Näitä asioita on varmaan jauhettu täällä oikealta ja vasemmalta, mutta laitanpa siltikin vielä.
Elikkäs, olemme pyytänet tarjouksia talopaketista useammalta talovalmistajalta ja nyt loppusuoralle ovat päässeet Kannustalo, Jukkatalo, Jettatalo ja Puutalo. Toimitussisältö kaikilla suurinpiirtein sama ja hintaerot edullisimman ja kalleimman välillä 6000 euroa. Millä kriteerillä valinta noiden välillä nyt tehdään tai mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Muutamia eroja:
- Puutalo tarjoaa muihin verrattuna paksummat eristeet vakiona.
- Jukkatalo ei asenna sähkörasioita
- Kannustalo tarjoaa vain 23mm ulkovuorilautaa
- Kannustalolla "vain" 195mm eristettä
- Jukkatalolla seinässä normikipsilevy ja lastulevy
- Kannustalo ei asenna vesipeltejä
- Jettatalon kanssa asiointi hankalaa
Talopaketin valinta
23
6488
Vastaukset
- Rauno Kangas
...minä nostaisin esiin muutaman argumentin, jotka ovat mielestäni hieman isompia kuin esimerkiksi. sähköpotkitukset, sisäverhouslevyn kovuudet ja puuverhouksen tai eristyksen vahvuudet (nekin merkkaavat, mutteivat ratkaise).
Iso kysymys on puuverhoukseen käytetyn puun ja pohjamaalauksen laatu. Helpoimmin asia selviää etsimällä käsiin "pari kesää nähneitä" taloja ja tutkimalla etelä ja länsiseinää huolellisesti. Huono puuraka-aine ja pohjamaalaus paljastuu pihkan läpituloina ja muina vikoina maalauksessa.
Aika iso asia on myös asioinnin sujuvuus.- pihkatestin luotettavuus
Pitäisikö vielä varmistaa ulkoverhouksen toimit-
tajat samoiksi kuin valmiissa vertailukohteissa
ja laadun tasaisuus käymällä läpi useita koh-
teita ja vertailutalojen talotehtailla ottamal-
la näytteitä? - Rauno Kangas
pihkatestin luotettavuus kirjoitti:
Pitäisikö vielä varmistaa ulkoverhouksen toimit-
tajat samoiksi kuin valmiissa vertailukohteissa
ja laadun tasaisuus käymällä läpi useita koh-
teita ja vertailutalojen talotehtailla ottamal-
la näytteitä?...aina paska?
Sen mitä minä tunnen suomalaisia talotehtaiden sisäänostajia, ovat kohtuullisen osaavaa porukkaa ja ennenkaikkea määrätietoisia strategian toteuttajia. Kyllä ne etupäässä ostaa yrityksen johdon kanssa sovittua laatua vuodesta toiseen.
Ja valmistajan mukaan luokittelu - se se vasta vaarallista on, sillä höyläämöt tuottavat hyvin sujuvasti "asiakaslaatua". Hyvänkin höyläämön asiakaslaatu - vaikkapa pintalaudoista tehty - ei muutu sydäntavaraksi pelkästään höylärin hyvällä maineella.
Tällä tavalla laaduttaen on muuten kohtuullisen isojakin yllätyksiä tarjolla - ja nimenomaan kielteiseen suuntaan, sillä tiedän muutamia laatutoimittajan maineessa olevia, joiden talot ei läpäise "pihkatestiä". - Rauno Kangas
Rauno Kangas kirjoitti:
...aina paska?
Sen mitä minä tunnen suomalaisia talotehtaiden sisäänostajia, ovat kohtuullisen osaavaa porukkaa ja ennenkaikkea määrätietoisia strategian toteuttajia. Kyllä ne etupäässä ostaa yrityksen johdon kanssa sovittua laatua vuodesta toiseen.
Ja valmistajan mukaan luokittelu - se se vasta vaarallista on, sillä höyläämöt tuottavat hyvin sujuvasti "asiakaslaatua". Hyvänkin höyläämön asiakaslaatu - vaikkapa pintalaudoista tehty - ei muutu sydäntavaraksi pelkästään höylärin hyvällä maineella.
Tällä tavalla laaduttaen on muuten kohtuullisen isojakin yllätyksiä tarjolla - ja nimenomaan kielteiseen suuntaan, sillä tiedän muutamia laatutoimittajan maineessa olevia, joiden talot ei läpäise "pihkatestiä"....noista sisäänostajista. Kerran jututin yhtä sisäänostajaa selvittääkseni yhden tavarantoimittajan laatua. Ostaja kertoi, että sen toimittajan tavara on "aivan liian hyvää".
Kun kävin ihmettelemään kuinka on mahdollista olla "liian hyvää tavaraa", ostaja kertoi, että tekee "tavallisena tavarana" niin hyvää, että sillä opetetaan oma organisaatio vaatimaan muilta toimittajilta liian kallista laatua (tuo toimittaja oli sen verran pieni, ettei voinut ottaa koko kyseistä tuoteryhmää toimittaakseen - oli pakko sekoittaa muiden tuotteiden sekaan). - nämä huonot
Rauno Kangas kirjoitti:
...aina paska?
Tällä tavalla laaduttaen on muuten kohtuullisen isojakin yllätyksiä tarjolla - ja nimenomaan kielteiseen suuntaan, sillä tiedän muutamia laatutoimittajan maineessa olevia, joiden talot ei läpäise "pihkatestiä".toimittajat sitten ovat?
- Rauno Kangas
nämä huonot kirjoitti:
toimittajat sitten ovat?
...minulla ei ole ollut tapana kommentoida yksittäisiä talomerkkejä. Ja kauneuskin on katsojan silmässä, joten parempi itsekunkin käydä omin silmin arvioimassa, mikä kunkakin mielestä on laadukas - mie korkeintaan vinkkaan, mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
- samalla sisällöllä
Meidän talopaketti kilpailutettiin samalla sisällöllä ja valmiusasteella (kiitos osaavan vastaavan). Hinnoissa oli suuria eroja, mainittakoon, että listan Jetta oli nro 2 ja selvästi, kreivi 3. Kannus ei edes tarjonnut meidän pyytämällä valmiusasteella.
Paketti: runkotoimitus aluskatteella. Villat oli seinissä ja ikkunat sekä pellit paikallaan. Ensimmäinen homma pystytyksen jälken oli ruoteet ja tiilikatto. Ulkoverhous 29 mm. - nuokin
luetellut asiat:
sähköputkitukset on vaivalloiset tehdä paikan päällä puhkomatta höyrynsulkumuovia. ISO MIINUS
Mikä on runkorakenne edellämainituissa ?
Jukkatalon runkorakenne ei aikoinaan minua vakuuttanut.
Eristevahvuus höyrynsulkumuovin kanssa olisi mielestäni ihan riittävä, 170 - 200mm on ihan OK.
Huomattavasti tärkeämpää on, että villat on tiiviisti asennettuna seinässä ja höyrynsulkumuovi on ehjä.
Jos asiointi on hankalaa, mitä se on sitten kun asiat ovat huonosti ?
Ulkoverhouksen laatu on tärkeä pointti ja se, että verhoilu on hienosahattu ja pohjamaalattu maalin tarttumisen varmistamiseksi. Se pitää olla myös asennettu oikein päin.
Ulkoverhouspaneelin paksuus on riittävä 20 - 25 mm suomen kosteus ja aurinkorasituksesn mukaan. 28 mm alkaa olla mielestäni vähän liioittelua.
Kysymyksiä:
Runkorakenteelliset erot verrattuna keskenään ?
Kattotuolijako ?
Suurelementti vai pienelementti ?
Ikkunoiden koko/laatu (selektiivi/suojakaasu)
Ulko-ovien laatu (molemmin puolin kuvioitu vai ei ?) Lämpöovi ?
Talopaketin mukana tulevat tarvikkeet. Väliovet, väliseinäeristeet, kipsilevyt, koolaustarvikkeet, räystäänaluslaudat, väliseinän runkomateriaalit, eristeet yleensä, terassitarvikeet, parvekemateraalit, yläpohjaeristeet, mahdolliset välipohjarakennetarvikkeet, höyrynsulkumuovit/paperit, lattialastulevyt, jne.
Tuossa alkuun huomioitavia seikkoja..
Kiinnitä huomiota pääty/sivuräystästen asennusasteeseen !!!
Ota ainakin aluskate asennettuna ruoteet kiinnitettyvä, mielummin vesikatekin päällä ! - minä vaan
No Kannustalon valitsimme itse, vaikka listalla olivat liki kaikki samat kuin sinullakin lisäksi Kastelli.
Kannustalot eivät asenna vesipeltejä, koska ikkunoiden koristepuutkin ovat asentamattomina ja pellit mnäin vaurioituisivat helposti kuljetuksissa (toki vain osa syytä ;) )
Tuo Rauno Kankaan pihkajuttu... Meillä on talo täysin itä-länsi suuntaisena. Vain 1 kohtaa on hiukan tihkunut pihkaa ulos, kun naapurin Vaajatalossa on saman suuntainen seinä kuin roiskittuna pihkalla...
Puutavara oli todella laadukasta ja kaikki puutteet ja huomautukset on talotehtaan kanssa saatu sovittua todella helposti ja nopeasti.
Puutalossa meillä tökkäsi huonekorkeus, koska sitä 280 korkeaa tilaa ei alakertaan saanut ainakaan 2006 pakettia tilatessa.
Jos joskus rakennamme vielä, rakennamme Kannustalon- se on varmaa.
Ja olen todellakin vain tyytyväinen; TODELLA tyytytväinen asiakas.- Tillinkukka
Talo haaveissa, kilpailutus vasta edessä. Ainakin Jukka-taloilta kysyn tarjousta ja kaiketi Teri-taloilta...Kannustalon edusttajan luona käyty..Tulin vakuuttuneeksi. Rajanaapuri rakentaa parhaillaan Kannustaloa...saisiko kysyä lisää kokemuksistanne?
- TALOVALINTA-VERTAILU
Tillinkukka kirjoitti:
Talo haaveissa, kilpailutus vasta edessä. Ainakin Jukka-taloilta kysyn tarjousta ja kaiketi Teri-taloilta...Kannustalon edusttajan luona käyty..Tulin vakuuttuneeksi. Rajanaapuri rakentaa parhaillaan Kannustaloa...saisiko kysyä lisää kokemuksistanne?
Olisiko tarpeellista käyttää ammattiapua
perusteellisen tuloksen saamiseksi? - minä vaan
Tillinkukka kirjoitti:
meillä on 185m2 harja-Rauhala, joka on kattotuolit päälle tullut tehtaan asentamana ja siitä jatkettu omin voimin.
Asuttu ollaan nyt vuosi (paketti tuli marraskuussa 2006-- muutettiin jouluksi 2007)
Ja kyllä talo on kesken, mutta meitä se asia ei haittaa, koska meillä ei timpurin palkaamiseen varaa olisi ollut.
Kaikki muutokset, lisätilaukset ja säätämiset on talotehtaan kanssa sujuneet todella hyvin. joitakin reklamaatio-juttuja on ollut esim. integroiduissa sälekaihtimissa ja väliovissa ja ne on hoidettu ihan yhdellä puhelinsoitolla.
me olemme olleet tosi tyytyväisiä, toki ensimmäinen talomme ja nyt tekisimme joitakin juttuja toisin, mutta nekin ovat olleet omia muutoksia jotka nyt tekisi Kannuksen suunnitelmien mukaan :)
Olemmekin harmitelleet sitä seikkaa, että rakensimme ensimmäiseksi taloksi hiukan liian hyvän talon aivan liian hyvälle paikalle. Tästä ei saata muuttaa ellei saa jostakin rantatonttia, jonne voisi sen mansardi-Rauhalan tehdä.
Toki kannuksen pakettihinta on kohtuullisen korkea, mutta sisältö ainakin 2006 oli todella laaja. Meidän ei ole tarvinnut paketin tulon jälkeen rautakaupasta hakea kuin pintamateriaaleja. - totta1
Vaikuttaa Kannustalo-edustajan kirjoitukselta.
- minä vaan
totta1 kirjoitti:
Vaikuttaa Kannustalo-edustajan kirjoitukselta.
Noh, valitettavsti en ole edustaja tai muukaan rakennusalan ammattilainen.
Toki meilläkin projektissa oli juttuja jotka jälkikäteen ovat harmittaneet, mutta nekin olivat kaikki omia valintojamme.
Jätimme esim pois yhden erkkerin ja hiukan pienensimme taloa, mutta nyt olisimme varmaankin tehneet taloon vain pari lisäystä ja ne muutamat muutokset sisätiloissa, jotka muutenkin teimme.
Me olemme kyllä olleet tyytyväisiä ja emme missään tapauksessa olisi valinneet toisin.
Tiedämme kyllä senkin, että se toinen talo olisi aina paremmin onnistunut kuin ensimmäinen. Tämähän on se "harjoittelukappale". Se vaan on niin, että olemme rakentaneet aivan liian hyvän talon ensimmäiseksi taloksi, aivan liian hyvälle paikalle. No, kurjimmassa tapauksessa meidät viedään täältä hautaan ;D
Ei kai se mikään rikos ole olla tyytyväinen??? - tapauksessa yleensä
minä vaan kirjoitti:
Noh, valitettavsti en ole edustaja tai muukaan rakennusalan ammattilainen.
Toki meilläkin projektissa oli juttuja jotka jälkikäteen ovat harmittaneet, mutta nekin olivat kaikki omia valintojamme.
Jätimme esim pois yhden erkkerin ja hiukan pienensimme taloa, mutta nyt olisimme varmaankin tehneet taloon vain pari lisäystä ja ne muutamat muutokset sisätiloissa, jotka muutenkin teimme.
Me olemme kyllä olleet tyytyväisiä ja emme missään tapauksessa olisi valinneet toisin.
Tiedämme kyllä senkin, että se toinen talo olisi aina paremmin onnistunut kuin ensimmäinen. Tämähän on se "harjoittelukappale". Se vaan on niin, että olemme rakentaneet aivan liian hyvän talon ensimmäiseksi taloksi, aivan liian hyvälle paikalle. No, kurjimmassa tapauksessa meidät viedään täältä hautaan ;D
Ei kai se mikään rikos ole olla tyytyväinen???sellaisia, sanoisiko markkinahenkisiä vaikkakin aika lapsellisia. Kuitenkin niistä on yleensä muutaman kirjoituksen jälkeen havaittavissa selvä yhteys sylttytehtaalle. Ovat aika samalla kaavalla kirjoitettuja.
- minä vaan
tapauksessa yleensä kirjoitti:
sellaisia, sanoisiko markkinahenkisiä vaikkakin aika lapsellisia. Kuitenkin niistä on yleensä muutaman kirjoituksen jälkeen havaittavissa selvä yhteys sylttytehtaalle. Ovat aika samalla kaavalla kirjoitettuja.
Aivan... Monia tuntuu vaivaavan tietenkin sekin, että kyseisellä paketilla on jonkin asteinen elitistinen maine... Sitten kun joku Jaakko Tavallinen sen rakentaa ja vielä on TYYTYVÄINEN, niin voi hyvänen aika!!!
Kyllähän sitä on oltava talotehtaaseen kytköksissä, jos kirjoittaa lapsellisesti (REPS!) ja on tyytyväinen maksettuaan itsensä kipeäksi talostaan...
Kivempihan se olisi lukea, että ostimme Kannustalon- maksoi pirusti- on ihan p***ka talo!!
Vaan sorppa, ei käynyt niin meille.
Kilpailutuksen jälkeen se oli kyllä paketeista hintavin, mutta loppukustannukset aivan kilpailukykyiset.
En tiedä ehkä olisimme rakentaneet vielä edullisemmin, jos olisimme valinneet esim. Puutalon tai Jukka-talon, mutta sitähän ei voi tietää. Me olemme tyytyväisiä valintaamme ja muut valitkoon ihan mielensä mukaan.
Me lukeudutaan silti ihan fanittaviin Kannustalo-ihmisiin maailman loppuun asti, hih hih.... - asiasi tuli
minä vaan kirjoitti:
Aivan... Monia tuntuu vaivaavan tietenkin sekin, että kyseisellä paketilla on jonkin asteinen elitistinen maine... Sitten kun joku Jaakko Tavallinen sen rakentaa ja vielä on TYYTYVÄINEN, niin voi hyvänen aika!!!
Kyllähän sitä on oltava talotehtaaseen kytköksissä, jos kirjoittaa lapsellisesti (REPS!) ja on tyytyväinen maksettuaan itsensä kipeäksi talostaan...
Kivempihan se olisi lukea, että ostimme Kannustalon- maksoi pirusti- on ihan p***ka talo!!
Vaan sorppa, ei käynyt niin meille.
Kilpailutuksen jälkeen se oli kyllä paketeista hintavin, mutta loppukustannukset aivan kilpailukykyiset.
En tiedä ehkä olisimme rakentaneet vielä edullisemmin, jos olisimme valinneet esim. Puutalon tai Jukka-talon, mutta sitähän ei voi tietää. Me olemme tyytyväisiä valintaamme ja muut valitkoon ihan mielensä mukaan.
Me lukeudutaan silti ihan fanittaviin Kannustalo-ihmisiin maailman loppuun asti, hih hih....selväksi. Kannustalo on löytänyt näistä autuaan tietämättömistä äityleistä sopivan maksumiehen....eli jatkakaa fanitusta ihan rauhassa ja säästäkää meidät enemmältä ennenkuin oksettaa.
- minä vaan
asiasi tuli kirjoitti:
selväksi. Kannustalo on löytänyt näistä autuaan tietämättömistä äityleistä sopivan maksumiehen....eli jatkakaa fanitusta ihan rauhassa ja säästäkää meidät enemmältä ennenkuin oksettaa.
Niis siis äiti, kyllä, sopivan tietämätön?? Noh, sehän voidaan ihan miten vaan sopia se sopiva. Ja minä en jaksa tänne postata jotain taskukokoista Kannustalo faktaa... Jokainen valitsee pakettinsa, mutta jos valinta on Kannus, Teri tai Jetta alkaa muilla kauhea urputus ;)
Voisimme tietysti tehdä jonkun empiirisen tutkimuksen ja miettiä miksi nämä paketit valinneet ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä "sopivan tietämättömiä fanittajia" ja monen muun paketin ostajat nurisevat täällä jos jonkin moisista ongelmista.
En ole kuullet yhtää negatiivista tarinaa tai juttua tai tavannut pettynyttä Kannus, Jetta tai Teri rakentajaa. Mistähän johtuu?? tyhmyydestä varmaan.... - Rauno Kangas
minä vaan kirjoitti:
Niis siis äiti, kyllä, sopivan tietämätön?? Noh, sehän voidaan ihan miten vaan sopia se sopiva. Ja minä en jaksa tänne postata jotain taskukokoista Kannustalo faktaa... Jokainen valitsee pakettinsa, mutta jos valinta on Kannus, Teri tai Jetta alkaa muilla kauhea urputus ;)
Voisimme tietysti tehdä jonkun empiirisen tutkimuksen ja miettiä miksi nämä paketit valinneet ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä "sopivan tietämättömiä fanittajia" ja monen muun paketin ostajat nurisevat täällä jos jonkin moisista ongelmista.
En ole kuullet yhtää negatiivista tarinaa tai juttua tai tavannut pettynyttä Kannus, Jetta tai Teri rakentajaa. Mistähän johtuu?? tyhmyydestä varmaan.......noihin mainittuihin merkkeihin, olen ollut huomaavinani, että mikään ei ole niin vaikeaa, kuin tunnustaa epäonnistuminen suuressa hankinnassa. Olen tavannut paljon omakotitalon rakentaneita, joiden tarinaa kuunnellessa tulee mieleen, että tässä meillä on taas yksi huijattu, mutta kertoja kääntää tarinan toisinpäin: ei talopakettifirma varmaan tarkoituksella mua huijannut, minä vaan en huomannut sitä tätä tai tuota - ja päälle päätteeksi antaa talopakettikauppiaasta kehuvan lausunnon, jottei paljastuisi, että ostajan tyhmyys johti epäonnistumiseen. Paljon on siis markkinoilla valintaansa tyytyväisiä ja valintaansa aidosti tyytyväisiä.
Pieni klassinen tarina tähän väliin muistutukseksi (kaikki te olette tämän sata kertaa kuulleet). Ostipa ihan fiksu kaveri talopaketin ja järkkäili perustuksen tekijät ja sisustuskuviot valmiiksi ja sitten vain ihailemaan talon nousemista. Perustus syntyi ihan ajallaan ja tuli hyvä. Talopakettikin - viimeitten päälle valkattu - tuli ajallaan ja nousi tyylikkäästi, mutta ... mutta. Elementtien pystytyksen ja kattotuolien asennuksen jälkeen asennusryhmä ryhtyi kokoamaan työkalujaan ja ryhtyi vaatimaan nimeä vastaanottopöytäkirjaan... vaikkeihan tuo edes taloa muistuttanut... ja vaikka ostin talopaketin ASENNETUNA. Hirveä häslinki: peru sisustajat, etsi jostain timpurit tekemään talopaketti sisustusvalmiuteen ja tee uusi budjetti 20...30.000 euroakin pitäisi jostain löytää ja aikataulukin heittää - täytynee tuparit perua! Ja parin vuoden päästä, kun pitäis autotallia ruveta rakentamaan, samainen ostaja antaa myönteisen lausunnon toimittajasta ja vannoo ostavansa autotallin (ja varmaan seuraavan talonsakin) samalta toimittajalta. Ja viimeistään siinä vaiheessa minä kirjaan hänet "tyhmyyttään häpeillen tyytyväisiin", kun samainen talotoimittaja ei autotallia hänelle edes tarjoa - saati toimita.
Ilmiötä pitkään ja hyvin läheltä seuranneena olen jo ryhtynyt suhtautumaan kriittisesti kaikkiin myönteisiin palautteisiin - paras palaute uusituissa asteikoissani on: ei palautetta lainkaan. - minä vaan
Rauno Kangas kirjoitti:
...noihin mainittuihin merkkeihin, olen ollut huomaavinani, että mikään ei ole niin vaikeaa, kuin tunnustaa epäonnistuminen suuressa hankinnassa. Olen tavannut paljon omakotitalon rakentaneita, joiden tarinaa kuunnellessa tulee mieleen, että tässä meillä on taas yksi huijattu, mutta kertoja kääntää tarinan toisinpäin: ei talopakettifirma varmaan tarkoituksella mua huijannut, minä vaan en huomannut sitä tätä tai tuota - ja päälle päätteeksi antaa talopakettikauppiaasta kehuvan lausunnon, jottei paljastuisi, että ostajan tyhmyys johti epäonnistumiseen. Paljon on siis markkinoilla valintaansa tyytyväisiä ja valintaansa aidosti tyytyväisiä.
Pieni klassinen tarina tähän väliin muistutukseksi (kaikki te olette tämän sata kertaa kuulleet). Ostipa ihan fiksu kaveri talopaketin ja järkkäili perustuksen tekijät ja sisustuskuviot valmiiksi ja sitten vain ihailemaan talon nousemista. Perustus syntyi ihan ajallaan ja tuli hyvä. Talopakettikin - viimeitten päälle valkattu - tuli ajallaan ja nousi tyylikkäästi, mutta ... mutta. Elementtien pystytyksen ja kattotuolien asennuksen jälkeen asennusryhmä ryhtyi kokoamaan työkalujaan ja ryhtyi vaatimaan nimeä vastaanottopöytäkirjaan... vaikkeihan tuo edes taloa muistuttanut... ja vaikka ostin talopaketin ASENNETUNA. Hirveä häslinki: peru sisustajat, etsi jostain timpurit tekemään talopaketti sisustusvalmiuteen ja tee uusi budjetti 20...30.000 euroakin pitäisi jostain löytää ja aikataulukin heittää - täytynee tuparit perua! Ja parin vuoden päästä, kun pitäis autotallia ruveta rakentamaan, samainen ostaja antaa myönteisen lausunnon toimittajasta ja vannoo ostavansa autotallin (ja varmaan seuraavan talonsakin) samalta toimittajalta. Ja viimeistään siinä vaiheessa minä kirjaan hänet "tyhmyyttään häpeillen tyytyväisiin", kun samainen talotoimittaja ei autotallia hänelle edes tarjoa - saati toimita.
Ilmiötä pitkään ja hyvin läheltä seuranneena olen jo ryhtynyt suhtautumaan kriittisesti kaikkiin myönteisiin palautteisiin - paras palaute uusituissa asteikoissani on: ei palautetta lainkaan.En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka eivät "kehtaa" kertoa totuutta asiaa kysyttäessä.
Meidän "virheemme" olivat : 1. poistimme yhden erkkerin, jonka mies nyt haluaisi- minä en, 2.emme ottaneet lasikuistia talopaketin mukana, 3. pienensimme taloa hiukan nyt yläkerran aula on "vain" 25m2 ja olohuonen "vain" 32m2 ja 4. emme laittaneet pistorasiaa ruokailuerkkerin päätyseinään.
Siinä se... Tässä tapauksessa ei kai auta talotehdasta moittia? Meillä kaikki hommat on tehty itse talotoimituksen jälkeen, mutta sekin oli oma valinta-- ja tehtäisiin edelleen samoin. - Rauno Kangas
minä vaan kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka eivät "kehtaa" kertoa totuutta asiaa kysyttäessä.
Meidän "virheemme" olivat : 1. poistimme yhden erkkerin, jonka mies nyt haluaisi- minä en, 2.emme ottaneet lasikuistia talopaketin mukana, 3. pienensimme taloa hiukan nyt yläkerran aula on "vain" 25m2 ja olohuonen "vain" 32m2 ja 4. emme laittaneet pistorasiaa ruokailuerkkerin päätyseinään.
Siinä se... Tässä tapauksessa ei kai auta talotehdasta moittia? Meillä kaikki hommat on tehty itse talotoimituksen jälkeen, mutta sekin oli oma valinta-- ja tehtäisiin edelleen samoin....otit itseesi, vaikka minä yritin kirjoittaa muodossa "liittymättä mitenkään..." - olis varmaan pitänyt laittaa kokonaan uusi keskustelu tuolle, mutta varmaan sittenkin joku olis ottanut nokkiinsa.
Pahoittelut siis, ei ollut suunnattuketään vastaan tuo edellä oleva. - minä vaan
Rauno Kangas kirjoitti:
...otit itseesi, vaikka minä yritin kirjoittaa muodossa "liittymättä mitenkään..." - olis varmaan pitänyt laittaa kokonaan uusi keskustelu tuolle, mutta varmaan sittenkin joku olis ottanut nokkiinsa.
Pahoittelut siis, ei ollut suunnattuketään vastaan tuo edellä oleva.:D En ottanut itseeni... Joskus vaan tulee se sellainen hetki...
Sitä vaan huomaa välillä, että kuinka paljon sitä pitäää selitellä itseään sellaiselle, joka on valinnut sen edullisemman paketin...
Tuntuu hassulta tämä ajattelu, että siinä kalliissa on pakko olla ilmaa tai ainakin vikaa. ja jos rajkentaja on TYYTYVÄINEN on se joko hullu tai tyhmä kun ei tajua tulleensa kusetetuksi.
Ja siis en tarkoita sinun vietiäsi vaan näiden muiden "ammattilaisten" joo oot kauppias, joo oot tosi idiootti- vietejä.
Välillä nää purkaukset osuu vastauksena viestiin johon ne tavallaan ei kuuluneetkaan :)
Sorppa.
Sitä joskus on herkkänahkainen varsinkin kuuluessaan tähän yleiseti ajateltuun "hullujen kastiin" : on ostanut kohtuullisen kalliin talopaketin, rakentanut omatoimisesti (isolla omantyön prosentilla) ja kustannukset ovat pysyneet kohtuullisina. Silloinhan yleensä tällä palstalla on ainakin valehtelija ellei muuta ;)
- Tampereen Kolli
Samoja asioita pähkimme mekin viime kesänä - Kannustaloon päädyimme ja ainakin toistaiseksi on projekti edennyt hyvin.
Jos kiinnostaa, niin ohessa linkki rakennusprojektiimme ja sieltä edelleen voit lähettää spostia, jos haluat jotain lisäinfoa:
www.kotisivuni.org/sites/anttijuh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834