miten ketipinor vaikuttaa

kaksisuuntainen.....

Onko kenelläkään viisautta kertoa selkokielellä, mihin se ketipinor aivoissa oikein vaikuttaa? Sen siis tiedän, mitä se tekee, väsyttää, tasaa mielialaa jne.

Käyttöohjeessa lukee, että vaikuttaa serotoniiniin ja dopamiiniin. Mutta miten se niihin vaikuttaa? Lisäävästi vai vähentävästi?

Pelottaa muutenkin tämä lääke, uskaltaako sitä käyttää, minkälaisia haittavaikutuksia sillä on pitemmällä tähtäimellä...

22

12412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Mulla ainaki hemmetinmoinen väsy sen takia,kiukuttelu.Pahinta on julmettu takyrdia,tuntuu et sydän hakkaa sataa ja näin.

      • on ilmeisesti

        varsinaiselta tarkoitukseltaan psykoosilääke eli ns. neurolepti, mutta käytetään yleisesti myös mielialaa tasaavana lääkkeenä kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä.

        Lääkeaine on ilmeisesti varsin hyvin siedetty ja tehokas, ja paljon käytetty, itselleni se ei kyllä sopinut, vaan aiheutti voimakasta päiväväsymystä useamman kuukauden käytön jälkeenkin. Pakko oli lopettaa kun "turtumus" ei hellittänyt. Toinen sivuvaikutus oli painajaisunet, veriset ja ahdistavat. En sellaisia unia ole koskaan ilman lääkkeitä nähnyt. Tämä kyllä on hirmu harvinainen sivari, varsin kokenut psykiatrini ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta. Lääkkeen lopetuksen jälkeen moiset painajaiset hävisivät joten täytynee tulkita että siitä johtuivat.

        Olen ajatellut pyytä ketiapiinia kun ja jos vauhti lisääntyy, varmasti tainnuttaa minut viikossa niin että hypomania laantuu. Siinä mielessä lääke paikallaan.


      • 33333
        on ilmeisesti kirjoitti:

        varsinaiselta tarkoitukseltaan psykoosilääke eli ns. neurolepti, mutta käytetään yleisesti myös mielialaa tasaavana lääkkeenä kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä.

        Lääkeaine on ilmeisesti varsin hyvin siedetty ja tehokas, ja paljon käytetty, itselleni se ei kyllä sopinut, vaan aiheutti voimakasta päiväväsymystä useamman kuukauden käytön jälkeenkin. Pakko oli lopettaa kun "turtumus" ei hellittänyt. Toinen sivuvaikutus oli painajaisunet, veriset ja ahdistavat. En sellaisia unia ole koskaan ilman lääkkeitä nähnyt. Tämä kyllä on hirmu harvinainen sivari, varsin kokenut psykiatrini ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta. Lääkkeen lopetuksen jälkeen moiset painajaiset hävisivät joten täytynee tulkita että siitä johtuivat.

        Olen ajatellut pyytä ketiapiinia kun ja jos vauhti lisääntyy, varmasti tainnuttaa minut viikossa niin että hypomania laantuu. Siinä mielessä lääke paikallaan.

        Minullekin on määrätty ketipinoria iltaisin väsyttämään.Ja kyllä toimii.on vaan pakko mennä nukkumaan ja nälkä tulee myös...
        Muutti minut vähitellen kovin tylsämieliseksi,pullukaksi ja vihaiseksi,joten lopetin ja hyvä niin.


      • painajaiset myös
        on ilmeisesti kirjoitti:

        varsinaiselta tarkoitukseltaan psykoosilääke eli ns. neurolepti, mutta käytetään yleisesti myös mielialaa tasaavana lääkkeenä kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä.

        Lääkeaine on ilmeisesti varsin hyvin siedetty ja tehokas, ja paljon käytetty, itselleni se ei kyllä sopinut, vaan aiheutti voimakasta päiväväsymystä useamman kuukauden käytön jälkeenkin. Pakko oli lopettaa kun "turtumus" ei hellittänyt. Toinen sivuvaikutus oli painajaisunet, veriset ja ahdistavat. En sellaisia unia ole koskaan ilman lääkkeitä nähnyt. Tämä kyllä on hirmu harvinainen sivari, varsin kokenut psykiatrini ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta. Lääkkeen lopetuksen jälkeen moiset painajaiset hävisivät joten täytynee tulkita että siitä johtuivat.

        Olen ajatellut pyytä ketiapiinia kun ja jos vauhti lisääntyy, varmasti tainnuttaa minut viikossa niin että hypomania laantuu. Siinä mielessä lääke paikallaan.

        Mulla 1. yönä myös karseet veriset painajaiset ja seuraava päivä aivan kuutamolla ja hirveän väsynyt. Lopetin heti, sen verran järkyttävät ja ahdistavat unet olivat, olen kyllä ennenkin painajaisia nähnyt, mutta ei niitä voi edes verrata noihin " ketipinor uniin ".

        Päätin kokeilla muutaman viikon päästä kuitenkin uudelleen, nyt ei painajaisia, mutta huono unisuutta vaikkakin lääkäri sanoi että uni paranee (?). Sitten tuli hirvee päiväväsymys, kova huimaus, päänsärky. Lopetin taas, enkä ole vielä ottanut. Laitoin lääkärille sähköpostin ja katsotaan mitä hän vastaa.

        Voimaa ja valoa kaikille !!!


      • liosk
        on ilmeisesti kirjoitti:

        varsinaiselta tarkoitukseltaan psykoosilääke eli ns. neurolepti, mutta käytetään yleisesti myös mielialaa tasaavana lääkkeenä kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä.

        Lääkeaine on ilmeisesti varsin hyvin siedetty ja tehokas, ja paljon käytetty, itselleni se ei kyllä sopinut, vaan aiheutti voimakasta päiväväsymystä useamman kuukauden käytön jälkeenkin. Pakko oli lopettaa kun "turtumus" ei hellittänyt. Toinen sivuvaikutus oli painajaisunet, veriset ja ahdistavat. En sellaisia unia ole koskaan ilman lääkkeitä nähnyt. Tämä kyllä on hirmu harvinainen sivari, varsin kokenut psykiatrini ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta. Lääkkeen lopetuksen jälkeen moiset painajaiset hävisivät joten täytynee tulkita että siitä johtuivat.

        Olen ajatellut pyytä ketiapiinia kun ja jos vauhti lisääntyy, varmasti tainnuttaa minut viikossa niin että hypomania laantuu. Siinä mielessä lääke paikallaan.

        Mulla on kanssa hirveitä unia,huimausta ja sydämentykytystä (niihin beetasalpaajaa Emcorcor 1½/vrk (nyt lepopulssi 72-101). Koska minulla on elämäni aikana muodostunut kaikkiin lääkkeisiin korkea toleranssi, on ketipinor annos 1000mg/vrk ja lisäksi popsin Debrakinea 1500mg/vrk. Minä taidan kuitenkin olla poikkeus teidän joukosta, koska minä en tunne väsymistä (olen kyllä iltauninen, vuorokausirytmini on klo 21:00 nukkumaan ja herään 06:00). Näitten sivuvaikutusten lisäksi kärsin levottomista jaloista ja unihalvauksesta.

        T. Lios


      • VIPRI
        painajaiset myös kirjoitti:

        Mulla 1. yönä myös karseet veriset painajaiset ja seuraava päivä aivan kuutamolla ja hirveän väsynyt. Lopetin heti, sen verran järkyttävät ja ahdistavat unet olivat, olen kyllä ennenkin painajaisia nähnyt, mutta ei niitä voi edes verrata noihin " ketipinor uniin ".

        Päätin kokeilla muutaman viikon päästä kuitenkin uudelleen, nyt ei painajaisia, mutta huono unisuutta vaikkakin lääkäri sanoi että uni paranee (?). Sitten tuli hirvee päiväväsymys, kova huimaus, päänsärky. Lopetin taas, enkä ole vielä ottanut. Laitoin lääkärille sähköpostin ja katsotaan mitä hän vastaa.

        Voimaa ja valoa kaikille !!!

        itse en ole niinkään verisiä unia nähnyt mutta hieman ahdistavia, enimmäkseen mielenkiintoisia, sellaisia mitkä jäävät ärsyttämään jos ei kerkeä nähdä untaan loppuun, vaan koko päivän mietityttää että mitenköhän uni olisi jatkunut. hyvin todentuntuisia unia, aamulla en ole varma onko tapahtumat totta vai eivät


    • vaikutti

      Tulin entistä aggressiivisemmaksi;syljin mm vaimoani riidan yhteydessä 4 käyttöpäivän jälkeen !?
      Huimausta ja väsymystä, silmät tuntui todella raskailta. Ensimäisenä yönä näin myös karseeta painajaista. Pidin hieman taukoa ketipinorista ja palasin Cymbaltaan, joka myös tekee aggressiiviseksi.

      Nyt olen ollut 3 päivää ilman mitään ja olo on kyllä selkeästi rauhallisempi.Cibralexia käytin 2 vuotta masennukseen, mutta tuntui ettei se riitä , siitä syystä nämä Cymbalta ja Ketipinor. Cymbalstasta Ketipinooriin siirryin psykiatrin suosituksesta, koska Cym. lisäsi vihaisuutta ja jota Ketipinor sitten lisäsi vielä enemmän.

      Nyt en oikein tiedä mitä pitäis tehdä. Mulla on myäs aikuisiän dipapetes;onko kellään kokemusta tai tietoa miten Cymbalta ja Ketipinor vaikuttaa tällöin kun käyttää samaan aikaan diapetes lääkitystä,ohjeissa ei suositella.

      Mun annos oli 25 mg Ketipinoria.

      Voimaa kaikille !

      • ...........

        Unohdin mainitan tämän järkyttävän huimauksen ja kohinan päässä kun esim hieman säikähdän jotain tai käännän päätä tai liikutan silmiä sivulle nopeasti.

        Tällöin tulee hieman kuvottava olo, sydän hakkaa ja huimaa niin attä täytyy keskittyä kävelyyn , jottei heiluisi sillä hetkellä kuin humalainen. Myös päänsärky.

        Huolettaa, onko kellään kokemusta / tietoa vastaavasta? Auttaisi jos saisi kuulla kokemuksia.


    • sivuvaikutuksena mahdollinen

      ns. tardiivi dyskinesia (netistä löytyy tietoa), niinkuin kaikilla neurolepteilla. Ketiapiinilla tämä sivuvaikutus ilmeisesti kuitenkin paljon harvinaisempi kuin ns. vanhan polven antipsykooteilla.

    • (hypo)manian

      eikä sitä mielestäni tarvitsisi tai edes pitäisi määrätä 2-suuntaisilla jatkuvaan käyttöön. Lääkeselosteessakin lukee, että manian hoitoon. Eikä mania ole jatkuva tila.

      Vie kyllä jatkuvaiskäytössä luovuuden. Piti lopettaa mm. kolumnipalsta Seroquelin aloituksen jälkeen. Yhden kolumnin sain tuskalla valmiiksi Seroquelilla lääkityynä. Kun eilen luin vanhoja kolumneja, huomasin viimeisen olevan tosi paljon heikompi kuin muiden. Ja se olikin siirretty mielipidesivulle (tätäkään en seroissa ollessani huomannut...).

    • netistä luettua

      Yks haittavaikutus saattaa olla ns. tardiivi dyskinesia, tahattomat pakkoliikkeet kasvojen yms. alueella. Tän siis luin netistä jostain lääkekatalogista. Käsittääkseni annosten tulee olla suht suuria ja vuosikausia jatkuvia, mutta olemmehan erilaisia, toisille tulee mahdollisesti helpommin kuin toisille jne. Sen takia vinguin omaa lääkitystäni alemmalle tasolle, 100 mg -> 50 mg, oli siinä myöskin sekin että en halua kiusata muutenkin raihnaista tomumajaani ylimääräisillä aineilla.

      Mulla aiheutti aikoinaan alussa suun kuivumista, mutta meni aika nopeesti ohi. Vähän semmonen "sumea" olo, mut antaa kivat ja virkistivät yöunet, ja aamulla on virkee olo. Kyllähän nää lääkkeet aiheuttaakin (tarkoituksella?) semmosen pienen "hiekkaa päässä"-olon, mut jos oo kitkaa kuulassa, ajatus ja teot saattaa lähtee (hypo)maaniseen vauhtiin. Täytyy myöntää, että pitää pinnistellä enemmän kuin ennen joissain henkistä suorituskykyä vaativassa tehtävässä eikä tulos ole silti ihan yhtä laadukas kuin ennen.

      Toisaalta nyt näitten lääkkeiden myötä hävis ne rajut ja kuluttavat mielialanvaihtelut ovat loppuneet lähes täysin ja sitä kautta parantaneet elämänlaatuani. :-)

      • saantiin

        ja mieltä tasoittamaan on ketipinor minulle määrätty (myös ahdistukseen). Eli otan tuntia ennen nukkumaan menoa. Aluksi riitti 25 mg, siitä pikkuhiljaa olen nostanut 100 mg. Se tehoaa. Kannattaa aloitaa pienellä annoksella ja jos uni ei ole tullut tunnissa, ottaa toinen.

        Päivisin en pysty käyttään kun akuuttiin hätään, koska nukuttaa. Vielä vähän halusessa diagnoosi, mutta kaksisuuntainen 2 tyyppi epäillään.


      • todella epätietoinen
        saantiin kirjoitti:

        ja mieltä tasoittamaan on ketipinor minulle määrätty (myös ahdistukseen). Eli otan tuntia ennen nukkumaan menoa. Aluksi riitti 25 mg, siitä pikkuhiljaa olen nostanut 100 mg. Se tehoaa. Kannattaa aloitaa pienellä annoksella ja jos uni ei ole tullut tunnissa, ottaa toinen.

        Päivisin en pysty käyttään kun akuuttiin hätään, koska nukuttaa. Vielä vähän halusessa diagnoosi, mutta kaksisuuntainen 2 tyyppi epäillään.

        saa lääkäreiltä ja psykatreilta,mitään diagnoosia,määrätyistä lääkkeistä ja tulevasta hoidosta.olin kolme viikkoa psykiatrisella osastolla(yritin itsemurhaa)siellä en kysynyt mitä lääkkeitä minulle annettiin,olin ensimmäiset päivät niin lamaantunut.olen yli kymmenen vuotta sairastanut masennusta,elämni on viime kuukaudet olleet tosi raskaita,meillä om avioero tulossa keväällä.epäilen itse että minulla on puhjennut kaksisuuntainen mielialahäiriö,pitkän unettomuuden ja stressin seurauksena.syön sepramia.ketipinoria,ataraksia,doxalia,sairaalassa lääkitykseeni kuului myös buspar.kävin tänään toisella tapaamisella psykiatrini luona,olen täyttänyt kaavakkeita ja kyselyjä,mutta en saa selvää vastausta onko olotilani enään pelkkää masennusta,lääkkeistä olen hakenut tietoa lähinnä täältä netistä,pyysin että tämä psykiatrini olisi kirjoittanut minulle muutaman rauhoittavan,minun pitäisi loppuviikosta palata töihin,pelkkä ajatuskin saa minut paniikkiin,mutta ei sairaslomaa olisi kyllä suostunut jatkamaan,mutta en halunnut koska tämä kotinikin on olosuhteista johtuen alkanut tuntumaan vieraalta paikalta.ihmettelen kylläkin koska tenoksia kyllä syötettiin sairaalassa,ja tenox reseptin sain tänäänkin,se mitä olen lukenut siitä,niin siihen saattaa jo viikossa syntyä riippuvuus?olen jo vuosia saanut omalta lääkäriltäni opamoksia,en kuitenkaan jatkuvaan käyttöön lähinnä tarvittaessa,minulla on kuitenkin pitkiä jaksoja,jolloin olen tullut toimeen pelkällä masennuslääkityksellä,ja iltaisn joskus ottanut doxalia,sehän ei aiheuta riippuvuutta.jotenkin tuntuu että tässä on ihan pihalla niin lääkityksen kuin sairauteni suhteen,minulla on myös ilmennyt tämän ketipinor käyttön jälkeen niin kauheita painajaisia,välillä tuntuu että ei uskalla mennä edes nukkumaan,viittavatko tälläiset oireet kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön,riitelimme perjantai iltana otin aivan liian monta lääkkettä,ja nukuin lauantaiilta kymmeneen,luulin että on aamu olin lähdössä kauppaan,kun mies pysäytti minut ja sanoi että nyt on ilta.seuraavaksi kannoinkin kaikki valokuvaalbumit ja laatikot keittiöön,kuvia oli satoja,aloin kiskoa niitä albumista irti,leikkelin meidän yhteisistä kuvista mieheni irti,lajittelin kuvat kahteen osaan,siinä minulla meni koko yö.sunnuntai aamuna aloin pakkaamaan tavaroitani,nyt minulla on kaksi valtavaa laatikkoa edessäni jossa on niinsanotut minun valokuvat,kaikki vaatteeni ja tavarani olen pakannut laatikoihin ja kasseihin,vaikka minulla ei ole edes tietoa minne olen matkalla?lisäksi olen alkanut kirjoittelemaan tänne joillekin ihmisille sivukaupalla tekstiä,onko tämä tyypillistä käyttäytymistä kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä kuljen kuin vuoristorataa.teidät jotka on jo diagnisoitu,voisitteko kertoa omia kokemuksia,miten alkoi ja millaisia oireita teille ilmaantui,kun ei näemmä saa tietoa muualta kuin täältä.


    • H3iiidiiiii

      Mulla ollu ketipinor nyt 5 vuotta kohta. Aluksi tuli kaikkia sivuoireita mut ne lähti hiljalleen ku piti samaa annostusta. Enää ei sama annostus tehoa niin kovaa.
      Itsellä 2-suuntanen ja psykoosiin ja maniaan tuo on määrätty. Ei se enää niihin vaikuta kyllä.. Ihan samaten voi lääkityksestä huolimatta flipata pääsä. Lääkäriin se varmaan pitäs mennä mutten tiiä kehtaanko. Olen mie kuiten ihan ihmisiksi suurimman osan aikkaa. mitä nyt välillä saattaa mielikuvat lennellä :D

    • mdmdmdmd

      ei kannata ottaa. auttaa nukahtamaan joo... mutta unen laatu todella huono. vihainen ja poissaoleva olo. kamala nälkä ja maailma tuntuu sumealta. vaikka otanki vaa 25mg. ja oon 13 vuotias... huono lääke!! älä ees alota! mahoton lopettaa!

    • 11222

      Itse aion varmaankin aloittaa ketipinorin taas. Nyt on Risperidon lääkettä jonka taas aikoisin lopettaa, sitten kuin lääke vain ensin loppuu paketista.

      25mg on vielä aika pieni määrä. Itse söin unettomuuteen 100-200mg ja nukutti silloin tosi hyvin.

    • Anonyymi

      Mulle yksi psykiatri kuvasi, että ketipinor aikaansaa sen, että jos mietit jotakin liian kuumeisesti, se tunkee ikäänkuin liimaa väliin. Näin et pysty kierrättämään mielessä liikaa ajatuksia, olo turtuu ja nukahdat. Mulla toimii unilääkkeenä ihan hyvin, 25mg. Aluksi oli suun kuivumista mutta se sivuoire on jo hellittänyt. Aion lopettaa syönnin kun elämän yksi stressaavuus tässä helpottaa kuukauden sisään, mutta kuurina stressaavan tilanteen yli voin suositella.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Säästy ehkäpä sika lihomiselta


    • Anonyymi

      Suuria paiseita märkärupi pään paisumista mulkun irtoamista ym.

      • Anonyymi

        Näyttikö sulla kans ihan kuihtuneelta siskonmakkaralta ennen kun kokonaan irtosi?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe