Milloin uskallan sulkea takasta hormin sulkupellit. Uskaltaako luottaa siihen mitä vanha kansa neuvoo, että kun sininen liekki on hiililtä sammunut niin silloin voi pellit sulkea vai kannattaako ottaa varmanpäälle ja odottaa hiilloksen sammumista kokonaan?? Tuntuisi vain, että lämpöä menee suotta harakoille. Mutta mielellään en tahtoisi häkämyrkytystäkään. Onko raadilla kokemuspohjaista varmaa tietoa asiasta??
Pelti kiinni??
34
5013
Vastaukset
- laitettiin
pystyuunin pelti kiinni aina, kun sinistä liekkiä ei näkynyt ja hiillos oli punainen. Nykyään odottelen, että takan hiillos palaa loppuun. Tuntuu että tulee ylimääräisiä hajuja, jos pellin laittaa aikaisemmin kiinni. Saatta olla niinkin, että ennen muurari teki hormipellistä tarkoituksella hieman hataran, jotta häkämyrkytyksen vaaraa ei olisi.
- hormipelti
Eikös näistä pelleistä oteta se nurkkaus pois laikkakoneella ja olen nähnyt jopa porattavan reiänkin peltiin juuri tuon pienen mutta tärkeän vedon ylläpitämiseksi.
- Nyt taitaa olla
pullotaloja enemmän. Niissä on poltettava hiilet melko vähiin. Kun vähäistä kiilumista näkyy, laitan pellit kiinni ja haistelen luukun yläpuolelta käryt.
- NainenVantaa
Minä ainakin odotan hiilloksen sammumista, ennen kuin uskallan sulkea. On se häkä niin salakavala veijari. Veljenpoika on kavereineen sulkenut aiemmin ja herännyt kunnon päänsärkyyn - onneksi ei ole henki lähtenyt.
- sanot varman päälle?
Älkää tappako itteenne. Tiedän palamisprosessista ja yrittänyt pelastaa ihmisiä. Ne vaarallisimmat katkut ja nopeimmin tajuttomuutta aiheuttavat kaasut tulevat noin 4-7h palamisprosessin loputtua, eli melko myöhään. On siis syytä varovaisuuteen.
Ei punaisen eikä sinisen loputtua vaan oikea väri on sysimustan, odottakaa riittävän kauan. Se on kavalaa se häkä, se ei näy haise eikä maistu mutta kavalaa se on. jos varman päälle pelaa, on aika sulkuun n.9h, jos haluaa säästyä häkämörköltä. Näin teki jo savupirttiväki ja eli pitkään. - pelleile vakavalla
sanot varman päälle? kirjoitti:
Älkää tappako itteenne. Tiedän palamisprosessista ja yrittänyt pelastaa ihmisiä. Ne vaarallisimmat katkut ja nopeimmin tajuttomuutta aiheuttavat kaasut tulevat noin 4-7h palamisprosessin loputtua, eli melko myöhään. On siis syytä varovaisuuteen.
Ei punaisen eikä sinisen loputtua vaan oikea väri on sysimustan, odottakaa riittävän kauan. Se on kavalaa se häkä, se ei näy haise eikä maistu mutta kavalaa se on. jos varman päälle pelaa, on aika sulkuun n.9h, jos haluaa säästyä häkämörköltä. Näin teki jo savupirttiväki ja eli pitkään.asialla, kun liekit loppuu ja raudalla varmisstaa ettei hehkuvien hiilien joukossa ole palavaa ainesta niin pelti kiinni. Aina vanha kansakin osasi ottaa hiilloksesta lämmöt talteen.
- FireMan
pelleile vakavalla kirjoitti:
asialla, kun liekit loppuu ja raudalla varmisstaa ettei hehkuvien hiilien joukossa ole palavaa ainesta niin pelti kiinni. Aina vanha kansakin osasi ottaa hiilloksesta lämmöt talteen.
Mutta se on usein pelleilyä jos ensin pelti kiinni ja sitten pelti kiinni. Se Se vasta tappaakin. Pysy aiheessa, ja käyttäydy kunnolla , äläkä yritä tappaa häkään tietämättömiä.
- mökinukko
FireMan kirjoitti:
Mutta se on usein pelleilyä jos ensin pelti kiinni ja sitten pelti kiinni. Se Se vasta tappaakin. Pysy aiheessa, ja käyttäydy kunnolla , äläkä yritä tappaa häkään tietämättömiä.
Ilmeisesti tumpeloille pitää olla varmanpäälleohjeet joiden avulla lämpö karkaa harakoille, meille normaaleilla uuninlämmittäjillä toimii tuo edellisen asiallinen ohje, eli kun hiillosta kohauttaa hiilihangolla eikä sinistä liekkiä enää ole voi pellin laittaa kiinni. Näin olen tehnyt tuhansia kertoja, eikä ongelmia ole ollut. Eikä ole lämpö karannut harakoille..
- Palomies.......
mökinukko kirjoitti:
Ilmeisesti tumpeloille pitää olla varmanpäälleohjeet joiden avulla lämpö karkaa harakoille, meille normaaleilla uuninlämmittäjillä toimii tuo edellisen asiallinen ohje, eli kun hiillosta kohauttaa hiilihangolla eikä sinistä liekkiä enää ole voi pellin laittaa kiinni. Näin olen tehnyt tuhansia kertoja, eikä ongelmia ole ollut. Eikä ole lämpö karannut harakoille..
Elkää nyt sulkeko niitä liian aikaisin,mustaa mutama tunti nin hyvä tulee.
- uuninlämmittäjä
Palomies....... kirjoitti:
Elkää nyt sulkeko niitä liian aikaisin,mustaa mutama tunti nin hyvä tulee.
Ei voida yleistää näitä ohjeita koskemaan kaikkia, niin erilaisia ovat uunit ja lämmittäjät. Jos kokenut lämmittäjä tuntee uuninsa niin mitäpä me puuttumaan just hänen hänen energiataloudellisesti hyvään lämmitystapaansa.
Ohjeistetaan vaan me viisaammat näitä kokemattomia jotka eivät uuninsa ominaisuuksia tunne. - PaloEsimies
uuninlämmittäjä kirjoitti:
Ei voida yleistää näitä ohjeita koskemaan kaikkia, niin erilaisia ovat uunit ja lämmittäjät. Jos kokenut lämmittäjä tuntee uuninsa niin mitäpä me puuttumaan just hänen hänen energiataloudellisesti hyvään lämmitystapaansa.
Ohjeistetaan vaan me viisaammat näitä kokemattomia jotka eivät uuninsa ominaisuuksia tunne.koska tuli ja savu ja häkä käyttäytyy aina samallalailla. Ei siinä tiilien tuttavuus paljoa ratkaise jos häkä pirttiin tulee, tsot tsot, älä maanittele ketään vetämään häkää kitusiinsa. Se käy helposti jos sulkee pellit liian aikaisin. Joku jo tossa enneen kertoilikin että jos ei halua "mustaa häkää" on ooteltava tollaset 8h. Niin ne kertoili palokoulussakin neuvomaan. ei livetä tästä ohjeesta niin hyvää tulee. (ei häkää)
- Nimetön
PaloEsimies kirjoitti:
koska tuli ja savu ja häkä käyttäytyy aina samallalailla. Ei siinä tiilien tuttavuus paljoa ratkaise jos häkä pirttiin tulee, tsot tsot, älä maanittele ketään vetämään häkää kitusiinsa. Se käy helposti jos sulkee pellit liian aikaisin. Joku jo tossa enneen kertoilikin että jos ei halua "mustaa häkää" on ooteltava tollaset 8h. Niin ne kertoili palokoulussakin neuvomaan. ei livetä tästä ohjeesta niin hyvää tulee. (ei häkää)
ylipäätään rupeaa takan kanssa pelailemaan
jos tarttee 8 tuntia varttua peltien sulkemista ,
sehän on aivan älytön "neuvo" , itse olen tuon sinisen liekin teoriaa noudattanut ja ei ole vielä koskaan ollut mitään ongelmia , mutta jokainen tavallaan............"8 h , salli mun nauraa :=)" - niinkauan kuin naurattaa
Nimetön kirjoitti:
ylipäätään rupeaa takan kanssa pelailemaan
jos tarttee 8 tuntia varttua peltien sulkemista ,
sehän on aivan älytön "neuvo" , itse olen tuon sinisen liekin teoriaa noudattanut ja ei ole vielä koskaan ollut mitään ongelmia , mutta jokainen tavallaan............"8 h , salli mun nauraa :=)"Sitten kun "älli" lähti ei enää nauratakkaan.....
Mikä ihmeen vietti joillain on pelleillä vakavilla asioilla? Jos paloesimieskoulussakin on mustaa häkää käsketty välttämään, miksi pitäisi menetellä muuten, - ei tietenkään miksikään. Meillä myös ventataan sellaiset 6-8 h jolloin häkävaara on juuri poistunut. Suositellaan varman päälle peliä jos hengestä on kysymys. - kaikkeekans
niinkauan kuin naurattaa kirjoitti:
Sitten kun "älli" lähti ei enää nauratakkaan.....
Mikä ihmeen vietti joillain on pelleillä vakavilla asioilla? Jos paloesimieskoulussakin on mustaa häkää käsketty välttämään, miksi pitäisi menetellä muuten, - ei tietenkään miksikään. Meillä myös ventataan sellaiset 6-8 h jolloin häkävaara on juuri poistunut. Suositellaan varman päälle peliä jos hengestä on kysymys.Ensinnäkin, sellaista paikka kuin "paloesimieskoulu" ei ole olemassakaan. Toiseksi, varsinkin varaavan tulisijan lämmittämisestä katoaisi kaikki se hyöty mihin kyseinen tulisija on tarkoitettu, jos sitä tosiaankin pidettäisi monta tuntia lämmittämisen loputtua pellit auki. Jokin roti taas noihin provoiluihinkin.
- Nimetön
niinkauan kuin naurattaa kirjoitti:
Sitten kun "älli" lähti ei enää nauratakkaan.....
Mikä ihmeen vietti joillain on pelleillä vakavilla asioilla? Jos paloesimieskoulussakin on mustaa häkää käsketty välttämään, miksi pitäisi menetellä muuten, - ei tietenkään miksikään. Meillä myös ventataan sellaiset 6-8 h jolloin häkävaara on juuri poistunut. Suositellaan varman päälle peliä jos hengestä on kysymys.kaupunkilaiset keskustelee sellaisesta , mistä ei ole muuta kokemusta kuin vuokramökkien ilmanvaihto takkojen edessä makkaran paistosta ........
8 h !!!!! ja naurattaa vieläkin ps . älkää hyvät ihmiset ruvetko tulien kanssa pelaamaankaan
laittakaa sinne takkaan valo , niin ei "varmasti "
tule häkää !!!!!!!!! - mutta pelliä EI SAA
Nimetön kirjoitti:
kaupunkilaiset keskustelee sellaisesta , mistä ei ole muuta kokemusta kuin vuokramökkien ilmanvaihto takkojen edessä makkaran paistosta ........
8 h !!!!! ja naurattaa vieläkin ps . älkää hyvät ihmiset ruvetko tulien kanssa pelaamaankaan
laittakaa sinne takkaan valo , niin ei "varmasti "
tule häkää !!!!!!!!!sulkea niinkauan kuin vaaraa on että mustaa häkää joutuu asuntoon. Varoaika on oltava riittävä, ainakin 6 mutta mieluimmin yli eli n.8h alkaa olla varman puolella.
- seuraava linkki
mutta pelliä EI SAA kirjoitti:
sulkea niinkauan kuin vaaraa on että mustaa häkää joutuu asuntoon. Varoaika on oltava riittävä, ainakin 6 mutta mieluimmin yli eli n.8h alkaa olla varman puolella.
- ohjeita
mökinukko kirjoitti:
http://www.tulisijaopas.com/lammita.htm#useammat ja
http://www.tulikivi.fi/www/kotifi.nsf/WWWTakka/Uunin Kaytto!OpenDocument&id=TH2
vai että 8 tuntia... - täällä luetetaan?
ohjeita kirjoitti:
http://www.tulisijaopas.com/lammita.htm#useammat ja
http://www.tulikivi.fi/www/kotifi.nsf/WWWTakka/Uunin Kaytto!OpenDocument&id=TH2
vai että 8 tuntia...Varokaa häkää sanon minä, mustahäkä tapaa, ja tässähän puhuttiinkin vain Sinisestä liekeistä. Olisin hiukan herkkä uskomaan asioita jotka puhuvatkin sinisestä liekistä, - joo se loppuukin liekin jälkeen , olet oikeassa. Mutta tappavaa mustaa löytyy vielä jopa 12h jälkeen, tai on mitattu tutkimuksissa , ja sen mukaan kannattaa elää.
- vähän tietoa
täällä luetetaan? kirjoitti:
Varokaa häkää sanon minä, mustahäkä tapaa, ja tässähän puhuttiinkin vain Sinisestä liekeistä. Olisin hiukan herkkä uskomaan asioita jotka puhuvatkin sinisestä liekistä, - joo se loppuukin liekin jälkeen , olet oikeassa. Mutta tappavaa mustaa löytyy vielä jopa 12h jälkeen, tai on mitattu tutkimuksissa , ja sen mukaan kannattaa elää.
tuosta mustasta myrkystä. Google ei löytänyt mitään. Kyllä olisi luullut meikäläisen jo moneen kertaan kuolleen, jos tuo noin vaarallista ainetta on. Taitaa kuulua samaan nollatutkimusten sarjaan, että syötpä mitä tahansa, niin henki lähtee.
- Palocorpral
vähän tietoa kirjoitti:
tuosta mustasta myrkystä. Google ei löytänyt mitään. Kyllä olisi luullut meikäläisen jo moneen kertaan kuolleen, jos tuo noin vaarallista ainetta on. Taitaa kuulua samaan nollatutkimusten sarjaan, että syötpä mitä tahansa, niin henki lähtee.
Paljastippas ittesttäs ettei sulle kannata mitään taulukoita laittella, kosket niistä mitään kuitenkaan tajua. Varovaisuus ennenkaikkea takkalämmityksessä ja kaikessa tulipesä toiminnassa on kaiken A & O. Ei kannata yrittää säästää muutamaa kalikan tuomaa lämpöcelciuksen osaa jos vaakakupissa on toisaalta henkiriepu. Mieluummin muutama klapi enemmän ja käryt totaalisesti piipusta ulos, ja aamullla saa nousta sängystä ylös elävänä. Pellit auki Rii-ttä-vän kau-an.
- mitään taulukoita
Palocorpral kirjoitti:
Paljastippas ittesttäs ettei sulle kannata mitään taulukoita laittella, kosket niistä mitään kuitenkaan tajua. Varovaisuus ennenkaikkea takkalämmityksessä ja kaikessa tulipesä toiminnassa on kaiken A & O. Ei kannata yrittää säästää muutamaa kalikan tuomaa lämpöcelciuksen osaa jos vaakakupissa on toisaalta henkiriepu. Mieluummin muutama klapi enemmän ja käryt totaalisesti piipusta ulos, ja aamullla saa nousta sängystä ylös elävänä. Pellit auki Rii-ttä-vän kau-an.
vaan tietoa mustasta häästä. Se kun tuntuu joillekin olevan hyvinkin selvä asia, mutta asiatietoa ei tunnu löytyvän mistään. Minä poltan hiilloksen aina loppuun, mutta kahtatoista tuntia pellit auki en tule odottelemaan koskaan.
- Joo joo joo joo
mutta pelliä EI SAA kirjoitti:
sulkea niinkauan kuin vaaraa on että mustaa häkää joutuu asuntoon. Varoaika on oltava riittävä, ainakin 6 mutta mieluimmin yli eli n.8h alkaa olla varman puolella.
Kyllä kyllä kyllä
Kantsii heittää varmaan se koko pelti mäkeen ?!
- varmistus
Osta häkävaroitin varmistukseksi.
- ei ole
varma kun se häkä voi olla alhaalla tai ylhäällä ja varoitin missä sattuu.
- laitetaan
ei ole kirjoitti:
varma kun se häkä voi olla alhaalla tai ylhäällä ja varoitin missä sattuu.
sinne missä itse on. Jos tykkää oleilla katon rajassa, siellä sen hälyttimenkin paikka silloin on.
- Tee se itse - mies
laitetaan kirjoitti:
sinne missä itse on. Jos tykkää oleilla katon rajassa, siellä sen hälyttimenkin paikka silloin on.
Kun on ohjeen mukaan asennettu häkävaroitin, voi kokeilemalla määritellä missä vaiheessa häkää alkaa tulla. Lähdetään vain asteettain sulkemaan peltiä aina vähän aikaisemmassa vaihessa kun tuli on hiipumassa, ja kun hälytin vinkuu, siinä on raja.
- kun raja löytyi
Tee se itse - mies kirjoitti:
Kun on ohjeen mukaan asennettu häkävaroitin, voi kokeilemalla määritellä missä vaiheessa häkää alkaa tulla. Lähdetään vain asteettain sulkemaan peltiä aina vähän aikaisemmassa vaihessa kun tuli on hiipumassa, ja kun hälytin vinkuu, siinä on raja.
ei paljon hyödyttänyt?
- jNOE.
kun raja löytyi kirjoitti:
ei paljon hyödyttänyt?
ja sitä paitsi monissa varoittimissa on ensivaroitus matalasta pitoisesta ja sitten jatkuva hälyytys korkeasta häkäpitoisuudesta
- häkähäkkinen
Tee se itse - mies kirjoitti:
Häkävaroitin piippaa yllättävän herkästi. Se on niin että jos uunissa on punaista ja pistää pellin kiinni niin varoitin piippaa varmasti.
Moni yllättyy kun kokeilee , miten herkästi sitä häkää tulee kun pelti pistetään kiinni.
Uus-avuttomat tarvii sen loven peltiin ettei tule vahinkoa, mutta tällöin siellä on aina veto.
Itse laitan pellin pienelle kun tuli on sammunut ja kun uunista alkaa punaiset kekäleet hiipua niin pelti kokonaan kiinni.
- . . .lämmittäkö pulla!
Älkää sitten lämmittäkö puulla jos ette uskalla peltiä sulkea. Kääntyy lämmitysprosessi pikkuhiljaa negatiiviselle puolelle.
Varaavan tulijan hormista menee monta kuutiota minuutissa 300...500-asteista ilmaa harakoille niin kauan kuin pelti ja uunin ilma-aukko on auki. Samalla ulkoa tulee 0 ... -20-asteista tilalle.
Sammuttakaa se perkuleen tuli laittamalla ensin tulisijan ilma-aukot kiinni estämään palaminen ja läpiveto. Tässä vaiheessa jäähtyy vain hormi koska lämmin ilma kuplii sieltä pois ja kylmää valuu tilalle. Pellin sulkeminen noin 1/4-aukolle hidstaa huomattavasti hormin jäähtymistä.
max puolen tunnin kuluttua avatkaa pelti ja uunin suuluukku 15 s ajaksi jolloin kanavissa oleva häkä painuu harakoille ja sitten kaikki kiinni.- Lämminmies
Monenlaisia . Minä suljen tulipesään paloilman saannin kun hiillos on parhaimmillaan , koitan saada kaiken ilman saannin pysähtymään . Pellit saa olla auki , sitten huomena katson oliko palaminen
" tukahtunut"Ei ollut häkävaaraa ( Täällä joku puhee 450 - 500 asteisista lämpötiloista )Ei kannattaisi lämmittää niin kovin JÄTTÄKÄÄ SULKUPELLIT POIS SE ON KALLIS JA VAARALLINEN KAPINE
- Jos epäilee ..
Kannatta hankkia häkävaroitin, jos ei oikein ole asiaan vihkiytynyt.
- Vilis
Mulla on 60-luvun kulmatakan hormipelti (kääntömalli) aina auki.
Tulien sammuttua niin, ettei näy punaista laitan ilmapellin ja uuninsuuluukut tiukasti kiinni. Lämmi hormi vetää ilmaa uunin läpi ulos eikä häkä pääse huoneen puolelle.
Näin 5 vuotta hengissä ilman päänsärkyä. Sitä energiaa tuuhlaantuu vähän, mutta aina on muurin kylki ollut aamulla lämmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793