Olen tässä miettinyt tulevaisuuden ammattia, ja olen tullut siihen tulokseen että se voisi hyvinkin olla diplomi-insinööri, insinööri tai rakennusmestari. Rakennusalalle siis mielin.
Osaisiko joku heittää vähän että millaisia hommia nämä tekevät, millaista on palkka ja työtilanne?
DI, insinööri tai rakennusmestari
10
1411
Vastaukset
- tuleva D.I
Lyhyesti, Dipppa inssi rakennuspuolella keskittyy toteuttamaan arkkitehdin luomuksia eli suunnittelee, piirtää ja miettii sekä nauttii hyvää palkkaa. Homma ymmärtääkseni siistiä sisätyötä toimistossa istumista. Joissain tapauksissa työmaalla pyörintää ja työmaan ohjeistamista. Insinööri muuten sama mutta opiskelee vain kolme vuotta vähemmän. Jos olet skarppi jätkä resurssit samaan palkkaan kuin dippa insinöörillä. Aina kuitenkin dipan alapuolella ja dipan vittuilun kohteena.
Rakennusmestari, työmaan pamppu, duunarien mielestä täysi mulkku. Riehuu ja ohjeistaa työmaalla duunareita. Pikkujouluissa aina se, joka lähtee juhlista ensimmäisenä ellei ehdi saada sitä ennen jo turpaan. Istuu pääasiassa työmaakopissa soitellen urakoitsijoille aina vittuillakseen jostain tehdystä tai tekemättömästä työstä. Epäkiitollista hommaa, jossa voi pärstänsä nähdä tikkataulun paikalla.
Itse valitsin diplomi-insinöörin tien pitkän opiskeluajan ja lukemattomien bileiden takia, siitäkin huolimatta että insinöörit mielletään usein munattomiksi jätkiksi, joille tussun sijasta oma käsi sekä laskin on tärkeimmät lohduntuojat. Dipat ovat akateemisissa piireissä myös tunnettuja janoisuudestaan sekä huonoista jutuista. Vakavasti puhuen, dipalla on myös mahdollisuudet päästä kiinnostaviin projekteihin mukaan, kumman valitsetkaan pukuhommat vai toppatakin ja työmaakopin, up to you.- RKM
Olihan selonteko.
Epäilen ettei tämä kynäniska ole koskaan työmaalla käynytkään, ja hyvä niin. - D:I
RKM kirjoitti:
Olihan selonteko.
Epäilen ettei tämä kynäniska ole koskaan työmaalla käynytkään, ja hyvä niin.Itse asiassa kyseinen kynäniska on ollut töissä työmailla ja rakennusalalla toimivan perheyrityksen myötä nähnyt aika paljon sitä hommaa. Näköjään täällä on henkilöitä jotka lukee foorumia kuin piru raamattua.
- Samaa P*KAA
opiskelen rakennusmestariksi, olen aiemmin lukenut Rakenneinsiööriksi eli Mekatroniikan alaa. Tuosta ei ollut kyllä mitään hyötyä. Sähkötöitä ei saa tehdä ja rakenteita ei oikeasti saa suunnitella. Olen 5 vuotta vetänyt rakennusrevohkaa. Jatkuvaa vääntämistä laskujen, rakennusmiesten yms kanssa. Vuosipalkka oli viime vuonna 80.000 johon olen kyllä todella tyytyväinen. Olen firmani toimistusjohtaja. Vastaan kaikesta ja koska en ole oikea insinööri on vastuu asiat oikeastaan päälaellaan. Nyt sitten käyn taas samoja asioita uudelleen iltaisin silmät ristissä. ja viikonloput kun sunnuntaisin pitäisi hermojen levätä joutuu paskamaisten tehtävien kanssa pyörimään. Aivan samat asiat uudelleen kuin aikoinaan Rakennepuolella. Älkää hyvät ihmiset missään nimessä mekatroniikkaa opiskelko, muutenkin on paperitehtaat menossa ulkomaille, jolloin ei mekapuolen "ammattilaiselle" ole mitään töitä. Rakennuspuolen osaajat ovat arvossa ja rakennusmieskin on kovempi kuin rakennus dippa inssi. Niillä ei ainakaan työmaalla ole mitään virkaa. Ja oikeasti todella harva paskaakaan tienaa piirtelemällä jotain typeriä kuvia, jotka eivät kuitenkaan ole toteutettavissa. Ja takaisin tehtävien pariin.. Voi V***TTU
- Omituinen höpisijä
"Älkää hyvät ihmiset missään nimessä mekatroniikkaa opiskelko, muutenkin on paperitehtaat menossa ulkomaille, jolloin ei mekapuolen "ammattilaiselle" ole mitään töitä."
Mitä sinä horiset, eivät paperitehtaat mitään mekatroniikan mekkoja ole koskaan olleet? - Aloittaja (olet.)
Olen oletettavasti viestin aloittaja, sillä tuohon aikaa tein lukiossa tulevaisuuden opiskelusuunnitelmaa. Viestikin tuntuu omituisen tutulta.
Päädyin opiskelemaan (DI) Rakenne-ja rakennustuotantotekniikkaa ja meinaan ottaa pääaineeksi rakennetekniikan ja sivuaineeksi talotekniikan. Korjausrakentaminen myös kiinnostaa. Siinä tilapäivitys, jos jotakuta kiinnostaa :) - tu,t67,
DI johtaa,insinööri teettää ja rakennusmestari luo soraa montussa.näin lyhyesti
- radioseven
DI ei raksalla johda mitään pääsuunnittelija on arkkitehti ja se sanoo mitenkä mikäkin tehdään. Raksalla ei tuo nimike oikeestaan vaikuta mihinkään kun lähtöpalkkaan yhtälailla mestaristakin voi tulla työpäälikkö tai aluepäälikkö se vaan vie pitemmän tien.
Rakennusmestari tietää miten asiat tehään muttei miksi.
DI tietää miksi pitää asiat tehdä muttei tiedä miten.
Insinööri ei taas tiedä miks pitää tehdä ja miten. - afseaeae
Ja tosi isolla lapiolla
- sdgfsfs
Rakennusmestari taitaa
insinööri tietää
DI taitaa tietää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745