Ja lisäkysymys vielä ,mahtaisiko trimmitasoista olla apua liukuun nousemisessa ja mitä tulisi huomioida niiden valmistuksessa ? Vene on lohi 425 jostain 80 luvulta.
josko nousis kippo liukuun ?
9
2802
Vastaukset
- olikin täällä
tuo sun veneen malli. Jos tuo on se 185 kiloa painava Lohi, niin moottorisi saisi kyllä olla tuohon vähän isompi. Tietääkseni trimmitasot auttaa lähinnä silloin kun moottori on turhan painava veneeseen, eli ei tuossa tapauksessa auttaisi ainakaan paljon. Tietysti moottorin trimmikulmaa kannattaa kokeilla vaihtaa, ja jos sitten olisi pari erikokoista potkuria millä kokeilla.
- palle ramstetti
Meinaan sinne kavitaatioevään, laitat sellaset pienet siivet .Biltema ainakin myy ja Maritim. Oliko nimi joku "Hydrafoil" sitten vaan rikaat koneen niin ylös kuin pystyy ja nousee!
- paremmat
120x150 (pitxlev)kokoiset esim. 1-2mm rosteria sentin kantit alaspäin taivutettuna ja ei tarvi edes saranoita, kun vaan kanttaa 20mm ylöspäin ja siitä sikamassan kans ruuveilla kiinni peräpeiliin. Pienet vanttiruuvit kannattaa laittaa, että voi säätää, tosin saattaa olla, että paras voi yhtä hyvin olla pohjan suuntainenkin.Se on homma, jota ei tee ainakaan turhaan, koska se ainakin takaa ajaessa kantaa perää ja siten koko venettä yksin ajaessa huomattavasti paremmin ja pienemmällä kaasulla.
- tasot tehnyt
paremmat kirjoitti:
120x150 (pitxlev)kokoiset esim. 1-2mm rosteria sentin kantit alaspäin taivutettuna ja ei tarvi edes saranoita, kun vaan kanttaa 20mm ylöspäin ja siitä sikamassan kans ruuveilla kiinni peräpeiliin. Pienet vanttiruuvit kannattaa laittaa, että voi säätää, tosin saattaa olla, että paras voi yhtä hyvin olla pohjan suuntainenkin.Se on homma, jota ei tee ainakaan turhaan, koska se ainakin takaa ajaessa kantaa perää ja siten koko venettä yksin ajaessa huomattavasti paremmin ja pienemmällä kaasulla.
Tasot ovat ehdottomasti paremmat kuin koneeseen kiinnitetty evä joka on ensisijaisesti tarkoitettu soutuveneen tyyppisiin. Koneeseen kiinnitetyn evän noste kohdistuu moottorin kiinnikkeisiin ja siten pyrkii irroittamaan konetta perälaudasta.
Tasoihin laittaisin kuitenkin saranat sillä ne estävät pienenkin taipumiskuorman ruuviliitokseen ja ruuvien reikiin ei pääse vesi vaikka siellä massaa pitää ollakkin. Tasojen ainoa haittapuoli on jos venettä pidetään maihin vedettynä. Veteen työnnettäessä tasot saatavat ainakin matalassa rannassa ottaa pohjaan kiinni.
Koneesi on mielestäni alakanttiin mutta riittänee yksin ajellessa. Vaikka joskus vaihtaisitkin isomman moottorin ei olemassa olevista tasoista ole silloinkaan haittaa, päinvastoin. - ne taida
paremmat kirjoitti:
120x150 (pitxlev)kokoiset esim. 1-2mm rosteria sentin kantit alaspäin taivutettuna ja ei tarvi edes saranoita, kun vaan kanttaa 20mm ylöspäin ja siitä sikamassan kans ruuveilla kiinni peräpeiliin. Pienet vanttiruuvit kannattaa laittaa, että voi säätää, tosin saattaa olla, että paras voi yhtä hyvin olla pohjan suuntainenkin.Se on homma, jota ei tee ainakaan turhaan, koska se ainakin takaa ajaessa kantaa perää ja siten koko venettä yksin ajaessa huomattavasti paremmin ja pienemmällä kaasulla.
trimmitasot yhtään auttaa, jos moottori on liian pieni veneeseen, koska siinä vaan pohjapinta-ala kasvaa ja se nostattaa tehontarvetta entisestään, mutta ainahan voi kokeilla.
- kun isompi mylly
ne taida kirjoitti:
trimmitasot yhtään auttaa, jos moottori on liian pieni veneeseen, koska siinä vaan pohjapinta-ala kasvaa ja se nostattaa tehontarvetta entisestään, mutta ainahan voi kokeilla.
Ei mitään järkeä huudattaa liian pientä konetta. Kyllä paatin pitää lähteä plaaniin ilman trimmitasojakin.
- noustakki
saattaa nousta jos oikein kovaa trimmaat venettä mutta tuossa laskeskelin pikkasen että että kannattas laittaa ainakin semmonen 20 hv kone jos haluaa että vene nousee liukuun ja myös pysyy siellä moitteitta kun vaimokin on mukana. uhdellä hengellä sain nopeudeks 20 hv koneella 24 kn ja viidellä hengellä 17 kn laskelmat kyllä yleensä arvioi pikkasen yäkanttiin nuo nopeudet kannattaa ottaa huomioon että vene ei välttämättä ole enää saman painoinen kun se ilmoitetaan. ja sitten 9.8 hv :n teholla yksi henkilö 16 kn lasku on varmasti yläkantissa ja liukuun nousu on hankalaa ja sitten 5 henkeä niin lasku antoi huimat 12 kn toi nopeus on niin alhainen että vene ei kyllä pääse liuku kynnyksen yli tuolla koneteholla ja kuormalla. ja kokemuksella voin sanoa että sun buster ei nouse 20 hv koneella 3 hengen kuormalla liukuun ollenkaan. itse laittaisin ko veneeseen ainakin 20 hv koneen mielellään 30 hv. veneen maksimikoneteho on kuitenkin 35 hv.
trimmitasoilla ei venettä nosteta liukuun vaan säädetään liukukulmaa jota voidaan säätää moottorin kulmalla tai trimmitasoilla. - että,
kyllä nousee liukuun. Jos veneen liukupinnan leveys on n.1,5 m ja pituussuuntainen painopiste perälaudasta m n.0,3*4.25m, niin kaavasta saadaan että jo 8 solmun nopeus riittää liukuun. Tämä nopeaus saavutetaan 10 hv moottorilla, mikäli painoa ei ole kovin paljon...
- tukka suorana
vaiha hyvämies sen tuhotsun tilalle moottori yamaha tai mercyry.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197