Pohjantähti

Tähtisilmä etelästä

Olen lukenut, että Pohjantähteä voi käyttää hyväkseen suunnistaessa.
Olin Pohjois Lapissa ja katselin, että tähti oli jotakuinkin suoraan yläpuolellani. Mihin siinä suuntaa ottaa?

9

1348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohjantähteä ja

      pohjoista kohti, jos sinne olet menossa. Älä usko kaikkiin kirjoituksiin, kaikkea humpuukia sitä kirjoitellaan. Suunnistamista varten tarvitaan välttämättöminä kartta ja kompassi. GPS helpottaa myös paljon maastossa pyörähtelyihin, osaapa ainakin pois jos tulee kotia ikävä. Unohda tähtitaivas!

      • tragol

        Hävitä kartta, kompassi ja virrat kepsin pattereista - kato sitten suunta, toivottavasti osaat pohjantähden tunnistaa !


      • Mää ite
        tragol kirjoitti:

        Hävitä kartta, kompassi ja virrat kepsin pattereista - kato sitten suunta, toivottavasti osaat pohjantähden tunnistaa !

        Hepo Hei
        Maalman kannen sisäpoulel on kaikki muu mahdollist mut kuu pettää ain. Näin kerto opettaja Vuorisen Pena. Kyl se niin on ollu.


    • kulkee päivällä

      saa auringosta hyvin suunnan. Yöllä minä nukun.

    • Yksivaan.

      Vanha juttu jossain Välimeren tasolta saa jo karkean suunnan.Tähtihän on suurinpiirtein pohjoisnavan yläpuolella.
      Joskus kouluaikana 50 luvulla opetettiin löytämaan pohjantähti se on otavan neliönmuotoisen päädyn avonaisen pään suunnassa (5tai7)kertaa päädyn mitta.Tähti on hyvin erottuva kirkas.En nyt voinut tarkistaa muistia kun on pilvistä.

    • asento lepo

      Pohjois-Lapissa latitudi on noin 70 astetta joten Pohjantähti poikkeaa zeniitistä vain 20 astetta. Toisaalta eipä se ero niin valtava ole eteläisimpään Suomeen nähden jossa latitudi noin 60 astetta ja Pohjantähdellä eroa zeniittiin 30 astetta.

      Ehkä olisi parasta kokeilla että mistä suunnasta Pohjantähteä on helpointa katsoa seisaallaan?

      Ihmisen on aika vaikea katsoa suoraan ylöspäin ellei hän makaa selällään maassa. Joskus tuntuu että ihmiset luulevat katsovansa lähes suoraan ylöspäin kun he katsovat vain noin 50 astetta vaakatasosta ylöspäin, ei likikään 90 astetta.

    • anter 0

      suunistus siitä vaikeaa kuin pelkästään suuntatietona, tajuta siis voi missä on pohjoinen , itä, etelä, länsi.
      Kun tietää että esim. idässä on pohjoisensuuntainen tie niin eksynyt voi kävellä sille tielle .
      Töysin ummikko ei pohjantähteä edes löydä saati sitä hyödyntää.

      Merellä erittin vaikeaa olisi pohjantähden mukaan mennä muutoin kuin pohjoinen-etelä linjassa sata varmasti. Itä-länsilinjassa voi mennä kohtuudella mutta määränpää voisi heittää jopa satoja km.

      Itse käyttänyt yösuunistuksessa viimeksi SA-int kompssia menestyksellä ja siihen luotan täysin.

      • suunnannäyttäjä

        Kyllä se pohjantähti nyt kuitenkin on pohjoisessa ja jos nostat katseesi zenittiin ja kädellä viittaat pohjantähteen niin siellä se pohjoinen on.
        Miten löytää - ei se minusta ole kovin kirkas tähti!
        Otavan tuntee useimmat; jos ensimmäinen tähti on kauhan varressa, niin viimeinen tähti on sen kauhan toisessapäässä. Kuvittele, että siinä on nasta ja kun mielessäsi pyöräytät otavaa sen ympäri niin kauhan varren pää osuu pohjantähteen!


      • suunnannäyttäjä kirjoitti:

        Kyllä se pohjantähti nyt kuitenkin on pohjoisessa ja jos nostat katseesi zenittiin ja kädellä viittaat pohjantähteen niin siellä se pohjoinen on.
        Miten löytää - ei se minusta ole kovin kirkas tähti!
        Otavan tuntee useimmat; jos ensimmäinen tähti on kauhan varressa, niin viimeinen tähti on sen kauhan toisessapäässä. Kuvittele, että siinä on nasta ja kun mielessäsi pyöräytät otavaa sen ympäri niin kauhan varren pää osuu pohjantähteen!

        No kirjoittajat vilkaiskaa vaikka tänne ja korjatkaa virheenne.http://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjantähti
        ja luonnonmerkeistä selvii parhaiten etelä- ja pohjoissuunta, puista, muurahaiskeosta jne..
        vaikka olen itse löytänyt kerran muurahaiskeon, joka on ollut pohjoisen puolella. On myös hyvä tietää, että jos on ns. oikeakätinen niin suoraan mennessä kaartaa vasemalle, sen ympyrän halkaisija on n 5km, se taas johtuu siitä, että ohittaa puut ja muut esteet niin että ne jäävät oikealle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe