Kaikki adhd:n hoitoon käytettävät stimulantit on luokiteltu huumausaineiksi, eli niitä et noin vain saa itsellesi netistä tilaamalla. Ja jos saatkin, niin kiinni jäädessäsi asiaa tullaan käsittelemään huumausainerikoksena ja tuomiot tulevat olemaan sen mukaisia. Adhd-lääkkeiden tilaaminen netistä ei poliisin silmissä eroa amfetamiinin tilaamisesta. Huumausaine kuin huumausaine.

        Adhd:ta helpottamaan voit kuitenkin ihan laillisesti hankkia B-vutamiinia, magnesiumia, rautaa, 5-htp:tä ja tyrosiinia.


      • Anonyymi
        Addnainen kirjoitti:

        Kaikki adhd:n hoitoon käytettävät stimulantit on luokiteltu huumausaineiksi, eli niitä et noin vain saa itsellesi netistä tilaamalla. Ja jos saatkin, niin kiinni jäädessäsi asiaa tullaan käsittelemään huumausainerikoksena ja tuomiot tulevat olemaan sen mukaisia. Adhd-lääkkeiden tilaaminen netistä ei poliisin silmissä eroa amfetamiinin tilaamisesta. Huumausaine kuin huumausaine.

        Adhd:ta helpottamaan voit kuitenkin ihan laillisesti hankkia B-vutamiinia, magnesiumia, rautaa, 5-htp:tä ja tyrosiinia.

        5-htp nostaa serotoniinitasoja laskien dopamiinitasoja pahentaen adhd oireita…


    • näin90luvulla

      Lapsellani todettiin add peruskoulun viidennellä luokalla. En suostunut mihinkään lääkityksiin.Ajattelin että täysi-ikäiseksi vastaan minä, sitten saa itse päättää aloitetaako lääkityksiä.Olin omassa työssäni nähnyt kuinka lääkkeet voivat olla vain enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
      Olin lapselleni tukena kaikessa. Parissa vuodessa erottuani kotitilanne kuin lapsikin rauhoittui, taustalla oli avioero yms.

      Add.n toteamiseen tarvittiin muutama yliopistosairaalakäynti, neurologin testejä, sekä jonkinlainen neurologin tekemä älykkyystesti , mikä meni hyvin, sai normaalia lahjakkaamman "paperit".....
      Myöhemmin yliopiosto-opiskelijana koki joskus keskittymiskykynsä huonoksi, kävi lääkärissä, mutta mitään lääkitystä ei enää aloitettu.
      Hyvin on pärjännyt. Tosin nuo tietyt piirteet ovat säilyneet jossain määrin.Niin luonteessa kuin välillä hallitsemattomassa käytöksessäkin.

    • helpottunut

      Yksityisesti neuropsykologin tutkimus 750 e. Siihen päälle yksityislääkärikäynnit n. 200 e kerta.

    • ADHD-epäily

      Ihan on maksuttomia jos kunnallisella käyt. Niin ainakin itsellä tulee olemaan.

    • 31vADHD

      Kunnalliselle pääsy vaan voi kestää. Ainakin helsingissä neuropsygologisiin adhd tutkimuksiin on 6kk jonotus aika. Itse oon nyt jonottanut 4kk eikä peruutuspaikkaakaan ole ollut tarjolla vaikka asian ilmaisin. Toivottavasti pian jonotus loppus ja saisin asian mukaista hoitoa jotta saisin arjen rullaaamaan taas.

    • Hei!

      Olen 32v kohtuullisen hyvin menestynyt mies, joka on epäillyt sairastavansa ADHD:tä noin 10v ajan kun asia alkoi nousta enemmän esille. 10v sitten kun otin asian esille lääkäkärin kanssa minut tyrmättiin heti perusteluina se, että olin pärjännyt liian hyvin. (Lukio käytynä, vuosi armeijassa alikersanttina ja sillä hetkellä opiskelin ammattikorkeakoulussa)

      Aikajana asian suhteen on tainnut mennä niin, että kun olin lapsi koko sairautta ei edes tunnettu sen jälkeen noin 10v sitten sairautta pidettiin pelkästään alisuoriutujien ja ns. älyllisesti tyhmien ihmisten sairautena. olen yrittänyt tutkituttaa asiaa myös tämän jälkeen, mutta en löytänyt lääkäriä kuka olisi ollut tarpeeksi kiinnostunut tutkimaan asiaa / ottamaan minua vakavasti. Minut leimattiin aina masentuneeksi. Kokeilinkin useampaa eri masennuslääkettä (melkein kaikkia mahdollisia) ja ne pistivät pääni vaan enemmän sekaisin niin kokeilut loppuivat lyhyeen. Enää en koskaan sekaannu mihinkään SSRi tai SNRI lääkkeisiiin, koska en usko että ne toimivat ainakaan minulla.

      Olin varma omasta ADHD:stäni, koska sain satunnaisesti kavereilta Concertaa kokeiluun ja se vaikutti minuun välittömästi ja rauhoitti oireitani.

      Asia nousi taas uudelleen esille pari kuukautta sitten kun parisuhdeongelmat, riidat sukulaisten ja kavereiden kanssa ja työstressi nostivat ADHD oireeni todella pahoiksi. Päätin lähteä hakemaan apua yksityiseltä puolelta vaikka tiesin sen tulevan kalliiksi, mutta jotain oli tehtävä.

      Myös eri lehtiartikkelit menestyneistä aikuisista joilla oli todettu ADHD sai minut vakuuttumaan, että kyseessä ei ole pelkästään tyhmien ihmisten sairaudesta.

      Löysi viimein hyvän asiaan perehtyneen lpsykiatrin yksityiseltä puolelta, joka oli oikeasti halukas kuuntelemaan minua ja olimme heti ensimetreiltä lähtien samalla aaltopituudella. Hän osasi vastata jo lauseisiini ennenkuin olin edes ehtinyt sanoa niitä loppuun. Esim en ole masentunut vaan... Lääkäri sanoi ADHD oireet ahdistavat ja tuottavat ongelmia. Juuri tätä olin hänelle sanomassa.

      Ensimmäisellä käynnillä hän pyysi nämä dokumentit allekirjoitettuna: Äidin kertomus minun lapsuusvuosista (asiaa tuli 5 sivun verran), Avopuolison kertomus minusta viimeisimmän kuuden vuoden ajalta. Asiaa tuli myös 4 sivun verran ja sitten oma kertomus elämäni eri vaiheista lapsuudesta nykypäivään, Tein kattavan raportin elämäni eri vaiheista (6 sivua asiaa) ja toimitin lopuksi nämä dokumentit lääkärille.

      Tämän jälkeen lääkäri soitti minulle ja sanoi, että antamani dokumentit olivat riittävän vakuuttavia jatkotutkimuksiiin, joten sovimme, että täytämme yhdessä Diva 2.0 testin ja jos se antaa riittävästi tukea diagnoosille voimme aloittaa Concerta kokeilun. Keroin lääkärille rehellisesti, että olen kokeillut kyseistä lääkettä ja koin sen toimivan hyvin ja sain tehtyä paljon rästissä olleita töitä mikä helpotti ahdistusta ja stressiä työasioiden suhteen.

      Kävin ensimmäisellä käynnillä eilen ja täytimme testistä noin puolet, jonka jälkeen lääkäri kirjoitti minulle reseptin alkuun 18mg vahvuiselle Concertalle. Seuraava käynti on maanantaina milloin saan hyvin todennäköisesti virallisen diagnoosin kun testi on täytetyy loppuun ja lääkäri lupasi, että voimme kokeilla isompaa annostusta (36mg) mikäli koen saavani edes vähän hyötyä 18mg lääkkeestä.

      Olen hyvin toiveikas asian suhteen, koska jo 18mg annostus tuntui auttavan jonkun verran, mutta tänään otetuani niitå kaksi jolloin annos oli 36mg huomasin lääkkeen vaikuttavan entistä paremmin.

      Odotan toivekkkaana virallista diagnoosia, että saan vahvistuksen lähes 10v minua epäilyttäneeseen sairauteen / mahdolliseeen ADHD oireyhtymään

      Annan mielelläni lisää tietoa ja vertaistukea jos se kiinnostaa jotakuta ja haluan auttaa mielelläni muita ketkä epäilevät sairastavansa ADHD:tä

      Uskon, että minun kohdallani asian ratkaisi läheisteni antamat vakuuttavat lausunnot käytöksestäni.

      Koko tutkimus on tullut maksamaan minulle:

      Ensimmäinen käynti yksi tunti 200e
      Toinen käynti 200e
      Kolmas tuleva käynti 200e

      600e on paljon rahaa, mutta jos saan sillä lääkityksen ja häiriökäyttäytymiseni ja elämäni parempaan suuntaan koen sen olevan tuon summan arvoista.

      Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse: [email protected] ja jos juttuseura ja vertaistuki kiinnostaa voin keskustella asiasta myös whatsapissa.

      • Anonyymi

        Missä kävit lääkärillä?


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tiedossa Oulussa yksityisellä puolella olevaa lääkäriä, joka tekee adhd-diagnostiikkaa?

      Olen etsimällä etsinyt tietoa netissä, mutta en löydä tarvittavaa tietoa. Mehiläisestä jopa kerrottiin, ettei heillä ole Oulussa adhd-diagnooseja tekevää lääkäriä. Lieköhän näin? Epäilen.

      Julkiselle puolelle en halua hakeutua, sillä siellä prosessi kestää kuulemma n. vuoden.

      • Anonyymi

        https://www.oulunseudunadhd.fi/
        Tuolla varmaan osaavat auttaa. Oulun Mehiläisessä näyttäisi olevan ainakin 3 neurologia. Vaikka heistä kenenkään erikoisalaksi ei ole merkitty adhd-diagnooseja, he luultavasti niitä kuitenkin tekevät. Omankin diagnoosini teki ihan muihin neurologisiin sairauksiin erikoistunut lääkäri (Etelä-Suomessa), jolla kuitenkin oli pitkä kokemus myös ADHD:stä, minkä työterveyslääkärini onneksi tiesi. Suosittelen kysymään kokemuksia.


      • Anonyymi

        1,5 vuotta näyttää kestävän diagnosointi Oulussa julkisella. Hakeuduin YTHS:n kautta hoitoon 2018 syksynä. Tammikuussa 2020 pitäisi alkaa olla valmista.


      • Anonyymi

        Nykyisin noita pystyy tekemään etänä aika hyvin.


    • Anonyymi

      Kävin tuolla ADHD tutkimuksissa www.recuror.fi ja hinnoittelu oli tuntipohjaista. Tutkimukset pystyi tekemään etänä ja aika löytyi nopeasti. Tekijä oli kokenut psykiatrian erikoislääkäri Henry Karlsson.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe