aamua odotan

Tuo raajarikko
niin hento ja
niin pieni
värikäs siivekäs
pieni

kaunis iloinen lintu
levitti siipensä
kaareutuvaan lentoon

otti mukaansa jo
rispaantuneen
vanhan vuoden

tummalle yöntaivaalle
jonne väriloistot
eivät yllä

antoi vapauden
uuden vuoden tulla

itsensä vangiten
menneen vuoden
kahleisiin

pois katseilta
omaan salattuun
puutarhaansa

kotiinsa
jossa sydän lyö.

Uusivuosi
tuo loistakas
värien juhla
säihkyen tulvassa

mutta yön katveessa
ja aamun sarastaessa

lähettääkö

mennyt kaunis
siipirikko lintu

- jälkeläistään -

tähän vuoteen
iloisesti
sirkuttamaan.

Ja niin minä aamua
odotan.

16

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • runo64-1

      ...pitää kahlita vanha
      jotta voisi katsoa luottavaisena
      eteenpäin uuteen
      ja aina perinteet ovat perinteitä
      joten aina varmaan tulee noutaja hakemaan
      mennyttä
      tuolla taianomaisella hetkellä
      vanhan ja uuden välissä...

      todella hieno runo maestrolta,
      pidin kovasti tästä.
      hyvä dolan!!! ja hyvää vuoden ensimmäistä
      aamua,päivää!!!

      • Hyvin osuvia sanoja ja tunnelmalla
        olet laittanut sanasi liikkeelle
        tuon vanhan ja uuden kohtaamisessa.

        Kiitos kommentistasi,jota yöllä
        tuumin ja sommittelin tänne,
        kun muiden tuotoksia luin
        sitä ennen,
        etten aivan samoja runoja
        rakentelisi...
        vaikkakin aiheeni oli jo
        ikäänkuin valmiina päässäni.

        Niin nyt sitten uutta vuotta
        tässä rakennellaan ja miten
        tästä selviydytään
        ...- tuo ketunhäntäsi
        taitaakin olla hyvä
        ja iloa tuottava
        lämmitin.


    • mertenprinsessa

      väräjää runon
      raajarikkosiivekkään
      ympärillä vahvati.

      Voi jo korvin kuulla
      miten kevään, kesän
      sirkutus ja liverrys
      ovat ja aivan äärellä.

      • Syvää tuolta ajatuksien
        ja mietteiden virroista
        tulla pulpahti pintaan
        - itsensä
        esittäen Uuteen Vuoteen.

        Talvellakin voi omistaa
        keväisen luonteensa
        tunnelmoiden
        - olenhan kevään
        ja hiirenkorvan lapsia.

        Ja Kiitos kuuluu
        Sinulle kommentistasi.


    • padme_amidala

      ..tänäkin vuonna usko pois : )

      Kiitos hienosta lukuhetkestä : )

      Oikein hyvää vuoden 2009 ensimmäistä päivää sinulle : )

      • Taidan nyt maistaa omaa
        rohtoani runollani ja
        uskottava tuo nyt minunkin
        on,kun näin kauniisti
        lupaat.

        Kiitän kommentistasi ja
        pistän säh post.koirasta
        kuin uud.vuoden toimista
        kun tässä ehdin.

        Hyvää alkanutta vuotta
        myös Sinulle( ellen ole
        muistanut aiemmin toivottaa) !


    • lindalinda1

      on suruvoittoinen. Tämä uusi vuosiko meidät saa
      näin melankolisiksi, vai onko se sitä
      perussuomalaista ihmisen rakennusainesta. Joka
      tapauksessa tai ehkä juuri siksi, pidän tästä ru-
      nostasi.

      Lintu on raajarikko,
      mutta todellisuudessa se taitaakin olla oman sie-
      lusi säröä. Ihan samalla tavoin kuin menneen vuo-
      den kahleetkin, niistä haluaa vapauteen. Ehkä se
      vapaus koittaa odotuksen aamussa.

      Onneksi runosi päättyy kuitenkin iloisesti, aivan
      kuin tässä kevään odotuksessa meillä jokaisella
      jo varmaan ajatukset rientää valoa ja lämpöä
      päin.

      Onnellista uutta vuotta Sinulle Dolan.

      • Omalta kohdaltani sanon,vaikka
        varmaankin olen jo aiemminkin
        kertonut,ettei välttämättä
        runoni kerro juuri aivan
        välttämättä koko totuutta
        - että vain ns.runo.
        Mutta täytyy myös tunnustaa
        kasvojaan menettämättä
        kuin persoonaansa,että tiettyjä
        sisäisiä aatoksia itsestään
        jostain joillekin tai sivuten
        kuin peilaten,
        jotain tapahuvaa
        tai tapahtunutta,jonka kokee
        itsessään jopa voimakkaana.

        Itse olen usein syvien vesien
        matkaaja kuin tutkija tunteiden
        eri saatoissa kokien niiden
        monienkin eri vaikutukset
        meihin...enkä ainoastaan
        kirjoittamalla.

        Tiedän kuin tunnenkin Sinut
        kirjoittajana kuin eläjänä
        tässä elämämme nuorassa,että
        hyvin taiten osaat ja tiedät
        sitä ilmentämällä runoissakin,
        että mistä me koostumme.

        Kiitän Sinua lukijana,kommentoimisesta
        ja ennenkaikkea kirjoittajana,sillä
        kun elämää ja ihmisen monimuotoisuutta
        tuntee
        - niin Todella osaa kuin pystyy
        antamaan katetta itselleen kuin
        muillekin !

        Onnea elämääsi ja lämpöä
        juuri silloin,kun on
        vaikeinta itseään kantaa,mutta
        pakko kulkea eteenpäin
        - Taistellen,sillä sitä
        tämä on kaikkineen.

        Lopuksi - kuin
        saatteeksi se :Hymy !


    • Olen maiskutellut tätä runoa moneen kertaan
      ja miettinyt tuota siipirikkolintua ja sitä miten
      hänelle mahtoi käydä, vai jäikö vielä epäselväksi,
      ehkä uuden aamun sarastaessa sekin selviää?

      Liikuttava runosi saa varmaan lukijan kuin lukijan herkistymään.

      • Nyt laitoit sellaisen,että
        pitänee käydä - kristalli
        tohtorilla-että onko...
        jotenkin nyt lakkoilee
        tää rakkine - piip.

        En minä tiedä omasta runostani
        kuin sen liikuttavuudesta,
        mutta monesti ihmettelen,että
        miten nuo saavat alkunsa ja
        toisinaan kuin valmiina...

        jos oikein herkistyn paatokseeni,
        niin saatankin joskus kertoa
        - mutta vastuu : on silloin
        lukijan !

        Nöyränä minä Sinua tästä
        Kiitän...heitätkö
        tähdillä.


      • dolan kirjoitti:

        Nyt laitoit sellaisen,että
        pitänee käydä - kristalli
        tohtorilla-että onko...
        jotenkin nyt lakkoilee
        tää rakkine - piip.

        En minä tiedä omasta runostani
        kuin sen liikuttavuudesta,
        mutta monesti ihmettelen,että
        miten nuo saavat alkunsa ja
        toisinaan kuin valmiina...

        jos oikein herkistyn paatokseeni,
        niin saatankin joskus kertoa
        - mutta vastuu : on silloin
        lukijan !

        Nöyränä minä Sinua tästä
        Kiitän...heitätkö
        tähdillä.

        Ei kristallitohtorit taida tietää,
        tai en ainakaan minä usko…
        Useimmiten runot vain pulppuaa
        ja tekstiä tulee niin ettei huomaakaan.

        Mitä kertomukseen tulee,
        lukija voi ottaa vastuun lukemastaan. ;)

        Heitänkö tähdillä, hmmm…
        en minä heittämisestä tiedä,
        mutta tuikkeena tahtoisin olla. :)


      • diinaliin1 kirjoitti:

        Ei kristallitohtorit taida tietää,
        tai en ainakaan minä usko…
        Useimmiten runot vain pulppuaa
        ja tekstiä tulee niin ettei huomaakaan.

        Mitä kertomukseen tulee,
        lukija voi ottaa vastuun lukemastaan. ;)

        Heitänkö tähdillä, hmmm…
        en minä heittämisestä tiedä,
        mutta tuikkeena tahtoisin olla. :)

        Ei en minäkään usko ja itse
        me oman elämämme
        tunnistajia olemme kuin
        itseämme suuntaamme.

        Minä muistan ja vastuun
        annan että luovuttaen
        tuon avaimen lukijalle.

        Sinä ehkä omistatkin tuon
        hellän kuin diplomaattisen
        kartta tähdistösi annon
        sivistyneesti.


    • Uuden ilmoille puhalsit.
      Otin vastaan ja hymyilin.
      Kiitos menneestä ja Ihanaa tulevaa Runoilijoiden Vuotta

      • Kiitos Sinulle lämpimistä
        sanoistasi,joita osoitit
        runoani kohtaan ja jonka
        kaiholla tänne laitoin.

        Kiitän myös edellisestä
        vuodesta ja yritetään
        täällä taas yhdessä
        kaikki saada jotain
        runojen taikaa palstalle.


    • pups

      että ei ne menneet vuodetkaan hukkaan ole menneet, ne on vienyt kaunis, pieni, iloinen lintu omaan salattuun puutarhaansa...hieno ajatus!
      Antaen tilaa uudelle, vielä neitseelliselle, loistavalle tulevalle vuodelle.
      Ja uusille heräämisille..., että kuulisimme sen iloisen sirkutuksen.
      Pidän tästä runosta! Ja hyvää uutta vuotta sinulle Dolan.

      • Hei - juuri kiinni tätä laittaessani
        näin viestin tulleen,joten katsottava
        tämä oli ja Sinulta vielä,josta :

        Kiitos !

        Tämä päivä mennyt niin,etten ole
        yhtään ehtinyt palstalla mitään
        tekemään... ihan kuin työksi
        tätä kutsuisin mutta mistä sitten
        hyvä harraste tilalle...

        Tämä runoni merkitsee minulle
        jotakin ja hyvä että sellaisia
        saa tehtyä,että merkitsee,vaikka
        tavallaan useimmat kyllä
        merkitseekin.
        Kun tarpeeksi kuluu aikaa,niin
        ehkä kiehtoo kirjoitettujen
        runojen pukeminen uuteen asuun,
        ehkä parempi kuin antaa olla...

        Elämä - on kuin lintu,kun oikein
        elämänkaarta ajattelee monine
        kaartoineen kehää kiertäen
        ja aina päätyy tavallaan
        siihen alkukohtaansa
        - omaan sisäiseen pienuuteensa
        suuren taivaan alla,
        huomaten oman haavoittavaisuuden
        ja vahvaa rinnalla kulkijaa
        - molemmat kenties omine
        heikkouksineen...

        ...Elämänsä lintuna !

        Olkoon aamusi tähdikäs
        ja loiste silmilläsi
        pups.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe