Olen aloittamassa Helsingin Haaga-Heliassa tradenomin opintoja. Nyt kuitenkin on alkanut huolestuttaa, sillä mielipiteet kyseisestä tutkinnosta vaihtelevat kovin. Haaga-Helia on kuulemani mukaan tasokas koulu, nyt kaikkia hakijoita oli lähes 1000 ja ensisijaisesti liiketalouden koulutukseen hakeneita lähes 500. Laskin, että noin 6% ensisijaisesti hakeneista pääsi sisään. Kuitenkin olen kuullut, että monet keskeyttävät kyseiset opinnot tai pitävät niitä liian helppoina. Lisäksi monet valmistuneet jäävät kuulemani mukaan työttömiksi tai menevät töihin muulle alalle. Toisaalta olen kuullut myös positiivisia kommentteja koulutuksesta ja työllistymisestä.
Haluaisin kuulla opiskelevien/jo valmistuneiden tradenomien kokemuksia? Onko koulutus hyvä ja saako töitä helposti? Ovatko palkat asiallisia? Minkälaisia töitä tradenomi voi esimerkiksi tehdä? Itselläni ei ole epärealistiset odotukset, mutta haluaisin opiskella korkeakoulu tutkinnon ja tienata väh. 2500e/kk ainakin työkokemuksen kanssa. Olen myös miettinyt, että olisiko ollut sama lukea merkonomiksi, saako ne käytännössä ihan samoja töitä vaikka onkin 2 asteen koulutus. Kaipaisin todella ihmisten kokemuksia aiheesta.
Tradenomin opinnot
21
12662
Vastaukset
- alsdkjalskd
ite oon lähellä valmistumista, enkä oikeastaan vieläkään tiedä mitä trade "tekee työkseen", siinä mielessä mukava nimike että sillä voi hakea mitä tahansa työtä.
ku esim. sairaahnhoitajat voi hakea vaan sairaanhoitajiksi niin me voidaan hakea vaikka mitä työpaikkoja, tietenki riippuu paljon siitä mihin suuntaudut, esim. laskentatoimipuolen ihmisille ilmeisesti työpaikkoja on pilvin pimein tilitoimistoissa yms.
mutta ite suuntauduin markkinointiin, en yhtään tiiä mistä hankkisin "oman alan töitä" ku tavallaanhan sellasta ei oo.
Ei aluksi kannata haaveilla mistään superpalkoista, alalla ku alalla pitää alottaa melko pohjalta ja siitä se palkkakin sit alkaa nousta ylöspäin.
Mutta tosiasiahan on se, että jos aina alkais tosissaan miettiin, että jos meen siihe ja siihe kouluun niin kuinka ja mistä saan töitä, kukaan ei kävisi kouluja.
Hyväksi havaittu on myös se, että harjottelupaikka kannattaa harkita tarkkaan, moni on saanu siitä pysyvän työpaikan.
On tradeja jotka on kaupan kassalla töissä mutta on tradeja jotka on johtotehtävissä melko pian valmistumisen jälkeen.
Se riippuu ihan ihmisestä itestään. Ei silti aluksi kannata tavotella kuuta taivaalta ku töitä hakee mutta unelmiahan ja tavotteita pitää olla.
Mun mielestä tradenomi on loistava yleistutkinto, koska monesti ku lukee työpaikkailmotuksia, niissä lukee vaan "vaatimuksena kaupallinen koulutus".
ja mielestäni mitä korkeemman tutkinnon suorittaa, sen paree, siis tässä tapauksessa ku merkonomia mietit.
harva jää enää pelkäksi merkonomiksi, eiköhän lähes kaikki jatka siitä eteenpäin.
vaikka mikä tulis, kantsii käydä se koulu loppuun, niin mäki tein ja vasta ny ku opinnot on jo loppusuoralla, alotan lukemaan toista alaa ammattikorkeassa.
mistään tutkinnosta ei oo ikinä haittaa, varsinkaan kaupalliselta alalta.
Opiskeluintoa, ekan vuoden jälkeen se opiskelutaakka alkaa hellittää!!- chica bonita
Ai että tradenomi voi hakea "mitä tahansa työtä"? Ja että sairaanhoitaja voi hakea "vaan sairaanhoitajaksi"? Harva tradenomipa pääsee sairaalalle töihin, kun taas esim. vakuutusyhtiöihin/kelalle hakiessa sairaanhoitajat vievät paikat ja tradenomit jäävät nuolemaan näppejään. Sairaanhoitajat voivat tehdä paljon muitakin töitä kuin vain hoitotöitä.
Lisäksi tradenomeja koulutetaan ihan liikaa (n. 6000 valmistuvaa tradenomia vuodessa on huima määrä) ja niistä vähistäkin työpaikoista mitä tradenomeille on tarjolla vievät merkonomit ison osan. Vaativammat tehtävät menevätkin sitten ekonomeille. Tradenomit ovat turhia väliinputoajia, ei millään pahalla. - se on hyödytön tutkinto
''mutta on tradeja jotka on johtotehtävissä melko pian valmistumisen jälkeen.'' Tarkoitat siis sitä että joku tradenomi on vaikka raksalla kantamassa sähköjohtoja ja näin johtotehtävissä......
Jos tradenomina tienaat saman verran kuin duunari ja teet samaa työtä niin oliko siinä mitään järkea hankkia se titteli?
Millä tahansa tutkinnolla voi hakea lähes mitä tahansa työtä. Kannattais ehkä katsella jotain hyödyllistä amk-tutkintoa esim rakennusmestari, inssi tms. Amk tutkintonnon tarkoitushan on saada tietyn alan asiantuntija pätevyys ja edellä mainituilla on paremmat palkat, työllistymis näkymät, ylenemis mahdollisuudet, duuni on aika helppoa kun sen osaa ja inssit saa hienon sormuksen insinööriliitosta...... - eiiii...
Vastavalmistunut johtaja on harvoin hyvä johtaja. Paras on se, joka ymmärtää työkokemuksen merkityksen, ne joiden mielestä titteli on tärkeä, saavat aikaan tuhoa. Asianatuntijan ja johtjan paikat eivät koskaan kuulu vastavalmistuneelle, vaan se osaa hoitaa hyvin vain se, jolla on vuosien työkokemus.
- aslkjaasd
tuosta koulutuksesta, se varmaan vaihtelee kouluittain, mutta mun mielestä meillä seinäjoella pääsi aika helpolla, emmä ainakaan missään vaiheessa oo ollu ylistressaantunu vaikkakin ryhmätöiden ja siihen päälle muiden töiden määrä oli varsinkin ekana vuonna aika hurja.
ekana vuonna oli yleisesti vähän kaikenlaisia aineita ja meille annettiin pintaraapasua joka suuntautumisvaihtoehdosta, sama jatku kakkosen syksyn ja sit kakkosen keväällä piti tehä suuntautumisvalinta, mitkä myös vaihtelee kouluittain.
sit oliki enää työharjottelu, vipat kurssit ja opinnäytetyö
kokonaisuutena nää 3vuotta on menny älyttömän nopeesti, enkä ny oikee tiiä onko niistä kursseista ny sen kummemmin mitään jääny käteen, mutta eiköhän se oo niin joka koulussa?
rehellisesti, kuka muistaa esim. lukiossa opetetuista asioista enää mitään??- Aloittaja
Kiitos vastauksesta. Aika jännä tosin, että pidät tradenomin koulutusta hyvänä peruskoulutuksena mutta alat kuitenkin heti opiskella toista alaa. Eikö kannattaisi mennä ensin töihin ja hankkia työkokemusta?
- palkka ei ole tuo
Harva tradenomi saa 2500 €/kk.
- Täti joka opiskelee iltaisi...
Aloitin syksyllä taloushallintopainotteisen tradekoulutuksen. Minulla on jo kauppiksen mrk-linja takana sekä kaksi arvostettua markkinoinnin tutkintoa. Työkokemusta 20 vuotta myynnin ja markkinoinnin saralta.
Palkkani on tällä hetkellä 3100€.
Tuskin sitä tradenomin tutkinnon takia ainakaan pudotetaan.. - - Julia -
3200€
- herrahyperX
Täti joka opiskelee iltaisi... kirjoitti:
Aloitin syksyllä taloushallintopainotteisen tradekoulutuksen. Minulla on jo kauppiksen mrk-linja takana sekä kaksi arvostettua markkinoinnin tutkintoa. Työkokemusta 20 vuotta myynnin ja markkinoinnin saralta.
Palkkani on tällä hetkellä 3100€.
Tuskin sitä tradenomin tutkinnon takia ainakaan pudotetaan..Mullakin on täällä netissä tulot 5 miljoonaa vuodessa ja olen tekniikan tohtori, professori, tutkija, DI, Ekonomi, Nokialla töissä ja omistan oman saaren sekä tietysti 500 neliön asunnon. Tietysti olen myöskin Tradenomi.
Tradenomin suositus alkupalkaksi on muuten 2000€ kuussa!
- valmistunut 2008
Kommenttina tuohon, että monet pitävät opintoja liian helppoina: riippuu paljolti siitä mihin suuntaudut ja myös koulutusyksiköstä, niissä on ihan suunnattomia eroavaisuuksia. Itse opiskelin taloushallinnon ja rahoituksen suuntautumisen ja kävin myös HTM-tutkintoon vaadittavat opinnot. Niissä kyllä riitti haastetta! Ja koin saavani niistä paljon irti. Työelämää varten sain mielestäni vankan perustan ja sainkin heti oman alan töitä. Palkka ei ole kuu taivaalta, mutta ihan kohtuullinen ja yksi korotuskin on jo tullut, kun on vain vähän näyttänyt osaamistaan.
Markkinoinnin ihmiset eivät työllisty ainakaan täällä pohjoisemmassa. En osaa sanoa Helsingin tilanteesta. Mutta osaavat taloushallinnon tradenomit viedään käsistä. Ja se on pötyä, että tradenomin tutkinto olisi jokin väliinputoaja. Merkonomit eivät saa lähellekään yhtä laajaa tietoutta, eikä siellä todellakaan pysty opiskelemaan esimerkiksi HTM-tutkintoon valmentavia opintoja. Ekonomeista puolestaan oma kokemukseni on, että he eivät tiedä paljoakaan siitä, miten asioita tehdään käytännössä. Paras vaihtoehto olisi käydä ensin tradenomin tutkinto, olla töissä ja sitten harkita KTM-opintoja. Mutta paljonhan se on ihmisestäkin kiinni.- btob
Ammattikorkeakoulusissa ja niiden opiskelijoissa on eroja. Mitä enemmän pyrkijöitä sitä kovatasoisempia opiskelijoita. Myöskin yllättävää, että kouluissa eroa vaativuudessa. On opiskelijoijta jotka tulleet eri puolilta suomea Haaga-Heliaan ja ovat todenneet ennen saaneensa helpostikin vitosia mutta nyt tekee tiukkaa saada kolmosia. Varmasti helsinginseudulla opiskelijat saavat paremmin työharjoittelupaikkojakin kuin jossakin pienellä paikkakunnalla, jossa paljon työttömiä. Monesti on suuri merkitys millaisen työharjoittelupaikan tradenomiopiskelija saa. Vaativammista tehtävistä on helpompi ponnistaa eteenpäin. Osa työpaikoista tukee opiskelua ja kannustaa jatkamaan esim. tutkinnoista annettavilla palkankorotuksilla. Kyllä tradenomit ovat paljon tasokkaampaa porukkaa kuin merkonomit. Merkonomiksi pääsee opiskelemaan melkein kuka vaan peruskoulun käynyt. Ekonomeilta taas puuttuu käytönnön kokemus. Kyllä tradenomit ovat näistä selvästi valmiimpia vaativiinkin työelämän palvelukseen.
- Ei Nimimerkkiä
btob kirjoitti:
Ammattikorkeakoulusissa ja niiden opiskelijoissa on eroja. Mitä enemmän pyrkijöitä sitä kovatasoisempia opiskelijoita. Myöskin yllättävää, että kouluissa eroa vaativuudessa. On opiskelijoijta jotka tulleet eri puolilta suomea Haaga-Heliaan ja ovat todenneet ennen saaneensa helpostikin vitosia mutta nyt tekee tiukkaa saada kolmosia. Varmasti helsinginseudulla opiskelijat saavat paremmin työharjoittelupaikkojakin kuin jossakin pienellä paikkakunnalla, jossa paljon työttömiä. Monesti on suuri merkitys millaisen työharjoittelupaikan tradenomiopiskelija saa. Vaativammista tehtävistä on helpompi ponnistaa eteenpäin. Osa työpaikoista tukee opiskelua ja kannustaa jatkamaan esim. tutkinnoista annettavilla palkankorotuksilla. Kyllä tradenomit ovat paljon tasokkaampaa porukkaa kuin merkonomit. Merkonomiksi pääsee opiskelemaan melkein kuka vaan peruskoulun käynyt. Ekonomeilta taas puuttuu käytönnön kokemus. Kyllä tradenomit ovat näistä selvästi valmiimpia vaativiinkin työelämän palvelukseen.
"Merkonomiksi pääsee opiskelemaan melkein kuka vaan peruskoulun käynyt. Ekonomeilta taas puuttuu käytönnön kokemus. Kyllä tradenomit ovat näistä selvästi valmiimpia vaativiinkin työelämän palvelukseen."
Kyllä tulee taas niin paksua että pakko vastata. Itse olen käynyt ammattikorkeakoulun (insinööri) ja yliopiston (TKK, DI). En kyllä ymmärrä miten amk:n käyneillä on yhtään sen enempää käytännön kokemusta kuin yliopistossa opiskelleilla.
AMK:n pakolliset harjoittelut suoritetaan kesäisin ja niistä saa opistopisteitä hirveän läjän (30op/2 kesää). Yliopistossa harjoittelut ovat suurelta osalta vapaaehtoisia (käytäntö vaihtelee, yleensä kandi 4op, di/maist 4op (vapaaeht)). Tuohon yliopiston 4op:n harjoitteluun vaaditaan 8viikkoa täysipäiväistä alan harjoittelua. AMK:ssa 10 viikon harjoittelusta saa 15op. Tekeekö AMK:laisista suurempia ammattilaisia se, että heidän harjoittelusta saa enemmän opintopisteitä samassa ajassa vai mikä?
Lisäksi yliopistolla opiskelevat kylterit tai teekkarit varmasti tekevät kesätöitä tai osa-aikaisia alansa töitä ihan yhtä paljon kuin amk:n opiskelijatkin. - Ei kylteri, mutta toimintaa nähnyt
Ei Nimimerkkiä kirjoitti:
"Merkonomiksi pääsee opiskelemaan melkein kuka vaan peruskoulun käynyt. Ekonomeilta taas puuttuu käytönnön kokemus. Kyllä tradenomit ovat näistä selvästi valmiimpia vaativiinkin työelämän palvelukseen."
Kyllä tulee taas niin paksua että pakko vastata. Itse olen käynyt ammattikorkeakoulun (insinööri) ja yliopiston (TKK, DI). En kyllä ymmärrä miten amk:n käyneillä on yhtään sen enempää käytännön kokemusta kuin yliopistossa opiskelleilla.
AMK:n pakolliset harjoittelut suoritetaan kesäisin ja niistä saa opistopisteitä hirveän läjän (30op/2 kesää). Yliopistossa harjoittelut ovat suurelta osalta vapaaehtoisia (käytäntö vaihtelee, yleensä kandi 4op, di/maist 4op (vapaaeht)). Tuohon yliopiston 4op:n harjoitteluun vaaditaan 8viikkoa täysipäiväistä alan harjoittelua. AMK:ssa 10 viikon harjoittelusta saa 15op. Tekeekö AMK:laisista suurempia ammattilaisia se, että heidän harjoittelusta saa enemmän opintopisteitä samassa ajassa vai mikä?
Lisäksi yliopistolla opiskelevat kylterit tai teekkarit varmasti tekevät kesätöitä tai osa-aikaisia alansa töitä ihan yhtä paljon kuin amk:n opiskelijatkin.Kyllä se taitaa valitettavasti ja tosiaan olla niin, että kylterit tekevät koulun ohessa "parempia" hommia yleensä mitä trade-opiskelijat. Itsellänikin on lukio trade "kohta" Tuta-DI koulutuspaketti kasassa. Sen olen huomannut, että ammattikorkean osa-aikatöissä käyvistä suurin osa käy duunissa esimerkiksi vaatekaupan myyjinä tai kassalla, kun taas kauppakorkeassa moni on hommissa pankissa, vakuutusyhtiössä, kuitenkin yleensä paperinpyörittelijöinä. Parempaa käytännön kokemusta siinä karttuu mielestäni.
Tietysti trade-opiskelijalla voi olla miljoona kertaa parempi työpaikka kuin ekonomiopiskelijalla, mutta jos puhutaan näin yleisesti, niin silloin keskimäärin parempi käytännön kokemus kyltereillä. Aikalailla eri henkistä porukkaa tosiaan on Laureassa kuin vaikka HSE:llä. En tiedä merkkaako se mitään, mutta ammattikorkeassa selkeästi vähemmistö on käynyt RUK/AUK, kun taas HSE:llä tuntui olevan RUK melko sääntö.
- HH tradenomi 2009
Hei!
Ensinnäkin se, että 6% pääsee sisään ei kuulosta realistiselta, tai en tiedä mitä lukua on käytetty vertailulukuna, mutta hyvin pieneltä prosentilta kuulostaa. Monet hakevat Haaga-Heliaan ensisijaisesti, vaikka eivät haluaisikaan opiskella koko koulussa. Lisäksi useat hakevat eri yksiköihin mikä on myös omiaan sotkemaan tilastoja. Tietääkseni kaikista tradenomiksi hakeneista ei ole yhtä tilastoa vaan joka toimipisteellä on omat lukunsa.
Tradenomiksi, eli liiketaloutta, voi Haaga-Heliassa opiskella kolmessa yksikössä; Pasilassa, Malmilla ja Vallissa. Itse olen opintojeni ehtoopuolella Vallilan yksikössä. Olen kokenut opinnot osittain ehkä helpoksi, mutta enimmäkseen ensimmäisenä vuonna. Opetussuunnitelmaa on muutettu opiskelun alkamisen jälkeen joka vuosi, ja käsittääkseni muutetaan taas, joten minun on hankala vertailla eri vuosia.
Toisena vuonna aloitetaan suuntaumisopinnot ja opiskelu muuttuu mielenkiintoisemmaksi. Mutta oma mielipiteeni on se, että opiskelu on juuri niin mielenkiintoista kun siitä tekee. Voi osallistua opiskelijayhdistyksen tapahtumiin, tutustua uusiin ihmisiin jne. tai sitten voi istua nenä kirjassa, naama näytöllä 3,5 vuotta ja sanoa että olipa tylsä koulu. Kaikenlaisia tapauksia näkee..
Kaikenlaista puhutaan korkeakoulutetusta työttömyydestä etc, etenkin näin rahoituskriisin keskellä, mutta ei kannata uskoa aivan kaikkea. Miksi kukaan hakisi tradenomiksi jos ei työllistyisi? Joka vuosi yhä useampi hakee AMK tasolle. Töitä saa aina, mutta ei presidentiksikään pääse ilman kokemusta eri aloilta ja työtehtävistä ja ennen kaikkea elämästä. Olen alani töissä, mutta opintojen ohella, joten en todellakaan opintojani vastaavalla tasolla. En itseasiassa tunne ketään joka olisi, se vaihe on valmistumisen ja työkokemuksen jälkeen.
Kuitenkin opintojen aikana voi päästä "tradenomin tasoisiin" tehtäviin esimerkiksi työharjoitteluun. Kannattaa pitää ovet avoinna jokaiseen työpaikkaan missä on ollut ja tietenkin olla yhteydessä ihmisiin, jotka tuntevat ihmisiä, jotka työskentelevät siinä paikassa, missä itsekin tahtoisit joskus työskennellä. Eli sanoisin näin, että yksikään työkokemus tai kontakti ei ole turha. Toisinaan tarvitaan vain onnea sen oikean oven avautumiseen. Itse sain harjoittelupaikkani (joka on "tradenomitasoa") kun kävelin oikeaan aikaan oikean huoneen ohi eräässä yrityksessä. :) Suhteet on kaiken a ja o.
Kyllä tradenomin peiffit voittaa merkonomin paperit jos kahden ja puolen tontun palkkaa toivot. Ihan realistinen tavoite se on, mutta vertailun vuoksi, Helsingin kaupungin virassa olevat eivät saa juuri enempää ja alimpia eduskunnan palkkoja on juuri 2500/kk. Mutta tosiaan, kukaan ei sitä paikkaa tule tarjoamaan kun valmistut, vaan pohjatyö sen saamiseksi on tehtävä itse. Kyse on vain siitä, milloin pohjatyön aloitat, opiskelun aikana, ennen opiskelua, valmistuttuasi? Näinä päivinä, jolloin rahapussin nyörit ovat tiukalla joka paikassa, on hyvä olla kärsivällinen ja uskoa itseensä. Nöyrä, mutta määrätietoinen työntekijä pystyy etenemään alalla kuin alalla. :)
Tradenomi = jokapaikanhöylä. Työt, joita tradenomi voi tehdä, riippuu paljon siitä, minkä suuntautumisen valitsee. Mainonnan opiskelijat päätyvät media- tai mainostoimistoon tai jonkin yrityksen markkinointiviestintään. Markkinoinnin opiskelijat voivat teoriassa päätyä samaan, mutta ehkä todennäköisempää on tuotepäällikköys yrityksessä tai markkinointisuunnittelu (account manager etc..). Henkilöstöhallinnon opiskelijat päätyvät HR-tehtäviin ja työhyvinvointiin liittyviin tehtäviin. Taloushallinnosta voi päätyä tilintarkastajaksi, palkanlaskentaan etc.
Toivottavasti olet tyytyväinen valintaasi koulun ja opintojen suhteen. Koulun aloitettuasi kannattaa keskustella opettajatuutorin ja uraohjaajan kanssa mikäli nämä asiat askarruttavat mieltäsi vielä. Haaga-Helia on nuori koulu, vielä 2006 oli erikseen Haaga AMK ja Helia AMK, joten kehitettävää löytyy. Kokemukseni perusteella HH on hyvä koulu, etenkin jos suhtautuu asioiden etenemiseen rauhallisesti ja on valmis näkemään hieman vaivaa. :) Ja kuten huomaat, poliitikon vastauksia saattaa kyseisessä koulussa oppia suoltamaan. Toivottavasti tässä oli vastausta kysymyksiisi.- tutkinnolla
olen sijoittunut varsin hyvin työelämässä, palkkakin aivan kohtuullinen. Ei kannata tehdä mitään yleistyksiä tradenomin tutkinnon suhteen, koska tänä päivänä mikään tutkinto ei takaa varmaa työpaikkaa. Työkokemus, sinnikkyys ja oma persoona ovat valtteja. Omasta tuttavapiiristä jokainen tradenomi on sijoittunut hyvin työelämään, eikä yksikään ole "kaupan kassalla".
- säännöllinen
lääkitys - tainnut pari nappia unohtua!
- on vastaus
säännöllinen kirjoitti:
lääkitys - tainnut pari nappia unohtua!
poistettuihin viesteihin! Hyvä. että joku kyttää...
- eiks
on vastaus kirjoitti:
poistettuihin viesteihin! Hyvä. että joku kyttää...
Kannetaan nyt omakin korsi tähän kekoon... Sen verran paljon on saanut lukea netistä näitä jaaritteluja siitä tekeekö milläkin tutkinnolla mitäkin, saako duunia, onko palkka linjassa koulutukseen jne...
Elikkäs, hommahan menee niin, että sillä pelkällä tutkinnolla ei pääsääntöisesti kukaan työllisty yhtään mihinkään. Tutkinto antaa vaan muodollisen pätevyyden hakea jotain tiettyä työtehtävää, mutta se on vaan yksi pieni osa kokonaisuutta kun mietitään työllistymistä. Aivan yhtä paljon kuin koulutus, jollei jopa enemmänkin vaikuttavat hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet, asenne, työ- ja elämänkokemus jne...
Jos kuvittelee, että käynpä nyt esim. tradenomin tai KTM:n tutkinnon ja heti valmistumisen jälkeen pitää olla odottamassa paikka johtoportaassa ja vähintään 4000€ kk palkka, niin voin sanoa, että ei tule tapahtumaan. Vaikka olisikin kouluja käynyt, niin työkokemuksen kartuttamisen joutuu valitettavasti aloittamaan yleensä sieltä aika häntäpäästä, mitä toimenkuviin tulee.
Kuvitellaanpa vaikka tilannetta, että joku henkilö X pääsee 19 vuotiaana kauppakorkeaan. Hän valitsee pääaineekseen johtamisen ja valmistuu maisteriksi ennenkuin täyttää 25v. Valmistuttuaan henkilö tietää varmasti johtamisesta yhtä ja toista ja kirjatiedon osalta on varmasti sivistyneempi kuin moni nykyinen suuryritysten vallan kahvassa oleva. Mutta ei hän voi kuitenkaan missään tapauksessa olettaa, että tulisi palkatuksi kovinkaan korkeaan hommaan heti valmistumisen jälkeen. Johtotehtäviin tarvitaan vaan yksinkertaisesti sitä työkokemusta ja elämänkokemusta, jota tässä vaiheessa vielä puuttuu. No, kuolutus ei ole mennyt missään nimessä hukkaan. Ko. henkilö varmaankin työllistyy ihan toimihenkilöksi jonnekkin ja vuosien saatossa pääsee (ehkä) ylempiin tehtäviin.
Tämä esimerkki oli nyt vaan kuvitteellinen, enkä siis oleta että jokainen tradenomi tai KTM tähtäisi edes mihinkään johtajan pallille. Itseäni vaan ihmetyttää tämä nykyinen ajatusmaailma, jossa tutkinto nähdään ikäänkuin ostettuna oikeutena johonkin tietyntasoiseen työpaikkaan ja ehdottomaan palkkatasoon ja jos se ei toteudu heti kun on valmistunut, niin koko koulu on ollut turhaa ja silmään on kustu.
- Zukki
Kaupallisella alalla merkkaavat enemmän oma persoona, pelisilmä ja ahkeruus kuin muodollinen pätevyys (ehkä poikkeuksena taloushallinto). Koulunsa juuri ja juuri läpäissyt tradenomi saattaa hyvinkin päätyä vaateliikkeen myyjäksi tai jäädä kokonaan ilman töitä, toisaalta eräs tuttavani toimii keskisuuren yrityksen ostajana pelkällä merkonomikoulutuksella ja toinen on menestyvä yrittäjä tradenomipohjalta. Ei tradenomikoulutus hukkaan mene, jos hoitaa opiskelun, työharjoittelut ym. tosissaan. Parhaat saavat aina töitä, vaikka olisi alalla jossa työpaikkoja on vähän tarjolla tai suhdannevaihtelut suuria (esim. markkinointi).
Menestyväksi myyntiedustajaksi, henkilöstöpäälliköksi, yrittäjäksi, esimieheksi, copywriteriksi jne. voi oikeanlainen tyyppi päästä ihan peruskoulupohjalta. Lääkäreille, lakimiehille ja sähköasentajille vaaditaan ymmärrettävistä syistä muodollinen pätevyys.- EcZZ
Vuosi tradenomikoulutusta riitti minulle. Naurettavaa pelleilyä. Suosittelen, jos et halua haastavaa koulutusta.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753607
- 622694
- 812647
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922363Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2622205- 451943
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151501EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491418