Armeijaan Töihin??

Rasputin

Niin kiinnostaisi päästä armeijaan töihin mahdollisesti. En ole vielä astunut palvelukseen, mutta olisihan se kiva tietää etukäteen. Auk:iin pyritään ja ehkä rukkiinkin.

Sopimussotilas työskentelee vissiin vaan 6kk 6kk ja mitä sen jälkeen? Vain Mpkk? Eikö tuota sopimusta enää voi jatkaa?

14

3502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harkita moneen kertaa armeijauraa. Se on aika rankkaa eikä lopultakaan ole ollenkaan hohdokas, eikä palkka ole hyvä.

    • plutoonapäällikkö

      Kannattaa ottaa rekrytointi-propaganda-höpinät varauksella ja käydä se varusmiespalvelus ensin alta pois.Siellä viimeistään aukeaa silmät mitä tuleman pitää...Liki 10 v kokemuksella voin esittää seuraavia argumentteja:
      - Persettä nuolemalla pärjää loistavasti pv:n palveluksessa.Muista hokea kylläherraa vaikka esimiehesi sanoisi mitä tahansa järjenvastaista.
      - Älä paljasta olevasi fiksumpi kuin esimiehesi.Alemmassa sotilasarvossa oleva (varsinkaan aliupseeri) EI VOI tietää enemmän kuin esimies vaikka olisi siviilissä tohtori.Sinulla ei saa olla omia mielipiteitä ja vaikka esimiehesi ÄÖ olisi järvisimpukan tasolla hän on kuitenkin saanut "korkeatasoisen upseerikoulutuksen" ja paras mies johtamaan sekä tekemään päätöksiä.
      - Älä puutu mihinkään havaitsemiisi kantahenkilökunnan tekemiin virkavirheisiin ja laiminlyönteihin.Se on heidän oikeutensa koska veronmaksajat maksaa koko hiekkalaatikkoleikin.
      - Ja onhan se hienoa poiketa lähimarketissa formu päällä.Tuntee olevansa niin saatanan paljon ylempänä siviilipukuisia.ÄLÄKÄ ainakaan edes tervehdi tai kohtele muuten ihmismäisesti pv:n palveluksessa olevia siviiliviranhaltijoita.
      - Älä mieti palkkausta.Helvetin kivaahan on olla työpaikkakiusattuna ja aliarvostettuna huonolla palkalla.Kiitä joka aamu taivaan isää ja yksikön päällikköä että saat palvella näitä molempia herroja ilolla.
      Näitä kirjoitteli eräs ent. kapiukko joka tuli vihdoin järkiinsä.Siviilissä kelpaakin hyvä jätkä mihin vaan, pv:n hommissa kateelliset ja huonot esimiehet katkaisee urakehityksen vaikka väkisin.Ja siviilipuolen duuneissa pääsen todella helposti JSA 16 tasoiseen perusliksaan.Ainoa ero on siinä ettei kuitenkaan voi olla loputtomiin "tekevinään" töitä vaan meillä siviilipuolella on olemassa niinsanottu tulosvastuu.Kantahenkilökuntaan kuuluvat voi vaikka katsoa tietosanakirjasta mitä "tulosvastuu" tarkoittaa.

      • On tuossa purkauksessasi jotain tottakin, mutta paljon on huuhaata. Varusmiehen kannalta moni asia on noin, mutta ei meidän muiden. Itsellä on myös kokemusta aika pitkältä aikaa ja useammasta rauhanturvapestistä. Jos on vänkyräluonne niin ei pärjää. Minulla ei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia. Tuossa olen samaa mieltä että paras käydä se armeija ja miettiä vasta sitten kannattaako jäädä.


      • plutoonapäällikkö
        WhiteWikingi kirjoitti:

        On tuossa purkauksessasi jotain tottakin, mutta paljon on huuhaata. Varusmiehen kannalta moni asia on noin, mutta ei meidän muiden. Itsellä on myös kokemusta aika pitkältä aikaa ja useammasta rauhanturvapestistä. Jos on vänkyräluonne niin ei pärjää. Minulla ei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia. Tuossa olen samaa mieltä että paras käydä se armeija ja miettiä vasta sitten kannattaako jäädä.

        Noista YK-kuvioista en tiedä kun ei tullut kv-tehtäviin hakeuduttua.Arvelin että eiköhän tämä maastopukutouhu osaltani riitä.
        Mainitsemassasi purkauksessa ei asioita kritisoida varusmiehen näkökulmasta.Varusmiehiä kohdellaan nykyisin paremmin kuin osaa henkilökunnasta ja varusmiehillä on oikeuksia.
        Vänkyräluonteesta sen verran että eikö sen pitäisi vaikuttaa myös siviilimaailmassa? Miten voin luoda menestyksellä uraa siviilipuolella jos "vänkyröin"? Itse en ole piikkilankojen paremmalla puolella kohdannut minkäänlaisia ongelmia.Päinvastoin.Oman osaamisensa saa vapaasti hinnoitella ja markkinoita riittää.Sitä sopii ihmetellä? Eikös vänkyräluonteen pitäisi joutua hankaluuksiin aina, olipa sitten jalassa maastohousut tai levikset?Perustele tämä jotenkin...
        Tämä minun näkemykseni omalta kohdaltani.Tiedän paljon tapauksia jossa pätevä kaveri on nopeasti luonut uraa pv:ssa.Kaikki on lähimmästä esimiehestä kiinni.Jotkut tykkää perseennuolennasta ja jotkut (harvat tosin) fiksut esimiehet ajattelevat koko järjestelmän etua.Sillä parhaasta päästä olevat osaajat häipyvät nopeasti siviilimarkkinoille.Ja mielestäni tässä asiassa ollaan myös tulosvastuussa koko kansalle elikkäs veronmaksajille.Hyvä esimies etsii syyn, ei seurausta.
        Lukekaa Tuomo Hirvosen kirja "Herra isoherra"
        Millään tavalla loukkaamatta valkoisen viikingin vastausta.Ja näkemyksiä voidaan vaihtaa jatkossakin niinsanotusti rakentavassa hengessä.


      • plutoonapäällikkö kirjoitti:

        Noista YK-kuvioista en tiedä kun ei tullut kv-tehtäviin hakeuduttua.Arvelin että eiköhän tämä maastopukutouhu osaltani riitä.
        Mainitsemassasi purkauksessa ei asioita kritisoida varusmiehen näkökulmasta.Varusmiehiä kohdellaan nykyisin paremmin kuin osaa henkilökunnasta ja varusmiehillä on oikeuksia.
        Vänkyräluonteesta sen verran että eikö sen pitäisi vaikuttaa myös siviilimaailmassa? Miten voin luoda menestyksellä uraa siviilipuolella jos "vänkyröin"? Itse en ole piikkilankojen paremmalla puolella kohdannut minkäänlaisia ongelmia.Päinvastoin.Oman osaamisensa saa vapaasti hinnoitella ja markkinoita riittää.Sitä sopii ihmetellä? Eikös vänkyräluonteen pitäisi joutua hankaluuksiin aina, olipa sitten jalassa maastohousut tai levikset?Perustele tämä jotenkin...
        Tämä minun näkemykseni omalta kohdaltani.Tiedän paljon tapauksia jossa pätevä kaveri on nopeasti luonut uraa pv:ssa.Kaikki on lähimmästä esimiehestä kiinni.Jotkut tykkää perseennuolennasta ja jotkut (harvat tosin) fiksut esimiehet ajattelevat koko järjestelmän etua.Sillä parhaasta päästä olevat osaajat häipyvät nopeasti siviilimarkkinoille.Ja mielestäni tässä asiassa ollaan myös tulosvastuussa koko kansalle elikkäs veronmaksajille.Hyvä esimies etsii syyn, ei seurausta.
        Lukekaa Tuomo Hirvosen kirja "Herra isoherra"
        Millään tavalla loukkaamatta valkoisen viikingin vastausta.Ja näkemyksiä voidaan vaihtaa jatkossakin niinsanotusti rakentavassa hengessä.

        Että nyt oli tuo kirjoituksesi tosi asiallinen ja hyvin pitkälti totta. Kyllä armeija on aika outo työpaikka ja harva sinne soveltuu. Minä kyllästyin kun uran jatkossa olisi ollut liikaa sitä kasarmipalvelua. Niin kapiukkona tietysti olen. Se joutavanpöäiväinen touhu jota siellä on paljon häiritsi niin että läksin pois. Rauhanturvatehtävissäkin on yleensä vain yksitoikkoista vartioimista, tietysti riippuu paikasta ja tehtävästä. Minä olen luonteeltani sotilas joka pitää kovasta koulutuksesta joka tähtää toimintavalmiuteen eikä ole simputusta. En ole niitä tyyppejä jotka vain komentaa vaan niitä jotka kulkee joukon mukana kaikki reissut ja kokee saman kuin koulutettavat, satoi tai paistoi.


      • kovapalkkainen mies

        "Ja siviilipuolen duuneissa pääsen todella helposti JSA 16 tasoiseen perusliksaan."

        JSA 16 lähtöpalkka on 4455€ ja tehtävästä hyvin suoriutuminen saattaa nostaa sen 5216 euroon / kuukausi.

        Minkälaista duunia teet siviilissä kun "perusliksasi" on liki 5000 € /kuukausi ?


      • Plutoonapäällikkö
        kovapalkkainen mies kirjoitti:

        "Ja siviilipuolen duuneissa pääsen todella helposti JSA 16 tasoiseen perusliksaan."

        JSA 16 lähtöpalkka on 4455€ ja tehtävästä hyvin suoriutuminen saattaa nostaa sen 5216 euroon / kuukausi.

        Minkälaista duunia teet siviilissä kun "perusliksasi" on liki 5000 € /kuukausi ?

        Mikäs helvetin kuulustelu tämä on? Ei vanha vipuun mene enkä itseäni paljasta.Mutta kyseiseen ansiotasoon pääsen kyllä helposti. Eli onko mielestäsi joku esikuntapäällikkö tai pataljoonankomentaja sellainen epäjumala ettei vastaavaan ansiotasoon SAA päästä kukaan muu, ainakaan siviili?
        Täällä piikkilanka-aitausten ulkopuolella maksetaan osaamisen ja henkilökohtaisten kykyjen mukaan.Vanhoillisen "hyvävelijärjestelmän" luoma muodollinen auktoriteetti ei merkitse mitään.


      • Salainen_Agentti
        kovapalkkainen mies kirjoitti:

        "Ja siviilipuolen duuneissa pääsen todella helposti JSA 16 tasoiseen perusliksaan."

        JSA 16 lähtöpalkka on 4455€ ja tehtävästä hyvin suoriutuminen saattaa nostaa sen 5216 euroon / kuukausi.

        Minkälaista duunia teet siviilissä kun "perusliksasi" on liki 5000 € /kuukausi ?

        "Minkälaista duunia teet siviilissä kun "perusliksasi" on liki 5000 € /kuukausi ?"

        Ottamatta sen kummemmin kantaa tuohon kysymykseesi haluaisin kuitenkin todeta, että on äärettömän paljon helpompaa saada siviilissä tuollainen 5000 € / kk liksa kuin armeijan palveluksessa.


      • minäkö muka

        ON SIINÄ KATKERAKAVERI KERRASSAAN.
        Ton tyyppisiä työntekijöitä on liikaa niin monessa paikassa,ne kylvää työyhteisöön kateutta,riitaa,kyräilyä.
        Mutta onneksi on paljo myös fiksuja työkavereita jotka tunnistaa ongelmat ja ohjaa myös avun piiriin.


      • Plutoonapäällikkö
        minäkö muka kirjoitti:

        ON SIINÄ KATKERAKAVERI KERRASSAAN.
        Ton tyyppisiä työntekijöitä on liikaa niin monessa paikassa,ne kylvää työyhteisöön kateutta,riitaa,kyräilyä.
        Mutta onneksi on paljo myös fiksuja työkavereita jotka tunnistaa ongelmat ja ohjaa myös avun piiriin.

        Mitä oikein halusitkaan kertoa? Tunnetko minut hyvinkin? Olenko sinulla töissä tai yleensäkään työntekijä?
        Älä kirjoittele ala-arvoisia vastauksia enään.Varmasti on tyhjästä narisevia ihmisiä miltei joka työpaikassa.Mutta minulla kun nyt vaan sattuu olemaan faktoja mitä esitän. Ne, jotka eivät kestä totuutta, reagoivat voimakkaimmin.


      • ex-kaiffari
        WhiteWikingi kirjoitti:

        Että nyt oli tuo kirjoituksesi tosi asiallinen ja hyvin pitkälti totta. Kyllä armeija on aika outo työpaikka ja harva sinne soveltuu. Minä kyllästyin kun uran jatkossa olisi ollut liikaa sitä kasarmipalvelua. Niin kapiukkona tietysti olen. Se joutavanpöäiväinen touhu jota siellä on paljon häiritsi niin että läksin pois. Rauhanturvatehtävissäkin on yleensä vain yksitoikkoista vartioimista, tietysti riippuu paikasta ja tehtävästä. Minä olen luonteeltani sotilas joka pitää kovasta koulutuksesta joka tähtää toimintavalmiuteen eikä ole simputusta. En ole niitä tyyppejä jotka vain komentaa vaan niitä jotka kulkee joukon mukana kaikki reissut ja kokee saman kuin koulutettavat, satoi tai paistoi.

        Oletko tosiaan ollut kapiaisena?Kirjoitelmasi ei oikein viittaa siihen.YK-joukoissa eivät kapiaiset ole pykälässä johon viittasit.Olin itse Golanilla kapteenina.
        Kapiaisen uralla etenemiseen ei vaikuta nuoleminen vaan hyvä opiskelu- ja palvelumenestyminen sekä oikeisiin tehtäviin hakeutuminen.
        Olen itse päässyt täydelle eläkkeelle 48 vuotiaana ja eläke on nyt 2600 €/kk (opistoupseeri,kapt) ja saan tehdä eläkeläisenä ansiotyötä ilman veorangaistuksia tai rajoitteita.Ei pelkoa työttömyydestä ja lomautuksista.


      • Jeppejoonas

        Ihan hyvä kirjoitus vaikka vähän kärjistävä. Ketä kohdellaan pääsääntöisesti työympäristössä huonosti? Mites, kannattaako noihin aliupseerin virkoihin hakea, vai ovatko kuraportaan sylkykuppeja`?


      • Plutoonanpäällikkö
        Jeppejoonas kirjoitti:

        Ihan hyvä kirjoitus vaikka vähän kärjistävä. Ketä kohdellaan pääsääntöisesti työympäristössä huonosti? Mites, kannattaako noihin aliupseerin virkoihin hakea, vai ovatko kuraportaan sylkykuppeja`?

        Kyllähän pv:n henkilöstöpolitikka on tervehtymään päin, ja aliupseereitakin arvostetaan osaajina.Syystäkin, koska meitä ns. vääpeliportaan jätkiä lähtee siviiliin / eläköityy ja kadettiupseereilla ei ole tuntumaa käytännön koulutustehtäviin (esim. asejärjestelmien tekniset asiantuntijatehtävät).
        Omalta kohdaltani esimies (majuri) torpedoi kaikki urasuunnitelmat.Syynä oli osaltaan se, ettei henkilökemiat kohdanneet, enkä esimiestaustaisena (>20 alaista aiemmassa työssäni)ollut oikein halukas toimimaan varusmiesaliupseeriin verrattavana nakkikoneena. Lisäksi henkilökohtainen osaamiseni oli monelta osin esimiehiäni korkeammalla tasolla. Tämä on tietysti minun henk. koht näkemykseni.Tunnen useita esimiestehtävissä toimivia erikois- / opistoupseereita, jotka ovat hienosti hoitaneet alaisinaan toimivien nuorten ammattialiupseerien kurssi-/ ylennys- ja tehtävänkuvausasiat. Kaikki on esimiehestä kiinni.Kateus vaan tuppaa olemaan puolustusvoimissa kova eri henkilöstöryhmien välillä. Mutta hakeudu rohkeasti vaan aliupseerin tehtäviin, jos paukut riittää.Osaajia tarvitaan tulevaisuudessakin, ja kunhan esimiehesi toimivat yleisen edun (eikä henkilökohtaisten syiden) mukaisesti, niin varmasti urasi tulee olemaan nousujohteinen.


      • JeppeJoonas
        Plutoonanpäällikkö kirjoitti:

        Kyllähän pv:n henkilöstöpolitikka on tervehtymään päin, ja aliupseereitakin arvostetaan osaajina.Syystäkin, koska meitä ns. vääpeliportaan jätkiä lähtee siviiliin / eläköityy ja kadettiupseereilla ei ole tuntumaa käytännön koulutustehtäviin (esim. asejärjestelmien tekniset asiantuntijatehtävät).
        Omalta kohdaltani esimies (majuri) torpedoi kaikki urasuunnitelmat.Syynä oli osaltaan se, ettei henkilökemiat kohdanneet, enkä esimiestaustaisena (>20 alaista aiemmassa työssäni)ollut oikein halukas toimimaan varusmiesaliupseeriin verrattavana nakkikoneena. Lisäksi henkilökohtainen osaamiseni oli monelta osin esimiehiäni korkeammalla tasolla. Tämä on tietysti minun henk. koht näkemykseni.Tunnen useita esimiestehtävissä toimivia erikois- / opistoupseereita, jotka ovat hienosti hoitaneet alaisinaan toimivien nuorten ammattialiupseerien kurssi-/ ylennys- ja tehtävänkuvausasiat. Kaikki on esimiehestä kiinni.Kateus vaan tuppaa olemaan puolustusvoimissa kova eri henkilöstöryhmien välillä. Mutta hakeudu rohkeasti vaan aliupseerin tehtäviin, jos paukut riittää.Osaajia tarvitaan tulevaisuudessakin, ja kunhan esimiehesi toimivat yleisen edun (eikä henkilökohtaisten syiden) mukaisesti, niin varmasti urasi tulee olemaan nousujohteinen.

        Kuinka paljon Firma kouluttaa esim. siviilityöntekijöitä virkoihinsa erityispiirteisiin. Uskoakseni moni virka sisältää enemmän, tai vähemmän yhteyksiä sensitiivisiin ja operatiivisiin tehtäviin sekä puolustushallintoon. Siviilipuolen, tai edes, sotilaspuolen kouluissahan ei näitä asioita välttämättä käsitellä, jolloin tietämys em. asioista voi olla työntekijän omalla vastuulla. Entä, mikä on firman arvostus Siviiliyliopistoista tulleisiin ja missä määrin firma haluaa nuoria, joita on mahdollista kouluttaa ja kehittää organisaation haluamaan suuntaan? Mikä ylipäätänsä rekrytoinnissa laitetaan etusijalle henkilä arvioitaessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe