Loppiainen (myös teofania tai epifania) on kristillinen juhlapäivä, joka päättää joulun pyhät. Sitä nimitetään myös Jumalan ilmestymisen juhlaksi, ja se on todennäköisesti joulua vanhempi kristillinen juhla.[1] Loppiaista vietetään 6. tammikuuta. Suomessa se oli vuosina 1973–1991 kuitenkin aina lauantaina, aikaisintaan 6. ja viimeistään 12. tammikuuta. Juhlan merkitys kuitenkin vaihtelee eri kirkkokunnissa.
Vaikka loppiainen suomen kielessä viittaa nimelläänkin jouluajan loppumiseen, suomalaisessa kansanperinteessä joulunajan on kuitenkin yleisesti katsottu jatkuvan sen jälkeenkin Nuutin päivään saakka.
-Noin sano wikipedia.
Hyvää loppiaista siis kaikille. Päästään taas arkeen kiinni!
loppiainen
53
11320
Vastaukset
- Nuutti pukki
Nuuttina loppuu virallisesti joulu, olkaa sitten mitä mieltä haluatte.
- Nuutittaja
Vasta Nuutin päivänä loppuu meilläkin joulu!
Loppiaisesta viisveisaan! - joulunlapsi
Nuutittaja kirjoitti:
Vasta Nuutin päivänä loppuu meilläkin joulu!
Loppiaisesta viisveisaan!Joulu on ihanaa aikaa. Ei sen soisi päättyvän koskaan. Ei tulis mieleenkään vielä riisua joulua ja kuusikin saa olla niin kauan kun se pysyy tuoreena. Ei ainakaan ennen nuuttia.
Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti poes viepi. - Siisnimettä
joulunlapsi kirjoitti:
Joulu on ihanaa aikaa. Ei sen soisi päättyvän koskaan. Ei tulis mieleenkään vielä riisua joulua ja kuusikin saa olla niin kauan kun se pysyy tuoreena. Ei ainakaan ennen nuuttia.
Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti poes viepi.Kuusi lähti pois jo viime sunnuntaina, kun olin unohtanut antaa sille vettä, jotta olis jaksanut pitempään. Pyysin anteeksi aikuiselta pojaltani, joka upean tuuhean kuusen luokseni toi ja täysikäisen sisarensa kera sen jalkaan asetti ja koristeli, minä sain toimia "työnjohtajana"; kertoilla laatikosta löytyvien koristeiden historiaa.
Hyvää alkanutta vuotta 2009 teille kaikille!
Vuosikymmeniä sitten opiskelijapariskuntana veimme kuusen vasta tammikuun lopulla roskiin. Mitä lie ollut kiireitä tammikuun loppupuolen. Kuusi oli tosi ranka silloin, hävetti viedä sitä; sahasimme oksat jätepussiin ja kannoimme sekä rangan että oksapussin yömyöhään sekaroskiin (mihis muuanne enää tammikuun lopulla). - meitäkin hävetti
Siisnimettä kirjoitti:
Kuusi lähti pois jo viime sunnuntaina, kun olin unohtanut antaa sille vettä, jotta olis jaksanut pitempään. Pyysin anteeksi aikuiselta pojaltani, joka upean tuuhean kuusen luokseni toi ja täysikäisen sisarensa kera sen jalkaan asetti ja koristeli, minä sain toimia "työnjohtajana"; kertoilla laatikosta löytyvien koristeiden historiaa.
Hyvää alkanutta vuotta 2009 teille kaikille!
Vuosikymmeniä sitten opiskelijapariskuntana veimme kuusen vasta tammikuun lopulla roskiin. Mitä lie ollut kiireitä tammikuun loppupuolen. Kuusi oli tosi ranka silloin, hävetti viedä sitä; sahasimme oksat jätepussiin ja kannoimme sekä rangan että oksapussin yömyöhään sekaroskiin (mihis muuanne enää tammikuun lopulla).Meillä melkein sama tarina.
Joulukuusta pidettiin pitkälle tammikuuhun asti silloisen avovaimoni kanssa, nykyisen vaimoni kanssa, vaikka olihan se kuivettunut risu jo loistonsa menettänyt aikoja sitten.
Eihän sitä kehdannut viedä kokonaisena enää roskiin kun muut olivat kantaneet oman kuusensa pihalle jo aiemmin, joten siitä vaan vesurilla oksat pois, sahalla ranka paloiksi ja roskasäkkiin ja yön pimeydessä vietiin roskiin.
Nauratti kun reilu viikko sen jälkeen, taisi olla jopa helmikuun alkupäiviä, kun kävin viemässä aamun pimeydessä ihan tavallisia roskia pois valmistautuen työpäivään niin naapuri oli myös yön aikana vienyt oman kuusensa pois. Mustasta repeytyneestä jätesäkistä pilkotti oksia ja rangan pala :D Kun edellisenä iltana myöhällä olin vienyt roskia pois, ei kyseistä pussia ollut vielä paikalle tuotu.
Siinä päätin etten enää häpeä sitä jos joskus vähän myöhässä valtakunnallisista tavoista olemme ja onhan meillä vieläkin kuusessa valot ja koristeet ja ikkunoissa loistavat kyntteliköt. Kyllä sitä joulua kehtaa vielä viettää loppiaista pidemmälle, eihän se tuosta joulusta ole vielä paljoa valaistunut tämä maailma joten kyntteliköt ainakin tuovat mukavaa hämärää valaistusta.
Mikäs sen mukavampaa tässäkään on kun vaimolle laittaa aamukahvia tulemaan ja kun ulkona satelee hiljalleen lunta ja ikkunoissa on vielä jouluvaloja. Naapureillakin näyttää olevan vielä kuuset ja jouluvalot, joten ei mikään kiire vaihtaa valoja pois. Niihin kylmiin loisteputkivaloihin ehtii kyllä varmasti tottumaan vielä tässä kevään aikana, ettei niitä ole mikään kiire jo nyt tuijottelemaan.
- 1956
"Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti poies viepi."
Meiltä joulukoristeet ja kuusi lähtevät Nuutin päivänä, siihen saakka vietämme joulunaikaa.- Peretsa
Hyvää joulun lopettajaisia sinne Nuuttina!
- paniikkia
Ei meilläkään mitään kiirettä pidetä. Pihatuikut saavat olla vaikka helmi-maaliskuulle, kunnes illat alkavat valoistumaan. Koristeita kerään pikkuhiljaa ja kuusikin lähtee varmaan tammikuun aikana.
Joulu tulee ja menee vähitellen. Meillä se on osa sisustusta pidempään kuin aatosta loppiaiseen. Olen ostanut vielä uusia hyasinttejakin tuoksumaan ihanasti talvista tunnelmaa.
Muut saavat vouhkata kalenteri kourassa joulun "oikeita" aikatauluja. Minä vietän joulua keskitalven juhlana, rennosti ja omalla tahdillani. - papermoon
loppuu meidänkin joulu.On loppunu mun lapsuudesta asti aina nuutinpäivänä.Ja niinkuin sananlasku sanookin,et"hyvä tuomas joulun tuopi,paha NUUTTI pois viepi"= )
- Nimetön
paniikkia kirjoitti:
Ei meilläkään mitään kiirettä pidetä. Pihatuikut saavat olla vaikka helmi-maaliskuulle, kunnes illat alkavat valoistumaan. Koristeita kerään pikkuhiljaa ja kuusikin lähtee varmaan tammikuun aikana.
Joulu tulee ja menee vähitellen. Meillä se on osa sisustusta pidempään kuin aatosta loppiaiseen. Olen ostanut vielä uusia hyasinttejakin tuoksumaan ihanasti talvista tunnelmaa.
Muut saavat vouhkata kalenteri kourassa joulun "oikeita" aikatauluja. Minä vietän joulua keskitalven juhlana, rennosti ja omalla tahdillani.on ihanaa aikaa,ja kaikki riippuu itsestä minkalaiseksi sen teemme.Ei turhaa hössötystä,
tämä joulu meillä oli nyyttäri pohjalta ,sovittiin poikien perheiden kanssa kuka tuo
mitäkin ruokaa ja hyvin meni. - tavoittanut
paniikkia kirjoitti:
Muut saavat vouhkata kalenteri kourassa joulun "oikeita" aikatauluja. Minä vietän joulua keskitalven juhlana, rennosti ja omalla tahdillani.sen oikean joulun hengen. Eihän tässä mikään kiire ole, valmiissa maailmassa.
Kyllä jouluvaloista ja koristeista saa ja pitääkin nauttia kun on vielä näin pimeää vuodenaikaa jäljellä.
- : )
Onkos tänään muuten kaupat auki?
- Myyjätär24
Kiinni ne on.Hyvin pärjää yhen päivän vähemmällä syönillä :)R-kioski on varmasti auki kuitenki
- ei myyjä
Myyjätär24 kirjoitti:
Kiinni ne on.Hyvin pärjää yhen päivän vähemmällä syönillä :)R-kioski on varmasti auki kuitenki
on auki.
- mummu 64
Nuutinpäivänä on joulu ohi,ainakin Suomenruotsalaisilla ja myöhemmin myös Suomalaissilla.
- jarmo25
joo
- Momi
Näin se on....tjugondags Knut kör julen ut!
- niina73
kiwaa päästä normaaliin arkeen!!!
kyllä näit pyhiä on tarpeeksi asti olluki.
rauhaisaa loppiast kaikill! - ¤¤¤¤
loppuu toi ihmisten turhanpäiväinen helevetin hössääminen ja sählääminen,VITTU laittaisivat yhtä paljon energiaa myös normaaliin arkeen!
sitten ollaan niin olevinaan väsyneitä ja masentuneita,mistä VITUSTA sitä sitten löytyy tota ylimääräistä enerkiaa jo marraskuun alusta tammikuun loppiaiseen vaikka on niin helevetin pimeää ja synkkää HÄH???!!! Menkää jo itseenne ja hävetkää!!!- naishenkilö...
ja silti kanssasi täysin samaa mieltä! Ihanaa, kun alkaa tavallinen ARKI! Tänä jouluna kun tuntui ettei noista pyhäpahasista tule koskaan loppua? Kärsimystä, yäääkkkk.
- )))))voivoi
Ai mistä se ylimääräinen "enerkia" no ei ainakaan minun vi.....Mummo sanoo sinulle,pesee suu saippualla,muuten olet oikeassa,hössötys pois.
- mikähän
naishenkilö... kirjoitti:
ja silti kanssasi täysin samaa mieltä! Ihanaa, kun alkaa tavallinen ARKI! Tänä jouluna kun tuntui ettei noista pyhäpahasista tule koskaan loppua? Kärsimystä, yäääkkkk.
siinä on että mitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän joulu kiinnostaa, kait se on kun lapset ovat isoja, niille jakso laitella aikoinaan, nyt ei kiinnosta pätkääkään. Pitää alkaa ukkoa kypsyttään ajatukseen joulusta jossain kaukana täältä hössötyksestä!
- ¤¤¤¤
mikähän kirjoitti:
siinä on että mitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän joulu kiinnostaa, kait se on kun lapset ovat isoja, niille jakso laitella aikoinaan, nyt ei kiinnosta pätkääkään. Pitää alkaa ukkoa kypsyttään ajatukseen joulusta jossain kaukana täältä hössötyksestä!
markkinavoimat pilannu koko ns. joulun yksinkertainen joulu ihan paras jouluaatto vain vietetään joulua ja eduskunta kieltäis lailla 2 viikkoa ennen joulun mainostamisen,tiedän joku kohta kirjoittaa perään sitten vasta tuleekin työttömyyttä-vastaan heti tuohon,mitä sitten ja se olisi ihan reilua rauhoittus tämä maailma konkreettisemmaksi turha enerkia siirtyisi tervejärkisempään ajanviettoon
- saman ikäinen
naishenkilö... kirjoitti:
vuosi vuodelta vähemmän kiinnostaa pimeyden juhla.
Lapset aivopestään pukeista ja lahjoista 2kk ennen joulua.
Mitä jos aloitetaan jo tuo pääsiäinen ;)) - äly hoi
Taidat olla joku vaahtosammuttimen kokoinen,,oppinut sanomaan sanan vittu,,,tietämättä mikä se edes on,,,hih,,,,mutta jos satut tietämään, niin vedä se vittu pääs päälle ja pakene vuorille. Kaikkea sitä kuuleekin :))))))))))))
- Nimetön
Häpee kuule itte vaan kieltäs,hyi hitto!
- Nimetön
mikähän kirjoitti:
kuka käskee hössöttää?
- tehdään
Nimetön kirjoitti:
kuka käskee hössöttää?
Niinpä laittaa rauhassa sen mitä huvittaa, eikä turhaan stressaa itseään.
- Possu K
Olen samaa mieltä, tosiaankii turhoo vouhottamista! Ihelläin joulu ol tasan tarkkaan sen kaks päivee ja hyvin riitti. :)
- Pitkäputki
Ja mikä on sinällään hauskaa ja oikeutettua. Saa ryypätä virallisesti kaksi viikkoa yhteen putkeen ja ottaa siihen vielä yhden viikon lisäputki. Jos rakentaisi taloa samaan aikaan, niin olisipa paljon putkia sinne laittaa.
- arabi ei loppiainen
hamas pistä lapsi ja nainen israelin pommi eteen.
- joku?:?
7viikkoo lomautusta.
- Eppo
Kuusi täytyy riisua ja viedä pois viimeistään Nuuttina, muuten kuolema tulee taloon. Jos on vaikka leivinuuni, niin sehän on kaikkein helpointa lykätä kuusi sinne. Vähän voi kyllä rätistä. Jouluvalot on myös hyvä ottaa poisviimistään tammikuun aikana, mut lyhdyt pidän kyllä niin kauan kun tätä pimeyttää riittää.
- mumma´´
"Täytyy"ei tarvitsee tehdä niin,ei ole sääntöjä,minä pidän leedvaloja koko talven ulkona ja sisällä,on niin ihanaa kun on valoisaa,joulukuusi voi pitää niin kauan kun haluaa,jos neulaset ei häiritsee.
- vietto ei lopu
vielä pitkään aikaan. Jotain pitäis keksiä myös
tänne kylmään ja synkkään Suomeenkin piristykseksi. Ehkei enää joulun viettoa jatkettava, mutta jotain värikästä ja valoa tuovaa. Mutta mitä?- Piikki
Doping-kisoja, joista kansa puhuu vuosikymmeniä.
- niin että
Piikki kirjoitti:
Doping-kisoja, joista kansa puhuu vuosikymmeniä.
paha tuomas joulun tuopi, hyvä nuutti sen pois viepi. Ottaa koko joulu päähän. Onneksi se pakanallinen paska on taas vuodeksi ohi.
- onnellinen joulusta
niin että kirjoitti:
paha tuomas joulun tuopi, hyvä nuutti sen pois viepi. Ottaa koko joulu päähän. Onneksi se pakanallinen paska on taas vuodeksi ohi.
Annetaan niiden iloita joulusta jotka siitä nauttii. Ne jotka eivät pidä olisi kiva ettei täällä kiroiltaisi sen piikkiin ja haukuttaisi suurta juhlaaa. Minusta jokaisella on oikeus tehdä ninkuin tahtoo joulun suhteen. Itse nautin siitä ja jaksan laitella vuodesta toiseen vaikka keskiikäinen jo. Valinnanvapaus kaikille suurempia purnaamatta tai kiroilemalla, joka ei mielestäni kuulu jouluun.
- Tuula
onnellinen joulusta kirjoitti:
Annetaan niiden iloita joulusta jotka siitä nauttii. Ne jotka eivät pidä olisi kiva ettei täällä kiroiltaisi sen piikkiin ja haukuttaisi suurta juhlaaa. Minusta jokaisella on oikeus tehdä ninkuin tahtoo joulun suhteen. Itse nautin siitä ja jaksan laitella vuodesta toiseen vaikka keskiikäinen jo. Valinnanvapaus kaikille suurempia purnaamatta tai kiroilemalla, joka ei mielestäni kuulu jouluun.
Minäkin pidän kovasti Joulun laittamisesta ja Joulusta. Unohtamatta mitenkään sitä rauhoittumista ja perimmäistä tarkoitusta, miksi Joulua vietetään.
Laitan Jouluverhot jo hyvissä ajoin Marraskuun puolessa välissä ja vähitellen alan siitä sitten koristelemaan kotia. Meillä Joulu ei pääty Loppiaiseen, vaan todellakin Nuutinpäivään 13.1. ja nyt on tarkoitus purkaa Joulu vasta 17.-18.1. viikonloppuna.
Arki on kuitenkin niin tylsää ja väritöntä, että on tosi mukava edes kerran vuodessa vähän säväyttää enemmän kodin koristelussakin.
Jouluvalot ovat niin kauniita ikkunoissa ja mikään ei voita elävän tulen eli kynttilän liekkiä. - kaikkein pakanallisin
onnellinen joulusta kirjoitti:
juhla mitä voi olla. Jeesuksen syntymän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, katsokaa vaikka wikipediasta ellette muuten usko. Ja sitten vielä se loputon valehteleminen lapsille joulupukin olemassaolosta.
Tiedän eräänkin tapauksen kun naapuri kävi yhdessä talossa pukkina, oli niin helvetisti kännissä ettei meinannut pystyssä pysyä.
- juttu...
:o)
- joulua...
Tänään laitoin joulun pois. Jäi haikea mieli, pyytelin kuuselta anteeksi, oli niin kaunis ja tuore, kasvannaiset oksien päissä.Ensi vuonna ostan tekokuusen, kun on aina kauhea syyllisyyden tunne kun ostaa kuusen ja sitten viskaa sen pois. Kotikin näytti tyhjältä ja kolkolta kun joulukoristeet oli pois.Minä pidän joulusta sen väreistä, tunnelmasta ja tuoksuista. Nyt alkaa taas pitkä tylsä arki.
- pakotti
laittamaan kuusen pois?
Ei meillä vielä ole kuusta edes ajateltu laittaa pois, puhumattakaan jouluvaloista tai koristeista.
- joulu
ja muu sellanen oli ja meni sekä alko normipäivät
- kliimax
Heips,
Itse uskoisin, että koko Joulu on useissa Suomalaisissa perheissä ohi jo periaatteessa aattoillan jälkeen...kauhea "lataus" ruokiin, lahjoihin jne. ja silmänräpäyksessä kaikki on taas ohi....kannattaako tälläinen satsaus oikeasti? Itse ainakin olen jo ihan "kypsä" aattoiltana Joulun viettoon ja onneksi pääsen aina palaamaan kotiini netin ääreen :)
Joulu SUCKS!- olisi nyt
maan päällä hän kieltäisi joulun vieton. Ensinnäkin se ei ole Jeesuksen syntymäpäivä, ja se on täysin pakanallinen juhla jota kristityt eivät vietä.
- väliä sillä
olisi nyt kirjoitti:
maan päällä hän kieltäisi joulun vieton. Ensinnäkin se ei ole Jeesuksen syntymäpäivä, ja se on täysin pakanallinen juhla jota kristityt eivät vietä.
on vaikka se ei olisi Jeesuksen syntymäpäivä.
Luuletko että tuollaisen typerän propagandapuheen perusteella täällä yhtäkkiä jotenkin "tajutaan" että hyi hitto, eipä vietetäkään joulua enää.
Taidat olla hieman nuori vielä kun tuollaisia kuvittelet.
Anna muiden viettää joulua ja käy sinä joululomien aikaan tuuraamassa perheellisiä ja tee töitä niin paljon kuin ehdit ja jaksat. Älä vaan rentoudu, vaan vietä oikein kunnon arkihässäkkää ja unohda tällaiset pakanajuhlat kokonaan. - Loppiaisen puolesta..
väliä sillä kirjoitti:
on vaikka se ei olisi Jeesuksen syntymäpäivä.
Luuletko että tuollaisen typerän propagandapuheen perusteella täällä yhtäkkiä jotenkin "tajutaan" että hyi hitto, eipä vietetäkään joulua enää.
Taidat olla hieman nuori vielä kun tuollaisia kuvittelet.
Anna muiden viettää joulua ja käy sinä joululomien aikaan tuuraamassa perheellisiä ja tee töitä niin paljon kuin ehdit ja jaksat. Älä vaan rentoudu, vaan vietä oikein kunnon arkihässäkkää ja unohda tällaiset pakanajuhlat kokonaan.Meniköhän sulta jotain ohi että mistä oli alunperin kyse?? ÄÄLIÖ!!
- itse...
Loppiaisen puolesta.. kirjoitti:
Meniköhän sulta jotain ohi että mistä oli alunperin kyse?? ÄÄLIÖ!!
ota herneesi nokasta ennenkuin se menee syvemmälle taliaivo.
- Koiranpää
Vihdoinkin takaisin arkeen, johan näistä pyhistä saikin tarpeekeseen. Joulu on vuoden turhin juhla, pelkkä mainoskikka nykypäivänä. Saadaan ihmiset vaan kuluttamaan rahaa turhaan paskaan!
- fffghjjkj
..Vaan että joulunaika loppuu vihdoin koska itse en ole jouluihmisiä,en vietä uutta vuotta enkä tykkää muutenkan pyhistä koska ne sotkee arkirutiinin..Onneksi nyt onkin pitkä aika ennen seuraavia pyhiä ja saa jatkaa elämäänsä rauhassa niikun ennenkin!!
- olekin
mukavaa kun elämä on pelkkää työntekoa.
Ei mitään rauhaa tai rentoutumista, vaan pelkkää ihanaa työntekoa ja arkea.
- vaikka tiistaina Nuutti
Ollaan yleensä pidetty joulukuusta Nuutin päivään asti, mutta nyt tehtiin poikkeus, vaikka kuusi olikin parhaassa kasvussaan ja olisi jaksanut vaikka pidempäänkin. Tulee vaimon sukulaisia kyläilemään ja tarvitaan lisätilaa, niin ajateltiin ison kuusen paikalle yhdelle vara vuodetta.
Vieläkö nykyään Nuuttipukit liikkuvat, kuten ennen? Kumma, kun tätä perinnettä ei ole kukaan osannut kaupallistaa vielä, että markkinoitaisiin Nuuttipukin eväitä...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879