Sun-Mar Exel -kuivakäymälästä

kirsti-51

Ostettiin n. 3 kk sitten Sun-Mar Exel-kuivakäymälä, joka haihduttaa sähköllä virtsan ja tuulettaa samoin sähköllä. Ei siis järin ekologinen, ja nyt vielä on ollut käynnistymisongelma.
On yritetty noudattaa ohjeita mutta ei: tavara on kuivaa ja isoina paakkuina, multaa ei synny. Herää epäilys, että ongelma on rakenteellinen: rumpua pitää pyörittää parin päivän välein, jolloin tavara siirtyy kartionmuotoisen rummun perälle päin, samalla etuosaan, istuinaukon alle jää ritilä osin paljaaksi. Virtsa valuu pohjalle haihdutuslevylle ja samalla uloste kuivikemassa on liian kuivaa kompostoituakseen. Piti jopa asentaa ylivuotoputki virtsan määrän takia, vaikka isäntä käy enimmäkseen nurkan takana.
Eli aina pyörityksen jälkeen pitäisi mukana tulleella haralla tasoitella massaa istuinaukon alle, jotta kosteus säilyisi riittävänä. Säilyisikö sittenkään muualla kuin siinä kohti, mihin istujalta pissa valuu.
Onko muilla kokemuksia samasta laitteesta? Toimiiko? Vai pitäisikö jo varoittaa muita 1500 e hukkainvestoinnista?

5

2168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juha123

      Ei ole tuosta omaa kokemusta ja vasta haaveilen omasta kuivakäymälästä...

      Tuosta selostuksesta jää se mielikuva että tavara rummussa on liian kuivaa ja sen takia ei toimi. Onko sitten tuuletus liian voimakasta vai alapuolella liikaa lämmitystä. Oliko tuossa mitään termostaattia tai lämmityksen tehon säätöä? Niissä ei varmaan ole mitään kosteuden mukaan säätyvää tuuletusnopeutta.

      Kovempi "humina" tuuletushormissa jäähdyttää kompostoitumista/palamista. En sitten tiedä onko tällä kertaan kyse liian voimakkaasta tuuletuksesta.

      Omien laskujeni mukaan sähkön kulutus noissa on suhteellisen pientä (ekologisempaa se kuin käyttää vettä huuhteluun). Tai siis pelkkään hajujen pois vientiin riittää muutama watti (esim 3W ja se tekee vuodessa 26kWh eli maksaa n. 3e). Haihdutukseen sitten tarvii reilummin energiaa ja on tapauskohtaista.

    • huusseilija

      Kuulostaa siltä ettei rummussa ole tarpeeksi ainesta joka pidättäisi virtsaa.

    • Ekotekoilija

      Ihmettelen miten sinun Excelissäsi nesteritilä on istuinaukon alla. Minun laitteessani se on rummun perällä niin, että pissa valuu massan läpi ennen putoamistaan haihdustusalustalle. Oletko pannut ohjeiden mukaisesti ensin puoli säkkiä kuiviketta rumpuun? Se määrä jo varmistaa, ettei ritilä varmasti tule missään vaiheessa näkyviin. Kaadoitko aloitusveden ja kompostoitumisen käynnistävät mikrobit sekaan? Oletko tarkistanut laitteen sisältä tuuletusaukon suuruuden? Minulla ainakin oli tuuletus voimakkaampi kuin ohjekirjassa mainittu tehtaan asetus.
      Tein myös uuden kytkennän niin, että haihdutusalustan saa kokonaan pois päältä silloin kun talossa on vähemmän käyttäjiä.
      Pääasiassa hyvin tyytyväisiä on oltu jo lähes puoli vuotta.

      • ekotalo

        Mulla on ollut tuo exel käytössä puolisen vuotta. Kompostoitumisen alkaminen on ollut vaikeaa, eikä rummmun pyörittäminen tyhjennyssuuntaan onnistu. Se vipu, mitä tulee vetää ulospäin ei liiku tai vääntyy vasemmalle vapauttamatta rumpua. Onko muilla ollut samaa pulmaa?
        Rumpu ei ole liian täynnä, sainko viallisen version?

        Olemme kahdestaan tyttären kanssa, joten meilläkin massa kuivuu liikaa. Olen ottanut tavaksi huuhdella malja käytön jälkeen parilla desillä vettä. Huomasin, että jotain alkaa tapahtua kompostoitumisen suuntaan! Lisäksi tilasin DT-keskuksesta Bio-hajoittajaa eli mikrobeja päivittäiseen käyttöön.
        Tuo oli helpottava tieto, ettei tuuletin/lämpövastus vie paljon energiaa:)


      • Paskanvatkaaja
        ekotalo kirjoitti:

        Mulla on ollut tuo exel käytössä puolisen vuotta. Kompostoitumisen alkaminen on ollut vaikeaa, eikä rummmun pyörittäminen tyhjennyssuuntaan onnistu. Se vipu, mitä tulee vetää ulospäin ei liiku tai vääntyy vasemmalle vapauttamatta rumpua. Onko muilla ollut samaa pulmaa?
        Rumpu ei ole liian täynnä, sainko viallisen version?

        Olemme kahdestaan tyttären kanssa, joten meilläkin massa kuivuu liikaa. Olen ottanut tavaksi huuhdella malja käytön jälkeen parilla desillä vettä. Huomasin, että jotain alkaa tapahtua kompostoitumisen suuntaan! Lisäksi tilasin DT-keskuksesta Bio-hajoittajaa eli mikrobeja päivittäiseen käyttöön.
        Tuo oli helpottava tieto, ettei tuuletin/lämpövastus vie paljon energiaa:)

        Meillä menee tuo sun-mar vaihtoon. Sitä paskan puljausta ei kestä erkkikään. Meillä ei todellakaan kompostoidu, vaan tyhjentäessä koko kämppä haisee sille itelleen kauan aikaa. Jäte, jota pöntöstä tulee, on semmosta paskavelliä, että nyt kolmen käyttövuoden jälkeen alkaa mitta olemaan täysi.
        Meillä piti pönttöä kallistaa vähän taaksepäin, jotta ylivuoto olisi toiminut oikein. Tämä sen jälkeen, kun pönttö oli ystävällisesti nakannut paskalillun lattialle. Jes.
        Eipä ole ihme, että maahantuonti on lopetettu. Ketuttaa vaan aivan vietävästi, kun ollaan tuhansia euroja laitettu tuohon paskavatkaamoon, ja muutaman hullun käyttövuoden jälkeen täytyy taas alkaa etsimään kuivakäymäläratkaisuja ja laittaa taas tonneja rahaa siihen.
        En suosittele.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1240
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      47
      858
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      794
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      94
      758
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      750
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      82
      717
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      625
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      621
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      51
      615
    Aihe