Miten työssäolo määräytyy

palapelityö

Tietääkö kukaan miten tuo 18 tuntia viikossa työtä tarkoittaa? Pitääkö olla yhdestä työpaikasta vai voiko tehdä useita töitä? Entä eläke, miten pienistä tuntimääristä sitä kertyy? Sain idean että voisi yhdistää useita hommia, esim 10 tuntia haastattelua 10 tuntia henk.koht avustaja ja ehkä 10 tuntia kaupassa. Kelpaako rämä työssäolona, tuleehan siitä riittävästi tunteja, ja miten työttömyyskorbaus lasketaan jos palapelistä jäis työttömäksi?(Kassan jäsen).

18

1254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osapäivätyö.

Jos on usea osapäivätyö, niin ne lasketaan yhteen siihen asti, että kokoaikatyön tuntimäärä tulee täyteen.

Siis jos teet esim. kaksi 10 tunnin työviikkoa, niin se katsotaan 20 tunnin työviikoksi.

Ansiosidonnainen päiväraha määritellään siten, että palkat lasketaan yhteen ja päiväraha määritellään tästä summasta.

Tuosta haastattelutyöstä en sitten tiedä, jos se on provisiopalkkaista. Ole tarkkana siitä, maksetaanko tuntipalkkaa vaiko jotenkin muuten, ettei tule tulkintavaikeuksia.

''Entä eläke, miten pienistä tuntimääristä sitä kertyy''

Ennen oli alaraja palkalle, joka kerrytti eläkettä, mutta nykyisin ei taida mitään alarajaa olla, joten kaikenlainen palkkatulo kerryttää eläkettä.

• paperisotaa se vaatii

Itse olen ollut silpputyöläinen, vaikkakin viimeisen vuoden olin vakituisena täysillä tunneilla. Mutta tein välillä muitakin hommia, jos omasta työpaikastani löytyi työvoimaa korvaamaan minut. Eli, koska en koskaan aikaisemmin ole hakenut työttömyyskorvauksia, ja nyttenkin saan niitä ansioihin suhteutettuna. Paperisota oli aikamoinen, että jokaisesta silpputyöstä sain palkkatodistukset kasaan ;) Ja ensin liitto antoi väärää tietoa esim. siitä, että jos jossakin viikossa oli työtunteja vaikkapa 75, jolloin seuraavalla viikolla vain 5, niin ensin meinasivat, että tuo 5-tuntinen ei kartutakaan työssäoloehtoa, vaikka olin edellisellä viikolla tehnyt tunteja "sisään". No, minullehan tuo olisi sopinut enemmän kuin hyvin, olisi päivärahan suuruuteen vaikuttanut nimittäin nostavasti.

Mutta yksi sudenkuoppa tuli vastaan. Minä olin vuosilomalla työnantajan mukaan, mutta palkkani olikin loma-ajalta maksettu lomakorvas-nimikkeenä, niinpä nuo viisi lomaviikkoa eivät työssäoloehtoa kartuttaneet.

• palapelityö

Työhistoriani on tähän mennessä jo aika värikäs, paljon pientä silppua. Olen juuri sitä ihmetellyt että kun olen tehnyt opetustyötä satunnaisesti muutamia tunteja viikossa, niin eläkevakuutusyhtiön laskelmissa sanotaan ettei kerrytä lainkaan elökettä. No ehkä on nykyään muuttunut käytäntö.

Sitten muistan että viikesi kun sain työssäoloehtoni töyteen melkein kokopäiväisellä työllä ei huomioitu päivärahan laskennassa satunnaisia extra-ansioita (ei siis jatkuvaa työtä, mutta kuitenkin normaalia palkkatyötä). Tämä on mielestäni väärin

palapelityö kirjoitti:

Työhistoriani on tähän mennessä jo aika värikäs, paljon pientä silppua. Olen juuri sitä ihmetellyt että kun olen tehnyt opetustyötä satunnaisesti muutamia tunteja viikossa, niin eläkevakuutusyhtiön laskelmissa sanotaan ettei kerrytä lainkaan elökettä. No ehkä on nykyään muuttunut käytäntö.

Sitten muistan että viikesi kun sain työssäoloehtoni töyteen melkein kokopäiväisellä työllä ei huomioitu päivärahan laskennassa satunnaisia extra-ansioita (ei siis jatkuvaa työtä, mutta kuitenkin normaalia palkkatyötä). Tämä on mielestäni väärin

''melkein kokopäiväisellä työllä ei huomioitu päivärahan laskennassa satunnaisia extra-ansioita''

Johtuu siitä, että työansioita otetaan huomioon vain alan kokoaikaiseen tuntimäärään asti. Huomaa, että 85 %:nen työ on työkkärin mielestä jo kokoaikatyötä.

• .................
        ************* kirjoitti:

''melkein kokopäiväisellä työllä ei huomioitu päivärahan laskennassa satunnaisia extra-ansioita''

Johtuu siitä, että työansioita otetaan huomioon vain alan kokoaikaiseen tuntimäärään asti. Huomaa, että 85 %:nen työ on työkkärin mielestä jo kokoaikatyötä.

Työkkärin mukaanhan kokopäivätyötä on kaikki, jotak keerryttävät työssäoloehtoa. Eli jo se yli 17 tuntia viikossa. Itselläni oli työtuntimäärät työsopimuksessa 120-160 tuntia kuussa, ja käytännössä muuloin kuin loma-aikana tuli tunteja 160, joskus siis jopa lähes 180/kk. Siis pääsääntöisesti tein ihan 100% työaikaa. Mutta koska vuosiloma-ajlat ei maksettu palkkaa, vaan maksettiin kesällä se lomakorvaus, en siis ollut silloin töissä, vaikka siis lomaoikeus kertyikin sen 2 pv/kk. En vain saanut loma-ajan palkkaa, vaan lomakorvauksena kertoimella laskettuna.

• .................
        ................. kirjoitti:

Työkkärin mukaanhan kokopäivätyötä on kaikki, jotak keerryttävät työssäoloehtoa. Eli jo se yli 17 tuntia viikossa. Itselläni oli työtuntimäärät työsopimuksessa 120-160 tuntia kuussa, ja käytännössä muuloin kuin loma-aikana tuli tunteja 160, joskus siis jopa lähes 180/kk. Siis pääsääntöisesti tein ihan 100% työaikaa. Mutta koska vuosiloma-ajlat ei maksettu palkkaa, vaan maksettiin kesällä se lomakorvaus, en siis ollut silloin töissä, vaikka siis lomaoikeus kertyikin sen 2 pv/kk. En vain saanut loma-ajan palkkaa, vaan lomakorvauksena kertoimella laskettuna.

Unohda viestini, nyt tartteis keskittyä kyllä minun vähän paremmin ;)

• paperisotaa....
        palapelityö kirjoitti:

Siis kaikki syrjähyppyni esimerkiksi kaupanalalle, jokaine tuurauspaikka, joissa tein töitä kun oli tilaisuus, ne kaikki laitoin liittoon, ja anisioni kyllä laskettiin yhteen kaikki siltä tarkasteluajalta. Siis vaikka työ olin enemmän tai vähemmän satunnaista. Päivärahani on laskettu kokonaisansioiden mukaan kyllä. Vaikka välillä tein paljon "ylitöitäkin", siis viikossa reilusti yli 60 tuntiakin tuli.

Onko tuosta kokemuksestasi paljon aikaa?

• Vajaatakin viikkoa
        paperisotaa.... kirjoitti:

Siis kaikki syrjähyppyni esimerkiksi kaupanalalle, jokaine tuurauspaikka, joissa tein töitä kun oli tilaisuus, ne kaikki laitoin liittoon, ja anisioni kyllä laskettiin yhteen kaikki siltä tarkasteluajalta. Siis vaikka työ olin enemmän tai vähemmän satunnaista. Päivärahani on laskettu kokonaisansioiden mukaan kyllä. Vaikka välillä tein paljon "ylitöitäkin", siis viikossa reilusti yli 60 tuntiakin tuli.

Onko tuosta kokemuksestasi paljon aikaa?

''Vaikka välillä tein paljon "ylitöitäkin", siis viikossa reilusti yli 60 tuntiakin tuli.''

Kyllä ylityötkin otetaan huomioon ansiosidonnaista laskettaessa.

Mutta jos on usea osapäivätyö, niin näitä osapäivätöitä lasketaan mukaan kokoaikatyön verran.

• no ei kuulosta reilulta
        Vajaatakin viikkoa kirjoitti:

''Vaikka välillä tein paljon "ylitöitäkin", siis viikossa reilusti yli 60 tuntiakin tuli.''

Kyllä ylityötkin otetaan huomioon ansiosidonnaista laskettaessa.

Mutta jos on usea osapäivätyö, niin näitä osapäivätöitä lasketaan mukaan kokoaikatyön verran.

Siis minulla on vakituinen työpaikka, jossa on mahdollisuus tehdä täysipäiväisesti, ja ylikin. Sen lisäksi teen töitä muualle ihan vaihtelun, ammattitaidon ylläpitämisen ja virkeyden vuoksi, niin ne lasketaan, mutta sitten jos jollakin ei ole vakkarihommaa, ja elättää itsensä monella osa-aikaisella, niin sitten hän ei saa hyötyä ahkeruudestaan samalla tavoin. Aika epäreilulta kuulostaa. Nimittäin, jos itse olisin tiennyt, että jään työttömäksi, niin olisin voinut tehdä töitä vieläkin enemmän, ja saanut päivärahoja ylös. Ja ne olisi hyväksytty. Ja kun olisi päivärahat tarpeeksi suuret, niin voisi tehdä töitä vaikka puolipäiväisestikin, ja silti saada hyvät päivärahat... Eihän sovittelukaan vie kuin puolet.

• Epäoikeudenmukaisuus
        no ei kuulosta reilulta kirjoitti:

Siis minulla on vakituinen työpaikka, jossa on mahdollisuus tehdä täysipäiväisesti, ja ylikin. Sen lisäksi teen töitä muualle ihan vaihtelun, ammattitaidon ylläpitämisen ja virkeyden vuoksi, niin ne lasketaan, mutta sitten jos jollakin ei ole vakkarihommaa, ja elättää itsensä monella osa-aikaisella, niin sitten hän ei saa hyötyä ahkeruudestaan samalla tavoin. Aika epäreilulta kuulostaa. Nimittäin, jos itse olisin tiennyt, että jään työttömäksi, niin olisin voinut tehdä töitä vieläkin enemmän, ja saanut päivärahoja ylös. Ja ne olisi hyväksytty. Ja kun olisi päivärahat tarpeeksi suuret, niin voisi tehdä töitä vaikka puolipäiväisestikin, ja silti saada hyvät päivärahat... Eihän sovittelukaan vie kuin puolet.

En nyt ihan ymmärtänyt viestiäsi, mutta oletetaan jotain.

Työttömyysturva on epäoikeudenmukaisuuksia pullollaan.

Jos sinulla on kokoaikatyö ja toinen, osa-aikainen työ, niin päivärahasi lasketaan pelkästään tuosta kokoaikatyöstä, jos siitä työttömäksi jäät. Jos osa-aikatyön tekeminen jatkuu sitten vielä työttömänä, niin osa-aikatyön tulo sovitellaan. Jos ei jatku, niin osa-aikatyö menee tavallaan hukkaan päivärahan osalta.

Tuo on tietysti epäoikeudenmukaista, koska jos päätyössä tekee ylitöitä, niin niistä saatu palkka otetaan huomioon päivärahan suuruutta määriteltäessä.

Jos sinulla taas on kaksi osa-aikaista työtä, niin ne otetaan huomioon kokoaikatyön tuntimäärää kriteerinä käyttäen.

• ----------------------

En osaa vastata kysymykseesi mutta voin kertoa hassun esimerkin miten ihmisiä pompotellaan:
      Eräs pitkäaikaistyötön tuttavani oli työssä (ihan itse etsityssä ja yksityisellä) 6kk.
      Tätä ei jostain kumman syystä noteerattu mitenkään, vaan työttömäksi jäätyään kirjattiin edelleen pitkäaikaistyöttömäksi.
      Ja tietysti häneen kohdennettiin kaikenmaailman höpölöpö-huuhaa-aktivointitoimenpiteitä, kurssiksi sanoivat vaikka oli toimenpide (mitään opetusta ei ollut, sai nukkua pukuhuoneessa jos ei muuta keksinyt).

Pitkäaikaistyöttömyys katkeaa vasta sellaisella työssäololla, jossa päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy. Tuo johtuu siitä, että halutaan säilyttää kyykytysmahdollisuudet. Kun työmarkkinatuen kertymä ei nollaudu, niin aina olet kyykytystoimien kohteena.

• Vielä.
        *********** kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömyys katkeaa vasta sellaisella työssäololla, jossa päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy. Tuo johtuu siitä, että halutaan säilyttää kyykytysmahdollisuudet. Kun työmarkkinatuen kertymä ei nollaudu, niin aina olet kyykytystoimien kohteena.

Jos tuttavasi on joskus saanut päivärahaa, niin parin kuukauden työrupeama riittää nostamaan hänet pois pitkäaikaistyöttömien joukosta. Jos ei ole saanut, niin hän tarvitsee neljän kuukauden työrupeaman.

Työjaksot täytyy ensimmäisessä vaihtoehdosa olla 24 kk:n sisällä ja jälkimmäisessä vaihtoehdossa 28 kk:n sisällä.

• Palkkiota saava
        Vielä. kirjoitti:

Jos tuttavasi on joskus saanut päivärahaa, niin parin kuukauden työrupeama riittää nostamaan hänet pois pitkäaikaistyöttömien joukosta. Jos ei ole saanut, niin hän tarvitsee neljän kuukauden työrupeaman.

Työjaksot täytyy ensimmäisessä vaihtoehdosa olla 24 kk:n sisällä ja jälkimmäisessä vaihtoehdossa 28 kk:n sisällä.

Olen syksyllä tehnyt kolme kuukautta työtä palkkiota vastaan (on halvempaa työnantajalle). Tuntimäärät täytyy kylläkin tilittää kassalle, mutta näistä töistä ei kerry yhtään työssäoloaikaa.
        Katsotaan jonkinlaiseksi yrittäjätyöksi, vaikken yrittäjä ole.

• On::::
        Palkkiota saava kirjoitti:

Olen syksyllä tehnyt kolme kuukautta työtä palkkiota vastaan (on halvempaa työnantajalle). Tuntimäärät täytyy kylläkin tilittää kassalle, mutta näistä töistä ei kerry yhtään työssäoloaikaa.
        Katsotaan jonkinlaiseksi yrittäjätyöksi, vaikken yrittäjä ole.

Onkin syytä olla tarkkana, minkälaista työtä tekee.

On otettava myös huomioon se, että jos työantajalle on maksettu suurinta palkkatukea, niin sitten työtöntä rangaistaan ja työssäolo kerryttää vain puolella päivärahaan luettavaa työssäoloehtoa.

Nurinkurista, että kun työantaja saa lisäetuja, niin työtöntä rangaistaan. Mikähän logiikka se tuossakin on?

Kai sama, kun aikanaan Filatov mainosti sitä, että tehdään kaikki työ kannattavaksi, kun jokaisesta ansaitusta eurosta vähennetään työttömyystukea 50 sentillä. Siihen asti kun oli ollut 750 markkaa (126 e) etuoikeutettua tuloa, mikä ei työttömyyskorvauksia vähentänyt.

Kummallisia nuo työvoimaviranomaisten aivoitukset. Siksi kai minäkin alalta pois lähdin.

• Miten viikko lasketaan?

Jos joku tietävä viitsisi vastata, niin olisin todella kiitollinen!

Jäin työttömäksi vuoden alusta. Laskeskelin 28 kuukauden työrupeamiani ja huomasin, että voisin juuri ja juuri olla oikeutettu Kelan työttömyyspäivärahaan. Kysymykseni on tyhmä, mutta kestäkää: kun töitä pitää olla 18 t viikossa, tarkoittaako viikko siis nimenomaan maanantain ja sunnuntain välistä aikaa, vai mitä tahansa seitsemän päivän ajanjaksoa? Esimerkiksi eräässä kuussa viime vuodelta olen ollut yhtenä viikkona torstaina ja perjantaina työssä, ja sitten seuraavalla viikolla keskiviikkona. Seitsemän päivän ajanjaksolla on siis kolme työpäivää, jotka ylittävät yhteensä 18 t. Jos tuo olisi yksi työviikko, elämäni voisi parantua huomattavasti.

28 kuukauden ajalle mahtuu sekä useamman viikon työputkia että juuri tuollaisia silloin tällöin tehtyjä tuurauksia, ja siksi tää laskeminen on hankalaa.

Tärkeää tämä on siksi, että minulla on kämppis, jonka tulojen vuoksi työmarkkinatukeni olisi pienempi kuin Kelan päiväraha, johon käsittääkseni ei muiden tulot vaikuta(?).

''kun töitä pitää olla 18 t viikossa, tarkoittaako viikko siis nimenomaan maanantain ja sunnuntain välistä aikaa, vai mitä tahansa seitsemän päivän ajanjaksoa?''

Tarkoittaa nimenomaan kalenteriviikkoa. Siis tuo 18 h täytyy olla kertynyt välillä ma-su.

''Esimerkiksi eräässä kuussa viime vuodelta olen ollut yhtenä viikkona torstaina ja perjantaina työssä, ja sitten seuraavalla viikolla keskiviikkona. Seitsemän päivän ajanjaksolla on siis kolme työpäivää, jotka ylittävät yhteensä 18 t. Jos tuo olisi yksi työviikko, elämäni voisi parantua huomattavasti.''

Ikävä kyllä, elämäsi ei parannu ainakaan tuon vuoksi. Tuossa mainitsemassasi esimerkissä työtunnit ovat kertyneet kahtena kalenteriviikkona, joten eivät täytä ehtoa.

''kämppis, jonka tulojen vuoksi työmarkkinatukeni olisi pienempi kuin Kelan päiväraha, johon käsittääkseni ei muiden tulot vaikuta(?).''

Olet oikeassa, päivärahaan eivät muut tulot vaikuta, vain omat ansiotulot.

Tuossa vielä lainsäännös sinuun soveltuvilta osin:

Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on 28 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso) ollut 43 KALENTERIviikkoa 4 §:ssä tarkoitetussa työssä.

Em. kohdassa viitattu 4 §:n kohta: Työaikaa koskevat edellytykset täyttyvät, kun henkilön työaika yhdessä tai useammassa työssä on yhteensä vähintään 18 tuntia tai kun jaksotyössä työsopimuksen mukainen säännöllinen työaika on tasoittumisjakson aikana keskimäärin yhteensä vähintään 18 tuntia KALENTERIviikossa.

• vastauksesta
        ************ kirjoitti:

''kun töitä pitää olla 18 t viikossa, tarkoittaako viikko siis nimenomaan maanantain ja sunnuntain välistä aikaa, vai mitä tahansa seitsemän päivän ajanjaksoa?''

Tarkoittaa nimenomaan kalenteriviikkoa. Siis tuo 18 h täytyy olla kertynyt välillä ma-su.

''Esimerkiksi eräässä kuussa viime vuodelta olen ollut yhtenä viikkona torstaina ja perjantaina työssä, ja sitten seuraavalla viikolla keskiviikkona. Seitsemän päivän ajanjaksolla on siis kolme työpäivää, jotka ylittävät yhteensä 18 t. Jos tuo olisi yksi työviikko, elämäni voisi parantua huomattavasti.''

Ikävä kyllä, elämäsi ei parannu ainakaan tuon vuoksi. Tuossa mainitsemassasi esimerkissä työtunnit ovat kertyneet kahtena kalenteriviikkona, joten eivät täytä ehtoa.

''kämppis, jonka tulojen vuoksi työmarkkinatukeni olisi pienempi kuin Kelan päiväraha, johon käsittääkseni ei muiden tulot vaikuta(?).''

Olet oikeassa, päivärahaan eivät muut tulot vaikuta, vain omat ansiotulot.

Tuossa vielä lainsäännös sinuun soveltuvilta osin:

Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on 28 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso) ollut 43 KALENTERIviikkoa 4 §:ssä tarkoitetussa työssä.

Em. kohdassa viitattu 4 §:n kohta: Työaikaa koskevat edellytykset täyttyvät, kun henkilön työaika yhdessä tai useammassa työssä on yhteensä vähintään 18 tuntia tai kun jaksotyössä työsopimuksen mukainen säännöllinen työaika on tasoittumisjakson aikana keskimäärin yhteensä vähintään 18 tuntia KALENTERIviikossa.

Kiitoksia selkestä ja selventävästä vastauksesta. Kuinka ollakaan, 43 työviikon minimi jää kiinni muutamasta tunnista. Ei harmita, eipä tietenkään. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      609
      2772
    2. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      107
      1462
    3. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      67
      1446
    4. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1370
    5. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      138
      1246
    6. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      112
      1232
    7. 100
      1040
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      135
      1023
    9. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      940
    10. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      47
      871
    Aihe