Kotihoidontuki +kaikki muut mahd. lisät pienituloiselle

elmoriina

Eli:
Olen 6kk:n ikäisen tytön äiti, asumme mieheni kanssa vuokralla ja hänen tulot ovat pienet (~1300e/kk) ja ennen äippälomaa olin koulussa, joten en ole saanut palkkaa.. pienesti opintolisää vain...
Joten mitkä tuet olisi mahdollisia äitiysrahan (9kk ajalta) sekä lapsilisän lisäksi? ..vai onko niitä tällä hetkellä?

Sitten ajassa eteenpäin: Kun äitiysloma loppuu, niin haen siis kotihoidontukea sekä siihen ilmeisesti automaattisesti kuuluvaa kuntalisää? Ja muita mahdollisia tukia/saamisia tuolle kotihoito -ajalle? (tulot siis miehellä edelleen pienet)

Kotihoidontuen aikanahan saa siis käydä töissä, mutta kuinka ja mistä alkaen ne vähentävät niitä muita lisiä joihin olisin oikeutettu? Ja saanko jostain muualtakin jotakin työttömyys?? rahaa kun olen siis juuri ennen lapsen syntymää saanut valkolakin?? :) huh, ja paikkakuntana olis seinäjoki...

Kiitos kaikille jaksaville jotka voisi selventää asiaa sillä tällä hetkellä ei oo tuttuja keltä kysyä... :):)

4

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unskumunsku

      asumistukea voi saada kelalta, sossusta varmaan kans jotain toimeentulotukea tms.

      kuntalisä ei kuulu automaattisesti kotihoidontukeen, eikä sitä edes maksa kaikki kunnat, kannattaa selvittää vaikka kunnan nettisivuilta, maksaako kotikuntasi sitä. sehän on kunnille vapaaehtoinen.
      hoitolisää voi saada myös kelalta, maksimisssaan se on 168e/kk ja siihen vaikuttaa miehesi tulot.
      Kotihoidontuen aikana saa käydä töissä, mut lapsi ei saa olla kunnallisessa päivähoidossa vaan kotihoidossa. et saa työttömyysrahaa, koska et ole työnhakija vaan hoitovapaalla.

      itselläni on samanikäinen tyttö ja mun pitää palata töihin keväällä kun vanhempainvapaa loppuu, juuri sen takia kun noilla tuilla ei elätä ketään.

      toivottavasti tästä oli edes joain apua=)

      • elmoriina

        Juu kiitos, tuo selvensi jo kummasti! Asumistukea tähän asuntoon ei juurikaan heru, on pieni, mutta sillä vähän kyselen näitä mahd. tukia kun olisi kovasti etsinnöissä isompi asunto, mutta millä rahat riittäisi..?!!
        Meillä tilanne sikäli "hyvä", että paremmin saan nyt rahaa kuin että menisin opiskelemaan, sillä ammattiahan ei vielä ole..


      • olen ymmärtänyt

        ettei kuntalisää saa, jos käy töissä. Vaativat hakemukseen työnantajantodistuksen ettei ole töissä! Aika hemmetin epäreilua! Itse aion hoitaa lasta päivät kotona ja iltaisin käydä töissä n.25h viikossa. Näin saan kodinhoidontuen, pienennetyn hoitolisän ja palkan. Hoitomaksu olisi 200 euroa kuussa ja muutenkin tuntuu, että tyttö on liian pieni vielä hoitoon. Mutta olisi tuo kuntalisä helpottanut elämää...


      • elmoriina
        olen ymmärtänyt kirjoitti:

        ettei kuntalisää saa, jos käy töissä. Vaativat hakemukseen työnantajantodistuksen ettei ole töissä! Aika hemmetin epäreilua! Itse aion hoitaa lasta päivät kotona ja iltaisin käydä töissä n.25h viikossa. Näin saan kodinhoidontuen, pienennetyn hoitolisän ja palkan. Hoitomaksu olisi 200 euroa kuussa ja muutenkin tuntuu, että tyttö on liian pieni vielä hoitoon. Mutta olisi tuo kuntalisä helpottanut elämää...

        Minkähän verran se kuntalisä mahtais olla täälä seinäjoella päin?! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe