Valmet 359, kokemuksia...?

Turpeenviljelijä Pekka Karuna

Tuollainen Valmet 359 vuosimallia -60 seisoo pihassa sattuman oikusta.

Päällisin puolin näyttää oikein hyväkuntoiselta, onko tuollaisessa laitteessa jotain erityisiä paikkoja josta selvittää sen kuntoa?

Mietiskelen juuri että pidänkö k.o. laitteen ja ehkäpä jopa entisöin vai laitanko kiertoon.

17

9662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kullervo Kovakanki

      359:ssä on boschilaiset sähkölaitteet ja myös syöttölaitteet (ruiskutuspumppu).Käynnistyvyys pakkasella hyvä eli autom.pakkosyöttö.Moottorin kestävyydessä ei moittimista. Nämä em asiat ovat niitä plusmerkkisiä puolia. Miinusmerkkisiä ovat: tasauspyörästön lukkoa ei ole,nostolaitos on primitiivinen tosin sen kanssa kyllä pärjää, ratti lyö herkästi kynsille. raskaammassa kuormituksessa yrittää moottori kuumeta liikaa eli jäähdytittimessä ei ole tuulitunnelia ja tuulettimen siivikko on alitehoinen. Mutta muuten selkeä peruskone ilman hienouksia, näppärän notkea käsiteltävä. Vaihdekepin käyttö nerokkaan yksinkertaista,hydr. vetokoukku yksinkertainen mutta toimiva. Varaosia hyvin saatavissa. Ostaisin itsekin jos paikalle sattuu hyvä yksilö.

      • d359

        vuosia ollut mulla.359d ,ainut huono puoli,että koskaan ei ole lähtenyt käyntiin hyvin pakkasilla,jos ei ole moottorilämmityksessä, kun ei ole hehkuja.ja varmaan jo moottorikin väljähkö jne... muutenhan tuo toimii kuin junan vessa.


      • käynnistys.

        Omien kokemuksien mukaan juuri Boschin pumpuilla olevat ovat pirun hunoja lähtemään käyntiin. Mutta jos on Simssin pummpu jossa on käsikäyttöinen pakkosyöttö, silloin on käyntiinlähtö ihan eri luokkaa. Tietysti moottorin pitää olla muuten kunnossa. Lisäksi auttaa muissakin vanhemmissa koneissa, kun pudottaa suuttimien avautumispainetta esim. 5-10 prosenttia. Armahtaa vanhaa pummppua sen verran, että yleensä käynnistyvyys paranee.


      • Valmetissa
        d359 kirjoitti:

        vuosia ollut mulla.359d ,ainut huono puoli,että koskaan ei ole lähtenyt käyntiin hyvin pakkasilla,jos ei ole moottorilämmityksessä, kun ei ole hehkuja.ja varmaan jo moottorikin väljähkö jne... muutenhan tuo toimii kuin junan vessa.

        Muistettakoon että Valmet eli nykyaikaa jo 1950-luvun lopulla: suoraruiskutusmoottorit, jossa ei kuulu ollakaan hehkutulppia. Hehkutulpat oli McCormikeissa ym. henkilöautomaisissa esikammio- ja pyörrekammiovehkeissä.

        Nykyään hehkutulpat ovat kyllä yleisiä henkilöautoluokan suoraruiskukoneissa, mutta isomman kokoluokan vehkeissä ei. Niissä on yleensä jonkin tyyppinen imuilman lämmitys, esim. sähkövastuksella tai polttoainetta polttavalla liekkivehkeellä (Thermostart), joita Valmetteihinkin alkoi tulla vakiovarusteeksi 1960-luvun loppupuolella.

        Ja toinen asia: Toki V 359 on voinut olla rimpula Fordson Majoriin, isoon Nuhviin tms. 50 - 60 hv vehkeeseen verrattuna, mutta V 359 ei ollut ollenkaan rimpula verrattuna muihin sen aikuisiin vajaan 40 hv koneisiin verrattuna! (olen nuorena ulvottanut V 359:ääkin)


    • aenae.

      Viimalla kylymiä ja ratijo puuttuu.

      • siinäkin

        hyvät puolensa: Ei kauaa sama pieru haise kuskin nokkaan;)


    • (maa)jussi

      itellä on 359 ja hyvin on asiansa ajanu. ainoo puute on se lukon puute ja seki haittaa vaan kyntäessä.itelläni kun on silimät päässä ni ei oo ikinä ratti lyöny ranteille. hyvät ketjut kun on ni puun ajoki onnistuu hienosti.

      • verrattuna

        muihin aikalaisiin 35 verkkuun tai supertextaan eihän niillä tehny mitään metsätöissä. piti olla hevosella aurattu tie että pääsi menemään. valmetin korkea maavara ja hyvä teho/painosuhde takas etenemisen paksussakin lumessa


      • mf...
        verrattuna kirjoitti:

        muihin aikalaisiin 35 verkkuun tai supertextaan eihän niillä tehny mitään metsätöissä. piti olla hevosella aurattu tie että pääsi menemään. valmetin korkea maavara ja hyvä teho/painosuhde takas etenemisen paksussakin lumessa

        " Mietiskelen juuri että pidänkö k.o. laitteen ja ehkäpä jopa entisöin vai laitanko kiertoon. "

        Riippuu siitä , on sille riittävästi käyttöä , 40-50 h /vuosi ei kannata nurkissa säilyttää .
        Lumenajonkin saa noin 50€ /vuosi kunnasta riippuen.
        Pieni peruna/ryytimaa menee jyrsimellä.

        Eri asia on sitten jos on "masinistin" vikaa .


    • 359d Fani

      Tietäisikö kukaan miksi Valmet 359D traktorin nostolaite lakkasi nostamasta kun pudotin sen perästa pois takalanan ja nostovarret putosivat ihan alas. Sen jälkeen ei mitään eloa vaikka kokeilin käsin nostaa ylemmäksi. Tähän asti toimineet ihan hyvin. Parikymmentä vuotta sitten sama vika. Joku kaveri kävi pyöräyttämassä jotain ruuvia ja se alkoi toimimaan. Terv. Lapsuuteni kaveri.

    • 135 verkku

      oletko katsonut että nokassa hydraulipumpun sakara kutkin on päällä asennossa?

      • Lapsuuden kaveri.

        Siihen on aikoinaan vaihdettu tehokaapi pumppu joten se ei sillä puolen ole vika. Asian syy löytyikin; Istuimen alla vasemmalla puolella oli jonkinlainen ilmeisesti takaisku venttiili, ja kun sitä vipua hieman liikautti, niin alkoi toimimaan.


    • 135 verkku

      se vipu taitaa olla jonkinlainen vetovastuksen tunnustelija.

      • Ei ole vetovastus

        Vetovastustunnustelua ei ollut vielä 359:ssä vaan vasta 361:ssä. 359:ssä oli nostolaitteen vivussa asennot nosto, lasku, pito ja kyntökevennys (= hienoinen nostatus ilman vetovastussäätöä). Uudemmissa olevaa asennonsäätökaarta ei vielä ollut.


    • Vihtori Lettunen

      359:n ajoista on 45 vuotta, mutta se vipstaaki taisi olla lasku/nostonopeuden hidastin/säätö. Toisessa ääriasennossa työkone tipahtaa alta aikayksikön maahan ja toisessa ei tipahda ollenkaan.

      • joomies2

        se vasemmalla puolella oleva vipstaaki on kirjan mukaan nostonkorjaajan venttiili joka pysäyttää noston yläasennossa. Epäkuntoon mennemisen useiimmiten huomaa siitä että nostolaitekotelon takaseinä repeää. Meidänkin viisysi on joskus sellaisen kokenut.


    • jussi,keski-suomesta

      on asennonsäätökaari. kyntöasetus siipimutterilla. hyvä peli on 359, ja ketterä joka paikkaan! ainoa puute on tas.pyör. lukko. ratti lyö kynsille?!? luulis lyövän pahemmin raskaammassa vehkeessä, esim majurissa tms! enpä oo moista ongelmaa huomannu, tosiaan mullakin on silmät päässä ja niitä tarvitaan esim ympärysojia ylittäessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5273
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe