caliberin ajovaloista...

p.aroni

Onko joku tietoinen miten auton "tietokoneelle" kerrotaan että ajovalopoltin on vaihdettu.
Ohjekirjan mukaan ei saa muka itse vaihtaa,kerran kuitenkin olen polttimon itse vaihtanut ja käyttänyt auton huollossa vain kyseisen homman takia.Ei kuulemma tarvita mitään erikoislaitteita eikä tietokoneita...

10

6590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ade

      Voisitko täsmentää mitä tarkoitat tietokoneelle kertomisella?Caliberistani paloi ajovalo tässä taannoin ja sain vaihdettua lampun hieman kikkaillen,mutta ei siitä mitään varoitusvaloa tai ms syttynyt eikä näinollen tietokoneelle mitään tarvinnut kertoa,sen kun käänsi valot taas päälle.Miksei sais itse vaihtaa,omaan autoon?Mulla 2.0 sxt cvt,eikös siinä sitten ole tuota varoitussysteemiä,en tiiä.

      • p.aroni

        niin siis totta kai saa itte vaihtaa,mutta ohjekirjassa sitä ei neuvota tekemeään vaan käsketään kääntyä huollon puoleen,kuten taas takavalojen vaihto opastetaan...
        Itse kanssa vaihdoin polttimon,on kyl sit maailman ahtain väli,mut ei vaan valo palanut,vein auton liikkeeseen kun luulin ettei tule virtaa ja takuutakin autossa jäljellä...sanoivat polttimon olevan ehjä ja vaihdettu,ilmoittivat vain sen autolle ja sit valo sytty...tekivät sen maksutta,mutta seuraavasta lupasivat laskuttaa,mutta samaan hengen vetoon sanoivat että sen itsekkin pystyy tekemään ilman mitään hienoja tietokoneita...ajattelin tulevaisuutta varten tämän kikan oppia...autoni on samanlainen kuin sun,eikä siinäkään mitään varotusvaloja syty...Mitä sinä tarkoitit omalla kikkailullasi?


      • Ade
        p.aroni kirjoitti:

        niin siis totta kai saa itte vaihtaa,mutta ohjekirjassa sitä ei neuvota tekemeään vaan käsketään kääntyä huollon puoleen,kuten taas takavalojen vaihto opastetaan...
        Itse kanssa vaihdoin polttimon,on kyl sit maailman ahtain väli,mut ei vaan valo palanut,vein auton liikkeeseen kun luulin ettei tule virtaa ja takuutakin autossa jäljellä...sanoivat polttimon olevan ehjä ja vaihdettu,ilmoittivat vain sen autolle ja sit valo sytty...tekivät sen maksutta,mutta seuraavasta lupasivat laskuttaa,mutta samaan hengen vetoon sanoivat että sen itsekkin pystyy tekemään ilman mitään hienoja tietokoneita...ajattelin tulevaisuutta varten tämän kikan oppia...autoni on samanlainen kuin sun,eikä siinäkään mitään varotusvaloja syty...Mitä sinä tarkoitit omalla kikkailullasi?

        Kikkailulla tarkoitin juuri tuota ahtaaseen väliin lampun saamista paikoilleen.Valo kyllä syttyi ilman mitään,sen kun käänsi valot päälle katkaisimesta,liekö sitten tietokoneessa jotain häikkää.


      • sxt
        Ade kirjoitti:

        Kikkailulla tarkoitin juuri tuota ahtaaseen väliin lampun saamista paikoilleen.Valo kyllä syttyi ilman mitään,sen kun käänsi valot päälle katkaisimesta,liekö sitten tietokoneessa jotain häikkää.

        Eipä syttynyt viiksestä,mutta merkkihuollon pojat löi testerin kiinni ja niin tuli valkeus.Rahaa paloi 0€.


      • caliber 2007 diesel
        p.aroni kirjoitti:

        niin siis totta kai saa itte vaihtaa,mutta ohjekirjassa sitä ei neuvota tekemeään vaan käsketään kääntyä huollon puoleen,kuten taas takavalojen vaihto opastetaan...
        Itse kanssa vaihdoin polttimon,on kyl sit maailman ahtain väli,mut ei vaan valo palanut,vein auton liikkeeseen kun luulin ettei tule virtaa ja takuutakin autossa jäljellä...sanoivat polttimon olevan ehjä ja vaihdettu,ilmoittivat vain sen autolle ja sit valo sytty...tekivät sen maksutta,mutta seuraavasta lupasivat laskuttaa,mutta samaan hengen vetoon sanoivat että sen itsekkin pystyy tekemään ilman mitään hienoja tietokoneita...ajattelin tulevaisuutta varten tämän kikan oppia...autoni on samanlainen kuin sun,eikä siinäkään mitään varotusvaloja syty...Mitä sinä tarkoitit omalla kikkailullasi?

        Olen 3 kertaa vaihtanut polttimon joista 2kertaa puhkipalaneen ja 1 kerran molemmat polttimot syy saman väriseksi takia. Valot syttyivät viiksestä ihan normaalisti. Tehtaan manuaali >58oo sivua joista tarinaa, kaavioita sähköistä noin 3000 sivua.Taitaapi olla aika vaativa auto vanhempana?


    • Caliber07

      Lampun vaihdot onnistuu näppärällä kaverilla itsekin, aikaa menee vaan hieman ja ahdasta on. Joko sisälokasuojaa irroittamalla pyöräkotelon puolelta tai sitten konehuoneesta hankalammin. Vasemmalta puolelta joutuu irroittamaan sulakekotelon ja oikealta sitten nestesäiliöt. Menee ekan kerran jälkeen jo sitten helpommin.

      • Calikka..

        Osaisiko joku kuvailla miten tuon lukkomekanismin saa auki, itse otin säiliöt yms. edestä ja kantaan kyllä pääsi käsiksi, mutta itse polttimoa en saanut irroitettua.


      • säääkkkkiiii

        En kuitenkaan lähe itse enään edes yrittämään... 42 euroo sisältäen parkit ja ajovalojen polttimot


    • sääääkkkkiiii

      Kyselin samaa tällä palstalla jokunen aika sitten... Minä sentään jouduin maksamaan siitä merkkiliikkeen "kuittauksesta" 50 euroo ja lampun vaihdosta 42 egee. Yhteensä siis lähes satasen. Meni hermot.... Sain kuitenkin jotain vinkkejä tulevaisuuteen.

      Kokeilen seuraavan lampun vaihdon jälkeen renkata valoja päälle- pois- päälle- pois useamman kerran. Näin neuvoi joku eli saattaa resetoida tietokoneen.
      Toinen vinkki:
      Akun miinusnapa irti tunniksi, tämän luulis ainakin resetoivan tietokoneen.

      Älytön systeemi Caliberissa tuo lampun palamisesta johtuva sähkönsyötön katkaisu... Vituttaa käyttäjää.

      • Calikka...

        Tuosta on varmaan eri versioita, tuosta ajovalojen jännitteen katkomisesta. Huomasin että itsellä kun molemmat lamput paloivat, katkesi jännitteen syöttö myös ajovalojen korkeussäädölle. Tämä kuitenkin palautui kun virtoja käytti pois ja kun lamput oli vaihdettu kaikki palautui normaaliksi... Itsellä vaihto maksoi tunnin työt (65€), jonka yhteydessä vaihdettiin molemmat hehkut parkit. Helsingin autokeskuksessa (tai se Dodgen liike, mikälie) sama olisi maksanut 100€... Itsellä -06 mallin Caliber..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe