Vinkkejä lyhyeen talvivaellukseen?

Nuori retkeilijä

Pidän kovasti retkeilystä ja vaeltelusta, ja sitä tulee kyllä sulan maan aikaan harrastettua. Mutta nyt tekisi mieli metsään talvellakin. Haluaisin tehdä viikonloppureissun, jossa edettäisiin jonkin verran ja yövyttäisiin metsässä. Siis en halua vain mennä nukkumaan johonkin takapihalle tai mennä autolla lähimmälle laavulle nukkumaan, vaan edetä ihan omin voimin.
Mutta en tiedä talviretkeilystä kovinkaan paljoa, joten neuvot ovat tarpeen. Varusteita on jonkin verran, en usko että niistä tulee juurikaan ongelmaa.
Varmaan pitää edetä hiihtäen? Kannattaako ottaa eräsukset? Minkälaista majoittumista suosittelette? Olisiko fiksuinta suunnitella reitti niin, että pääsee nukkumaan autiotupaan tai laavulle, vai kannattaako ottaa mieluummin oma teltta tai laavu?
Toimiiko spriikeitin kylmässä?
Minkälaisia päivämatkoja suosittelette hiihtämiseen? Pärjääkö lyhyen reissun ilman ahkiota?
Ja reissu olisi siis jossain päin Itä-Suomea.

31

2573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retkeltäjätärtär

      Kysellä paikallisista retkeilyseuroista/yhdistyksistä, olisiko heillä jotakin sopivaa viikonloppuvaellusta?
      Silloin pääsisit osaavaan seuraan,jossa neuvotaan ilmaiseksi hyvät vinkit jatkoa varten.
      Voisit jopa vuokrata osan varusteista,kuten eräsukset ja ahkion ja vieläpä jäsenmaksua vastaan tosi edullisesti.
      Ja sitten vasta yksin retkille.

      • Nuori retkeilijä

        Kiitos neuvosta, mutta yritän mieluummin itse. Olen joskus ollutkin yhdistysten yms. vaelluksilla. Mukavaa on ollut, mutta en ole niillä juuri mitään oppinut. Tuntuu, että niillä käy lähinnä porukkaa, jotka eivät retkeilystä mitään tiedä, ja reissulla opetetaan lähinnä "märät sukat pitää vaihtaa"-tasoisia itsestäänselvyyksiä. Paljon enemmän olen oppinut, kun olen itse eksynyt ja miettinyt, miten päästä takaisin polulle. On toki sellaisiakin yhdistysten vaelluksia, joilla porukka on todella kovakuntoista ja painetaan eteenpäin hirveää vauhtia. Ei kiitos sillekin. Muutenkin minulle sopii paremmin omaan tahtiin kulkeminen, kun voi päättää missä ja milloin tauot pitää ja saa valita seuransa yms. Eli yrittäisin mieluummin itse, tekisin alkuun helpon pienen reissun. En usko että se on mitenkään mahdotonta. Eräsukset, makuupussit yms. löytyy kyllä eli niiden puutteesta ei ole kyse.


      • Make

      • Nuori retkeilijä kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, mutta yritän mieluummin itse. Olen joskus ollutkin yhdistysten yms. vaelluksilla. Mukavaa on ollut, mutta en ole niillä juuri mitään oppinut. Tuntuu, että niillä käy lähinnä porukkaa, jotka eivät retkeilystä mitään tiedä, ja reissulla opetetaan lähinnä "märät sukat pitää vaihtaa"-tasoisia itsestäänselvyyksiä. Paljon enemmän olen oppinut, kun olen itse eksynyt ja miettinyt, miten päästä takaisin polulle. On toki sellaisiakin yhdistysten vaelluksia, joilla porukka on todella kovakuntoista ja painetaan eteenpäin hirveää vauhtia. Ei kiitos sillekin. Muutenkin minulle sopii paremmin omaan tahtiin kulkeminen, kun voi päättää missä ja milloin tauot pitää ja saa valita seuransa yms. Eli yrittäisin mieluummin itse, tekisin alkuun helpon pienen reissun. En usko että se on mitenkään mahdotonta. Eräsukset, makuupussit yms. löytyy kyllä eli niiden puutteesta ei ole kyse.

        No vastasit melkeempä itse kysymykseesi :) Itse keväällä lähdössä muotkalle tmv ekaa kertaa talvivaellukselle (yhden yön reissu tiilikkajärvellä 2017 joulukuussa) ja voin sanoa, että ota kunnon teltta ja mielellään "liian" lämmin makuupussi ja myös tarpeeksi ruokaa, bensalla toimiva keitin (opettele käyttö ja huolto ennen reissua) ja varaosat keittimeen ja polttoainepullo keittimeen, tarpeeksi bensaa mukaan (pienkonebensa). Kunnon taukovaatteet, lapio, keittiövehkeet , lamppu akkuineen (huom. pakkasenkesto),..pilkkivehkeet kairoineen..sukset..ja lumikengät..ym niin ja ahkio on mahtava kaveri..


      • samakoedellinen
        JMHonkanen kirjoitti:

        No vastasit melkeempä itse kysymykseesi :) Itse keväällä lähdössä muotkalle tmv ekaa kertaa talvivaellukselle (yhden yön reissu tiilikkajärvellä 2017 joulukuussa) ja voin sanoa, että ota kunnon teltta ja mielellään "liian" lämmin makuupussi ja myös tarpeeksi ruokaa, bensalla toimiva keitin (opettele käyttö ja huolto ennen reissua) ja varaosat keittimeen ja polttoainepullo keittimeen, tarpeeksi bensaa mukaan (pienkonebensa). Kunnon taukovaatteet, lapio, keittiövehkeet , lamppu akkuineen (huom. pakkasenkesto),..pilkkivehkeet kairoineen..sukset..ja lumikengät..ym niin ja ahkio on mahtava kaveri..

        Ai niin..kunnon kartta..ainakin kaksi kompassia ja ottasin myös gps varaksi (pidä lämpimässä takin sisäpuolella.) Itellä on myös hätäraketti ahkiossa..olen myös hommaamassa hätäpaikannuslaitetta..Hyvää reissua :)


      • yypo
        Nuori retkeilijä kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, mutta yritän mieluummin itse. Olen joskus ollutkin yhdistysten yms. vaelluksilla. Mukavaa on ollut, mutta en ole niillä juuri mitään oppinut. Tuntuu, että niillä käy lähinnä porukkaa, jotka eivät retkeilystä mitään tiedä, ja reissulla opetetaan lähinnä "märät sukat pitää vaihtaa"-tasoisia itsestäänselvyyksiä. Paljon enemmän olen oppinut, kun olen itse eksynyt ja miettinyt, miten päästä takaisin polulle. On toki sellaisiakin yhdistysten vaelluksia, joilla porukka on todella kovakuntoista ja painetaan eteenpäin hirveää vauhtia. Ei kiitos sillekin. Muutenkin minulle sopii paremmin omaan tahtiin kulkeminen, kun voi päättää missä ja milloin tauot pitää ja saa valita seuransa yms. Eli yrittäisin mieluummin itse, tekisin alkuun helpon pienen reissun. En usko että se on mitenkään mahdotonta. Eräsukset, makuupussit yms. löytyy kyllä eli niiden puutteesta ei ole kyse.

        Niin, itellä alle 2 metriset sukset jalumikengät jyrkempään mäkeen.


      • 078578924
        JMHonkanen kirjoitti:

        No vastasit melkeempä itse kysymykseesi :) Itse keväällä lähdössä muotkalle tmv ekaa kertaa talvivaellukselle (yhden yön reissu tiilikkajärvellä 2017 joulukuussa) ja voin sanoa, että ota kunnon teltta ja mielellään "liian" lämmin makuupussi ja myös tarpeeksi ruokaa, bensalla toimiva keitin (opettele käyttö ja huolto ennen reissua) ja varaosat keittimeen ja polttoainepullo keittimeen, tarpeeksi bensaa mukaan (pienkonebensa). Kunnon taukovaatteet, lapio, keittiövehkeet , lamppu akkuineen (huom. pakkasenkesto),..pilkkivehkeet kairoineen..sukset..ja lumikengät..ym niin ja ahkio on mahtava kaveri..

        Aikas kova paikka tuo Muotka talvivaellukseen. Ja myös keväällä jos kelit kohtelee kaltoin. Ei ole juuri tuulensuojaa tarjolla. Vain yksi riekonpyytäjien kammi taitaa sillä varsinaisella tunturialueella olla jos haluaa kunnollisen tuulensuojan. En ole itse talvella Muotkalla ollut, mutta syksyllä useamman kerran. Lokakuun puoliväli taitaa olla myöhäisin ajankohta. Paikka on itsessään upea. Saa olla rauhassa. Viime syksynäkin oli nk. Sulaojan parkkipaikalla kymmenittäin jengiä lähdössä Kevon suuntaan ja minä ainoana Muotkalle sieltä hiekkakuopantien päästä.


    • Yksin vaeltava

      Olli Aulio Suuri Retkeilykirja. Jos omaksut siitä edes 5% niin muilta ei tarvitse kysellä neuvoja. Tärkeintä on kumminkin että tutustut itseesi, mietit hiukan sitäkin miten voimavarasi riittävät ääri olosuhteissa ja miksi tätä kannattaa tehdä. Yksin liikkuminen on satakertaa antoisampaa kuin porukalla, jos sosiaalisuutta haluaa harrastaa tuhjäpäiden kanssa, niin sitten menemme baariin olusille.

      • Nuori retkeilijä

        Juu kiitos kirjavinkistä, löytyy omastakin kirjahyllystä ja on tullut luettua, mutta uusintalukeminenkaan ei olisi haitaksi. (En ole lukenut niitä talviretkeily-kohtia kovin kunnolla kun olen tosiaan retkeillyt yleensä sulan maan aikaan.) Luin juuri Lars Monsenin Talviretken käsikirjan, mutta siinä jaariteltiin sivutolkulla esim. kankaiden ominaisuuksista ja kompassilla suunnanotosta, jotka kyllä tunnen. Haluaisin saada enemmän tietoa "retkirutiineista", esim. talviretken reitin suunnittelusta. Ajattelin myös lainata lähiaikoina kirjastosta sen uuden Vaeltajan oppaan ja lukea. Mutta käytännön vinkkejä kaivataan yhä.


      • Pocahontas
        Nuori retkeilijä kirjoitti:

        Juu kiitos kirjavinkistä, löytyy omastakin kirjahyllystä ja on tullut luettua, mutta uusintalukeminenkaan ei olisi haitaksi. (En ole lukenut niitä talviretkeily-kohtia kovin kunnolla kun olen tosiaan retkeillyt yleensä sulan maan aikaan.) Luin juuri Lars Monsenin Talviretken käsikirjan, mutta siinä jaariteltiin sivutolkulla esim. kankaiden ominaisuuksista ja kompassilla suunnanotosta, jotka kyllä tunnen. Haluaisin saada enemmän tietoa "retkirutiineista", esim. talviretken reitin suunnittelusta. Ajattelin myös lainata lähiaikoina kirjastosta sen uuden Vaeltajan oppaan ja lukea. Mutta käytännön vinkkejä kaivataan yhä.

        Katsele vaikka, joko www.infokatrtta.fi/psavo tai vastaava Kainuun karttaohjelmasta se reitis menemään suunnilleen muutaman laavun kautta. Jos sattuu tosi kylmä ilma niin olet laavulla ja poltat tulia illat. Se on piiitkä aika tuo pimeä keskellä talvea. Ei ole kiva istua tai maata teltassa 16 tuntia odotellen aamun valkenemista.
        Siksi laavulle ja tulilla istumaan. Aikaa on.

        Suunnittele reittisi soita ja pikkujärviä tai metsäautoteitä myöten, ei ole risukkoa matkan varrella niin paljon tai kyntöaukeita.
        Retkisukset ei valmiilla ladulla mahdu takertelematta kulkemaan.

        Ahkion saat lasten pulkasta ja parista 180 senttisestä aurausviitasta. Kulkee ne kamat selässäkin.

        Älä leiki millään keitimellä. Laavuille tulet ja lämmintä on aterioida. Vettä saat lumesta. Termospulloon juotavaa välimatkoille.

        Jos yöllä tulee kylmä, niin lisää vaatetta jalkoihisi, vaikka takki pussin sisään. Jos ei auta, nouse ylös ja nauti valvomisesta tulien ääressä, nukut sitten viikolla kotona;)


      • Nuori retkeilijä
        Pocahontas kirjoitti:

        Katsele vaikka, joko www.infokatrtta.fi/psavo tai vastaava Kainuun karttaohjelmasta se reitis menemään suunnilleen muutaman laavun kautta. Jos sattuu tosi kylmä ilma niin olet laavulla ja poltat tulia illat. Se on piiitkä aika tuo pimeä keskellä talvea. Ei ole kiva istua tai maata teltassa 16 tuntia odotellen aamun valkenemista.
        Siksi laavulle ja tulilla istumaan. Aikaa on.

        Suunnittele reittisi soita ja pikkujärviä tai metsäautoteitä myöten, ei ole risukkoa matkan varrella niin paljon tai kyntöaukeita.
        Retkisukset ei valmiilla ladulla mahdu takertelematta kulkemaan.

        Ahkion saat lasten pulkasta ja parista 180 senttisestä aurausviitasta. Kulkee ne kamat selässäkin.

        Älä leiki millään keitimellä. Laavuille tulet ja lämmintä on aterioida. Vettä saat lumesta. Termospulloon juotavaa välimatkoille.

        Jos yöllä tulee kylmä, niin lisää vaatetta jalkoihisi, vaikka takki pussin sisään. Jos ei auta, nouse ylös ja nauti valvomisesta tulien ääressä, nukut sitten viikolla kotona;)

        Kiitos, tuossa oli hyviä vinkkejä. Keitintä en kyllä jätä kotia, se kulkee aina mukana vaikka aika paljon kokkaankin tulilla, liekkien lämmössä.


      • lakkiluke
        Nuori retkeilijä kirjoitti:

        Kiitos, tuossa oli hyviä vinkkejä. Keitintä en kyllä jätä kotia, se kulkee aina mukana vaikka aika paljon kokkaankin tulilla, liekkien lämmössä.

        ...kerron, että Trangina perusmallilla olen pärjännyt kaikissa oloissa.
        Kannattaa valmistautua huolella retkiin ainakin talvella. Yllätyksiä voi tulla ja suunnitelma B, jopa C ovat hyviä apuvälineitä. Itseään ei kannata yliarvioida, eikä luontoa ali.
        Mutta itsehän ne reissut tulee tehdä ja kokea. Eikun hyviä retkiä ja hetkiä luonnon ja sen ilmiöiden kanssa. :)


      • keittimetonpop
        Pocahontas kirjoitti:

        Katsele vaikka, joko www.infokatrtta.fi/psavo tai vastaava Kainuun karttaohjelmasta se reitis menemään suunnilleen muutaman laavun kautta. Jos sattuu tosi kylmä ilma niin olet laavulla ja poltat tulia illat. Se on piiitkä aika tuo pimeä keskellä talvea. Ei ole kiva istua tai maata teltassa 16 tuntia odotellen aamun valkenemista.
        Siksi laavulle ja tulilla istumaan. Aikaa on.

        Suunnittele reittisi soita ja pikkujärviä tai metsäautoteitä myöten, ei ole risukkoa matkan varrella niin paljon tai kyntöaukeita.
        Retkisukset ei valmiilla ladulla mahdu takertelematta kulkemaan.

        Ahkion saat lasten pulkasta ja parista 180 senttisestä aurausviitasta. Kulkee ne kamat selässäkin.

        Älä leiki millään keitimellä. Laavuille tulet ja lämmintä on aterioida. Vettä saat lumesta. Termospulloon juotavaa välimatkoille.

        Jos yöllä tulee kylmä, niin lisää vaatetta jalkoihisi, vaikka takki pussin sisään. Jos ei auta, nouse ylös ja nauti valvomisesta tulien ääressä, nukut sitten viikolla kotona;)

        Taidat olla näitä tupa tyyppejä..kokeile kerran edes miltä tuntuu olla ilman..ja tule sitten neuvomaan että elä leiki keittimen kanssa.


    • Tässä pakolliset 1-3vrk reissulle (-10/-25):

      1. kaksi aluskerrastoa, jotka päästävät kosteuden iholta, välikerrasto villaa kaksin kappalein ja ulkokerrasto tuulta ja kylmää kestävänä. Varalla kevyt ulkokerrastotakki.
      2. Vettä enemmän kuin riittävästi.
      3. isot talvijalkineet, joihin kerrastoina villasukkia, tennissukkia ja jalkarätit.
      4. vielä kerran: lämmin ja ilmaa kierrättävä pukeutuminen.
      5. Makuupussista riippuen voi yöpyä taivasalla lumihaudassa. Itse suosin kevyttä kangaskatetta joka on kevyt mutta peittävä.

      Siinä ne mitä itse painottaisin. Vettä voi lämmittää ruoan teon yhteydessä. Ja kannattaa hankkia neopreenihanskat, lämmittävät kosteinakin.

      Noilla olen kyllä itse pärjännyt, minimalistina yrittää selvitä mahdollisimman pienellä varustetaakalla.

      • kuljetat vettä

        mukana???


      • kuljetat vettä kirjoitti:

        mukana???

        varalla pitää olla sen verran puhdasta vettä, ettei käy hullusti pidemmällä vaelluksella. Mukavuudessa voi tinkiä kunnolla mutta terveyden kanssa en suostuisi sitä tekemään. Nimittäin minimalistin ja ääliön välillä on joitain konkreettisia eroja.


      • on joka
        Fallen.Mercury kirjoitti:

        varalla pitää olla sen verran puhdasta vettä, ettei käy hullusti pidemmällä vaelluksella. Mukavuudessa voi tinkiä kunnolla mutta terveyden kanssa en suostuisi sitä tekemään. Nimittäin minimalistin ja ääliön välillä on joitain konkreettisia eroja.

        puolella?


      • on joka kirjoitti:

        puolella?

        spriitä ja spriikeitintä mukana sen sulattamiseen, kun kuivamuonaa en vedellä pilaa? litra vettä painaa vähemmän kuin sprii ja spriikeitin. Lumen sulattamiseen kun tarvitsee aika paljon polttoainetta, eikö niin?


      • on joka kirjoitti:

        puolella?

        ..tuli unohdettua kertoa, että yhdellä tapaa pystyy sulattamaan lumesta vettä ilman aurinko ja polttoainetta. Kestävään nestepussiin lunta ja villapaidan sisään, makuuspussin sisälle jalkoihin ja aamulla on juomakelpoista vettä.

        [huom, ao. harrastaa selviytymisvaelluksia joita ei kannata mieltää huviretkinä:)


      • kymmenen asteen
        Fallen.Mercury kirjoitti:

        spriitä ja spriikeitintä mukana sen sulattamiseen, kun kuivamuonaa en vedellä pilaa? litra vettä painaa vähemmän kuin sprii ja spriikeitin. Lumen sulattamiseen kun tarvitsee aika paljon polttoainetta, eikö niin?

        pakkasessa sun vetes on kiinteessä muodossa ja polttoainetta et kanna mukana..höpöjä koko juttu-et ole talvella retkeillyt koskaan


      • unilukkario
        Fallen.Mercury kirjoitti:

        ..tuli unohdettua kertoa, että yhdellä tapaa pystyy sulattamaan lumesta vettä ilman aurinko ja polttoainetta. Kestävään nestepussiin lunta ja villapaidan sisään, makuuspussin sisälle jalkoihin ja aamulla on juomakelpoista vettä.

        [huom, ao. harrastaa selviytymisvaelluksia joita ei kannata mieltää huviretkinä:)

        ihan höpöjuttuja,talvella lunta ja jäätä makuupussiin ja jalkoihin.
        kannattas joskus tehdä edes yksi retki talvella niin tietäsit mistä puhut.


      • pakkasessa vettä
        unilukkario kirjoitti:

        ihan höpöjuttuja,talvella lunta ja jäätä makuupussiin ja jalkoihin.
        kannattas joskus tehdä edes yksi retki talvella niin tietäsit mistä puhut.

        kulkee mukana mutta ei polttoainetta!!!

        Kyllä tosimies syö lunta jos oikea selvitymisretki on kyseessä.


      • takataskussa
        Fallen.Mercury kirjoitti:

        varalla pitää olla sen verran puhdasta vettä, ettei käy hullusti pidemmällä vaelluksella. Mukavuudessa voi tinkiä kunnolla mutta terveyden kanssa en suostuisi sitä tekemään. Nimittäin minimalistin ja ääliön välillä on joitain konkreettisia eroja.

        puhdasta vettä talvivaelluksella,joopa joo.
        kanarialla jos kävelee pupista toiseen niin sillon kannattaa pitää vettä.
        puhtaan veden kuskaaminen talvivaelluksella on mahdotonta ja täysin turhaa.


      • takataskussa kirjoitti:

        puhdasta vettä talvivaelluksella,joopa joo.
        kanarialla jos kävelee pupista toiseen niin sillon kannattaa pitää vettä.
        puhtaan veden kuskaaminen talvivaelluksella on mahdotonta ja täysin turhaa.

        Ei mahdotonta mutta turhaa kyllä.


    • vaeltaja_jns

      Kysymyksesi on TODELLA laaja. Ei koko
      talvivaellusproblematiikkaan voi vastata
      yhdellä kertaa.

      Mutta pari juttua:
      Tyvestä puuhun; jos et ole ennen talvivaellusta
      harjoitellut niin älä suunnittele mitään useamman
      yön reissuja heti alussa.

      Eka reissu voisi olla vaikka jollain lähilaavulla
      yöpyminen niin että menet autolla ja vaatetta yms
      varustetta on riittävästi mukana. Testaat mille
      makkarisi ja muut varusteet tuntuvat, omiten
      tarkenet, miten teet ruoat, sulatat vedet jne...


      Kysymyksiä on satoja ja vastauksia tuhansia.
      Oikeita vastauksia ei ole valmiina. Se onkin se
      suuri viehätys tässä että jokainen saa löytää
      omat memetelmänsä.

      Pari kolme tuolasita yöpymistä ja sitten lähdet
      kävellen muutaman kilsan päähän yöksi ja
      vähitellen voi pidentää reissuja.

      Ja ei ole mikään pakko aloittaa talviretkeilyä
      tammikuussa -20 asteen pakkasilla. Syksyllä vaan
      alat vähitellen pidentämään vaelluskautta tai
      lähdet aiemmin keväällä metsään.

      Talvella tarvittava varustevalikoima on ihan
      erilaista kuin sulan maan aikaan. Harva pystyy
      hankkimaan kerralla kaikkea tarvittavaa
      varustusta.

      Joitan perusneuvoja:

      Kalliita vehkeitä ei välttämättä tarvitse. 100%
      villa on usein parasta lämmikettä ja edullista.

      Talvella kuuluu tehdä TULET, mitään muuta
      vaihtoehtoa ei mun mielestä ole. Se on tärkein
      osa sitä viehätystä mikksi yleensä talvella
      metsään lähden. Ei oo mitään järkeä istua illalla
      pimeessä ja kylmässä.

      Vältä hikoilua sillä vaatteet kastuu.
      Urheilukerrasto tai silkkiä ihoa vasten, sitten
      fleeceä/villaa. Vaatetta vähemmän silloin kun
      liikut ja leirissä lämmintä päälle.

      Liikkeelle lähtiessä teet termariin teetä tai
      muuta kuumaa (ei kahvia, se on diureetti aine)
      jota voi juoda matkalla. Vaikka kuinka yrittää
      säädellä vaatteita niin hikoilee kuitenkin ja
      nestehukka tulee helposti.

      Leirissä sulatat ja keität vettä ja tankkaat
      termarin. Muutenkin on mukava juoda kuumaa
      välillä. Sitäpaisi koskaan ei tiedä ihan varmaksi
      milloin saa seuraavat tulet tehtyä.

      Paksun lumen aika on lyhyt (ellei olla itä tai
      p-suomessa) joten

      • 100%
        villa on usein parasta lämmikettä ja edullista. Edullista kyllä, mutta ei parasta jos lämpimänä haluaa olla. Osta kunnon untuvatäytteiset..


      • joremoro

        "Sitäpaisi koskaan ei tiedä ihan varmaksi
        milloin saa seuraavat tulet tehtyä." Juu,jos et tiedä, niin mene kesällä..


    • tätitäti72
    • vort
    • Anonyymi

      Talviretkeily on kyllä mielenkiintoista ja antoisaa. Löysin tällaisen sivuston, kun itse olin lähdössä vaellukselle: https://outdoor24.fi/ Löysin sieltä hyviä vinkkejä ja tilasin lumikengät sieltä.

    • Anonyymi

      Joko ap on käynyt retkellä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe