Mistä apua

asentaja79

Saako tinnitusta poistettua tai edes lievennettyä millään?

15

3948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki

      Riippuu syystä itsellä tuntuu ajan myötä helpottuvan johtuu tietääkseni niska ja selkä vaivoistani. Se todella tapauskohtaista ja kait osin miten nopeasti reagoidaan kun se tulee.

    • Minä kuitenkin

      olen aina tähän mennessä saanut äkilliset tinnitukset loppumaan Neurobion fortella.
      Sitä saa apteekista ilman reseptiä ja alunperin sitä määrättiin TYKS:n korvaklinikalla miehelleni kokeiltavaksi tinnitukseen.

      No, eipä siitä hänelle mitään hyötyä ollut, koska hänellä rupesivat kuulohermot kaatuilemaan ja hän onkin nykyisin kuulolaitteesta huolimatta melkoisen kuuro.

      Kuitenkin myös tyttärelleni Neurobion fortesta on todellakin ollut apua.
      Minusta tuntuu, että meillä kysymys on jostain verenkiertohäiriöstä.
      Varmaa tietoa ei kuitenkaan ole, mutta tuskinpa sitä TYKS:stä olisi määrätty, ellei se joissakin tapauksissa auttaisi.
      Mielestäni kannattaisi ainakin kokeilla.
      Jos kiinnostaa niin googlaa.
      Tosin näissä esitteissä ei puhuta mitään tinnituksen hoidosta, mutta niin se vaan meidän tapauksissamme on auttanut.

      • Kale

        Nimimerkki "Minä kuitenkin" mainitsee oman ja tyttären tinnityksen.Minua kiinnostaa olisiko tinnitus perinnöllistä, sillä mininun äidilläni ja tädilläni oli tinnitus.Aikuisilla lapsillani ei ainakaan vielä.


      • onn
        Kale kirjoitti:

        Nimimerkki "Minä kuitenkin" mainitsee oman ja tyttären tinnityksen.Minua kiinnostaa olisiko tinnitus perinnöllistä, sillä mininun äidilläni ja tädilläni oli tinnitus.Aikuisilla lapsillani ei ainakaan vielä.

        -perinnöllistä, vain sielu on uutta, tässä ruumisa.


      • Minä kuitenkin
        Kale kirjoitti:

        Nimimerkki "Minä kuitenkin" mainitsee oman ja tyttären tinnityksen.Minua kiinnostaa olisiko tinnitus perinnöllistä, sillä mininun äidilläni ja tädilläni oli tinnitus.Aikuisilla lapsillani ei ainakaan vielä.

        Tyttäreni kohdalla toisinaan kuuluva tinnitus tuskin on perinnöllistä.
        Hänellä on nim. päässä sinänsä vaaraton kysta, joka sijaintinsa puolesta aiheuttaa aivonesteenkiertohäiriötä.

        Tästä syystä hänelle on tehty viisi shunttileikkausta ja viimeksi vähän yli 8 v sitten kysta hoidettiin endoskopialla.

        Tilanteesta johtuen hänellä on erilaisia vaivoja ja joskus, tosin harvoin tinnitustakin.
        En osaa sanoa mikä Neurobion Fortessa hänen tapauksessaan vaikuttaa, mutta tinnitus on joka kerta sen avulla loppunut.

        Itselläni on verenpainetauti ym. verisuonikuvauksessa ilmennyttä, joten uskoisin ainakin oman tinnitukseni johtuvan niistä.

        Olen jostain lukenut myös sellaista, että jos joku pieni kuuloon vaikuttava verisuoni ahtautuu, niin se voi aiheuttaa tinnitusta.
        Ehkäpä omalla kohdallani Neurobion Forte on saanut tällaisen pienen suonen avautumaan.

        Tai sitten se on ollut sattumaa ja tämä pienen pieni suoni on kokonaan tukkeutunut, eikä vaikuta enää mitään. Sellaisestakin mahdollisuudesta olen lukenut. En tiedä, mutta pitkään aikaan ei ole tinittänut.
        Omalla kohdallani uskoisin perinnöllisyyden vaikuttavan siinä mielessä, että verenpainetauti on varmasti suvussani vahvasti perinnöllistä.
        Oma äitini mm. sairasti useita aivoverenvuotoja ja lopulta menehtyi sellaiseen.

        Mieheni suvussa taas kuurous on perinnöllistä. Mm. isoisä oli umpikuuro ja mieheni isä oli huonokuuloinen, samoin kaikki mieheni sisarukset.
        Sisaren tytär on syntymästään asti ollut täysin kuuro, mutta luultavasti siihen vaikuttavat muut seikat.
        Kun mieheni ammatti, konemestarina laivassa, vielä lisäsi riskiä, niin kuulon menetys oli kyllä odotettavissa.

        Sinänsähän tinnitus ei ole mikään itsenäinen sairaus, vaan johtuu jostakin muusta syystä.
        Ja näitä on paljon.
        Miehenikin oli tarkoissa kuulontutkimuksissa TYKS:ssä, jossa mm. suljettiin pois kuulohermon kasvain ja Menierin tauti.

        Mielestäni voi olla mahdollista, että äitisi ja tätisi tinnitus on johtunut kuulon heikkenemisestä ja siinä mielessä se on voinut olla perinnöllistä ihmisten vanhetessa.

        Lääkäri sanoi miehelleni, että tällainen kuulohermojen rappeutuminen on meillä kaikilla edessä, jos tarpeeksi vanhoiksi elämme.
        Toisilla se vaan, usein perinnöllisesti, alkaa pikkuhiljaa jo nuorempana.
        Kuulontutkimuksessa uskoakseni selviää jo pienempikin kuulonalenema, jolloin tinnituksen voi ajatella ehkä johtuvan siitä.

        Miehellänikin tinnitusta oli vuosikaudet ennenkuin kuuloa ruvettiin tutkimaan ja asia selvisi. Ei sille kuitenkaan mitään voi tehdä, mutta mieheni on siihen niin tottunut, ettei se enää häntä haittaa.


      • Anonyymi

        Itsellä ollut tinni n6 v, täytyypä kokeilla ,parasta aikaa käytän maskeria mutta ei kai sekään auta kyllästyttää puljata sen kanssa. En ole tottunu tähän ,on jossain vaiheessa on äänetkoventunu. Melun aiheuttama korvissa ei ole löytyny vikaa.


    • Kale

      Tinnitukseen on vaikea saada lääkitystä, koska se on hyvin arvoituksellinen vaiva, jota lääketiede ei pysty täysin selittämään. Vitamiinivalmisteet kuten neurobion voivat olla hyödyksi. Tuttavamme sai apua betasercistä,mutta se ei minun omassa tinnituksessani auttanut ollenkaan.

    • Ripe

      Tinnitus ei yleensä "parane". Se ei häviä täysin pois, mutta omalla asennekasvatuksella sen haitallisuus voi hävitä 100 %:sta 5 %:iin. Puhun omasta kokemuksesta. Itselläni tinnitus alkoi 1999 ja oli aluksi tosi paha ja jouduin sairauslomalle useaksi kuukaudeksi. Sopeutuminen vei pari kolme vuotta: olin alussa täysin paniikissa, koska lääkäreiltä en saanut minkäänlaista tukea. Paras apu oli hieronta ja jooga - siis rentoutuminen. Lopulta osasin nauttia hyvistä päivistä ja huomasin, että voin elää ihan samanlaista elämää kuin ennenkin. Kuuloani suojasin aluksi liikakin korvatulpilla, koska pelkäsin kovia ääniä. Myöhemmin totesin, että pahinta on täydellinen hiljaisuus. On parempi, että ilmassa on koko ajan ääniä; se opettaa pikkuhiljaa unohtamaan koko tinnin. Toisaalta tinnitus helpottuu, kun ei ahdistu siitä. Ajattelee, että se on omaa äänimaailmaa ja keskittyy muihin ääniin. Tämän tiedostaminen on auttanut minua ratkaisevasti. Nyt kun "sain" verenpainelääkkeitä, huomasin, että alhainen verenpaine ja syke hävittivät tinnituksen lähes kokonaan! Hermoilu, stressaaminen, huolestuminen pahentavat oiretta eniten! Nyt elän täysin normaalisti pikku taustaääneni kanssa; usein se häviää kokonaan ja silloin alan kuulostella, että ei hitto, missä sä oikein luuraat. Ne ovat onnellisia hetkiä! Nyt en pelkää ääniä enää - tietysti suojaan korvat liian kovalta melulta, mutta odotan innoissani kesän AC/DC-konserttia! Pärjäillään kohtalotoverit!

      P.S. Jos joku haluaa vertaistukea, voin antaa sp-osoitteeni.

      • mieli maassa

        Rohkaisevaa lukea tarinasi. Itse olen painiskellut nyt parisen viikkoa vasemman korvan tinnityksen kanssa. Uskoisin että se tuli valitettavasti meluvaurioista. Yritän sopeutua mutta välillä iskee tosi ahdistunut olo. Kärsin muutenkin paniikkihäiriöstä eli aika vaikea on tilanne. Jotenkin haluaisin vielä uskoa että tämä loppuu. Korva on välillä tukkoisen oloinen ja joskus myös vähän jomottaa. Mutta yleislääkäri ei ainakaan nähnyt että olisi korvatulehdusta ollut. Hermoilu tosiaan pahentaa tilannetta.Kun saan itseni rauhoitettua tinnitys suorastaan loppuu. Myös öisin jos satun heräämään tinnitystä ei kuulu.


      • Tinnitushelpotus
        mieli maassa kirjoitti:

        Rohkaisevaa lukea tarinasi. Itse olen painiskellut nyt parisen viikkoa vasemman korvan tinnityksen kanssa. Uskoisin että se tuli valitettavasti meluvaurioista. Yritän sopeutua mutta välillä iskee tosi ahdistunut olo. Kärsin muutenkin paniikkihäiriöstä eli aika vaikea on tilanne. Jotenkin haluaisin vielä uskoa että tämä loppuu. Korva on välillä tukkoisen oloinen ja joskus myös vähän jomottaa. Mutta yleislääkäri ei ainakaan nähnyt että olisi korvatulehdusta ollut. Hermoilu tosiaan pahentaa tilannetta.Kun saan itseni rauhoitettua tinnitys suorastaan loppuu. Myös öisin jos satun heräämään tinnitystä ei kuulu.

        Minulla myös vasen korva alkoi tinnituksen ja oireet olivat samankaltaiset kuin sinulla. Kävin yleis- ja korvalääkärillä; mitään vikaa ei ollut. Kävin hierojalla, hieroin itse, venyttelin niska-, kaula- ja korvantauslihaksia niin, että korvassa tuntui. Aloitin myös lihastulehduskipulääkekuurin ja käytin Nasolin- ja Nasonex-nenäsuihkeita sekä lisäksi B-vitamiinia säännöllisesti. Yhtäkkiä tinnitus lakkasi yhtenä päivänä, kun olin ottanut Zyrtec-allergialääkkeen edellämainittujen keinojen lisäksi. Valitettavasti se alkoi taas, mutta olin toiveikas, että saan sen loppumaan. Hieroin itse korvantaus- ja kaulalihaksia; käytin sähköhierontalaitetta ja tinnitus lakkasi! Korva on vielä hellänä ja ääniarka, soikin jollakin tapaa, mutta varsinainen tinnitus on nyt poissa. Hieron Ladysahave-laitteellani tästä lähtien vaikka joka päivä, jos vaan sillä saan vaivan pois.


      • periytyvää
        Tinnitushelpotus kirjoitti:

        Minulla myös vasen korva alkoi tinnituksen ja oireet olivat samankaltaiset kuin sinulla. Kävin yleis- ja korvalääkärillä; mitään vikaa ei ollut. Kävin hierojalla, hieroin itse, venyttelin niska-, kaula- ja korvantauslihaksia niin, että korvassa tuntui. Aloitin myös lihastulehduskipulääkekuurin ja käytin Nasolin- ja Nasonex-nenäsuihkeita sekä lisäksi B-vitamiinia säännöllisesti. Yhtäkkiä tinnitus lakkasi yhtenä päivänä, kun olin ottanut Zyrtec-allergialääkkeen edellämainittujen keinojen lisäksi. Valitettavasti se alkoi taas, mutta olin toiveikas, että saan sen loppumaan. Hieroin itse korvantaus- ja kaulalihaksia; käytin sähköhierontalaitetta ja tinnitus lakkasi! Korva on vielä hellänä ja ääniarka, soikin jollakin tapaa, mutta varsinainen tinnitus on nyt poissa. Hieron Ladysahave-laitteellani tästä lähtien vaikka joka päivä, jos vaan sillä saan vaivan pois.

        Minä olen myös tullut siihen tulokseen, että herkkyys/alttius tinnitykseen on ainakin jollain tasolla periytyvää, sillä omani sain vuosi sitten ja sen jälkeen olen saanut kuulla että myös mummullani sekä kahdella enollani on ollut useita vuosia tinnitusta. Toinen enoni tosin väittää päässeensä vaivasta eroon, tiedä sitten onko vaan niin tottunut ettei itsekään enää huomaa :)


      • perian

        Ripe, jos vielä roikut listoilla, niin minusta olisi kiva päästä juttelemaan jonkun kohtalotoverin kanssa?:) vertaistuki paikallaan..


      • se olla
        periytyvää kirjoitti:

        Minä olen myös tullut siihen tulokseen, että herkkyys/alttius tinnitykseen on ainakin jollain tasolla periytyvää, sillä omani sain vuosi sitten ja sen jälkeen olen saanut kuulla että myös mummullani sekä kahdella enollani on ollut useita vuosia tinnitusta. Toinen enoni tosin väittää päässeensä vaivasta eroon, tiedä sitten onko vaan niin tottunut ettei itsekään enää huomaa :)

        hyvinkin perinnöllistä. Ajattelisi, että kova meteli (varsinkin jatkuva) on yksi syy tinnitukseen? Myöskin tietysti tupakanpoltto, koska lääkärithän määräävät näitä lääkkeitä, esim. Betahistin Copyfarm, joka auttaa näihin verenkiertohäiriöihin.
        Itselläni ei ole varsinaista tinnitusta- mutta vasen korvani on sellainen ihmeellinen "kaikuluotain", että kun menen nukkumaan, vasemmalle kyljelleni, korvaan lonksahtelee pienimmätkin äänet. Esimerkiksi, jos joku keittiössä klapsauttaa laatikon kiinni tms. kaikki äänet "luotaavat" tähän korvaan. Se on todella kiusallinen vaiva, korvatulppia en voi käyttää, tuntuu, kuin olisi putousten äärellä.
        Syksyllä oli tässä korvassa huminaa, viikon verran.
        Menin terkkariin huuhteluttamaan korvani, ja pian tämän jälkeen (muutama tunti) sain sitten kohtauksen (Menierin tauti) jolloin olo oli todella hirveä-en pysynyt pystyssä, ja vatsa tyhjentyi, jouduin oksentamaan monet kerrat ja pahoinvointi oli hyvin voimakasta. Sen jälkeen sain tuon lääkkeen.


    • TRT auttaa

      Googlettakaa Helsingin Tinnitusklinikka ja ottakaa yhteyttä,sieltä on mahdollista saada ylipainehappihoitoa ja TRT-hoitoa,jotka tutkitusti auttavat ainakin jonkin verran tinnitukseen...

    • Anonyymi

      Ylipainehappihoito lääkärini mukaan on rahan tuhlausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe