3veen jalkakivut

huolestunut mami

jalkakivut ilmesty ensimmäisen kerran alle puoli vuotta sitten,poika täyttää kohta neljä.
lääkärissä käytiin kun kipuja tuli tiuhaan tahtiin,molemmat jalat oireili yleensä öisin mutta myös päivällä harvemmin ja yleensä valitti jalkapohjia.
lääkäri sanoi et saattaa olla kasvukipuja ja passitti seuraamaan.
no kivut sit laantu ja harvakseeltaan tuli.
nyt kuukausia kulunu ja nyt taas kivut ilmaantunu noin parisen kertaa viikossa öisin.olen antanu panadolia jonka jälkeen rauhottuu heti ja nukahtaa uudestaan.muuten poika on normaali ja terve eikä muita ihmeempiä oireita.
taidan ottaaki uudestaan asian esille kun lääkäri muutenkin ens viikolla.
mut olisin utelias kuulemaan miten muilla lapsilla on jalkakipuja esiintyny ja minkä ikäisenä,onko näinki nuorena?

oon miettiny paljon et onks nää ees kasvukipuja..se lääkäri kun on viel semmonen tyypillinen
"ota buranaa-ja näkemiin"-lääkäri.

7

4083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mama79

Meillä 3,5 tyttö, joka on suht pitkä ikäisekseen. Kasvanut siis aika vauhtia. Hän on valittanut jo pitkään jalkakipuja aina silloin tällöin. siskoni lapsella oli myös samoja ongelmia. Olisin melkein 90% varma, että kyseessä on vain kasvukivut. Tuon ikäinen lapsi liikkuu paljon päivisin, joten ei ole mikään ihme, että kasvavat pienet raajat kipeytyvät. Me ollaan hierottu jalkoja aina öisin ja yritetty pitää sukkia jalassa myös öisin. Lämpö on mielestäni auttanut asiaan. Ikävä vaiva, mutta ohimenevää!

• jimpsu

Meillä myös 3.5 -vuotias ja kipuja on joko polvissa, pohkeissa tai nilkoissa. Tähän asti on auttanut villasukat, kauratyyny ja hierominen. Ohi menee aika nopeasti onneksi.
      Syy-yhteyden olen löytänyt myös huonoista kengistä tai liian kylmistä kengistä näin pakkasella sekä päivät milloin juoksennellaan kovasti.

• -----------

Epäilen meidän pikkuisella olleen jaloissa kasvukipuja jo alle vuoden ikäisenä. Öisin heräili itkemään ja oli selkeästi kipuitkua. Ei vaikuttanut siltä, että olisi johtunut masusta tai hampaista - niin kuin yleensä. 1v. neuvolassa kun sitten otettiin pituus, niin neitonen olikin virahtanut pituutta ihan hurjasti. Eli ei ihme, jos jalkoihin oli öisin koskenut...

• ::;:,.,.

Kasvukivut ovat rasituksesta johtuvia (=rasitusvamma). Lapsi liikkuu paljon ja sit yleensä levossa tuntuu kipuja... Eli hieronta ja lepo auttaa ;)

• jalkasärkyä

Itse olen kärsinyt raajojen särystä niin kauan kuin jaksan muistaa - ihan pienestä asti, äitikin on kertonut. Lääkärit kuittasivat kasvukivuksi, mutta nyt yli kaksikymppisenä samaa särkyä tulee aika ajoin. Joskus liittyy rasitukseen, joskus ei. Fibromyalgia-diagnoosikin on tehty, mutta en tiedä onko se oikea, sillä oireet eivät ole ihan samanlaiset, mitä valtaosalla, kun asiaa itse olen netistä lueskellut. Muistaakseni pienenä minulla särkivät pääsääntöisesti jalat ja jossain vaiheessa mukaan tulivat myös kädet. Voin kyllä musitaa väärinkin.

Paras apu minulle on aina ollut särkylääke ja hieronta, ihan pelottaa miettiä, miten paljon olen elämäni aikana särkylääkkeitä popsinut. Kyllä sitä näinkin elää, mutta usein on hätä kädessä, jos on unohtunut särkylääkkeet kotiin ja on lähtenyt kauemmas vierailulle yms. Kipu voi joskus yltyä tosi rajuksikin.

• jalkaongelmat

katsokaa hyvät vanhemmat, että lapsienne kengät ovat oikean kokoiset ja mukautuvat. Kenkien koon tulisi olla ainakin 1,5 nro:a suuremmat kun mitä tarkka mittaus osoittaa. Toinen asia, liukuestesukkia ei suosita koska aiheuttavat liiallista kitkaa. Sukkien tulisi olla keino- tai sekoitekuiduista tehdyt, jotta hengittävät myös koon tulisi olla oikea. Jalkojen hieronta on aina hyväksi. Tässä suppeasti muutamia neuvoja..

• jalka kivuista

Meillä tytöllä alkoi jalka kivut alkoivat noin 2 vuotiaana. Neuvolassa ja lääkärissä kuitattiin aina kasvukivuiksi. Vasta ekaluokan terveystarkastuksessa asia otettin vakavasti ja saatiin lähete fysioterapeutille joka totesi että tytöllä on hieman eri pituiset jalat ja "löysät" nilkat jotka rasittivat lihaksia ja aiheuttavat kipua. Nyt meillä on jumppa ohjeita jaloille jotka auttavat hieman. Kipujakin kyllä välillä on mutta ei niin usein. Lasten jalkojen koko erot kuulemma tasoittuvat usein aikuisikään mennessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe