stressi/löysä/paniikkivatsa!! paniikkihäiriökö?!

-???-

Mulla tälläiset "ripuli/löysä-vatsa" oireet alkoi viime kesänä..silloin olin asian kanssa vielä jotenkin ookoo,mut tää on mennyt jo pahaks!olen rampannut lääkärissä ja saanut sairaslomaa,kun en ole aamulla töihin päässyt,kun olen istunut vessassa,sitten kun olen saanut saikkua,niin oireet helpottaneet. luulin ensin et mulla on stressivatsa,mutta nykyään vatsan oireilu on mennyt jo niin pitkälle,että olen himassa noin 80% ajasta.. illanvietot ja baarireissut on jäänyt,kun pelkäään ja panikoin jo etukäteen,että mitäs jos mun vatsa menee sekaisin yms..vaikka niin ei sais tehdä :( olen vasta 23 vuotias nainen ja en halua olla vankina neljän seinän sisällä!!! no tämä viimeinen lääkäri jolla kävin(yksityinen), onneksi tajusi olla antamatta sairaslomaa vaan sanoi,et mun ois hyvä lähteä psykoterapiaan,et mun oireet on rimaa vaille paniikkihäiriö! :( olen lukenut täällä sivuilla paljon samanlaisista oireista ja huomannut et suurin osa panikoi vaan siitä,jos vessa ei ole lähellä.Mut mä oon ottanut ylimääräistä stressiä siitä,että vessan täytyis olla joko oma tai sitten sellainen,missä ei kukaan kuule,kun olen vessassa,joten noi julkisen paikan vessat on mulle no way :( tietty jos se pakko tulee,niin mentävähän se on...mä oon ottanut imodiumia aina jos on jotain sellasta menoo,että ois noloo rampata vessassa...mut ikävä kyllä se toimii vaan vaihtelevalla menestyksellä,koska suurin ongelma taitaa olla mun korvien välissä. kirjotin nyt vihdoin tänne,kun olen se monta kertaa meinannut tehdä..en tiedä onko mun tekstissä mitää selkeetä osaa,mut jos muut on samassa tilanteessa niin kirjotelkaan ihmeessä mulle...on helpottavaa(ja tietty tosi paska) huomata et ei ole yksin tässä tilanteessa.
voimia kaikille tähän uuteen vuoteen!! =)    

15

1522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiltu

esim. Librax-lääkitystä? Entäpä muuta lääkitystä?
      Enkä tarkoita reseptivapaata ripulilääkettä

• -???-

kyllä on libraxia kokeiltu...en huomannut mitään järisyttäviä muutoksia..tai siihen en voinut luottaa,et kun sitä söi,et kaikki olis ookoo!:(

• siihen merkkaat sitten ihan...

• tarinaa

Minä olen taistellut muutaman vuoden samojen oireiden kanssa, että tuttua on. Kyllä voi sanoa että "korvien välillä" on tekemistä tämän vaivan kanssa, en tiedä kuinka paljon, itellänikin kun saan olla kotona ja kun ei tarvi lähteä mihinkään, ei ole juuri mitään hätää, mutta annas olla kun on lähettävä johonkin ja laitan kengät jalkaan, jopa on mentävä vessaan, ja useamman kerran. Minäkin olen rampannut lääkärissä kymmenisen kertaa ja vaivaa on tutkittu tähystämällä molemmista päistä, ei mitään, ei vieläkään mitään...ärtynyt paksusuoli, kiitos, siinä kaikki.

Ps. Linkittäjän ja Home-ukon ei tarvi antaa neuvojaan, kiitos.

• On täälläkin

Olen reilun 40 ikäinen mies. Lisäksi minulla on ihan kauheesti ilma vaivoja.
      On kokeiltu Aktivia jugurttia, jospa se olisi rauhoittanut mahaa, on kokeiltu maitohappokapseleita, ei mitään apua.
      Kunnes vielä päätin kokeilla Valion Gegilus max juomaa, joka muka rauhoittaa tressivatsaa, ja arvaas mitä se auttoi!!!
      Nyt kun mahani sain kuntoon olen ollut juomatta sitä 2 viikoon ja taas alkaa ilmaa pukkaamaan koko ajan ja uloste menemään löysäksi.

• maitohappokapseleista...

Niitä ei todellakaan kannata aivan summissa syödä. Yhtä paljon on eroa eri maitohappobakteerilajeilla kuin vaikkapa sienillä. Jotkut sienet on hyviä, jotkut vaan mauttomia, ja sitten on kärpässieniä ynnä muita. ;)

Jos ei syö oikeita bakteereja, niin ei niistä mitään hyötyä ole; siinä sentään se tänne kirjoitellut home-ukko oli oikeassa.

Ainoa bakteerikanta joka tutkimusten mukaan tehoaa mm. ärtyneeseen paksusuoleen on Bifidobacterium infantis. Muita bakteereja on ainakin nykytutkimusten valossa aivan turha sellaisiin vaivoihin syödä. Jotkut ehkä rauhoittavat vatsaa hieman, muttei niistä ole enempää todellista apua kuin aspiriinista.

B. infantista ihmiset saavat luonnostaan vain äidinmaidosta, ja jos kannan hävittää esim. antibiooteilla niin se ei uusiudu itsestään. Itse hoidin vatsani kuntoon sellaisella valmisteella kuin Biolatte Original (joka sisälsi kyseistä bakteerikantaa), mutta halvempiakin vaihtoehtoja varmaan löytyy.

(Sellaisia tuotteita ei kannata ostaa joissa lukee vain esim. 'Bifidobacterium', ilman lajinimeä: ne ovat todennäköisesti täyttä humpuukia.)

• kaikkityynni.

Jos on lapsesta asti ollut ns. jännittäjätyyppiä, joutunut koulukiusauksen kohteeksi jne. vatsa reagoi aina etukäteen kaikkiin jännittäviin tilanteisiin. Asian kanssa kyllä pärjää, kun noudattaa sellaista ruokavaliota, johon eivät kuulu arominvahventimet. Monet luulevat vian olevan jopa korvienvälissä ja kaikenmaailman luulotauteihinkin vedotaan, muttei se niin mene.

• niinkös se onkin

Jos ihminen jännittää niin eikös se jännitys tule juuri korvien välistä, vai mistä sinulta tulee jännitys,sieltäkö ;))

• suoraan sydämestä
        niinkös se onkin kirjoitti:

Jos ihminen jännittää niin eikös se jännitys tule juuri korvien välistä, vai mistä sinulta tulee jännitys,sieltäkö ;))

ainakin näin kalat-miehillä. Huomasin vaan kerran kun rakastuin ja äänikin alkoi väristä.

• ettei ne aivot
        suoraan sydämestä kirjoitti:

ainakin näin kalat-miehillä. Huomasin vaan kerran kun rakastuin ja äänikin alkoi väristä.

miehillä edes sijaitse korvien välissä, joten millä se sieltä tulisikaan.

• täytyy kysyä

Voisitko tarkentaa mitä nämä arominvahventimet ovat?

• on...
        täytyy kysyä kirjoitti:

...lisäaine E621. Tutkitusti ärtyttää vatsaa, ja lisähaittana on että vaikka se saa ruuan maistumaan maukkaammalta, niin pitkällisen käytön seurauksena se turruttaa makuaistia niin että tavallinen ruoka vaikuttaa mauttomalta.

Nykyään sitä tungetaan lähes kaikkialle, kun tottakai 'maukkaampi' ruoka myy paremmin.

• (natriumglutamaattia)
        täytyy kysyä kirjoitti:

löytyy miltei kaikista lihajalosteista, makkaroista, chipseistä, suolapähkinöistäkin ja sitä on myös aromisuolassa ja ranskanperunamaustesuolassa. Jopa Hesburgerin hampurilaispihviin sitä on tungettu.

• lisäksi se aiheuttaa
        (natriumglutamaattia) kirjoitti:

löytyy miltei kaikista lihajalosteista, makkaroista, chipseistä, suolapähkinöistäkin ja sitä on myös aromisuolassa ja ranskanperunamaustesuolassa. Jopa Hesburgerin hampurilaispihviin sitä on tungettu.

monilla pitkällistä päänsärkyä, johon eivät särkylääkkeetkään pure, astmaattista hengenahdistusta, silmien punoitusta ja verenpaineen nousua.

• että kun olen
        lisäksi se aiheuttaa kirjoitti:

monilla pitkällistä päänsärkyä, johon eivät särkylääkkeetkään pure, astmaattista hengenahdistusta, silmien punoitusta ja verenpaineen nousua.

nyt pari vuotta koetellut pysyttäytyä ilman tuota E621 lisuketta, olen huomannut, etteivät liikkeellä olevat kulkutaudit ja flunssat enää tartu, vaikka joku pärskisi vieressä. Ennen mulla oli useinkin kunnon flunssa kuumeineen. Olenkin ajatellut, että tuo arominvahvenne altistaa viruksille ja tulehduksille rikkoessaan suolen limakalvot, jolloin pöpöt pääsevät vapaasti verenkiertoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      376
      2416
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      65
      1870
    3. 154
      1433
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1257
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1211
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      955
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      90
      884
    8. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      852
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      43
      835
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28
      823
    Aihe