pinna kireällä

täällä.

ootteko te muut koskaan hermostuneet lapsellenne? meillä on n.9kk ikäinen muksu,enkä aina oikein ymmärrä häntä.. yleensä menee kyllä hyvin,hän on kiltti,nukkuu suht hyvin ja syö hyvin. mutta sitten on sellasia kitinä päiviä kun tuntuu ettei mikään kelpaa,enkä minä osaa tehdä mitään oikein. usein on tullut itku itsellenikin.. ja sitten tulee kiroiltuakin.. ikinä en kuitenkaan ole esim. käynyt käsiksi tms. mutta lapseni on nähnyt minun itkevän ja olleen pahalla tuulella. tiedän ettei sitä saisi lapselle näyttää mutta niin vain on käynyt. olen paljon yksin vauvan kanssa ja sekin kiristää hermoja. suurimmaksi osaksi yksin siis kaikki kotityötkin.. Lapsi on kyllä erittäin toivottu ja ihana,enkä ole mikään teiniäiti jos joku sitä miettii. mieheni kanssa ollaan kolmikymppisiä jo. olen aiemmin ollut masentunut ja pelkään että se saattaa iskeä taas päälle. miten saisi pidettyä "vihan"tunteet taka-alalla? Olenko yksin tämän asian kanssa?

5

759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ka__ty

mulla kans 8kk lapsi joka on kiltti kuin enkeli...kitinäpäiviäkin kyllä löytyy ja miettii vaan miksi mikään ei auta.välillä oon väsymyksen äärirajoilla kun hoitaa lasta ja kotia...mutta ihmeellisesti sitä voimia löytää joka päivään.tosiaan oon myös yksin jonkin verran koska mies on yrittäjä ja välillä joutuu reissuhommia tekemään.viimeksi minä ja vauva oltiin kipeitä kun se oli reissuhommissa,rankkaa oli kyllä.voimia,kyllä se siitä(vaikka kirjoitettuna tosi lattealta kuulostaakin...)

• janeski78

myös lapselle. on hyväksi että lapsi näkee millaisia tunteita on olemassa. eräs tuntemani 6 vuotias lapsi ei osaa näyttää tunteita kun ihan pienenä ollessa vanhemmat eivät näyttäneen millään tavalla tunteita. lapsella diagnosoitu tunnehäiriö. eli ei osaa näyttää eikä käsitellä eri tunteita.

• olen minä

Kyllä lapselle saa näyttää tunteet, ja pitääkin näyttää!
        Jos itkettää, itke, ja kerro lapselle miksi itket.
        Jos suutut, kerro miksi olet vihainen.
        Nuo kaikki tunteet ovat ihan normaaleja, ja auttavat lasta ymmärtämään rajoja sekä tunne-elämää.
        Et ole mitenkään epänormaali, kaikki äidit suuttuvat joskus.
        Ilokin on tunne, minkä monet usein unohtavat. Miksi on hyvä nauraa ja naurattaa lasta, mutta sitten ei saisi surra tai itkeä?

• ........
        olen minä kirjoitti:

Kyllä lapselle saa näyttää tunteet, ja pitääkin näyttää!
        Jos itkettää, itke, ja kerro lapselle miksi itket.
        Jos suutut, kerro miksi olet vihainen.
        Nuo kaikki tunteet ovat ihan normaaleja, ja auttavat lasta ymmärtämään rajoja sekä tunne-elämää.
        Et ole mitenkään epänormaali, kaikki äidit suuttuvat joskus.
        Ilokin on tunne, minkä monet usein unohtavat. Miksi on hyvä nauraa ja naurattaa lasta, mutta sitten ei saisi surra tai itkeä?

10 kk iässä alkaa oma tahto näkymään ja kuulumaan. jo 1 vuotiaana tulee näitä kovia tunteenpurkauksia, jos jokin ei mene niinkuin lapsi haluaa. Hermoja vaatii pikkulasten kanssa olo. Noin vajaa 2 vuotiaana alkaa tosi pahat uhmat, lapsi harjoittelee omaa tahtomista. Ei ole väliä mitä tahtoo, kunhan vain tahtoo.

Tässä mun vinkit: koti mahdollisimman taaperoystävälliseksi. Sitten on kotona helpompi olla, kun kiellettyjä asioita on vähemmän. Vauva / lapsi voi rauhassa tutkia kotia eikä itse tarvitse koko ajan juosta perässä huutamassa eitä.

Hampaat vaivaa muuten tosi paljon. Kitinäpäivinä yritä katsoa suuhun, onko siellä punaista ikenissä tai juuri puhkeamassa hammas. Kun lapsen suuta särkee, eikä hän osaa sitä kertoa, niin ei ihme että itkettää. Itse yhdistin nämä tosi pahat itku päivät hampaisiin. Panadol:ia vain, se helpotti!

Lapsen aivot eivät ole läheskään kehittyneet. Etuotsalohko, jonka avulla ihminen kykenee sivistyneeseen käyttäytymiseen ja kykenee hillitsemään tunteeensa, kehittyy lapsilla myöhempään. Lapsi, joka ei osaa puhua ja joka ei fyysisesti osaakaan hallita tunteitaan aivojen kehittymättömyyden takia, niin tämä yhdistelmä takaa näitä kiukkukohtauksia takuuvarmasti. Tämä tieto helpotti minua kestämään kiukut. Mieti itseäsi. Et osaisi puhua sanaakaan läheisillesi, yrittäisit vain eleillä ja ilmeillä ja ääntelyillä kertoa tarpeesi ja kaiken kukkuraksi etuotsalohkosi olisi kehittymätön, et kykenisi hillitsemään kiukkukohtauksia. :) Mahtaisi olla hankalaa!

Jokin kantoväline, esim. ergoreppu helpotti meitä noin 14 kkk saakka. Siinä viihtyi hyvin ja itsellä vapautui kädet kotihommiin. Muuten vauva kitisi jaloissa.

Kyllä kaikki vanhemmat joskus räjähtää. Kuitenkin nämä omat kohtaukset olisi hyvä pitää minimissä eikä mitään fyysistä väkivaltaa eikä edes sen uhkaa.

Kun ne hampaat on puhjennu 1 v 6 kk mennessä yleensä ja lapsi kasvaa ja ymmärtää puhetta niin kummasti helpottaa. Jaksamista.

• ressaa

Suosittelen lukemaan Jari Sinkkosen kirjoja.. todella mahtava kirjoittaja. Tekstin ymmärtää tyhmempikin ihminen! Ja taatusti apua moneen ongelmaan.. Kyseessä ei ole mikään kasvatus opas jonka ohjeita täytyisi orjallisesti noudattaa, vaan kirja joka pistää ajattelemaan asioita lapsen kantilta. Sieltä löytyy myös tekstiä aikuisen suuttumisesta..
      Suosittelen kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe