Tuollainen Valmet 359 vuosimallia -60 seisoo pihassa sattuman oikusta.
Päällisin puolin näyttää oikein hyväkuntoiselta, onko tuollaisessa laitteessa jotain erityisiä paikkoja josta selvittää sen kuntoa?
Mietiskelen juuri että pidänkö k.o. laitteen ja ehkäpä jopa entisöin vai laitanko kiertoon.
Valmet 359, kokemuksia...?
17
9837
Vastaukset
- Kullervo Kovakanki
359:ssä on boschilaiset sähkölaitteet ja myös syöttölaitteet (ruiskutuspumppu).Käynnistyvyys pakkasella hyvä eli autom.pakkosyöttö.Moottorin kestävyydessä ei moittimista. Nämä em asiat ovat niitä plusmerkkisiä puolia. Miinusmerkkisiä ovat: tasauspyörästön lukkoa ei ole,nostolaitos on primitiivinen tosin sen kanssa kyllä pärjää, ratti lyö herkästi kynsille. raskaammassa kuormituksessa yrittää moottori kuumeta liikaa eli jäähdytittimessä ei ole tuulitunnelia ja tuulettimen siivikko on alitehoinen. Mutta muuten selkeä peruskone ilman hienouksia, näppärän notkea käsiteltävä. Vaihdekepin käyttö nerokkaan yksinkertaista,hydr. vetokoukku yksinkertainen mutta toimiva. Varaosia hyvin saatavissa. Ostaisin itsekin jos paikalle sattuu hyvä yksilö.
- d359
vuosia ollut mulla.359d ,ainut huono puoli,että koskaan ei ole lähtenyt käyntiin hyvin pakkasilla,jos ei ole moottorilämmityksessä, kun ei ole hehkuja.ja varmaan jo moottorikin väljähkö jne... muutenhan tuo toimii kuin junan vessa.
- käynnistys.
Omien kokemuksien mukaan juuri Boschin pumpuilla olevat ovat pirun hunoja lähtemään käyntiin. Mutta jos on Simssin pummpu jossa on käsikäyttöinen pakkosyöttö, silloin on käyntiinlähtö ihan eri luokkaa. Tietysti moottorin pitää olla muuten kunnossa. Lisäksi auttaa muissakin vanhemmissa koneissa, kun pudottaa suuttimien avautumispainetta esim. 5-10 prosenttia. Armahtaa vanhaa pummppua sen verran, että yleensä käynnistyvyys paranee.
- Valmetissa
d359 kirjoitti:
vuosia ollut mulla.359d ,ainut huono puoli,että koskaan ei ole lähtenyt käyntiin hyvin pakkasilla,jos ei ole moottorilämmityksessä, kun ei ole hehkuja.ja varmaan jo moottorikin väljähkö jne... muutenhan tuo toimii kuin junan vessa.
Muistettakoon että Valmet eli nykyaikaa jo 1950-luvun lopulla: suoraruiskutusmoottorit, jossa ei kuulu ollakaan hehkutulppia. Hehkutulpat oli McCormikeissa ym. henkilöautomaisissa esikammio- ja pyörrekammiovehkeissä.
Nykyään hehkutulpat ovat kyllä yleisiä henkilöautoluokan suoraruiskukoneissa, mutta isomman kokoluokan vehkeissä ei. Niissä on yleensä jonkin tyyppinen imuilman lämmitys, esim. sähkövastuksella tai polttoainetta polttavalla liekkivehkeellä (Thermostart), joita Valmetteihinkin alkoi tulla vakiovarusteeksi 1960-luvun loppupuolella.
Ja toinen asia: Toki V 359 on voinut olla rimpula Fordson Majoriin, isoon Nuhviin tms. 50 - 60 hv vehkeeseen verrattuna, mutta V 359 ei ollut ollenkaan rimpula verrattuna muihin sen aikuisiin vajaan 40 hv koneisiin verrattuna! (olen nuorena ulvottanut V 359:ääkin)
- aenae.
Viimalla kylymiä ja ratijo puuttuu.
- siinäkin
hyvät puolensa: Ei kauaa sama pieru haise kuskin nokkaan;)
- (maa)jussi
itellä on 359 ja hyvin on asiansa ajanu. ainoo puute on se lukon puute ja seki haittaa vaan kyntäessä.itelläni kun on silimät päässä ni ei oo ikinä ratti lyöny ranteille. hyvät ketjut kun on ni puun ajoki onnistuu hienosti.
- verrattuna
muihin aikalaisiin 35 verkkuun tai supertextaan eihän niillä tehny mitään metsätöissä. piti olla hevosella aurattu tie että pääsi menemään. valmetin korkea maavara ja hyvä teho/painosuhde takas etenemisen paksussakin lumessa
- mf...
verrattuna kirjoitti:
muihin aikalaisiin 35 verkkuun tai supertextaan eihän niillä tehny mitään metsätöissä. piti olla hevosella aurattu tie että pääsi menemään. valmetin korkea maavara ja hyvä teho/painosuhde takas etenemisen paksussakin lumessa
" Mietiskelen juuri että pidänkö k.o. laitteen ja ehkäpä jopa entisöin vai laitanko kiertoon. "
Riippuu siitä , on sille riittävästi käyttöä , 40-50 h /vuosi ei kannata nurkissa säilyttää .
Lumenajonkin saa noin 50€ /vuosi kunnasta riippuen.
Pieni peruna/ryytimaa menee jyrsimellä.
Eri asia on sitten jos on "masinistin" vikaa .
- 359d Fani
Tietäisikö kukaan miksi Valmet 359D traktorin nostolaite lakkasi nostamasta kun pudotin sen perästa pois takalanan ja nostovarret putosivat ihan alas. Sen jälkeen ei mitään eloa vaikka kokeilin käsin nostaa ylemmäksi. Tähän asti toimineet ihan hyvin. Parikymmentä vuotta sitten sama vika. Joku kaveri kävi pyöräyttämassä jotain ruuvia ja se alkoi toimimaan. Terv. Lapsuuteni kaveri.
- 135 verkku
oletko katsonut että nokassa hydraulipumpun sakara kutkin on päällä asennossa?
- Lapsuuden kaveri.
Siihen on aikoinaan vaihdettu tehokaapi pumppu joten se ei sillä puolen ole vika. Asian syy löytyikin; Istuimen alla vasemmalla puolella oli jonkinlainen ilmeisesti takaisku venttiili, ja kun sitä vipua hieman liikautti, niin alkoi toimimaan.
- 135 verkku
se vipu taitaa olla jonkinlainen vetovastuksen tunnustelija.
- Ei ole vetovastus
Vetovastustunnustelua ei ollut vielä 359:ssä vaan vasta 361:ssä. 359:ssä oli nostolaitteen vivussa asennot nosto, lasku, pito ja kyntökevennys (= hienoinen nostatus ilman vetovastussäätöä). Uudemmissa olevaa asennonsäätökaarta ei vielä ollut.
- Vihtori Lettunen
359:n ajoista on 45 vuotta, mutta se vipstaaki taisi olla lasku/nostonopeuden hidastin/säätö. Toisessa ääriasennossa työkone tipahtaa alta aikayksikön maahan ja toisessa ei tipahda ollenkaan.
- joomies2
se vasemmalla puolella oleva vipstaaki on kirjan mukaan nostonkorjaajan venttiili joka pysäyttää noston yläasennossa. Epäkuntoon mennemisen useiimmiten huomaa siitä että nostolaitekotelon takaseinä repeää. Meidänkin viisysi on joskus sellaisen kokenut.
- jussi,keski-suomesta
on asennonsäätökaari. kyntöasetus siipimutterilla. hyvä peli on 359, ja ketterä joka paikkaan! ainoa puute on tas.pyör. lukko. ratti lyö kynsille?!? luulis lyövän pahemmin raskaammassa vehkeessä, esim majurissa tms! enpä oo moista ongelmaa huomannu, tosiaan mullakin on silmät päässä ja niitä tarvitaan esim ympärysojia ylittäessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803