Mitäs

kalasii

Suosittelette aloittelijalle??:)

34

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Joko akva on olemassa?
      - minkä kokoinen

      Joko vesi on kypsytetty
      - bakteerikanta olemassa

      Suodattimen merkki ja malli?
      Valaisimen putkien tiedot, lukee putkissa mahd. putkien ikä?

      Mitään ei oikein voi suositella ilman että tietää mitä akvaristilla on kotona olemassa.
      Onko sitä akvaariota ensinkään, miten suuri, jos on, onko sitä jo kypsytelty... lueskeles näitä juttuja täältä niin opit lisää vastaile kysymyksiin... katellaan sitten...

      • no auttaiskohan nää tiedot?

        akvaario on olemassa 180l , on kypsytetty, suodatin on fluval plus 4 sisäsuodatin, putkien ikä on n. 1 vuosi.


      • fish KING
        no auttaiskohan nää tiedot? kirjoitti:

        akvaario on olemassa 180l , on kypsytetty, suodatin on fluval plus 4 sisäsuodatin, putkien ikä on n. 1 vuosi.

        Miten ja millä kypsyttelit, miten mittasit tuloksia, kerro prosessista... ettei sitten tuu mitään onkelmia kun täältä latelen kalastoa...

        mitään suurta kalastoa ei tuolla suodatin tekniikalla voi akvaasi hankkia, valitettavasti, ellet sitten päätä ostaa kunnon ulkosuodatinta.


      • fish KING
        fish KING kirjoitti:

        Miten ja millä kypsyttelit, miten mittasit tuloksia, kerro prosessista... ettei sitten tuu mitään onkelmia kun täältä latelen kalastoa...

        mitään suurta kalastoa ei tuolla suodatin tekniikalla voi akvaasi hankkia, valitettavasti, ellet sitten päätä ostaa kunnon ulkosuodatinta.

        ... mitä lukee putkissa?


      • tiedoissa virhe
        no auttaiskohan nää tiedot? kirjoitti:

        akvaario on olemassa 180l , on kypsytetty, suodatin on fluval plus 4 sisäsuodatin, putkien ikä on n. 1 vuosi.

        siis suodatin on fluval 4


      • käytin apuna
        fish KING kirjoitti:

        Miten ja millä kypsyttelit, miten mittasit tuloksia, kerro prosessista... ettei sitten tuu mitään onkelmia kun täältä latelen kalastoa...

        mitään suurta kalastoa ei tuolla suodatin tekniikalla voi akvaasi hankkia, valitettavasti, ellet sitten päätä ostaa kunnon ulkosuodatinta.

        tätä linkkiä; http://www.jrjones.suntuubi.com/fi/Akvaario/Kalaton k ypsyttäminen/    
        tuolta kävin kattoo ja sit tein sen mukaan:)
        Siis käytin kypsyttämisessä kukkamultaa..
        Tulokset mittasin tippatesteillä..


      • ei lue
        fish KING kirjoitti:

        ... mitä lukee putkissa?

        oikein mitään..


      • fish KING
        ei lue kirjoitti:

        oikein mitään..

        Monissa jutuissa oonkin suositellut hankkimaan akvaario valaisemiseen tarkoitettuja putkia... yleensä kallis on hyvä, valitettavasti.


      • fish KING
        no auttaiskohan nää tiedot? kirjoitti:

        akvaario on olemassa 180l , on kypsytetty, suodatin on fluval plus 4 sisäsuodatin, putkien ikä on n. 1 vuosi.

        Tohon hankkisin kunnolisen ulkosudattimen EHEIM Professional II sarjan pienimmän esimerkiksi.
        Kalasto mieltymysten mukaan, pidätkö
        - suurista parvista
        - suurista kaloista
        - pohja kaloista
        - nopeista kaloista
        - rauhallisista kaloista


      • Kirja on
        fish KING kirjoitti:

        Tohon hankkisin kunnolisen ulkosudattimen EHEIM Professional II sarjan pienimmän esimerkiksi.
        Kalasto mieltymysten mukaan, pidätkö
        - suurista parvista
        - suurista kaloista
        - pohja kaloista
        - nopeista kaloista
        - rauhallisista kaloista

        jo hankinnassa=))
        Yritän hankkia sen ulkosuodattimen:))


      • määrä...
        fish KING kirjoitti:

        Monissa jutuissa oonkin suositellut hankkimaan akvaario valaisemiseen tarkoitettuja putkia... yleensä kallis on hyvä, valitettavasti.

        Selvä.. Tarkistan asian.


      • fish KING
        Kirja on kirjoitti:

        jo hankinnassa=))
        Yritän hankkia sen ulkosuodattimen:))

        Tee vaikka suosikki lista ja kirjota se tänne, katellaan minkälaista settiä sun sinne akvaas kannattas hankkia.

        Osta ne uudet putket samalla ;)!


      • JOo uusin ne lamput..
        fish KING kirjoitti:

        Tee vaikka suosikki lista ja kirjota se tänne, katellaan minkälaista settiä sun sinne akvaas kannattas hankkia.

        Osta ne uudet putket samalla ;)!

        no itse tykkään pikkuleväbarbeista:)en tykkää hirvean pienistä kaloista..


      • -Rihma-
        JOo uusin ne lamput.. kirjoitti:

        no itse tykkään pikkuleväbarbeista:)en tykkää hirvean pienistä kaloista..

        Lebväbarbit ei kyllä sovi pikkuseen akvaarioosi. :(
        Jos isoja kaloja haluat, pitäisi akvaarion olla paljon isompi eli tyytyminen pieniin kaloihin.


      • edes..
        -Rihma- kirjoitti:

        Lebväbarbit ei kyllä sovi pikkuseen akvaarioosi. :(
        Jos isoja kaloja haluat, pitäisi akvaarion olla paljon isompi eli tyytyminen pieniin kaloihin.

        Pikkuleväbarbit?:( Katsoin yhdestä kirjasta että ne käyvät hyvin vähintään 160l akvaan... oliko väärää tietoa?


      • -Rihma-
        edes.. kirjoitti:

        Pikkuleväbarbit?:( Katsoin yhdestä kirjasta että ne käyvät hyvin vähintään 160l akvaan... oliko väärää tietoa?

        Tavallisia leviksiä tarkoitinkin. :)
        Luultavasti sopivat(Jos Markun kirja niin sanoo), ei oo kokemusta valitettavasti pikkuleväbarbeista. Näitä kaloja on myynnissä hyvin harvoin, olen nähnyt pikkuleviksiä myytävän vain kerran koko harrastukseni aikana. :(


    • seikkailija

      Platyt, miekkapyrstöt ja miljoonakalat ovat hyvin kestäviä, energisiä ja värikkäitä kaloja joiden lisääntymistä on hauska tarkkailla. Pohjalle sopivat hyvin vaikka partamonni ja omenakotilot ja sukarapuset.
      Nämä vaativat kuitenkin kovahkon veden ja yli 7 ph:n. Saat muokatuksi veden esim. korallimurskalla ja ruokasoodalla kaloille sopivaksi.

      • fish KING

        ...TÄÄ ON JUST TÄÄ URBAANI LEGENDA, ko. kalat ovat kyllä kestäviä mutta vaativat vedeltä aivan jotain muuta kuin mitä perus harrastelija akvaristi osaa yleensä tarjota ellei sitten perehdy asiaan kunnolla.
        Kova vesi, lisääntyvät tuhottomasti, haitaksi asti.

        MIEKKAPYRSTÖJA JA PLATYJA EI SAA PITÄÄ SAMASSA AKVAARIOSSA KOSKA NE RISTEYTYVÄT HELPOSTI KESKENÄÄN JA TÄMÄ ON EETTISESTI VÄÄRIN VILJELYN KANNALTA.

        PARTAMONNEJA EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA HALUTA ENÄÄ LISÄÄ PITKIIN AIKOIHIN, NEKIN LISÄANTYVÄT HELPOSTI HARMIKSI ASTI. AINOASTAAN YKSI PARTIS SATAAVIITTÄKYMENTÄ LITRAA KOHDEN 50L SIITÄ ETEEN PÄIN/KALA MUTTA VAIN SAMAA SUKUPUOLTA SAMAAN AKVAAN, KIITOS.

        OMENAKOTILOT VAATIVAT VEDEN LAADULTA KOVUUTTA SAMOIN KUIN HAMMASKARPIT, NÄMÄKIN OVAT AHKERIA LISÄÄNTYMÄÄN, EIEIEI.

        SAMOIN SUKARAVUT

        Kaikki seikkailijan suosittelemat kalat ovat nk. EI listalla jos multa kysytään aloittelijalle kalastoa.

        Korallimurskalla EI MAKEAA vettä muokata, EIEIEI, vaan askartelukipsillä ja ruokasoodalla.

        TOI ed. mainittu juttu on kuin juuri jostain kasari akvakirjasta :) päin p...tä koko setti.


      • tätä
        fish KING kirjoitti:

        ...TÄÄ ON JUST TÄÄ URBAANI LEGENDA, ko. kalat ovat kyllä kestäviä mutta vaativat vedeltä aivan jotain muuta kuin mitä perus harrastelija akvaristi osaa yleensä tarjota ellei sitten perehdy asiaan kunnolla.
        Kova vesi, lisääntyvät tuhottomasti, haitaksi asti.

        MIEKKAPYRSTÖJA JA PLATYJA EI SAA PITÄÄ SAMASSA AKVAARIOSSA KOSKA NE RISTEYTYVÄT HELPOSTI KESKENÄÄN JA TÄMÄ ON EETTISESTI VÄÄRIN VILJELYN KANNALTA.

        PARTAMONNEJA EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA HALUTA ENÄÄ LISÄÄ PITKIIN AIKOIHIN, NEKIN LISÄANTYVÄT HELPOSTI HARMIKSI ASTI. AINOASTAAN YKSI PARTIS SATAAVIITTÄKYMENTÄ LITRAA KOHDEN 50L SIITÄ ETEEN PÄIN/KALA MUTTA VAIN SAMAA SUKUPUOLTA SAMAAN AKVAAN, KIITOS.

        OMENAKOTILOT VAATIVAT VEDEN LAADULTA KOVUUTTA SAMOIN KUIN HAMMASKARPIT, NÄMÄKIN OVAT AHKERIA LISÄÄNTYMÄÄN, EIEIEI.

        SAMOIN SUKARAVUT

        Kaikki seikkailijan suosittelemat kalat ovat nk. EI listalla jos multa kysytään aloittelijalle kalastoa.

        Korallimurskalla EI MAKEAA vettä muokata, EIEIEI, vaan askartelukipsillä ja ruokasoodalla.

        TOI ed. mainittu juttu on kuin juuri jostain kasari akvakirjasta :) päin p...tä koko setti.

        seikkailijaa... Minulla on nyt tämä -Akvaariokalat kirja. Olen sieltä selannut kalastoa ja merkannut mieluisia kaloja muistiin:)


      • kysyttävää,
        tätä kirjoitti:

        seikkailijaa... Minulla on nyt tämä -Akvaariokalat kirja. Olen sieltä selannut kalastoa ja merkannut mieluisia kaloja muistiin:)

        että kuinka paljon kaloja mahtuu tuohon akvaan? ajattelin, että mieluiten parvikaloja? Jos ostan parvikaloja niin kuinka monta yhtä lajia?


      • -Rihma-
        kysyttävää, kirjoitti:

        että kuinka paljon kaloja mahtuu tuohon akvaan? ajattelin, että mieluiten parvikaloja? Jos ostan parvikaloja niin kuinka monta yhtä lajia?

        Riippuu parvikalan koosta? Mistäs tykkäisit?
        Akvaarioosi voisi sopia kaksi parvea, enempää en laittaisi sillä alkaa näyttää muuten sillisalaatille.
        Parvikalojen lisäksi voisit valita joko pieniä rihmakaloja haaremin(1 koiras/2-3 naarasta) tai kääpiöahvenia pariskunnan ja pohjalle jotain pientä mönkimään.


      • koosta
        -Rihma- kirjoitti:

        Riippuu parvikalan koosta? Mistäs tykkäisit?
        Akvaarioosi voisi sopia kaksi parvea, enempää en laittaisi sillä alkaa näyttää muuten sillisalaatille.
        Parvikalojen lisäksi voisit valita joko pieniä rihmakaloja haaremin(1 koiras/2-3 naarasta) tai kääpiöahvenia pariskunnan ja pohjalle jotain pientä mönkimään.

        olisi kiva, jos olisi yli 5 cm


      • mahdu
        -Rihma- kirjoitti:

        Riippuu parvikalan koosta? Mistäs tykkäisit?
        Akvaarioosi voisi sopia kaksi parvea, enempää en laittaisi sillä alkaa näyttää muuten sillisalaatille.
        Parvikalojen lisäksi voisit valita joko pieniä rihmakaloja haaremin(1 koiras/2-3 naarasta) tai kääpiöahvenia pariskunnan ja pohjalle jotain pientä mönkimään.

        Todellakaan enempää??:O
        Itse tykkäisin enemmän täydemmästä akvaariosta kuin sellaisesta missä on vaanb vähän kaloja...
        Vaikuttaako jos hankin kunnon ulkosuodattimen?
        Nykyään suodatin on fluval 4 ..
        Meille on tulossa toinen akva kanssa se on 170l..
        Onko se liian pieni??(itse haluaisin esim. 200l(tai isomman) akvaarion, mutta eräs eläinkauppias sanoi että kannattaa aloittaa (jollain)100(itse en oikein uskonut)l)
        Kannattaako akvaario ostaa esim. huuto.netistä?


      • se toinen akva onkin itse a...
        mahdu kirjoitti:

        Todellakaan enempää??:O
        Itse tykkäisin enemmän täydemmästä akvaariosta kuin sellaisesta missä on vaanb vähän kaloja...
        Vaikuttaako jos hankin kunnon ulkosuodattimen?
        Nykyään suodatin on fluval 4 ..
        Meille on tulossa toinen akva kanssa se on 170l..
        Onko se liian pieni??(itse haluaisin esim. 200l(tai isomman) akvaarion, mutta eräs eläinkauppias sanoi että kannattaa aloittaa (jollain)100(itse en oikein uskonut)l)
        Kannattaako akvaario ostaa esim. huuto.netistä?

        240l! Onko liian iso?:D
        Ostetaan ehkä Juwel rio 240l.


      • -Rihma-
        se toinen akva onkin itse a... kirjoitti:

        240l! Onko liian iso?:D
        Ostetaan ehkä Juwel rio 240l.

        Eijei, mitä isompi sitä helpompi hoitaa aloittelijankin! Vesiarvot pysyvät tasaisempina ja isompi määrä vettä antaa pikkasen paremmin anteeksi toilailuja.
        Älä hemmetissä usko mitä ne typerät kauppiaat sulle heittää. =)


      • -Rihma-
        mahdu kirjoitti:

        Todellakaan enempää??:O
        Itse tykkäisin enemmän täydemmästä akvaariosta kuin sellaisesta missä on vaanb vähän kaloja...
        Vaikuttaako jos hankin kunnon ulkosuodattimen?
        Nykyään suodatin on fluval 4 ..
        Meille on tulossa toinen akva kanssa se on 170l..
        Onko se liian pieni??(itse haluaisin esim. 200l(tai isomman) akvaarion, mutta eräs eläinkauppias sanoi että kannattaa aloittaa (jollain)100(itse en oikein uskonut)l)
        Kannattaako akvaario ostaa esim. huuto.netistä?

        Isoon akvaarioosi(Tulevaan) kannattaa ostaa tehokas ulkosuodatin niin saat hyvänkokoisen kalastonkin sinne. Sisäsuodatin lisäksi keräämään roskia.
        Kun oot tutustunut Varjon kirjaan niin heitäppä jotain mukavaa(Josta itse tykkäisit) lajia tänne, niin voidaan tehdä sulle ehdotuksia olosuhteisiin sopivista kalastokokonaisuuksista? :)

        Muistathan kypsytellä uuden altaan ennen kun tuot sinne yhtään kalaa!


      • ...
        -Rihma- kirjoitti:

        Eijei, mitä isompi sitä helpompi hoitaa aloittelijankin! Vesiarvot pysyvät tasaisempina ja isompi määrä vettä antaa pikkasen paremmin anteeksi toilailuja.
        Älä hemmetissä usko mitä ne typerät kauppiaat sulle heittää. =)

        =))


      • selevä:))
        -Rihma- kirjoitti:

        Isoon akvaarioosi(Tulevaan) kannattaa ostaa tehokas ulkosuodatin niin saat hyvänkokoisen kalastonkin sinne. Sisäsuodatin lisäksi keräämään roskia.
        Kun oot tutustunut Varjon kirjaan niin heitäppä jotain mukavaa(Josta itse tykkäisit) lajia tänne, niin voidaan tehdä sulle ehdotuksia olosuhteisiin sopivista kalastokokonaisuuksista? :)

        Muistathan kypsytellä uuden altaan ennen kun tuot sinne yhtään kalaa!

        selvä mitä merkkiä suosittelisit ulko suodattimeksi??


      • tulee:
        selevä:)) kirjoitti:

        selvä mitä merkkiä suosittelisit ulko suodattimeksi??

        (näistä voi sitten karsia:))Pikkuleväbarbit:), loistoseeprakalat, kirsikkabarbit, mustajuovarasborat, pikkutetrat, neontetrat,
        pandamonniset ja/tai pilkkumonniset,
        lippukirjoahvenet, ruostekirjoahvenet, rusokirjo ahvenet, (sit tykkäisin jostain kiekkokaloista, mutta ne taitaa olla vähän liian isoja..) taistelukalat, ja siinä ne mieluisat taisi olla:))


      • fish KING
        tulee: kirjoitti:

        (näistä voi sitten karsia:))Pikkuleväbarbit:), loistoseeprakalat, kirsikkabarbit, mustajuovarasborat, pikkutetrat, neontetrat,
        pandamonniset ja/tai pilkkumonniset,
        lippukirjoahvenet, ruostekirjoahvenet, rusokirjo ahvenet, (sit tykkäisin jostain kiekkokaloista, mutta ne taitaa olla vähän liian isoja..) taistelukalat, ja siinä ne mieluisat taisi olla:))

        harvinaiset, saako paikkakuntasi akvaliikkeet hankittua näitä? netistä löytyy...
        - Pikkuleväbarbit (miksi hankkisit näitä?)
        - loistoseeprakalat (porinakvaariokeskus.fi)
        - mustajuovarasborat (akvaariokeskus.com,
        - pikkutetrat (faunatar suuri ehkä, helsingin akvaariokeskus
        - lippukirjoahven (pieniakvaariokauppa.fi)
        - ruostekirjoahven (faunatar suuri ehkä,
        - rusokirjoahven (helsinginakvaariokeskus, pieniakvaariokauppa,

        - kiekot 500l akvaan


        Sitten mielestäni mielenkiintoisiin kokonaisuuksiin

        180l akvaasi
        1. lämpötila 25..26

        20 kirsikkabarbeja
        10 pandamonnista
        ja/tai
        10 pilkkumonnista
        kirjoahven pariskunta kokoluokka ale 10cm ota huomioon elinolo vaatimukset

        2. lämpötila 24..25

        10-20 loistoseeprakaloja
        väh. 20-30 neontetraa
        rusokirjopariskunta, huom ruokavalio muut vaatimukset
        10... pilkkumonnista vai pikkumonnista???

        Jos löydät pikkutetroja ja rasboroita jostain mietitään niistäkin jotain ... pikkuleväbarbeja saattaa olla porinakvaariokeskuksessa... eppäilen silti, niin helppo niitä on myydä vaikka ovatkin taviksia leviksiä ;(


      • oliko nuo minun mainitsemat...
        fish KING kirjoitti:

        harvinaiset, saako paikkakuntasi akvaliikkeet hankittua näitä? netistä löytyy...
        - Pikkuleväbarbit (miksi hankkisit näitä?)
        - loistoseeprakalat (porinakvaariokeskus.fi)
        - mustajuovarasborat (akvaariokeskus.com,
        - pikkutetrat (faunatar suuri ehkä, helsingin akvaariokeskus
        - lippukirjoahven (pieniakvaariokauppa.fi)
        - ruostekirjoahven (faunatar suuri ehkä,
        - rusokirjoahven (helsinginakvaariokeskus, pieniakvaariokauppa,

        - kiekot 500l akvaan


        Sitten mielestäni mielenkiintoisiin kokonaisuuksiin

        180l akvaasi
        1. lämpötila 25..26

        20 kirsikkabarbeja
        10 pandamonnista
        ja/tai
        10 pilkkumonnista
        kirjoahven pariskunta kokoluokka ale 10cm ota huomioon elinolo vaatimukset

        2. lämpötila 24..25

        10-20 loistoseeprakaloja
        väh. 20-30 neontetraa
        rusokirjopariskunta, huom ruokavalio muut vaatimukset
        10... pilkkumonnista vai pikkumonnista???

        Jos löydät pikkutetroja ja rasboroita jostain mietitään niistäkin jotain ... pikkuleväbarbeja saattaa olla porinakvaariokeskuksessa... eppäilen silti, niin helppo niitä on myydä vaikka ovatkin taviksia leviksiä ;(

        ihan "outoja"?:)


      • -Rihma-
        selevä:)) kirjoitti:

        selvä mitä merkkiä suosittelisit ulko suodattimeksi??

        Eheim ehdottomasti. :)


      • fish KING
        oliko nuo minun mainitsemat... kirjoitti:

        ihan "outoja"?:)

        ... mutta niiden saatavuus voi olla oikeesti kiven alla :)


      • Eheim
        -Rihma- kirjoitti:

        Eheim ehdottomasti. :)

        sitten:));)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2893
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      1990
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1453
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1310
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1141
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe