Nibe Vedex 3300 puukattila

Rankamies

Puukattilaan hankkimassa pannuhuoneeseen. Tuollaiseen kattilaan törmäsin täällä netissä. Kuulemma uutuus... Oliskohan jollakin jo käyttökokemuksia tai edes näköhavaintoa? Tarvitsin järkevän kokoisen, eli ulkomitoiltaan korkeintaan 90cm syvän alapalokattilan. Tuntuu vaan nuo kaikki mallit olemaan niin mahdottoman kokoisia minun pieneen pannuhuoneeseen. Jos jollakin on ollut sama ongelma ja se on ratkennut jotenkin muuten kuin pannuhuonetta suurentamalla, niin ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan.. :)

12

3497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmitystä
    • näyttää tuo Vedex

Ihmetytti varaajan suositus 1-1,5 m3 jos kattilaan menee melkein 100 litraa puita, omaan yläpaloiseen laitan noin 50 litraa kerralla ja kahden uunillisen jälkeen tuon kokoiset varaajan kiehuisivat.

Mielelläni itsekin kuulisin kommentteja tuosta kattilasta,etenkin onkos tuo helppo nuohota, kuvista kun ei oikein voinut sitä päätellä...

http://www.kaukora.fi/fi/products/kattilat/puukattilat/ecopuu45/

tuo kattila melkein myös kävis, on "vain 6cm liian syvä".

Lienet katsonut jo vaihtoehdot tuolta

http://www.puuenergia.fi/koneet/kiinteat_kattilat_08.pdf

Onhan tosin noita vähemmän syviäkin kattiloita mutta kyllä puolmetrisen puun pitäs kattilaan mahtua jos puilla lämmittää.

• Rankamies

Millainen yläpalokattila sinulla on käytössä. Itse olen harkinnut myös Arimax 240 yp-kattilaa. Mutta kun kaikki niitä moittii kovatöisiksi, siis yläpaloja. Minun vanha vielä toimiva varaaja on "vaan" 1,3 m3. Isompi hankitaan kun hajoaa tai hermot menee :)

• lämmittäminen
        Rankamies kirjoitti:

Millainen yläpalokattila sinulla on käytössä. Itse olen harkinnut myös Arimax 240 yp-kattilaa. Mutta kun kaikki niitä moittii kovatöisiksi, siis yläpaloja. Minun vanha vielä toimiva varaaja on "vaan" 1,3 m3. Isompi hankitaan kun hajoaa tai hermot menee :)

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000009&posting=22000000040350964

edellisellä sivulla olikin aika hyvin havainnolistettu miten tuollanen kattila lämmittää.

Tuosta Vedeksistä ois kiva kuulla kommentteja jos jollain on käytössä, näyttää ihan varteenotettavalle vaihtoehdolle kun omasta Jämästä aika jättää.

Itsellä on 2 m3 varaaja ja kyllä sen 2 uunillisella lämpimäksi saa, ehkä tuo 100 litraa puita yhteensä menee eli vaikuttas tuo kuution varaaja turhan pienelle tuollasen kattilan kanssa, pitäs aina laskea kattila kylmäks tai lämmittää puol uunillista jne... eikä kuutio riittäs kunnon pakkasilla illasta seuraavaan...

• käyttökokemuksia
        Rankamies kirjoitti:

Itsellä on Arimax 240 ja 3 m3 varaaja. Lämmitän sen viileästä kuumaksi 3 uunillisella koivua eli noin 1m3 uunillinen.Piti mitata oma halkolaatikko ja on 43 litraa, eli vähän kukkuralla noin 50 pinolitraa puita lisään kerralla. Jos jotain leppää polttas niin menis sitten 4 uunillista (leppä 72%,mänty/kuusi/haapa n 78% koivuun verrattuna). Yritin googlata Arimaxin hyötysuhdetta mutta virallista en helposti löytänyt, jotkut kirjoittaa 80%.

Mikä sitten on on työlästä? Itsellä näillä keleillä (-20c) pannuhuoneessa käyntiä on 3-4 kertaa, tulenteko, lisäys tai 2 ja pellin latauspumpun sulkeminen. Nollakeleillä riittää uunillinen päivään.

Mutta tuo Niben kattila näytti mielenkiintoiselle, sinänsä jos siinä on hyötysuhde ainakin 10% enemmän ja halkoja mahtuu tuplaten niin sillähän pitäisi uunillisella koivuja saada haaleasta vedestä kuumaa noin 2200 litraa. Sinänsä vastaavan kilpailijan Arimax 35 varaajasuositus on 1800-3000 l.

• edelliseen
        käyttökokemuksia kirjoitti:

Itsellä on Arimax 240 ja 3 m3 varaaja. Lämmitän sen viileästä kuumaksi 3 uunillisella koivua eli noin 1m3 uunillinen.Piti mitata oma halkolaatikko ja on 43 litraa, eli vähän kukkuralla noin 50 pinolitraa puita lisään kerralla. Jos jotain leppää polttas niin menis sitten 4 uunillista (leppä 72%,mänty/kuusi/haapa n 78% koivuun verrattuna). Yritin googlata Arimaxin hyötysuhdetta mutta virallista en helposti löytänyt, jotkut kirjoittaa 80%.

Mikä sitten on on työlästä? Itsellä näillä keleillä (-20c) pannuhuoneessa käyntiä on 3-4 kertaa, tulenteko, lisäys tai 2 ja pellin latauspumpun sulkeminen. Nollakeleillä riittää uunillinen päivään.

Mutta tuo Niben kattila näytti mielenkiintoiselle, sinänsä jos siinä on hyötysuhde ainakin 10% enemmän ja halkoja mahtuu tuplaten niin sillähän pitäisi uunillisella koivuja saada haaleasta vedestä kuumaa noin 2200 litraa. Sinänsä vastaavan kilpailijan Arimax 35 varaajasuositus on 1800-3000 l.

Arimax 240 jotain jota toivoisin ois latauspumpun käynnistyminen automaattisesti ja pellin sulkeutuminen. Automaattinen vedonsäädin sais toimia savukaasuista eikä kattilan vedenlämmöstä. Nyt kun tuli loppuu ja kattila jäähtyy menee ensiöveto suurimmilleen ja loput lämmöt piippuun termarin ollessa kiinni. Nuohous on helppoa, siinä ei tarvia kurkotella vaan kaiken saa tehtyä kattilan etupuolelta.

Joku varmaan tietää kaavan millä laskea kuinka paljon 204 kWh (koivu 1700 kWh/p-m3 150 pinolitraa x 80% hyötysuhde) nostaa veden lämpöä 3 kuuutiossa vettä. Samalla vois sitten laskea kuinka paljon tuo Nibe nostaa kuutiossa 145 kWh (1700/95 pinolitraa/90% hyötysuhde) veden lämpöä.

• SAS*
        käyttökokemuksia kirjoitti:

Puukattilan hyötysuhde on yleensä 60-70% käytännössä.
        Kyselin eräästä pannufirmasta näitä hyötysuhteita ja minulle vastattiin, että niistä saa sellaisia mitä asiakas haluaa.
        Ainakin yläpalokattilalla polton alussa se on huono. Vasta, kun pannu on lämmennyt kuumaksi ja on täysi roihu päällä saa hyviä prosentteja.

• räikkö-räähkä

Rempan yhteydessä hommattiin kesällä 2012 Niben Vedex 3300 kattila ja uusi 1,5 m3:n varaaja.Tämän talven pakkaset on pärjätty lämmittämällä joka toinen päivä pulska pesällinen seka- pääasiassa leppähalkoa. Sillä on varaaja lämmennyt noin 60 asteesta noin 80 asteeseen. Kattila on todella helppokäyttöinen termostaattiohjatun latauspumpun ansiosta. Kun säädöt on kohdallaan niin pannuhuoneessa ei ole välttämättä tarvis käydä sytyttämisen jälkeen. Kattilan puhallin sammuu itsekseen ja latauspumpun pysäytys hoituu termostaattiohjauksella. Ihan eri juttu kuin vanhalla yläpaloisella. Suosittelen!

• Kattilan vaihto

Missä tämä nibeläinen on valmistettu? Millainen oli hinta?

• räikkö-räähkä
        Kattilan vaihto kirjoitti:

Missä tämä nibeläinen on valmistettu? Millainen oli hinta?

Näkyy olevan ruåtsalainen. Pelkkä kattila maksoi 2.800 € alv 0 % paikallisella urakoitsijalla. Tietysti asentaminen etc. päälle.

• 22+22

Katos tuolta jos olet puukattilla laittamassa. Löytyy monenmoista kattilaa.

http://www.hemeltron.fi/

• kiitos tiedoista

Minäkin olen harkitsemassa uutta kattilaa Jämä Puu 30kw 1978'n tilalle. Varaajat ovat 2x1000 litraa eli 2000 litraa. Alustavan selvityksen pohjalta vaihtoehdot ovat Ariterm 35 tai Nibe Vedex 3300. Ruotsalainen Nibe kiinnostaa lähinnä siksi, että Ruotsissa puulänmmitys on meitä yleisempää ja luultavasti kyseistä NIbe'ä siellä on valmistettu isompia määriä ja käyttökokemuksia tuotekehityksen pohjaksi on enemmän. Teknisesti ja hyötysuhteeltaan molemmat vaikuttavat netttiedon pohjalta samanveroisilta, Mutta onko jollakin hyviä, mieluiten kokemukseen ja faktatietoon perustuvia näkemyksiä, kumpaanko kpa-kattilaan kannattaisi ryhtyä. Polttoaine on kuiva koivuhalko, keskeltä katkaistuna pituus noin 50cm. Lämmitettävä talo noin 200m2.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1592
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1330
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe