Kysyisin minkä pituisia ja montako kertaa käytte pennun kanssa päiväss lenkillä?? Meillä itsellä on 5kk sekaroiten pentu, kasvaa noin keskikokoiseksi. Käyn aamulla ja illalla pitemmät lenkit eli vaihtelevasti 1-5 kilometriä x lenkki ja tietenkin käyn monesti ihan vain pissattamassa koiran ulkona.
Pennun lenkin pituus
13
15867
Vastaukset
- alussa
5kk pentu ei varsinaista lenkkiä vielä tarvitse. Pentua ei pidä rasittaa liian varhain.
- minä otin lapinreissulle 5k...
ja en millekkään viikon vaan olin koko kesän 4kk kun vapaalla ja hyvin pärjäsi ja sai juuri lonkkakuvat a/a mentiin 10 kilsaa päivässä alussa.
- selvennystä pyydän
minä otin lapinreissulle 5k... kirjoitti:
ja en millekkään viikon vaan olin koko kesän 4kk kun vapaalla ja hyvin pärjäsi ja sai juuri lonkkakuvat a/a mentiin 10 kilsaa päivässä alussa.
.. tarkoititko että olit ekat 4 kk kotona pennun kanssa ja pentu 5 kk:n ikäinen kun se teille tuli. Ja heti pennun ollessa 5kk menit sen kanssa 10 km:n lenkkejä?
- kotosalla ja lappiin vaelta...
selvennystä pyydän kirjoitti:
.. tarkoititko että olit ekat 4 kk kotona pennun kanssa ja pentu 5 kk:n ikäinen kun se teille tuli. Ja heti pennun ollessa 5kk menit sen kanssa 10 km:n lenkkejä?
kun pentu oli 5kk ja oli koko kesän 4kk lapissa vaellusreissuilla mukana ja hyvin pärjäsi.10 kilsaa päivässä kuljetiin vain.Vapaana kulki kylläkin.
- boksupennun omistaja
Ymmärsin sun viestistä että olet mennyt 2 kertaa päivässä pidemmän remminlenkin, 1-5 km:n mittaisen?
Itse kysyin vastaavaa bokseripalstalla ja sain vastauksia aika ylimieliseen ja kauhistelevaan sävyyn kun kerroin menneeni pennun kanssa n. 4 km:n lenkkejä (lenkit tehty metsässä niin että pentu on ollut irti ja saanut juoksennella vapaana). 1-2 km:n lenkki ja vapaana juoksentelu olivat ohjeistus minulle.
Harkittavakseni jää kumpaako uskon, netissä ikävään sävyyn vastaavia (ilman perusteita sille mikä tämä maaginen 1-2 kilometrin raja on) vai sitä omaa kasvattajaa. Ehkä varmuuden vuoksi lyhennän matkaa koska löysin sopivan metsän lähempää ja pentu saa juosta siellä vapaana. Mutta kerran päivässä mä tämmöisen "pidemmän lenkin" menen ja muut sitten semmosia pieniä pissatuksia ja omassa pihassa temmeltämistä.
Yksi antoi vinkiksi sentään linkkejä, käy lukemassa ne sieltä.
Toivottavasti sua ei lynkata kysymyksesi takia vaan saat asiallisempia vastauksia. Enää en ihmettele että bokserinomistajat ovat jakautuneet niin moneen leiriin, taitavat olla aika riitaista porukkaa ;) - utelias^^
Luin jostain, että nuoren pennun kanssa ei saisi vielä kävellä kovin pitkiä lenkkejä etteivät sen jalat rasitu vielä liikaa. Mielummin suositeltaisiin leikkejä, joissa pentu saa purettua enegiaansa.
- minä vain
Hei! Mulla on itsellä noin 10 viikkoinen sekarotuunen koiran pentu. On minun ensimmäinen nuorin koira mitä on omaa ollut. Eli kysyisinkin että kuinka pitkiä lenkkejä voi tehdä koiran kans. Kun pentu kuitenkin tykkää lenkkeillä, ni onko sitten merkitystä lenkin pituudesta. Olen tehnyt vain sellaisia noin kilsan mittaisia lenkkejä, vähän pitempiä. Mutta voiko tehdä piteempiä. Ja mikä on pisin mitä voi tehdä.
- enttä
Jos pennun rakenne on terve, ei sen liikunnan määrää tarvitse rajoittaa. Sen minkä se mielellään liikkuu, antaa mennä vaan. Omani kanssa aloitin heti 3 kk lenkkeilemään, ja siitä kasvoi vahva ja hyvärakenteinen koira. Jos pentu väsähtää, ota kainaloon.
- punaapäässä
Milloin pentua saa sitten lenkittää enemmän? Vuoden iässä?
- veeeeera
Saahan sitä omaa järkeä käyttää, eli pennun kanssa voi mennä pitempiäkin lenkkejä jos pentu jaksaa. Ihan pieni koirahan nukahteleen miltei kesken leikkejen, mutta kyllä minun ylivilkas boksupoika jaksoi pentuna lenkkeillä pitkiä matkojakin. Aina oltiin metsässä ja boksut irti. Eli koirille tuli varmaan miltei tuplasti se mitä minä kävelin. Oma järki sanoo, että koiraa voi viedä rankemmille lenkeille sitten kun ns. pituus kasvun suurin pyrähdys on mennyt ohi. Jos pentu koira saa rasitusmurtuman, luu luutuu väärin ja samalla koira kasvaa hirveää vauhtia, ei hyvä heilu. Pentu koira kun toisiaan kasvaa niin mahdottoman nopeasti. Jos ihmislapsi kasvaa 0 18 ikävuoteen, niin koira kasvaa 0 8 kuukauteen saman. Jos näin voi kärjistää... :) Hyvää kesää kaikille! ja Jussia!
- brtgbrtgvre
Pennun kanssa pitää tehdä muutakin aktiviteeetia kuin pelkkä lenkitys, leikkiä, temppuilua, yhdessäoloa, yms.
- Blenluna
Olen samaa mieltä brtgbrtgvren kanssa!
Pennulle "parasta liikuntaa" on leikkiminen, joten kannattaa antaa myös tilaisuuksia leikkiä toisten koirien kanssa vapaasti esim. koirapuistossa. Lenkkien pituutta lyhentäisin vielä täss vaiheessa hiukan, ettei jalkojen nivelet liikarasitu.
Eiköhän se ole 6kk kun pentu kun voi viedä semmosia vähän pitempiä lenkkejä ja jossain 8 kuukauden vaiheilla voi alkaa ihan kunnolla lenkittämään. (Ainakin minulle on kerrottu niin, korjatkaa jos olen väärässä).
Olen samaa mieltä brtgbrtgvren kanssa!
Hyvää kesää ja juhannusta kaikille :) ! - Blenluna
Hupsis tuli vahingossa kaks kertaa toi Olen samaa mieltä brtgbrtgvren kanssa :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2364590Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763025- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 211501
- 781439
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851275PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69938
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894