laatikkovika

sama vika jo toisessa

minulla 3.3 v6 automaati, tuli sellainen vika että ei toimi kuin ykkönen ja kakkonen.
minä viisaana menin ja ostin toisen ja vaihdoin laatikoita, niin eikun sama vika edelleen.
olisko mahdollista että vaihtolaatikossa sama vika(on hiukan huijattu olo) vai voisko olla jokin muu "sähkövika"?
menikö hukkaan 850euroo ja kaksi päivää työtä?
onko kenelläkään vastaavaa tai hyviä neuvoja kokeiltaviksi? pitääkö ostaa kolmas laatikko..

27

7191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TorspoHockey

      vaihtamasi laatikko uusi? Kai sillä on takuu? Monta kertaa vika lähtee vaihtamalla öljyt Moparin omiin. Silloin on tärkeää saada kaikki öljyt pois laatikosta, ettei sinne jää pyörimään mitä tahansa. Kaverini autossa tuo poistui irrottamalla akkukaapeli hetkeksi.

    • TirspoHockey

      Se voi siis olla myös sähkövika. Selviää testerissä.

    • oli..

      ostin laatikon romuttamolta ja soittelen sinne heti aamulla kun aukeaa..
      öljyt ovat ATF 220 detron 3
      otin akunnavan irti aamulla.
      uusi koeajo myöhemmin.

      • kin

        jos se automaattivaihteisto on sähköohjattu niin sen ohjaus voi tulla esim moottorinohjainlaitteelta.
        kyse voi olla tuosta.
        laatikoissa ei yleensä ole kun magneettiventtiilit mitä erillinen äly ohjaa kun puhutaan sähköohjatuista vaihteistoista.

        että ei se laatikkovika välttämättä olekaan.
        olis kannattanu selvittää vähän enemmän vikaa ennenkun vaihtaa summamutikassa osia.
        tietenkin jos rahaa ja aikaa on niin mikäpäs siinä.


      • alkup.
        kin kirjoitti:

        jos se automaattivaihteisto on sähköohjattu niin sen ohjaus voi tulla esim moottorinohjainlaitteelta.
        kyse voi olla tuosta.
        laatikoissa ei yleensä ole kun magneettiventtiilit mitä erillinen äly ohjaa kun puhutaan sähköohjatuista vaihteistoista.

        että ei se laatikkovika välttämättä olekaan.
        olis kannattanu selvittää vähän enemmän vikaa ennenkun vaihtaa summamutikassa osia.
        tietenkin jos rahaa ja aikaa on niin mikäpäs siinä.

        soitin noin 30 puhelua asian selvittämmiseksi, koska en ole aikaisemmin ollut tekemisessä ks automaatin kanssa. Kaikki korjaamot ja huoltamot sanoivat vian olevan laatikossa, joten ottavana vaihdoin laatikon. huoltoon olisin saanut ajan kolmen viikon päästä, aikaa ei ole mutta rahaa kylläkin


      • ...nuo öljyt

    • diileri

      No kun laatikko on loppu ja remontin tarpeessa se menee vikatilaan jossa vain 1 ja 2 toimii,auton tietokone katkaisee tällöin sähköt laatikolta.
      Tästä tulee ehkä puheet "sähköviasta"?Todellisuudessa loota on mekaanisesti paskana kovasta ajosta,heikot öljynpaineet ja kitkapinnat hajalla jne..remontin tarpeessa eikä taikatemput enää auta.
      Vie romu-ukolle laatikko takaisin se on hajalla kuten omasikin,ei romu-ukkoa haittaa vaikka teit turhaa työtä sehän myy "vaihtooikeudella" siinäpä sitten kokeilet romuja.Mitä olen kuullut automaatteja romu-ukoilta ostaneille on käynyt samoin kun sinulle.
      Valitettavasti 800 euroa ei riitä ehjään laatikkoon,jos säkää on joku voi korjata 1500 euroon jos itse irrottelet laatikon,korjaajia on useita.

      • veli ponteva

        laatikossa ei suinkaan toimi ykkönen ja kakkonen, vaan kakkonen ja pakki. Ja jos kerran laatikko on vaihdettu, tuntuu hiukan kummalliselta, että sama vika on molemmissa laatikoissa.

        Saattaa toki olla mahdollista sekin, mutta itse epäilen ensimmäisenä sähkövikaa. Onko solenoidipakki vaihdettu samalla, vai onko vanha solkkupakki siirretty vaihtolaatikkoon? TCR, rele joka kytkee virran solkkupakille? Laatikon ohjausboxin kunto? Entä nopeusanturit (input/output, toimiiko nopeusmittari? TP-sensorin kunto? Johtosarjojen ja liitäntöjen kunto?

        Testeriin kiinni, sieltä saattais tulla lisävaloa ongelmaan. Vikakoodit, paineet, kytkimien tilavuudet yms, jotka kertoo laatikon yleisestä kunnosta.


      • alkp.
        veli ponteva kirjoitti:

        laatikossa ei suinkaan toimi ykkönen ja kakkonen, vaan kakkonen ja pakki. Ja jos kerran laatikko on vaihdettu, tuntuu hiukan kummalliselta, että sama vika on molemmissa laatikoissa.

        Saattaa toki olla mahdollista sekin, mutta itse epäilen ensimmäisenä sähkövikaa. Onko solenoidipakki vaihdettu samalla, vai onko vanha solkkupakki siirretty vaihtolaatikkoon? TCR, rele joka kytkee virran solkkupakille? Laatikon ohjausboxin kunto? Entä nopeusanturit (input/output, toimiiko nopeusmittari? TP-sensorin kunto? Johtosarjojen ja liitäntöjen kunto?

        Testeriin kiinni, sieltä saattais tulla lisävaloa ongelmaan. Vikakoodit, paineet, kytkimien tilavuudet yms, jotka kertoo laatikon yleisestä kunnosta.

        kyllä toimii 1 ja 2 kun käynistää auton ja lähtee ajamaan niin lähtee ykkösellä ja vaihtaa kakkoelle kun pitäisi vaihtaa kolmoselle niin vetää tyhjää.. sit se tajuaa että ei löydä kolmosta niin jatkaa kakkosella.
        tämän jälkeen se ei käytä ykköstä lainkaan vaan lähtee kakkosella eikä yritäkkään kokella kolmosta.
        kohta saadaan lisätietoa kun aika merkki huoltoon lukee siellä vika koodit..


      • veli ponteva
        alkp. kirjoitti:

        kyllä toimii 1 ja 2 kun käynistää auton ja lähtee ajamaan niin lähtee ykkösellä ja vaihtaa kakkoelle kun pitäisi vaihtaa kolmoselle niin vetää tyhjää.. sit se tajuaa että ei löydä kolmosta niin jatkaa kakkosella.
        tämän jälkeen se ei käytä ykköstä lainkaan vaan lähtee kakkosella eikä yritäkkään kokella kolmosta.
        kohta saadaan lisätietoa kun aika merkki huoltoon lukee siellä vika koodit..

        Se vikatila "nollaantuu" sieltä kun sammutat moottorin. Sen jälkeen se lähtee ykkösellä kyllä liikkeelle, toimii normaalisti 2-3 vaihtoon, ja menee sitten limppimoodiin kun huomaa vian. Sen jälkeen tosiaan toimii vaan kakkonen ja pakki.

        Rupeeko se vetämään ihan tyhjää, eli kytkeekö se kuitenkin sen kolmosen päälle? Jos kytkee, saattaisi viitata overdrive kytkimen vikaan. Jos taas ei kytke, voisi viitata solenoidiin liittyvään ongelmaan. Jälkimmäistä tukisi myös se, että olet vaihtanut laatikon ja ongelma jatkuu. Eli että jostain syystä kaikille solenoideille ei tulisi ohjausjännitettä.

        Automaattilaatikko on kyllä aika monimutkainen laite, ja vika voi toki olla monessa muussakin paikassa... Toivotaan, että saat lisävaloa korjaamolta :)

        -Panu-


    • Laatikon voi korjata

      Jos et vielä ole näiden kavereiden kanssa jutellut, niin soita näistä toiselle. He ovat osaavia automaattilaatikon korjaajia. Merkkihuolto vain vaihtaa laatikon.

      Kauno Koskinen Oy
      Kari Koskinen Peltotie 5 Hartola
      03-874 870
      0400-843 083


      T:mi Autotransmission Pekka Nätkin
      Pekka Nätkin Pörstiläntie 16 Pori
      02-6486677

    • alkup.

      Käytin merkkiliikkeessä auton, ja saatiin vikakoodi 53...Joka tarkoittaa mekaanista vikaa vaihdelaatikossa.

      Toimitin alkuperäisen laatikon laatikkosepälle tutkimuksiin. Lupasi katsoa välittömästi, kiitos hänelle! Noin vartti purkamisen jälkeen hän ilmoitti, että etummaisen planeettapyörän boordit ovat sökönä. Uudet tilattu, tulee tänään. Hän ihmetteli myös huonoa tuuriani, että sama vika kahdessa laatikossa, joten palautin laatikon hajottamolle ja sain rahat takaisin.

      Korjaus tulee maksamaan noin 400 ekua, joten huomattavasti halvempi korjata kun vaihtaa käytetty laatikko tilalle, jonka kunnosta ei näköjään koskaan voi tietää...

      Illalla saan tietää toimiiko laatikko vai ei...

    • ...siihen...

      ...vaihelaatikkoon on valittu kakkonen? Kannatta vaihtaa nuppia muuhun kohtaan.

    • uusomistaja

      itellä alako tekeen 3,3 -92 vojakkeri niin jotta kun postilaatikolta perutin maantielle ja laitoin kolmosen sisään niin auto ei hievahtanukkaan vaan nosti kierroksia kytkemättä vaihetta silimään. käytin N ja sit laitoin OD niin auto lähti liikkeelle. Samana päivänä myöhemmin mutka anoppilassa ja pois tullessa vikatila päälle. vasta vaihoin auton ittelle ja ei oo tietoa millon litkut vaihettu ja mitä on sisään lyöty. epäilen kuiten jotain sähköistä kun vaihtaa tosi siististi toimiessaan ja kaikki vaihteet pelaa. Sammutuksen jälkeen toimi auto komeesti ainakin kotiin asti (30km).

    • 55698852

      No huoltakaa niitä laatikoita. Chryslerin laatikole on lähes elinehto vaihtaa lootaöljyt ja suodatin viimeistään huoltokaavion mukaisilla km-väleillä ja mikäli ei tule kilometrejä kannattaa vaihtaa n. 2-vuoden välein. Laittakaa sitten MoParin omaa ATF 4 öljyä, eikä ainakaan missään nimessä mitään Dexron tuotteita. Tokihan on näköjään halvempaa tehdä lootaremontteja ja haukkua laatikkoa huonoksi, kuin tehdä säännöllisiä huoltoja.

      • 1+1

        juu, aivan väärässä paikassa yritetään säästää, jos ei "raaski" ostaa moparin litkua.


      • vaihteenvaihtaka

        "ja mikäli ei tule kilometrejä kannattaa vaihtaa n. 2-vuoden välein. "

        Ei tarvitse. OIkeat öljyt (jotka täyttäää luokitukset) määrävälein riittää. Automaattiöljy ei juurikaan vanhene.


      • GV.
        vaihteenvaihtaka kirjoitti:

        "ja mikäli ei tule kilometrejä kannattaa vaihtaa n. 2-vuoden välein. "

        Ei tarvitse. OIkeat öljyt (jotka täyttäää luokitukset) määrävälein riittää. Automaattiöljy ei juurikaan vanhene.

        "Automaattiöljy ei juurikaan vanhene. "

        Kyllä vanhenee!
        Jokainen kerta, kun auton moottori sammutetaan, alkaa ATF jäähtyä samalla supistuen ja vetää ilmaa vaihteistoon, Ilman mukana kulkeutuu vaihteistoon kosteutta ja mitä useammin moottori sammutetaan (ns. pätkäajo) sitä enemmän vaihteistoon kulkeutuu kosteutta.
        Vesi ei ole ATF korvike missään muodossa vaan aiheuttaa monenlaista ongelmaa, mm. korroosiota, voiteluominaisuuksien huononemista.

        Eli tuo kaksi vuotta on aivan oikea, jos autolla ajetaan lyhyttä pätkäajoa ja viisi vuotta jos auto on maantieajossa ... ja muut siltä väliltä.


      • DGC
        vaihteenvaihtaka kirjoitti:

        "ja mikäli ei tule kilometrejä kannattaa vaihtaa n. 2-vuoden välein. "

        Ei tarvitse. OIkeat öljyt (jotka täyttäää luokitukset) määrävälein riittää. Automaattiöljy ei juurikaan vanhene.

        Saatan muistaa väärinkin mutta mielestäni 41TE:n öljynvaihtoväli on se 30000 mailia tai 2 vuotta, kumpi nyt sattuu ensin tulemaan. Eli määrävälein, kuten sanoit :)


    • ....................

      mopari tekee onnelliseksi?kummastin on laatusuositukset täyttävä öljy toiminut ihan ok.putsari öljyt vaihdettu säännöllisesti ja kummasti on toiminut yli 270tkm.

      • 55698852

        Joo voihan se "laatusuosituksetkin" täyttävä öljy toimia. Varsinkin kun vaihtaa säännöllisesti, mutta hinta-ero tuohon MoPariin on niin marginaalinen, että minä ainakaan en ota riskiä. Viimeksi tässä kuussa vaihdatin öljyt ja originaali öljy maksoi 64€ sen 4litraa mitä tuohon menee, että ei edes tehnyt mieli selvitellä mistä saisi halvemmalla öljyä.


    • autostick

      jospa on autostick jäänyt päälle. Elikkä tossa omassa neonissa kun kerran kokeilin niin siitte se vaihtaa ykköselle liikennevaloissa ja siittä ei enää ylöspäin. Elikkä on vika tai ei ole vika. Sitä autostickiä ei tartte missään.

      Siinä ohjainyksikkö ja muistaakkseni syttyy lamppu mittaritauluun, että autostick päällä. Vaimolle sanoin jo kkerran, että älä räplää sitä vaan tyrkkää D pykälään ja poroa torveen. Se kun on semmottinen räpläri ja hakke mut kapakast pois silloin tällöin kylilt kotia. Kun siis ei voi ajaa ite eräästä syystä.

      • autostick

        Siis vaihroin ihan merkkiliikeessä 80000 km kohalla öljyt. Kylillä ei osanneet sanoa muuta kun että kannattais ehkä vaihtaa. Toimi ihan hyvin ennen vaihtoa ja toimii myös vaihdon jälkeen. Ihan hyvin. Maksoi 180 euroa, niin että kallista oli. Kylällä sanoivat, että se on semmoista tissuttamista ja pitäis vielä kiristää pannat?????

        Kotona jäin miettimään, että mitkähän ne pannat on. Kyl mää nyt ton koiranpannan tiiän mutta en muuta. En kehannu kysyä, että mitkä ne on? Siis onks siellä jotku pannat?


      • 85541254
        autostick kirjoitti:

        Siis vaihroin ihan merkkiliikeessä 80000 km kohalla öljyt. Kylillä ei osanneet sanoa muuta kun että kannattais ehkä vaihtaa. Toimi ihan hyvin ennen vaihtoa ja toimii myös vaihdon jälkeen. Ihan hyvin. Maksoi 180 euroa, niin että kallista oli. Kylällä sanoivat, että se on semmoista tissuttamista ja pitäis vielä kiristää pannat?????

        Kotona jäin miettimään, että mitkähän ne pannat on. Kyl mää nyt ton koiranpannan tiiän mutta en muuta. En kehannu kysyä, että mitkä ne on? Siis onks siellä jotku pannat?

        No aika tumpeloa porukkaa "merkkiliikeessä" jos eivät tiedä millä kilometrimäärilla noi öljyt pitää vaihtaa. Älä ainakaan sinne enää vie huoltoon.


    • 5248795

      Ei näissä laatikoissa enää ole mitään säädettäviä pantoja. Jäivät ilmeisesti pois samoihin aikoihin, kun sähköohjattavuus lisääntyi. Tosin en tiedä noista neonin laatikoista, jospa ovat vanhempaa tekniikkaa. Mulla oli viimeksi pantojen säätöä vaativa laatikko -89 Ram Vanissa. Tiedoksi myös, että voikuissa ei ole autostick ominaisuutta.

    • 13foorti

      vanhemmissa 3vaihteisissa kiristeltiin pantoja, sähköohjatussa 4vaiteisessa ei.

    • ATF 220

      Omassa Neonissani A3 perus laatikko ja hyvin kestäny yli 300tkm. Välillä öljyt vaihettu, mut ehottomasti tehtaan suosituksiin. Pantoja en ainakaan minä ole kiristyttäny ja hienosti vaihtaa. Automaatit on yleensä aika persoja oikealle öljylle, eli jos tutusta tarvikeliikkeestä ei oikeea löydy niin jättäkää ne ATF220:kki sinne hyllylle. Toki ne "pitäs" Mersuihin sopia, mut kylläpä seki on mulla lasahtanu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2846
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      30
      2469
    3. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2418
    4. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      20
      2263
    5. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      142
      1796
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1772
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1315
    8. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      3
      1197
    9. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1089
    10. Kerro mulle miksi juuri me

      Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1007
    Aihe