mitä haittaa jos vauva saa pelkkää korviketta? tai äidinmaitoa joka on pumpattu,mutta tissin sijaan pullosta?
pelkkä korvikemaito?
11
2673
Vastaukset
- ...........
en kyllä tiedä.. äidinmaitohan on parasta ravintoa vauvalle, sisältäähän se vasta-aineitakin. mutta jos ei imetys onnistu niin sitten se ei vaan onnistu.. kasvaa niitä täyspäisiä lapsia ihan vaan korvikkeellakin :) mutta huvikseen ei pullottelua kannata aloittaa, se on tosi työlästä hommaa..
mun tyttö ei ole koskaan oppinut rinnalle, syntyi niin aikaisin että kuukauden ikäisenä alettiin vasta kokeilla tuttipullosta syömistä. nanilla ja pumpatulla maidolla mennään eikä kyllä haittaa mitään!- eri mieltä
Siis samaa mieltä olen siitä, että äidinmaidosta saa vasta-aineita ym, eli hyvä jos ainakin pari ekaa kuukautta vauva saisi äidinmaitoa.
Eri mieltä olen kuitenkin siitä, että pulloruokinta olisi työlästä! Kun tissistä siirryttiin pulloon, niin tuntui että taakka tipahti harteilta! Ei tarvinnut enää miettiä missä imettää, ettei tissi vilahda, mitä laittaa päällä, että on helppo imettää, tuleeko maito paidasta läpi, pitääkö taas yön jälkeen vaihtaa maidosta tahmaantunut lakana... Pulloon vaan ja helpolla pääsee! Sekin oli jo pieni helpotus, kun laittoi äidinmaitoa pulloon, mutta korvike on kaikkein helpoin vaihtoehto.
Ei siis kuitenkaan ihan pienelle vauvalle se paras. Itse lopetin imettämisen, koska kuukautisten alettua maitoa ei enää vaan tullut. Poika oli 3kk. - mielestä
pulloruokinta on paljon helpompaa kun imettäminen!! Onhan siinä peseminen mutta kyllä se on vaivan arvoista! ei tartte miettiä missä ja milloin on missäkin vaan antaa pullon suuhun kun vauvalla nälkä. Puhumattakaan yösyömisistä...paljon nopeempaa antaa pullosta kun imettää.
- Imetyksen vaikeus?
mielestä kirjoitti:
pulloruokinta on paljon helpompaa kun imettäminen!! Onhan siinä peseminen mutta kyllä se on vaivan arvoista! ei tartte miettiä missä ja milloin on missäkin vaan antaa pullon suuhun kun vauvalla nälkä. Puhumattakaan yösyömisistä...paljon nopeempaa antaa pullosta kun imettää.
Selittäkää nyt mulle vielä mikä siinä imettämisessä niin vaikeaa on kun parikin on jo sanonut että piti aina miettiä missä pystyy imettämään. Kyllähän imettämään nyt pystyy ihan missä vaan pystyy pulloakin antamaan, paljon helpomminkin kun ei tarvi mitään mikroa tms. etsiä maidon lämmitykseen.
No ulkona pakkasella ei voi imettää (en mä kyllä pulloakaan pakkasella ulkona antais), mutta mikä on semmonen paikka missä voi antaa pulloa muttei voi imettää?!? - arejthth
Imetyksen vaikeus? kirjoitti:
Selittäkää nyt mulle vielä mikä siinä imettämisessä niin vaikeaa on kun parikin on jo sanonut että piti aina miettiä missä pystyy imettämään. Kyllähän imettämään nyt pystyy ihan missä vaan pystyy pulloakin antamaan, paljon helpomminkin kun ei tarvi mitään mikroa tms. etsiä maidon lämmitykseen.
No ulkona pakkasella ei voi imettää (en mä kyllä pulloakaan pakkasella ulkona antais), mutta mikä on semmonen paikka missä voi antaa pulloa muttei voi imettää?!?..ehkä monet eivät halua imettää muiden aikana. ainakaan vieraiden ihmisten aikana, julkisella paikalla tms... tiedän monia, jotka eivät halua edes omien tuttujen tms. aikana imettää, kokevat sen vain epämukavaksi. itse kuulun heihin. en tiedä sitten miksi, käyn kyllä saunassa kavereideni kanssa ja muuta "normaalia", mutta vauvan imettämisen koin ahdistavaksi jos paikalla oli _ketään_. tämä tietysti vaikeuttaa itse imettäjän elämää ja olemista paljon ja rajoittaa menemisiä ja muuta ihan normaalielämään kuuluvaa.
en muuten myöskään koe pulloruokintaa mitenkään hankalaksi edes näin kolmea vauvaa hoitaneena. minulle se on paljon luontevampi vaihtoehto. suoranainen helpotus itse asiassa. esikoista imetin sen hetken, että ehdin ymmärtämään sen itselleni liian stressaavaksi, hankalaksi ja ahdistavaksi. aavistus imetyksen vastenmielisyydestä minulle oli toki jo ennen lapsia olemassa, osittain aloitin imetyksen painostuksen vuoksi. näitä kahta muuta en ole imettänyt lainkaan. erittäin tyytyväinen olen ratkaisuuni, ja veikkaanpa että tyytyväisimpiä ovat nuo lapseni jotka ovat saaneet luoda sen äiti-lapsi-suhteen onnelliseen ja jaksavaan äitiin eivätkä heitä vastentahtoisesti imettävään, asiasta stressaantuneeseen äitiin.
- voi sanoa, että
siitä mitään haittaa olisi. Rinnalla olo ja rintamaito ovat luonnollisin tapa ruokkia lasta. Joidenkin mielestä helpoin ja joidenkin ei. Toiset rakastaa sitä, toiset vihaavat sitä. Parasta tehdä miltä ittestä tuntuu!! Turha sitä on tuskaisena, väsyneenä, vittuuntuneena jne. imettää, jos se ei kertakaikkiaan tunnu omalta jutulta...ja kaikilla ei ole mahdollisuutta imettää.
Imetyksen hyvät puolet ovat:
- antaa ainakin osittain suojan infektiotauteja vastaan (ripulitaudit, korvatulehdukset, atooppinen iho jne.)
- vähentää myös joidenkin sairauksien todennäköisyyttä läpi elämän (mm. diabetes, ylipaino)
- imetys vähentää naisen riskiä sairastua munasarjasyöpään, rintasyöpään tai saada lonkkamurtuma
- sanottan kai tulevan älykkäämpiä lapsia, jos imetetään =D
Kai se on se läheisyysjuttu mistä puhutaan...että pulloruokittu lapsi ei pääse niin lähelle äitiä. Se äidin ja vauvan välinen side ja vuorovaikutuksen muodostuminen on parhaimmillaan rintaruokituilla...onko näin, tiedä sitten!! Jos ruokit lastasi pullosta, niin voithan sinä muuten pitää vauvaa paljon lähellä ja hassutella sen kanssa.
Mun mielestä rintaruokintaa hehkutetaan liikaa...korvikkeilla kasvaneista tulee ihan yhtä fiksuja ja terveitä lapsia, jos on tullakseen. =)
Vaikka itse imetin 4kk täysimetyksellä ja sen jälkeenkin vielä 8kk asti.- hhhhhhaaaaaaaaa
tohon ylipainoasiaan että imetys "vähentää myös joidenkin sairauksien todennäköisyyttä läpi elämän (mm. diabetes, ylipaino)", niin kyllä siihen enemmän vaikuttaa se mitä lapsena ja aikuisena syöt ja ne ruokailutottumukset mitkä tulee kun kasvaa. mietitäänpä: lapsi jota on imetetty vuoden, syö lapsena ja myöhemmälläkin iällä paljon herkkuja, roskaruokaa eikä harrasta liikuntaa, mitä tästä seuraa? no ylipainoinen lapsi/nuori/aikuinen. ja toinen: lapsi joka on aina saanut korviketta, syö samoin kuin edellä mainittu eikä myöskään harrasta liikuntaa, tästäkin seuraa ylipainoinen lapsi/nuori/aikuinen.
eli enemmän ne opitut elämän tavat syömisineen ja liikunnan harrastuksineen vaikuttavat ylipainoisuusteen kuin se onko henkilöä imetetty vai ei. - toki!
hhhhhhaaaaaaaaa kirjoitti:
tohon ylipainoasiaan että imetys "vähentää myös joidenkin sairauksien todennäköisyyttä läpi elämän (mm. diabetes, ylipaino)", niin kyllä siihen enemmän vaikuttaa se mitä lapsena ja aikuisena syöt ja ne ruokailutottumukset mitkä tulee kun kasvaa. mietitäänpä: lapsi jota on imetetty vuoden, syö lapsena ja myöhemmälläkin iällä paljon herkkuja, roskaruokaa eikä harrasta liikuntaa, mitä tästä seuraa? no ylipainoinen lapsi/nuori/aikuinen. ja toinen: lapsi joka on aina saanut korviketta, syö samoin kuin edellä mainittu eikä myöskään harrasta liikuntaa, tästäkin seuraa ylipainoinen lapsi/nuori/aikuinen.
eli enemmän ne opitut elämän tavat syömisineen ja liikunnan harrastuksineen vaikuttavat ylipainoisuusteen kuin se onko henkilöä imetetty vai ei.Olen samaa mieltä kanssasi tuosta lihavuusjutusta, mutta imetyksen sanotaan silti ylipainoa vähentävän tai vaikuttaa siihen...siis sanotaan joissain kirjoissa sun muissa. ;D
T. Edellinen =)
- alkuun niin pitkään...
kun riittää ja lapsi huolii. Menojakin on jolloin joutuu antamaan pullosta. Minusta aina on ollut helpompaa ainakin 3-4 kk pelkän rintamaidon antaminen. Se on aina hollilla, sopivan lämpöistä, siinä tulee molemmin puolin intiimi hetki vauvan kanssa, ehkäisee äidin ja vauvan sairauksia, hygieenistä ja helppoa. Mutta esim. kun kasvaa isommaksi usein ainakin itse olen iltaisin antanut korviketta ainakin jo 5kk iästä vaik olen imettänyt 6-12 kk muuten. Jos ajatellaan pullomaitoa, niin talvella on ainakin hankalaa sitä alkaa lämmittään jossain reissussa. Toisaalta imettäminenkin on hankalaa jossain talvikeleillä ulkosalla. Mutta jokainen on varmasti tehnyt omat hyvät ratkaisunsa asiaan. Se on tärkeintä, ettei vauvalla ole nälkä ja se kasvaa ja kehittyy hyvin sai se sitten korviketta tissiä tai pumpattua maitoa. Imettämisen mieltäminen luonnolliseksi ja rauhallinen mieli edesauttavat maidon tuloa ja vaikka välillä tuntuisi, että maito ehtyy, ei kannata luovuttaa, sitä saa tulemaan konstein, kokemusta on.
- koov
Ohoh, kerranki asiallinen ketju imetys vs. pulloruokinta/korvike-aiheesta :) oli kiva lukea!
samoilla linjoilla olen, eli en missään nimessä kiellä imetyksen hyviä puolia, mutta eiköhän sekä pullo että rinta lapset kasva ja kehity yleensä yhtä hyvon! Nostan hattua niille jotka imettävät kaikista vaikeuksista huolimatta, omalla kohdallani meinas jo mielenterveys horjua kaiken painostuksen ja maidon vähyyden vuoksi, joten siirryin aika varhain korvikkeeseen ja pumpattuun maitoon..Itsestä se vaan oli helpomaa ja lasta oli aivan ihana syöttää ja ne hetket oli ihania, kun taas imettäessä itkin ja odotin syötön loppuvan. Eli rintaruokinta ei meillä tuonut mitään ihanaa läheisyyttä... - abcde
koov kirjoitti:
Ohoh, kerranki asiallinen ketju imetys vs. pulloruokinta/korvike-aiheesta :) oli kiva lukea!
samoilla linjoilla olen, eli en missään nimessä kiellä imetyksen hyviä puolia, mutta eiköhän sekä pullo että rinta lapset kasva ja kehity yleensä yhtä hyvon! Nostan hattua niille jotka imettävät kaikista vaikeuksista huolimatta, omalla kohdallani meinas jo mielenterveys horjua kaiken painostuksen ja maidon vähyyden vuoksi, joten siirryin aika varhain korvikkeeseen ja pumpattuun maitoon..Itsestä se vaan oli helpomaa ja lasta oli aivan ihana syöttää ja ne hetket oli ihania, kun taas imettäessä itkin ja odotin syötön loppuvan. Eli rintaruokinta ei meillä tuonut mitään ihanaa läheisyyttä...Imetin 5kk ympäristön painostuksesta ja inhosin joka syöttöä. Paljon onnellisempi olen ja varmasti vauvakin sen vaistoaa kun siirryttiin pulloon :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803