Pennun ja aikuisen koiran totuttaminen

..............................

Elikkäs olis muutaman viikon päästä tulossa urospentu taloon 1v5kk uros koiran kaveriksi ja nyt vielä täältä haluaisin kysellä muita vinkkejä niiden yhteen totuttamiseen, kuin että huomioi kotiin tullessa aikuisen koiran ensin ja sitten vasta pennun, ruokkii aikuisen koiran ensin ja pennun erillään, lenkitykset toki alkuun erillään kun ei pennulta voi kuitenkaan vaatia yhtä suuria suorituksia kuin aikuiselta koiralta. Ja nukkumispaikka molemmilla samassa huoneessa.
Miten pitkälle ootte alistamisen antanut mennä pennun ja aikuisen välillä? Toki näkeehän sen jo jos aikuinen meinaa käydä turhan väkivaltaisesti mut ymmärtänette mitä tällä kysymyksellä haen.

32

18169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • komentaa pentua se ei ikinä

      hyväksy sitä.Muistettaa on se jotta se on huuhaa puhetta jotta aikuinen ei pikku pennun kimppuun käy tosissaan.Se voi käydä ihan samoin kunnolla kimppuun,kuin kävisi aikuisen koiran kanssa.Kaveri väitti muuta ja sen uusi pentu menehtyi 2 päivässä aikuisen revittyä sen.joten tarkkana ja sen näkee kyllä heti miten homma sujuu ja jos itse ette niin kutsukaa joku kasvattaja katsomaan miten menee.

      • pöljää porukkaa

        Kyllä vanhempi koira voi suhtautua pentuun hyvin nurjasti ja rääkätä sen hengettömäksi! Missään nimessä en jättäisi pentua alkuunsa hetkeksikään valvomatta vanhemman koiran kanssa kahdestaan. Pennun kurittamiseen on puututtava heti ja pidettävä koirat erillään, jollei yhteiselo mene sopuisasti. Yleensä vanhempi narttu on sellainen, joka ei hyväksy pentua millään ilveellä, eli reviirille (kotiin) tullut pentu on poistettava keinolla millä hyvänsä. Uroksillakin voi tällaista käyttäytymistä esiintyä. Onhan se muutenkin tosi traummauttavaa pennulle, kun se viedään tutusta ympäristöstä pois, ja se joutuu pienenä (vauvana) vielä selvittelemään paikkaansa laumasssa aikuisen vihamielisen koiran kanssa. Ei pennulla ole valmuiksia sellaiseen mittelöön, se menee eläinrääkkäyksen puolelle pentua kohtaan! Älkää ottako pentua, jos ette halua, ymmärrä turvata sille turvallista ympäristöä kasvaa aikuiseksi. Tiedän mistä puhun, neljä koiraa on tullut aina 3-vuoden ikäerollä.


      • aloittaja
        pöljää porukkaa kirjoitti:

        Kyllä vanhempi koira voi suhtautua pentuun hyvin nurjasti ja rääkätä sen hengettömäksi! Missään nimessä en jättäisi pentua alkuunsa hetkeksikään valvomatta vanhemman koiran kanssa kahdestaan. Pennun kurittamiseen on puututtava heti ja pidettävä koirat erillään, jollei yhteiselo mene sopuisasti. Yleensä vanhempi narttu on sellainen, joka ei hyväksy pentua millään ilveellä, eli reviirille (kotiin) tullut pentu on poistettava keinolla millä hyvänsä. Uroksillakin voi tällaista käyttäytymistä esiintyä. Onhan se muutenkin tosi traummauttavaa pennulle, kun se viedään tutusta ympäristöstä pois, ja se joutuu pienenä (vauvana) vielä selvittelemään paikkaansa laumasssa aikuisen vihamielisen koiran kanssa. Ei pennulla ole valmuiksia sellaiseen mittelöön, se menee eläinrääkkäyksen puolelle pentua kohtaan! Älkää ottako pentua, jos ette halua, ymmärrä turvata sille turvallista ympäristöä kasvaa aikuiseksi. Tiedän mistä puhun, neljä koiraa on tullut aina 3-vuoden ikäerollä.

        Eli juuri siksi täältä kokeneemmilta ihmisiltä haluankin neuvoja kysellä, ettei kävisi kurjasti.
        Kiitos teille vastanneille.
        Tarkoitus tosiaan onkin että pentu ja aikuinen koira ovat jatkuvasti valvonnan alla, mies kotona noin pari kuukautta kun pentu tulee taloon. Ja jos johonkin esim.kauppaan mennään on mahdollista lukita koirat eri huoneisiin jotta vältettäisiin tuota mahdollista tappelua sillä aikaa kun itse ei olla paikalla..
        Eli kova kuri parempi aikuiselle jos alkaa käymään turhan ärhäkkääksi, selväksi siis on tehtävä vielä vahvemmin tuo "lauman" arvojärjestys pennun astuessa taloon.
        Muutenhan uros koiramme on ollut tekemisissä muiden urosten (tosin vain aikuisten) kanssa ja hyvällä menestyksellä eli samasta sukupuolesta ei pitäisi koitua ongelmaa.


      • kuka on pomo
        aloittaja kirjoitti:

        Eli juuri siksi täältä kokeneemmilta ihmisiltä haluankin neuvoja kysellä, ettei kävisi kurjasti.
        Kiitos teille vastanneille.
        Tarkoitus tosiaan onkin että pentu ja aikuinen koira ovat jatkuvasti valvonnan alla, mies kotona noin pari kuukautta kun pentu tulee taloon. Ja jos johonkin esim.kauppaan mennään on mahdollista lukita koirat eri huoneisiin jotta vältettäisiin tuota mahdollista tappelua sillä aikaa kun itse ei olla paikalla..
        Eli kova kuri parempi aikuiselle jos alkaa käymään turhan ärhäkkääksi, selväksi siis on tehtävä vielä vahvemmin tuo "lauman" arvojärjestys pennun astuessa taloon.
        Muutenhan uros koiramme on ollut tekemisissä muiden urosten (tosin vain aikuisten) kanssa ja hyvällä menestyksellä eli samasta sukupuolesta ei pitäisi koitua ongelmaa.

        Juuri niinhän se on, että ihminen pomona sanoo mitä koirat saavat tehdä ja mitä eivät. Eli eihän se vanhempi koira saa pentua kiusata, pomo sanoo, että sellainen toiminta ei käy päinsä. Varmaan koirat tottuvat toisiinsa ja ihan parhaina kaverina elelevät. Pennun kanssa vaan on oltava tarkkana, ettei sille tule ikäviä kokemuksia alussa, isompi voi ihan vahingossakin satuttaa pentua.


      • huolestuttaa
        pöljää porukkaa kirjoitti:

        Kyllä vanhempi koira voi suhtautua pentuun hyvin nurjasti ja rääkätä sen hengettömäksi! Missään nimessä en jättäisi pentua alkuunsa hetkeksikään valvomatta vanhemman koiran kanssa kahdestaan. Pennun kurittamiseen on puututtava heti ja pidettävä koirat erillään, jollei yhteiselo mene sopuisasti. Yleensä vanhempi narttu on sellainen, joka ei hyväksy pentua millään ilveellä, eli reviirille (kotiin) tullut pentu on poistettava keinolla millä hyvänsä. Uroksillakin voi tällaista käyttäytymistä esiintyä. Onhan se muutenkin tosi traummauttavaa pennulle, kun se viedään tutusta ympäristöstä pois, ja se joutuu pienenä (vauvana) vielä selvittelemään paikkaansa laumasssa aikuisen vihamielisen koiran kanssa. Ei pennulla ole valmuiksia sellaiseen mittelöön, se menee eläinrääkkäyksen puolelle pentua kohtaan! Älkää ottako pentua, jos ette halua, ymmärrä turvata sille turvallista ympäristöä kasvaa aikuiseksi. Tiedän mistä puhun, neljä koiraa on tullut aina 3-vuoden ikäerollä.

        Olemme pitkään etsineet toista koiraa ja ollaan selviteltyt mitenkä sopeutuu jne. Nyt on koira tulossa kuukauden päästä ja nyt iski paniikki. Meillä siis pieni 5 v sekoitus-tyttö, joka kylläkin aina tykkää itseään pienemmistä koirista. Toivottavasti kaikki sujuu kotona sitten hyvin kun uusi tulokas tulee. Huomiota kyllä meillä riittää kaikille koirille.


      • Anonyymi
        pöljää porukkaa kirjoitti:

        Kyllä vanhempi koira voi suhtautua pentuun hyvin nurjasti ja rääkätä sen hengettömäksi! Missään nimessä en jättäisi pentua alkuunsa hetkeksikään valvomatta vanhemman koiran kanssa kahdestaan. Pennun kurittamiseen on puututtava heti ja pidettävä koirat erillään, jollei yhteiselo mene sopuisasti. Yleensä vanhempi narttu on sellainen, joka ei hyväksy pentua millään ilveellä, eli reviirille (kotiin) tullut pentu on poistettava keinolla millä hyvänsä. Uroksillakin voi tällaista käyttäytymistä esiintyä. Onhan se muutenkin tosi traummauttavaa pennulle, kun se viedään tutusta ympäristöstä pois, ja se joutuu pienenä (vauvana) vielä selvittelemään paikkaansa laumasssa aikuisen vihamielisen koiran kanssa. Ei pennulla ole valmuiksia sellaiseen mittelöön, se menee eläinrääkkäyksen puolelle pentua kohtaan! Älkää ottako pentua, jos ette halua, ymmärrä turvata sille turvallista ympäristöä kasvaa aikuiseksi. Tiedän mistä puhun, neljä koiraa on tullut aina 3-vuoden ikäerollä.

        Pentua ei saa koskaan jättää aikuisten koirien kanssa ilman valvontaa. PENTU EI PYSTY PUOLUSTAUTUMAAN. AINA ERI TILOIHIN JOS JÄÄ ILMAN VALVONTAA.Aikuista koiraa ja pentua on seurattava jatkuvasti kun pentu tulee taloon hitaasti toisiinsa totutellrn. Vanhan koiran elämä pitää olla samanlaista kuin ennekin. Lenkit ruokailut huomioiminen sopeutuminen tilanteeseen helpottuu aikaa se tosin vaatii


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Eli juuri siksi täältä kokeneemmilta ihmisiltä haluankin neuvoja kysellä, ettei kävisi kurjasti.
        Kiitos teille vastanneille.
        Tarkoitus tosiaan onkin että pentu ja aikuinen koira ovat jatkuvasti valvonnan alla, mies kotona noin pari kuukautta kun pentu tulee taloon. Ja jos johonkin esim.kauppaan mennään on mahdollista lukita koirat eri huoneisiin jotta vältettäisiin tuota mahdollista tappelua sillä aikaa kun itse ei olla paikalla..
        Eli kova kuri parempi aikuiselle jos alkaa käymään turhan ärhäkkääksi, selväksi siis on tehtävä vielä vahvemmin tuo "lauman" arvojärjestys pennun astuessa taloon.
        Muutenhan uros koiramme on ollut tekemisissä muiden urosten (tosin vain aikuisten) kanssa ja hyvällä menestyksellä eli samasta sukupuolesta ei pitäisi koitua ongelmaa.

        Ei saa vanhempaa koiraa rangaista. Irvistelysta torut hyvä käytös palkitaan. Muistaa pitää vanhemman koiran normaali elämä ei saa muuttua huomioikaa vanhempaa samalla tavalla kuin ennen. Sopeutuminen vaatii koiralta aikaa kun uusi tulokas tulee taloon


    • anna_11

      Kattelin tossa jos löytyis vinkkii Pennun ja aikuisen koiran totuttelemisessa- olevaa keskustelua, ja löysinkin.. Kysyisin jos tämä viesti vielä voimassa on vaikka pvmäärä 2009, mutta että miten, onko tulleet toimeen se pentu mikä silloin tuli teille taloon jne? Itselläni on tulossa sama tilanne eteen, pentu hakusessa urospuolinen ja itselläni on puolitoista vuotias uros, energinen ja lähes tulkoon jokaisen koiran kaveri. Että päätöksen olen tehnyt ja aion ottaa toisen koiran vielä joskus, mutta haluaisin juuri näitä vinkkejä kenel ois kokemusta pennun ja aikuisen koiran yhdessä olosta?

    • mie+3koiraa

      Meillä oli 3v uros kun tuli narttupentu taloon. Ei ollut mitään ongelmaa. Hyväksyi pennun hyvin. Vuoden päästä tästä tuli toinen narttupentu taloon. Ekan viikon ajan vuoden vanha narttu sille vähän murisi, mutta huomasi pian, että hei tän pienen kanssahan voi leikkiä. siitä asti ovat olleet parhaita kavereita. =) Tällä hetkellä koirani ovat 5v, kohta 2v ja 10kk ja hyvin menee. Koirat voivat ihan sovussa vaikka syödä samalta lautaselta. Jotkuthan sanoo että vanhempi koira olisi parempi tutustuttaa pentuun puolueettomalla paikalla. Itse kyllä tuonut pennut vaan ihan suoraan vanhemman koiran kotiin. Itse kehottaisin puuttumaan asiaan jos tosiaan menee selkeesti hurjaksi touhu tai jos vanhempi koira pitää pentua tyyliin vinkulelunaan. Tiedän erään noin 6v nartun joka kohtelee jokaista pentua todella huonosti. Tassulla tökkii ja vaikka pentu kuinka huutaisi ei tajua lopettaa. Onneksi meillä koirat elää sulassa sovussa. Mutta jokainen tuntee oman koiransa ja voi ehkä vähän veikkailla miten oma koira missäkin tilanteessa reagoi. Itselle en ole vielä uros pentua rohjennut ottamaan, kun tiedän että tuo mun 5v uros ei tule kovin hyvin muiden urosten kanssa juttuun. Mutta onnea aloittajalle uudesta pennusta. =)

    • anna_11

      Kiitos paljon että kerroit oman kokemuksesi minulle, on vahvempi olo ja parempi fiilis koiranpennun otosta. =) Toivotaan että saamme vielä joskus sen pennun, hetken kuluttua tai jopa vuosien, kun tuo oma"pentu" on vasta 14 kk ja jääräpää, erittäin. Mitenhän sitten kun jos ottaisin nartun niin nuo juoksut? Kuis teillä pärjäillää? vai onko leikattuja tyttöjä? :o

    • voi voi voivoi

      Turhaan tuollaista mietit. Kaikkihan riippuu Johtajasta, eli sinusta. Ja jos sinä olet johtaja, niin sinä päätät mikä on marssijärjestys laumassa.. Yksinkertaista.

    • mie+3koiraa

      Miten siis puhuitko puolitoista vuotiaasta koirasta vai 14kk ikäisestä..? En nyt jotenkin tajunnut.. =) Meillä kaikki koirat ovat leikkaamattomia.. Tarkoituksena olisi mahdollisesti hakea kennel nimiä jossakin vaiheessa.. Kasvattajan peruskurssin suoritin juuri muutama viikko sitten.. =) Juoksujen aikaan meidän uros on mahdollisimman paljon muualla hoidossa.. Siinä on niin hirvittävä vahtiminen ettei pääse vahinko pentuja tulemaan.. =) Ja se uroksen vinkuminen ja häslääminen on melkoista kun talossa on juoksunarttuja.. =) Saa nähdä miten noi nartut toisiinsa suhtautuu sitten kun nuoremmallakin alkaa ne juoksut.. Tuolla 10kuukautisella kun ei ole vielä ollut yhtiäkään juoksuja.. Kyllä niiden odottaisin tässä ihan lähi viikkoina alkavan.. Minkä kokoinen koira sulla anna onpi? Mullakin meinaa taas kyllä iskeä pentukuume.. =)

    • anna_11

      Mulla on keskikokoinen poika, säkää n.50cm .1 vuosi ja 3kk eli15 kuukautta ikää. Joo no mutta oma on päätökseni sit onko narttu vai uros tulossa taloon.. Ajattelin kumminkin että olisin valmis puuhaamaan pennun kanssa. Koirani entinen "omistaja" niin suositteli ottamaan leikatun nartun ( siis ei mitään pentuikäistä) mutta saa nähä. Hyvä et näit palstoi on keksitty ku ei tyhmä tieltä eksy jos kysyypi! Tossa voin kertoa kun nyt on taas niin älyttömästi (kuulema) pentu huijareita, Nii 2 viikon aikana mulle on samasta numerosta soitettu lähes joka päivä Porvoosta ja tajrottu Welsh Gorgin poikapentua ja tätä kyseistä miestä kiinnosti vaan summa paljon olen valmis maksamaan siitä.. Onneks siin vaihees tajus et Helkkari äijä yrittää kusettaa. No toivottavasti pentu on hyväs kunnos ku se mies luurin pääs kuulosti ettei oo iha puhtaat jauhot pussissa.

    • kiltti koira

      Tietääkseni aikuinen koira ei kovin helposti pennun kimppuun käy, ainakin oma koirani jäisi varmaan itse pennun jalkoihin, kun seoon niin kiltti. Mutta varmasti poikkeuksiakin esiintyy! :( Riippuu myös rodusta. Tsemppiä koirien totuttamiseen!

      (pakko oli vastata vaikka vanha ketju onkin)

    • tipsupinseri

      tiedän, että ketju on vanha, mutta kirjoitetaan nyt, kun varmaan samaa asiaa nytkin moni miettii!
      minulla on 2v karjalankarhukoira uros ja 9kk sekarotuinen kääpiö narttu. koirat tulevat toimeen ihan älyttömän hyvin, ihan parhaat kaverit. pikkuneiti olisi varmaan valmis muuttamaan ison koiran häkkiin, että saisivat viettää enemmän aikaa yhdessä! aluksi tutustutimme koiria niin, että pidimme isoa koiraa kiinni, koska pentu oli todella pieni (n. 1kg) ja karjalankarhukoira on kuitenkin melko iso ja meidän poikamme on vielä villikin. onneksi poika osaa tosi hienosti varoa kun leikkivät ja heti jos toinen vingahtaa niin osaa kyllä lopettaa.

      kun otimme nykyisen karhukoiramme, meillä oli toinen karjalankarhukoira uros n. 10v. tulivat hienosti toimeen, vaikka kaikille muille uroksille vanha koiramme olikin vihainen. otti tosi hyvin pennun vastaan ja pennun kasvaessakaan ei koskaan ärhennellyt.

    • ?

      Meillä on tällä hetkellä Cotton uros ja toista koiraa ollaan nyt etsimässä.
      Cottonimme on kova leikkimään, ja sitä ei aina toiset koirat ymmärrä ja saattavat ärähtää tälle. Ja Cotton herramme ärähtää takaisin.

      Oppiiko koira ajankanssa sopeutumaan uuteen tulokkaaseen olisi tämä sitten uros tai naaras?

      Ystävälläni on leikattu Chihuahua uros ja kultainennoutaja narttu, joilla oli alussa kähinää, ei vieläkään oikeen välitä toisistaan, mutta tappele ei enää. Ja hiedän Chihu on tottakai koiralauman pomo! :D

    • vuh vuh

      Meillä uusi koiranpentu tustutettiin jo aikuiseen koiraan seuraavasti:
      pentu syliin selälleen ja pyllypuoli aikuiseen koiraan päin - annettiin rauhassa aikuisen koiran nuuhkia ja samalla sille jutellen. Nimitettiin toista pieneksi ja että sille pitää olla kiltti ym.
      Sen jälkeen on aina ymmärtänyt kun leikit innostuivat liian rajuiksi (suuri kokoero) muistutuksella, että toinen on pieni! Aina on isompi vetänyt ns. jarruja päälle.

      Kyllä ne koirat oppii ja ymmärtää. Pientä vaivaa vaan pitää nähdä meidän ihmisten. Enempi oppimista on varmaan meillä ihmisillä siinä miten näitä pitäisi käsitellä eri tilanteissa.
      Kuunnelkaa itseänne ja tervettä maalaisjärkeä näissäkin asioissa.

    • suski44

      Hei minulla 4.v leikattu narttu koira sopisiko sen kaveriksi rotweiler uros? kun uroksista minulla on kokemusta monen monen vuoden takaa mutta minulla tämä on eka narttu.asun kerrostalossa kavereillani on ollut rotweiler,mutta kun ulkona tämä neiti yhdessä vaiheessa haukku kaikille mut ei enää.ja mitäköhän se merkkaa kun on pienestä asti kuonolla tökkinyt lattia kuppi lattia kuppi ja kupissa olevia papanoita ja sit ottaa yhen matolle ja rupee vasta syömään?

    • kysykysy

      Mitenkähän ihmiset uskalsi ottaa pennun, ennenkuin netti keskittiin? Maalaisjärkeäkin voisi käyttää, eikä heti kysellä toisilta. Ja mulla on ollut sekä aikuinen uros että aikuinen narttu, joiden molempien aikana otettiin samaa sukupuolta oleva pentu ja aina on mennyt hyvin. Pentu on suoraan tuotu huoneeseen, jossa aikuinen on ollut, nuuhkaisu vain ja hyväksyminen heti. Tosin lenkeillä on jo aiemmin nähnyt, miten hyvin koirat on suhtautuneet pentuihin.

    • Crystalli-

      Kyllä vähän pelottaa, että mitä meidän 3v. mäyräkoirauros tuumaa joulukuun puolessa välissä kun taloon tulee pikkuinen havannankoiranpentu..:) Uros kun ei koskaan ole muiden koirien kanssa aikaa viettänyt ja on remmirähisijä.. Tosin kaverilla oli hoidossa pari koiraa, niin ei se silloin niistä kylläkään mitään välittänyt, mutta katsellaan ja ihmetellään sitten..:o

    • Mitenköhän käy?

      Mulla on 6 ja puol vuotias tipsuherra :) Oon hankkimassa sheltti urospentua joka on väriltään Tricolour. Se tulis meille joulukuun alussa, mutta vähän kans mietin et miten ne tulis toimeen? Mun tipsu on kyllä tosi kiltti, joka on tavannut pennusta asti muita koiria ja suunnilleen alistuu "kaikille" :D. Joten luulen että hyvin menee mutta ei sitä koskaan tiedä :O ... Pentu tulis mun huoneeseen, ja mun huoneen oveen tulis pentuportti. ja kun oon koulussa, portti on hyvä, koska pentu ei varmaankaan tunne itseän yksinäiskesi 4- 7 tunnin aikana kun näkee toisen koiran. :)

    • Cocos

      Onko kokemuksia tälläisistä: Meidän 3v. mäyräkoiramme ei ole päässyt koskaan muiden koirien kanssa temmeltämään, kun ei tutuilla ole koiria. Kastraation jälkeen on ruvennut rähisemään lenkillä muille koirille.
      Pentu olisi tulossa joulukuussa ja kovasti pelottaa mitä siitä tulee.. Onko kellään kokemuksia pennun tulosta taloon, kun nykyinen koira on remmirähisijä eikä ole päässyt sosiaalistumaan muiden koirien kanssa. Voiko sellainen koira hyväksyä pennun taloon?
      Pari viikkoa sitten pääsimme koiramme kanssa lenkille kavereideni kanssa, joilla oli koiria hoidossa. Siinä tilanteessa koiramme ei välittänyt niistä koirista mitään, varmaankin kun oli tutut ihmiset siinä niiden koirien hihnan toisessa päässä.

      • itsekkyyden huippu

        en ymmärrä miksi pitää väkisin hankkia toinen koira, jos tietää valmiiksi että nykyinen ei tule muiden kanssa toimeen. hoitaisit nyt tuo mäyräkoiran kunnolla ja sitten kun siitä aika jättää niin miettisit uutta. tosi itsekästä tuollainen.


    • jjkkss

      Pakko itsekin kirjoittaa tähän. Minulla on japanin chin, 9 vuotias. Kerran elämässään vain hyväksynyt toisen koiran, sekin oli vain ohikulkeva koira. Muille murisee aina. Nyt minulle on tulossa jackrsselinterrieri ja mietin miten voisin hiljalleen totutella rakkaan koirani uuteen pentuun..

      • Siis oikeesti?

        Hyvin tiedät että koirasi ei hyväksy muita koiria ja aiot sitten vaan ottaa toisen koiran sen reviirille?

        Kerroitko kasvattajalle, mihin pentu on tulossa?


    • jack r

      Voi herranjee, ja vielä tollaset rodut. Jackrusselisi tulee nuorena koirana tekemään vanhan koirasi elämästä helvetin, niissä on niin paljon virtaa.

    • :((

      Koira oli virosta ja omistajaa ei kiinnostanut hevonvittua mihin koira on tulossa.. kerroin toki kodistani.
      Mut tilanne on nyt sellainen että ongelmatilanne koirien kanssa. Vanhalta koiralta hännässä verta koska pentu kiusannut. Vanhempi osaa puolustaa itteään kun olen paikalla mut sitten kun lähden niin ei luultavammin..

    • koiraa hankkimassa

      miten menettelisitte tässä tilanteessa?

      Olen aikeissa hankkia itselleni oman koiran, mutta arveluttaa vanhempieni 6v. narttu koira. Narttu on sekarotuinen (bordercollie, labradori, kultainennoutaja buvieri). Koiralla on taipumusta hyökki lenkillä ihmisten ja koirien päälle, ei tunnu tykkäävän vaan pitää heti aloittaa kamala rähinä. Kotona se taas on rauhaton sielu. Vieraita koiria kun tulee taloon, ei malta pysyä paikallaan, vaikka määräys annetaan - pentukoira kävi kylässä, pissasi lattialle ja narttu perässä. Missä mahtaa olla vika? Koiralla myös todella suuri paimennusvietti.

    • Anonyymi

      Mites on menny?

      • Anonyymi

        Tässä ap moi. Kävi niin, että kun olin viikon Kanarialla. niin isompi soi pienemmän. Sellaista se on, hehän ovat vain eläimiä


    • Anonyymi

      Minun vanhin koirani oli 1v2kk ikäinen, kun nuorimmainen koirani tuli pentuna taloon. Pentu sai riekkua ja repiä (leikkisästi tietenkin) koiraa korvista, eikä tämä välittänyt siitä ollenkaan. Niistä kasvoi kuin paita ja peppu. Molemmat narttuja. Nämä nukkuivat koko ikänsä samassa huoneessa. Tosin nuorimmainen lähti luotamme pois 7v9kk ikäisenä ja vanhempi täyttää joidenkin kuukausien päästä 13v. Omani ovat kyllä saaneet painia keskenään erittäin paljon. Alistumista ei ole ollut vanhimman koiran osalta nuorempaa koiraa kohtaan ikinä. Yhtäkään yhteydenottoa ei ole näiden välillä koskaan ollut. Omat söivät yhtäaikaa koko elämänsä aja. Pidin vain huolen ettei vanhempi päässyt nuorimman kupille tai toisinpäin. Molemmat opetin myös siihen, että minulla voi olla vaikka pää ruokakipossa, niin sanomista ei saa tulla. Sama juttu herkkujenkin suhteen, kuten luun. Ja hyvin on oppi mennyt perille.

      • Anonyymi

        1v22kk koirani on kuin minä, tykkään itse repiä ihmisiä korvista (leikkkisästi tietenkin). Heitä hieman ottaa se aivoon, mutta mielestäni se on tosi hauskaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe