saimaalle

porista...

olen ostamassa porista isoa venettä. millainen ajomatka vesitse on mikkeliin saimaalle. nopeus olisi 10 solmua.Onko kukaan ajanut tuollaista merimatkaa.

16

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksella

      Hyvin tuollaisen matkan ajaa etenkin jos on aiempaa kokemusta. Pitää vain varata riittävästi aikaa ja merikartat kattavasti koko matkalle.
      Uuden veneen kanssa pääsee samalla sinuiksi jne.
      Näpsäkästi tuon matkan vene taittaa myös maanteitsekkin kuljetettuna. Ei mitenkään epätavallista sekään.

      • olla...

        vaikea maanteitse järjestää. lev.4,6 korkeus 6,10 pit.16 paino yli20 tonnia. Miten pitkä lie matka vesitse paljon aikaa varattava.


      • joskus seilannutkin...
        olla... kirjoitti:

        vaikea maanteitse järjestää. lev.4,6 korkeus 6,10 pit.16 paino yli20 tonnia. Miten pitkä lie matka vesitse paljon aikaa varattava.

        Kaikenlaisia neuvojahan tuolla jo onkin mutta...
        Tutustu reittiin kotona tietokoneelta vaikka Karttapaikan sivulla. Mittailet sieltä matkoja, suunnittelet reittejä ja laskeskele kulutuksia. Ota entinen omistaja mukaan alkumatkalle niin saatte vielä tutustua veneeseen oikeissa olosuhteissa. Huollot yms. on oltava tehty. Aikaa on oltava reilusti varallakin. Selvitä kanavan paperisota valmiiksi Saimaan kanavan hoitokunnalta. (löytyy netistä)
        Varaa ruokaa ja juomaa mukaan riittävästi, niitä yleensä kuluu merimatkoilla yllättävän paljon.
        Itsesi lisäksi muitakin ruorimiehiä on oltava hitaassa veneessä noin pitkällä matkalla ja kanavassa ainakin pari kansimiestä.


      • ja huh huh
        olla... kirjoitti:

        vaikea maanteitse järjestää. lev.4,6 korkeus 6,10 pit.16 paino yli20 tonnia. Miten pitkä lie matka vesitse paljon aikaa varattava.

        Tällä pystyy mittaamaan noin matkoja http://kansalaisen.karttapaikka.fi jos kyse nyt onkin vain siitä että merikortit on jossain pakattuna tms. Arvioisin mukavaksi matka ajaksi noin 1vko. Jos ajaa vahtia 24/7 voisi mennä viikonlopussa.


    • tuonkin reitin moottori- ja purjeveneillä ja monilla eri tyypeillä useina vuosina.

      Voin viedä veneesi milloin Sinulle sopii (mieluiten kuitenkin sulan ja lämpimän veden aikaan)
      ja matka on muutamia satoja maileja pikaisesti arvioiden alle 500? joten muutamia päiviä siinä menee riippuen miten matkaa tehdään?

      Kirjoitapa yhteystietoinesi postiini niin sovitaan mitä tehdään ja milloin.

      [email protected]

    • kapteeni...

      GEPSISTÄ katottuna, lentäen olisit jo perillä!

    • pelkuri 8976786

      Minä en lähtisi vasta ostetulla (=vieraalla) käytetyllä veneellä tuollaiseen reissuun. Jos (=kun) mikä tahansa hajoaa niin matka katkeaa päiväkausiksi kun apua haetaan ympäri etelä-Suomea ja varsinkaan lomakautena ei apua saa mistään.

    • venelijäporilainen

      Multa saat Sea Clear kartat E->C->B, valitettavasti ei ole A-karttaa. Hommaat vaan läppärin ja Kepsin

    • rauma-hanko

      Ostin itse uppoumarunkoisen Raumalta vuosi sitten. ajettiin syksyllä 14 -17 m/s lounatuulella kyseinen ekana päivänä Nauvoon (12 tuntia meni ja yrjö lensi). Toisena päivänä 10 tuntia Nauvosta Hankoon. Hangosta Helsinkiin menee 12 tuntia ja Helsingistä Vironlahdelle 16 tuntia. Jne. Eli tuon meriosuuden ajelee kivasti viiden- kuuden päivän reissuna.

      Veneen pitää olla kyllä ihan tip top kunnossa. Suodattimet vaihdettu, polttoaine puhdasta, varahihnoja ja suodattimia...

      Kannattaa käydä tosissaan tutustumassa veneeseen ennen kuin lähtee liikkelle. Käyt kaikki läpi omistjan kanssa: sähköt, koneen, potkuriakselin iivisteet, navigointilaitteet, kaikki. Samalla voitte heittä sellaisen vähintään tunnin koeajon.

      Reitti kannattaa suunnitella etukäteen ja valita mahdollisiman suojainen.

      Kannattaa ottaa myös vähän aikataulumarginaalia, että voi vähän valita säätä. Tuo 15 m/s ei ole enää kivaa painaa 12 tuntia väkisin ja varsinkaan jos ei oikeen tiedä kestääkö kone vai nou...

      • kokemattomuus

        olet ostamassa tuon kokoista venettä etkä tiedä merenkulusta tuonvertaa. kai tiedät ettet saa ilman saaristolaislaivuripapereita (tai vestaavaa koulutusta joka oikeuttaa ajamaan isoa venettä) edes ajaa tuonkokoista venettä. ja jos noita kursseja olet käynyt niin luulisi tietävän sen verran ettet täältä ohjeita kyselisi. tai yleensä kyselisi ohjeita. pitäisi olla jo takaraivossa. ei tuon kokoista purkkia tietotaidottomat ajele.


      • nauttimiseks menee
        kokemattomuus kirjoitti:

        olet ostamassa tuon kokoista venettä etkä tiedä merenkulusta tuonvertaa. kai tiedät ettet saa ilman saaristolaislaivuripapereita (tai vestaavaa koulutusta joka oikeuttaa ajamaan isoa venettä) edes ajaa tuonkokoista venettä. ja jos noita kursseja olet käynyt niin luulisi tietävän sen verran ettet täältä ohjeita kyselisi. tai yleensä kyselisi ohjeita. pitäisi olla jo takaraivossa. ei tuon kokoista purkkia tietotaidottomat ajele.

        jos tuohon matkaan menee 3 viikkoa niin kyllä aika nautiskeluks menee. yhden vuorokauden aikana voi jo ajaa tuota vauhtia turkuun ellei jopa hankoon asti. toisena vuorokautena on jo vaikka porkkalassa ja niin edelleen...


      • selväjärkinen
        kokemattomuus kirjoitti:

        olet ostamassa tuon kokoista venettä etkä tiedä merenkulusta tuonvertaa. kai tiedät ettet saa ilman saaristolaislaivuripapereita (tai vestaavaa koulutusta joka oikeuttaa ajamaan isoa venettä) edes ajaa tuonkokoista venettä. ja jos noita kursseja olet käynyt niin luulisi tietävän sen verran ettet täältä ohjeita kyselisi. tai yleensä kyselisi ohjeita. pitäisi olla jo takaraivossa. ei tuon kokoista purkkia tietotaidottomat ajele.

        Äläpäs sotke asioita. Saaristolaivurin tutkinto ei anna mitään oikeuksi kuten ei rannikko eikä avomerilaivurin tutkintokaan. Tuollaisen veneen ajamisessa ei ole mitään rajoituksia muuten, kuin 15 vuoden ikä ja tarpeellinen kyky ja taito. Kyky ja taito arvioidaan vasta mahdollisen vahingon sattuessa. Jos vahinkoa ei satu, ei kukaan myöskään kykyjä ja taitoja arvioi.


    • katsastajaMW

      Toissa vappuna olin navigaattorina tuomassa Eskilstuunasta Mikkeliin 12metristä teräspaattia (Alba) nopeus n.7solmua. Pidimme Maarianhaminassa yhden lepopäivän. Kokonaisaika kanavan kautta oli tarkalleen viikko (7vrk.) Varovaisia oltiin eikä ajettu melkein lainkaan pimeässä. Jos vene on kunnossa niin suunnittele vain rohkeasti matkaa. Kelivarausta kannattaa ottaa siten,että on käytettävissä n. 10päivää.

      • hyvältä..

        Kannattaa siis tosiaankin, lähteä ajamalla tuomaan.


      • hyvältä.. kirjoitti:

        Kannattaa siis tosiaankin, lähteä ajamalla tuomaan.

        Saimaan kanavalle pitää hakea luvat ainakin kaksi viikkoa ennen aiottua päivää jotta luvat on varmasti kunnossa.


    • Huomioija 666

      Se, että voi tehdä tuollaisen matkan vain yhteen suuntaan on unelmatilanne. Moni tekisi muuten, mutta kahteen suuntaan matkaa tulee 1100 mailia mikä on useimmille liikaa. Mikset ottaisi reissua kesälomaretkenä ja laita kunnolla aikaa. Aloita rauhallisesti vaikka Porijazzelta. Et kai aio maantiellä viikonloppukeikkojakaan veneellä tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      73
      2142
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1432
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1410
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      365
      896
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe