Miten voisi saada osaan rämeistä kesämökkipihaa nurmikon lasten lasten juosta ja itsekin nauttia? Alue on nuorta koivua kasvava ja rämeestä kasvaa kanervan, suopursun ja juolukan vartta. On mökin etupihaa mökin ja järven välissä.
Miten rämepohjalle nurmikko?
2
985
Vastaukset
- Ehdotuksia
Mulla on saman tapainen homma menossa. Tarkoitukseni on hallita kosteutta seuraavasti:
- Ojat alueen reunoille johtamaan vettä pois
- Suodinkangas pohjan päälle (pintahöttö mahdollisesti alta pois)
- Seulanpääkiveä/jätekiveä louhokselta kankaan päälle n. 20 cm kerros vettä johtamaan. Kivien päälle suodin kangas, jonka päälle n. 10 cm kerros mursketta 0-16 tasoittamaan pohjaa. Murskeen päälle turve/multaseos ja siihen sitten nurmikko.
Elikkäs nopsasti laskien maata menee 1000 m2 alalle seuraavasti: Kiviä 200 m3, sepeliä 100 m3, multaa 200 m3. Suodinkangasta 2000 m2.
Kulut ilman konetöitä ovat maa-ainesten osalta n.
9000 eur suodinkangas n. 1000 eur. - sahalla
Pintahötön poistoon voisi kokeilla puutarhaohjelman niksiä: Vanhalla moottorisahalla kasvuston. metrin kaistoiksi, jotka sitten rullataan kasalle. Tällöin päästään suoraan puhtaaseen alusmaahan, joka voidaan möyhentää vaikka puutarhajyrsimellä ja päälle sitten ruokamultaa.
Veden kulku pitää tietenkin hallita, ettei tule uutta suota. Samoin poistettavat puut kannattaa nyppiä juurineen.
Kun tilaat tekijän kokonaistoimituksena saat vähentää yhteensä 6000 euron edestä työtä, eli täysimääräinen vähennys edellyttää 10 000 eur työlaskua. Tuo kotitalousvähennys on suoraan palautus nettoveroista, eli puhdasta käteistä jonka valtio palauttaa omaan tekemiseen.
Jos taas haluat päästä "halvalla", ja pystyt tekemään itse/ onnistut värväämään tekevää ja kykenevää talkoo voimaa, niin kannattaa varmistaa että materiaalia on riittävästi, eli vähintään uutta ruokamultaa n. 20 cm kerros nurmikoitavalle alalle ja levityksessä kannattaa käyttää konetta, jos ala on vähänkin suurempi. Mikäli veden pinta ja kosteustilanne alueella vaihtelee voimakkaasti, kannattaa tehdä tuon edellisen kirjoittajan reseptin mukainen täyttö suodinkankaineen.
Saat konevuokraamosta Avantin kaivurilla n. 250 eur/vrk ja sillä tekee pienessä ajassa ihmeitä = saat poistettua puunjuuret ojitettua levitettyä. Mikäli vuokraamossa on tarjolla telaversio 320 tracks, niin se olisi paras kone tuommoiseen rantamaastoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579