Ei vain ole nälkä

Maikkupaikku

Heippa.
Luin pari paripäivää sitten aamulehdestä painoindeksistä ja päätin tehdä testin, tulokseksi tuli 18.
Olen aina tiennyt olevani laiha ja tätä olen saanut kuulla kavereiden suusta jo monta vuotta ja olen jokseenkin tyytyväinen nykyiseen vartalooni. Silti ärsyttää kun kaikki housut tippuu ja käsivarteni kaulan ympärysten luut paistaa kilimanjarolle asti. Näyttää typerältä koska omistan lievän ison pään ja pidän tarkotuksella "hopparimaisia" -vaatteita näyttäväni ihan normaalilta.
mutta mikä on kun ei ole yksikertaisesti nälkä ja en liho millään!?

Ainoa paikka mihin aina varaudun niin etten syö koko päivänä mitään on mummola. Siellä mummu osaa laittaa juuri sitä "ruokaa" mitä tykkään syödä. joskus ähkyyn asti milloin meinaa tulla jo kaikki ylös. Tällöin mummu tarjoaa hiivaleipää paljon oivariinia ja oltermannia suolakurkkuja. ja pääteeksi lättyjä, kreikansalaattia ja jäätelö.

Luulen että syy johtuu kotoa jossa meillä ei ole tehny yhtään ainoaa ruokaa kuten esim. laatikoita, perunoita, kastiketta ns. kotiruokia! (äidillä raskas sairaus, menehtyi 2v sitten ja isä ei kokkaa enkä minäkään) Ja tämä passaa mulle. Olen niin tottunut ostamaan kaupasta sitä mitä haluan syödä kuten just leipää, muroja, hamppareita ja kaikkee ns roskaruokaa. Sukulaiset kyselevät jatkuvasti: Kuka teillä oikein laittaa ruokaa ja mitä me syödään? Vastaus on aina että sitä mitä kaapista löytyy. Sukulaiset huolissaan mutta minulle elämä hymyilee ainakin kodin ulkopuolella! Loistava koulu ja kaverit!

Voiko hyvä ruuansulatus johtua siitä etten liho? vaikka syön usein koulun jälkeen pikaruokapaikoissa? Monet kaverit kateellisia kun voin mässätä jatkuvasti mutta ei se ole niinkään. jos syön yhden aterian esim mäkissä, en syö koko loppu päivänä mitään, seuraava ruoka on sitten seuraavana päivänä koulun jälkeen.

Pidän paljon hedelmistä, eniten rypäleistä ja mandariineista! Minua voisi kutsua oikeastaan ilta/yösyömäriksi. Aamuisin ei maista koskaan mikään joten en syö, oikeastaan en kerkeä kun on puol kuus herätys ja kuudelta lähdettävä. Koirakin on lenkitettävä.

Sukulaisilla on joskus ongelma käydä kylässä kun laittavat kauhiat määrät ruokaa enkä sitten syö kun muutaman haukun. Ei vain ole nälkä! vatsaan ei satu vaikka kurniikin.

Ongelmana on ollut monia vuosia kouluruokailutkin. En tajua mikä on kun EN SIEDÄ nakkikastikkeen hajua! En tiä mikä siinä on mutta se on yksi asia jolle yökin jatkuvasti. Johtunee ala ja yläasteen ruuista ja niistä kumiperunoista. Onneksi pääsin yläasteen ruuista eroon ammattikoulussa oli paremmat ruuat. Yhdeksi syyksi voisi myössanoa että en aina "kehtaa" mennä syömään kun on iso sali ja keskikäytävällä on kuljettava -> kaikki katsoo -> ahdistaa.

Olen 16v tyttö ja 160cm 47-48kg. Painoni heittelee jatkuvasti sinne tääne. painavin missä olen käynyt on 50 kiloo. Ainoaa "läskiä" on havaittavissa jaloissa mutta muuten olen pelkkää luuta ja nahkaa, lihaksista ei hajuakaan silti tunnen oloni voimakkaaksi.

Tiedän kärsiväni jonkin asteisesta syömishäiriöstä laihuuteni ja "yökkimiseni" pohjana mutten tunne oloani mitenkään pulleaksi eikä tee mieli laihduttaa väkisin oksentaa. jos oksennan se tulee luonnostaan.

Tämän viestin tarkoitus (tulipa tästä pitkä :o ) ei ollut mitenkään kysyvä, kiva jos luette kuitenkin läpi ja ois kiva kuulla jos muillakin olisi samoja tuntemuksia yms.

Kiitos kaikille vastaajille ja vastailen sitte ilomielen takasin. On muuten eka kerta kun kerron tästä kellekkään ;)

7

2619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maikkupaikku
    • Kuulostaa tutulta.

      Hei,

      Laihuutesi voi vielä johtua iästäsi. Itse olin samassa painoindeksissä sinun iässäni, vaikka söin enemmän kuin kukaan kaveri. Tykkäsin kyllä kouluruoastakin, mutta herkkuja kului sen ohella todella paljon. Usko, että ikä tuo painoa ja muutut kyllä vielä naiseksi. Jos ruoka kuitenkin maistuu, en olisi kohdallasi huolestunut. Kannattaisi kuitenkin keskittyä siihen, että jätätå roskaruoan ja siirryt normaaliin ruokaan. Kaloreita ei tarvitse kaihtaa, mutta kiinnitää huomiota ruoan laatuun. Kaupasta saa myös terveellisempiä valmisruokia kuin pitsaa ja hamppareita. Tykkäsisitkö makaronilaatikosta, lihapullista tai vaikkapa karjalanpiirakoista? KOkeile eri tuotteita ja löydä omasi. Kyllä se paino nousee, kunhan vaan muistaa syödä. Hyvää uutta vuotta! :)

      • Suzih

        Ootko huolissasi painostasi tai tavastasi suhtautua ruokaan noin muuten vai onko se tuota, ettei vaan ole nälkä tai muuten tee mieli syödä?


    • Nälätön

      Minulla on viime vuosina ollu jotakin samankaltaista, että en halua laihduttaa, mutta olen lievasti alipainonen. Ei vaan ole nälkä. Kun olin 16 söin tosi hyvin ja olin ehkä ylipainonenkin, mutta se ei todellakaan häiritsenut minua eikä ketään muutakaan. Nyt kuitenkiin saan jatkuvasti taistella siitä että paino pysyisi normeissä, koska olen kohta 30 ja haluaisin lapsia ja pelkään että alipainosena se ei vaan ole terveellista.
      Olen seuranut ruokailutapojani ja tiedän mitä voisin tehdä ja voisin myös pakottaa itseäni syömään, mutta sitä on helpompi sanoa kun todeutta. Heitän viikossa melkoisia määriä ruokaa roskaan kun en psyty vaan syömään.

      • tyyppiKeski-Suomesta

        Kyllä se ruokahalu sieltä tulee kun hankkiudut paksuksi. =)


    • v*tuttaa

      Hei! Olen 22v mies ja vähän samat ongelmat, painoindeksini on 21 joten en ole alipainoinen, mutta syömiseni silti huolestuttaa. Isäni on aina ollut hoikka ja itsekkin aika lailla ruipelo.

      Vanhempani ovat aina tehneet hyvää ruokaa, mutta kun ei ole nälkä niin ei pysty syömään, usein alkaa jopa pelkkä ruuan tuoksu/haju oksettamaan. Muistan, että jo pienenä poikana ruokapöydässä, kun olin syönyt muutaman suullisen hyvää ruokaa alkoi kirjaimellisesti oksettaa. Vanhempani eivät ymmärtäneet yhtään tuntemuksiani vaan usein suuttuivat, koska lähdin pöydästä kesken ruokailun. Nykyään ei enää vanhempien kanssa tule juuri samassa pöydässä syötyä, mutta työn puolesta tai kavereiden kanssa yhteiset ruokailut ovat usein ongelma. Enää en kehtaa lähteä pöydästä kun alkaa oksettaa, vaan syön väkisin ja monet kerrat on ollut lähellä ettei ole pirjo lentänyt :D Minua ei siis todellakaan hävetä tai jännitä se, että joku katsoo kun pistän ruokaa suuhuni!

      En ole koskaan ihannoinut laihoja ihmisiä, pikemminkin inhoan niitä, esim. oksetta (ei kirjaimellisesti :D) katsoa telkkarista malleja kävelemässä lavalla pitkillä koroilla. Erityisesti v*tuttaa laihat miehet! Usein jos näen jonkun laiheliinin ajattelen, että miksi ihmeessä päästää itsensä tuohon kuntoon, mutta sitten tajuan, että olen itse samanlainen ruipelo :(

      Myös minulla paino vaihtelee aika usein. Nyt painan 70 kg ja parhaimmillaan olen painanut 75 kg. Pelottaa terveyteni puolesta, koska tajuan syöväni aina vähemmän ja vähemmän. Aamulla en syö mitään ja usein pistän ensimmäisen kerran suuhuni jotain vasta klo 16-17, ja silloinkin ehkä syön jonkun pakastepizzan tai muutaman leivän ja vain sen takia, koska ajattelen, että on pakko syödä jotain etten "kuole". Olen ihmetellyt miksi painan jopa näin paljon tällä ruokavaliolla. Painoni ei ole useaan vuoteen laskenut alle 70, vaikka en todellakaan syö niin paljon kuin kulutan. Jos jatkan samalla ravintomäärällä vielä pitkään tiedän löytäväni itseni sairaalan vuoteelta, jossa lääkäri kertoo minulle että pitäisi syödä enemmän ja monipuolisemmin.

      En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Olisin mielummin lihava kuin ruipelo. Käsitykseni mukaan mahalaukku supistuu sitä mukaa mitä vähemmän syö ja se taas vaikutta suoraan ruokahaluun ja nälän tunteeseen. Luultavasti päivittäinen liikunta auttaisi asiaan jolloin näläntunne kasvaisi ja tulisi syötyä enemmän, mutta usein kuntoilu jää vain eilisen illan kovaan suunnitteluun ja uhoamiseen. Osaltaan voisi auttaa myös viikon ruokalistan suunnittelu ja väkisin syöminen. Olen varmaan vain niin saamaton enkä osaa ottaa itseäni niskasta kiinni.

      Eipä tästä tekstistä varmaan hirveästi ollut apua :D Kunhan tässä avauduin kolme vuotta vanhaan ketjuun :)

    • ruokahaluton4

      Mielenkiintoista huomata etten ole ainoa nälättömyydestä kärsivä. Olen 21 vuotias nainen ja painan n. 50-55 kg riippuen nälästä. Olen ollut aina ruipelo ja inhonnut sitä lapsuudestani asti. Olen ikuisella lihotuskuurilla ajoittain paremmin ja toisinaan huonommin tuloksin. Puhun hyvistä ja huonoista kausista; hyvinä kausina ruokahalu on lähellä normaalia ja pystyn syömään suurempia annoksia vaa'an näyttäessä suurempia lukemia. Yleensä kuitenkin stressi, ihmissuhdeongelmat ja muut henkiset jutut ajavat huonoon kauteen, jolloin nälkä katoaa ja syön n. 500 kaloria liian vähän joka päivä. Tämä tietysti näkyy huomattavana painon laskuna. Huono kausi päättyy yleensä ryhdistäytymiseen tai henkisen tasapainon kohentumiseen. Parhaimmillani painoin 55 kiloa aloitettuani raskaan liikunnan. Olin vältellyt liikuntaa siinä pelossa että laihdun, mutta pelko oli täysin turha. Päin vastoin. Niinä kausina kun ammattikorkeassa on ollut paljon tenttejä enkä liiku juuri lainkaan lähtee painokin laskuun, koska kulutan vähän ja nälkä on lähes olematonta. Tapaan myös syödä todella epäterveellisesti roskaruokaa. Päivän ruoka saattaa olla tämän tyyppinen: aamupalalla ei mitään, välipalaksi karkkia, lounaaksi pitsaa, välipalalla ei mitään, päivälliseksi jauhelihaa ja ranskalaisia ja iltapalaksi riisikakkuja. Ei se ihme jos on vähän silmät kuopallaan, ryhti kasassa ja luut töröttää kun ei saa ravintoaineita. Ainoa keino lihomiseen on ollut pari päivää syödä niin paljon kuin suinkin jaksaa (ja hokea pöntön vieressä: älä oksenna) ja siten lisätä ruokahalua suuremman mahalaukun kautta. Se on mulle ihan työtä toi lihotus.. vaatii aina kovaa taistoa. Täytyis taas tässä kesällä koittaa herätellä sitä ruokahalua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe