lastenhoitajan palkka?

Äitikkä

Paljonko olette maksaneet yksityiselle lastenhoitajalle kuka satunnaisesti hoitaa lapsia kun olette esim ulkona?Tuntimaksu vai könttäsumma?ja paljonko?
Meillä on joskus käynyt kaverin pikkusisko hoitamassa(18v) kun on ollut esim iltavuoro molemmilla...tai sunnuntaina töitä, eli hoitoaikaa häenlle on kertynyt 6-8h..ja olen maksanut hänelle ajasta riippumatta 10e..olen sanonut että meillä ei ole enempää maksaa hänelle, mutta olen ollut aina valmis auttamaan sitten myös sinne suuntaan..eikä tyttö ole koskaan sanonutkaan mtn..kun olen kysynyt että riittääkö 10e, niin hän on todennut että "no todellakin".. silti tuntuu vain niin vähäiseltä..kun laskee esim MLL:n maksuja..8e tunti...ei meillä olisi sellaiseen varaa...
Siksikin kyselen kun meille on tulossa toinen lapsi ja kun palaan takaisin töihin, on meilla taas iltvuoroja ja en haluaisi viedä lasta vuoropväkotiin ja hakea lapsia vasta puoli 9 aikaan illalla...saatikka jättää sinne aamuksi, ei ei!!(nyt on aina saatu sumplittua joku hoitamaan iltavuoroina mutta tulevaisuudessa se tulee olemaan hankalampaa)
olenkin miettinyt että jos palkkaisi jonkun..jos menen itse vaikka kahteen, veisin lapset ennen päikkäreitä hoitoon, sitten hoitaja hakisi heidät vaikkapa..neljän, viiden aikaan...ja kun pääsen töistä 20.00, olen kotona 20.30, hoitajale kertyisi työtunteja 3,5-4,5h..paljonkohan pitäisi maksaa..jos iltavuoroja olisi vaikka vain 5 kertaa kuussa niin ei siitä paljoa kerry, ellei myös viikonloppuja laskisi...(ajattelinkin että esim yli 18v opiskelijalle jokainen kymppi on tarpeen niin..) anyway, paljonko te maksatte lastenhoitajallenne..

105

3616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lastenhoitoapuna noin 5 h per arkipäivä.
      Hän saa varsinaista palkkaa 25 euroa päivä ( oheiskulut sosiaaliturvaan), mutta sopimukseemme kuuluu että hänen oma pikkupoikansa on mukana, askartelee lastemme kanssa, nukkuu päiväunet täällä ja he molemmat syövät 1-2 ateriaa luonamme.

Palkka on mielestäni hävyttömän pieni, mutta ko rouva katsoo itse sen riittäväksi, koska saa samaan aikaan itse kotihoidontukea ja toisaalta meidän todelliset kulumme ovat liki kaksi kertaa sen mitä hän saa.

• olet sinäkin!

Eikö edes hävetä?

• Mitäs jos jotain sattuu?

Itse en voisi kuvitellakaan ottavani toisen lapsesta vastuuta noin pienellä korvauksella. Enhän saisi tuolla summalla edes vakuutusta turvakseni. Mitäs jos lapsi vaikka putoaa ja satuttaa päänsä saaden pysyvän vaurion tai jotainmuuta vastaavaa. Tulette vanhempina haastamaan tuon tytön oikeuteen ja vaatimaan häneltä korvauksia. Nyt ehkä tuntuu siltä, ettette noin tekisi, mutta todellisuudessa haluatte kostaa vahingon aiheuttaneelle tytölle.

Sekin on mahdollista että lapsen hoitajalle käy teillä kotona jotain. Työnantajana teidän tulisi vakuuttaa tuo hoitaja.

• ap...

mainittakoon että hän käy hoitamassa lastamme n. kerran kuussa jos silloinkaan(nykyään) ja kyse on enempikin siitä mitä itsekkin nuorena tein..autoin siskoa lasten hoidossa ja sain "nimellisen" korvauksen..ei siis niinkään työstä..mnutta totta tuokin että jos jommalle kummalle sattuu jtn, mutta ihan samahan se olisi jos veisin lapseni naapurin perheeseen hoitoon(niinkuin joskus vuorotellen teemme) ja lapselle sattuisi siellä jtn..

• päälle

onnistu, onko hoito noin ala-arvoista?
      Aina kannattaa mielestäni maksaa kunnolla jos on vielä hyvä hoitaja, pitemmänpäälle ei kukaan noilla hinnoilla hoiTAA jaksa, eikä ole mitään motivaatiota, sehän tuosta juuri näkyy, SE ARVOSTUS!

• pimeänä?

Kai lastenhoitajalla on kaikki vakuutukset ym. hankittuna ja kai maksatte kaikki lakiin kuuluvat työnantajan velvoitteet... Ettei vain ole kyse pimeäastä työstä ja näin ollen rikollisesta toiminnasta. Hävyttömän vähän kyllä maksatte.

• ei-ap.

repesin :D
        siis tottakai me ilmoitamme verottajalle, kun miehen sisko käy 4-5 krt vuodessa iltaisin katsomassa lapsiamme kun itse olemme ulkona baarissa, leffassa, syömässä tms. siis emme tietenkään sellaista rikollista toimintaa hyväksy, täytyyhän verottajan siitä osansa saada! hyi meitä kun edes ajattelimme muuta, me rikolliset, pitäisi meiltä kriminaaleilta lapset ottaa huostaan!! :D

• noin 5 euroa/tunti
        ei-ap. kirjoitti:

siis tottakai me ilmoitamme verottajalle, kun miehen sisko käy 4-5 krt vuodessa iltaisin katsomassa lapsiamme kun itse olemme ulkona baarissa, leffassa, syömässä tms. siis emme tietenkään sellaista rikollista toimintaa hyväksy, täytyyhän verottajan siitä osansa saada! hyi meitä kun edes ajattelimme muuta, me rikolliset, pitäisi meiltä kriminaaleilta lapset ottaa huostaan!! :D

lukioikäiselle tytölle, joka hoitelee silloin tällöin tytärtämme. Meillä on normaali taloudellinen tilanne, eli ei haittaa, vaikka maksammekin. Tyttö itse ei vaatisi mitään, koska pitää niin lapsista, mutta haluan pitää niin loistavasta hoitajasta kiinni ja haluan ehdottomasti maksaa, jotta saamme myös omaa aikaa silloin tällöin (pääsemme esim. hiihtämään tms. mieheni kanssa). Tämä järjestely toimii todellakin loistavasti ja on mahtava hoitaja, vaikkei kursseja olekaan käynyt.

• nuori nainen
        ei-ap. kirjoitti:

hoitamassa lapsia yleensä joka viikko neljä päivää noin kuusi tuntia kerrallaan, kun olen töissä. Mihinkään ei ilmoiteta kuten ette tekään. Hän saa vähän taskurahaa (8euroa/tunti) ja me hyvä hoitaja. Samaa mieltä siis kanssasi, että ihan ok toimintaa.

• jos muutaman kerran vuodessa
        ei-ap. kirjoitti:

käy hoitaja kuin jos hoitaja käyv vaikka kolme kertaa viikossa?

Vai oletko sitä mieltä, ettei hoitajasta tarvitse ikinä maksaa veroja ja ettei kampaajalle kannata maksaa kuin pimeänä, että voi palkata remonttireiskan pimeenä jne...

• minäkään kyllä
        jos muutaman kerran vuodessa kirjoitti:

käy hoitaja kuin jos hoitaja käyv vaikka kolme kertaa viikossa?

Vai oletko sitä mieltä, ettei hoitajasta tarvitse ikinä maksaa veroja ja ettei kampaajalle kannata maksaa kuin pimeänä, että voi palkata remonttireiskan pimeenä jne...

käy kampaajalla kuin pari kertaa vuodessa joten pitäisikö alkaa ehotteleman kampaajalle, että tehdään työ pimeenä? No, en tuohon ryhdy, mutta tämä on niin tyypillistä Suiomessa, että kaikki mikä voidaan teetetään pimeänä ja sitten valitetaan kuinka korkeat verot on, no on kai ne, kun osa jättää veronsa maksamatta ja tekee pimeää duunia ja osa vielä ostaa sitä.

• töitä
        minäkään kyllä kirjoitti:

käy kampaajalla kuin pari kertaa vuodessa joten pitäisikö alkaa ehotteleman kampaajalle, että tehdään työ pimeenä? No, en tuohon ryhdy, mutta tämä on niin tyypillistä Suiomessa, että kaikki mikä voidaan teetetään pimeänä ja sitten valitetaan kuinka korkeat verot on, no on kai ne, kun osa jättää veronsa maksamatta ja tekee pimeää duunia ja osa vielä ostaa sitä.

pimeenä tutuille. auto korjataan pimeesti jos tarvii. ja miehen sisko käy pimeesti4-5krt vuodessa lapsia kattomassa. teen myös maalauksia ja käsitöitä, jotka myyn pimeesti sukulaisille. kyllä verottaja ihan tarpeeksi vie meiltä pienituloisilta. en koe, että maksan liian vähän veroja tänne, jotta ilmoittaisin noistä verottajalle. LOL! :D

• verottajalle,
        minäkään kyllä kirjoitti:

että "lasten mummi tulee laivaristeilyn ajaksi hoitamaan lapsia, kuinka monta prosenttia maksan veroja siitä mitä hänelle maksan korvaukseksi? 30%?" :-D

• käräyttelen kampaajia
        töitä kirjoitti:

pimeenä tutuille. auto korjataan pimeesti jos tarvii. ja miehen sisko käy pimeesti4-5krt vuodessa lapsia kattomassa. teen myös maalauksia ja käsitöitä, jotka myyn pimeesti sukulaisille. kyllä verottaja ihan tarpeeksi vie meiltä pienituloisilta. en koe, että maksan liian vähän veroja tänne, jotta ilmoittaisin noistä verottajalle. LOL! :D

jotka tekevät pimeesti töitä :-) ja raksamiehiä. Varsinkin kampaajia on helppo ilmoittaa verottajalle, koska ihmiset puhuvat hyvin avoimesti parturilla käynnistään oli se sitten oikea rehellinen kampaaja tai säälittävä pimeää työtä tekevä kampaaja.

Suosittelen muillekin rehellisille ihmisille yhteiskunan loisien käräyttämistä!!!

"kyllä verottaja ihan tarpeeksi vie meiltä pienituloisilta. en koe, että maksan liian vähän veroja tänne, jotta ilmoittaisin noistä verottajalle."

Heh heh mikä komentti sinulta. Jos olet pienituloinen, verosi ovat niin säälittävän pienetm, että todellisuudessa saat yhteiskunnalta paljon enemmän kuin maksat. Suurituloiset (itse en heihin kuulu) on ne jotka tätä maata pyörittävät ja tarpeeksi veroja maksavat, ei me keskituloiset tai te pienituloiset. Meissä on se ero, että minä en ole rikollinen, sinä kirjoituksesta päätellen olet.

• sinä ihan tosissaan
        verottajalle, kirjoitti:

että "lasten mummi tulee laivaristeilyn ajaksi hoitamaan lapsia, kuinka monta prosenttia maksan veroja siitä mitä hänelle maksan korvaukseksi? 30%?" :-D

maksamaan lasten mummille palkkaa siitä, että hän hoitaa lapsia? Meillä asia on päinvastoin, lasten isovanhemmat hoitavat heitä ja saattavat jopa antaa meillepäin tavaraa ja rahaa :-)) No, mutta perheensä kullakin...

• *rikollinen*
        käräyttelen kampaajia kirjoitti:

jotka tekevät pimeesti töitä :-) ja raksamiehiä. Varsinkin kampaajia on helppo ilmoittaa verottajalle, koska ihmiset puhuvat hyvin avoimesti parturilla käynnistään oli se sitten oikea rehellinen kampaaja tai säälittävä pimeää työtä tekevä kampaaja.

Suosittelen muillekin rehellisille ihmisille yhteiskunan loisien käräyttämistä!!!

"kyllä verottaja ihan tarpeeksi vie meiltä pienituloisilta. en koe, että maksan liian vähän veroja tänne, jotta ilmoittaisin noistä verottajalle."

Heh heh mikä komentti sinulta. Jos olet pienituloinen, verosi ovat niin säälittävän pienetm, että todellisuudessa saat yhteiskunnalta paljon enemmän kuin maksat. Suurituloiset (itse en heihin kuulu) on ne jotka tätä maata pyörittävät ja tarpeeksi veroja maksavat, ei me keskituloiset tai te pienituloiset. Meissä on se ero, että minä en ole rikollinen, sinä kirjoituksesta päätellen olet.

Senkus käräyttelet, hehheh.. :D
        Luultavasti verottajaa kiinnostaa lähteä selvittämään hieman isompia asioita kuin velipuolen hiustenleikkuu tai naapurintädin lastenkaitseminen. :D
        Mutta itse kyllä hyötyy huomattavasti em asioista, näin pienituloisena. En edelleenkään koe tarvetta maksaa noista asioista veroa.

• maksaa,
        sinä ihan tosissaan kirjoitti:

maksamaan lasten mummille palkkaa siitä, että hän hoitaa lapsia? Meillä asia on päinvastoin, lasten isovanhemmat hoitavat heitä ja saattavat jopa antaa meillepäin tavaraa ja rahaa :-)) No, mutta perheensä kullakin...

kyseessä siis oli _karrikoitu_ esimerkki, kaikki eivät vain näköjään taas tajunneet.

Mullahan oli kyse miehen pikkusysteristä, huom. Hänelle kyllä maksan joka hoitokerrasta kunnollisen rahallisen korvauksen, vaikka hän hoitaisi ilmaiseksikin aivan varmasti. ja _pimeesti_ maksan, vaikka se sua ärsyttääkin ;D

• ei kuule liikuta
        maksaa, kirjoitti:

kyseessä siis oli _karrikoitu_ esimerkki, kaikki eivät vain näköjään taas tajunneet.

Mullahan oli kyse miehen pikkusysteristä, huom. Hänelle kyllä maksan joka hoitokerrasta kunnollisen rahallisen korvauksen, vaikka hän hoitaisi ilmaiseksikin aivan varmasti. ja _pimeesti_ maksan, vaikka se sua ärsyttääkin ;D

jos miehesi pikkusysteri katsoo kakaroitanne ja sinä annat hänelle rahaa. Hyvä vain, että joku suostuu niitäkin katsomaan :-))

• hommata parempi
        töitä kirjoitti:

ammatti niin tulotkin olisivat suuremmat?

• hyvin pärjää
        hommata parempi kirjoitti:

ammatti niin tulotkin olisivat suuremmat?

näinkin ;D

• *LoL*
        ei kuule liikuta kirjoitti:

jos miehesi pikkusysteri katsoo kakaroitanne ja sinä annat hänelle rahaa. Hyvä vain, että joku suostuu niitäkin katsomaan :-))

"jos miehesi pikkusysteri katsoo kakaroitanne ja sinä annat hänelle rahaa. Hyvä vain, että joku suostuu niitäkin katsomaan"

Tekstisi ei tottavie kuulostanutkaan yhtään katkeralta ja ärsyyntyneeltä, hahahaa! :D buahahahaaa :D :D :D

• että saa olla
        *LoL* kirjoitti:

"jos miehesi pikkusysteri katsoo kakaroitanne ja sinä annat hänelle rahaa. Hyvä vain, että joku suostuu niitäkin katsomaan"

Tekstisi ei tottavie kuulostanutkaan yhtään katkeralta ja ärsyyntyneeltä, hahahaa! :D buahahahaaa :D :D :D

onnellinen, että on joku joka kakaroita katsoo.

• on kiinnostanut
        *rikollinen* kirjoitti:

Senkus käräyttelet, hehheh.. :D
        Luultavasti verottajaa kiinnostaa lähteä selvittämään hieman isompia asioita kuin velipuolen hiustenleikkuu tai naapurintädin lastenkaitseminen. :D
        Mutta itse kyllä hyötyy huomattavasti em asioista, näin pienituloisena. En edelleenkään koe tarvetta maksaa noista asioista veroa.

tällaisten asioiden selvittäminen ja kiinnostaa edelleen.

Verottaja kun on virkamies, jonka on puututtava näihin asioihin, ei ole mahdollista sivuuttaa asiaa olankohautuksella vaan on viran puolesta pakko selvittää asiaa. Samalla tavalla kuin esim. kela joutuu puuttumaan vähän väliä tukien väärinkäytöksiin, perimään takaisin ja haastamaan oikeuteen.

Miksi muuten olet pienituloinen? Kuka ylipäänsä tekee duunia huonolla palkalla, kun pienellä viitseliäisyydellä voi ihan laillisestikin saada kunnon liksaa... Jos älli vain riittää...

• vähään olet tyytyväinen
        hyvin pärjää kirjoitti:

näinkin ;D

jos kampaajan liksa ja pimeän työn tekeminen siinä sivussa on sinun mielestäsi hyvin pärjäämistä. Kampaaja kun siitä pimeästä työstäkään ei saa kuin pikkuisia pennosia :-)

• sivusta seurannu..
        on kiinnostanut kirjoitti:

Verottaja kun on virkamies, jonka on puututtava näihin asioihin, ei ole mahdollista sivuuttaa asiaa olankohautuksella vaan on viran puolesta pakko selvittää asiaa. Samalla tavalla kuin esim. kela joutuu puuttumaan vähän väliä tukien väärinkäytöksiin, perimään takaisin ja haastamaan oikeuteen.

Miksi muuten olet pienituloinen? Kuka ylipäänsä tekee duunia huonolla palkalla, kun pienellä viitseliäisyydellä voi ihan laillisestikin saada kunnon liksaa... Jos älli vain riittää...

Ooks ny ihan tosissas nois jutuissas? Et voi olla..
        Kuinkahan se verottaja suhtautuis siihen että meillä kaveri on putkimies ja tuli asentaa astianpesukoneen.. No ei ollukkaan niin yksinkertaista! No todellisen työn teki että kone saatiin toimiin, rahaa hän ei huolinu ni annettiin viinapullo. Paljonkoha siitä olis pitäny antaa verottajalle? Kaulallinen?

En minä ainakaan näe syytä miksi verottajalle täytyy maksaa jos esim. siskoni tulee joskus katsomaan hetkeksi lapsia ja maksan siitä muutaman euron hänelle vaivannäöstä. Ja tätä tapahtuu ehkä 3-4 kertaa vuodessa!

No, jos asia näin on, minä ainakin olen sitten ensimmäisten joukossa ketkä istuu linnassa veropetoksesta! Seinänaapurina sattuu oleen verotarkastaja..
        Onhan se asia niinkin, siitä viimevuoden 10 eurosta kannattaa verokarhun käynnistää tutkinta ja viedä syyttäjälle.. Tapaus on tietenkin hieman vaikea tutkia koska maksoin sen suoraan käteen! No, kun tarpeeksi kauan tutkii, he varmaan löytävät todisteet!
        Mutta onneksi khtuella olen, niin saan ilmaisen avustajan puolustamaan minua.. valtion piikkiin! Sitä sitten pohtii monta lakia lukenutta ja minä saan tuomion. Ja kuten veropetoksesta kuuluu, saan linnatuomion! Istun määrätyn ajan ja tietysti joudun korvaamaan aiheutuneen veronkierron..sen n.1.5 euroo. Ja koska minulla on lapsia, täytyy heidät sijoittaa johonkin sijaisperheeseen tai lastenkotiin..
        Tällä tavalla valtion kannattaa todella toimia, jotta saa rahaa!!

Mieti sinäkin, jos älli riittää!!! Ja noin älykkäänä ihmisenä osaat tietysti kertoa tuon viinapullon verotus jutun. Palkka sekin oli! Tunnustan sen sitten samalla kun kärähdän.. ellei ole jo saanut verokarhu selville!

• hommia,
        vähään olet tyytyväinen kirjoitti:

jos kampaajan liksa ja pimeän työn tekeminen siinä sivussa on sinun mielestäsi hyvin pärjäämistä. Kampaaja kun siitä pimeästä työstäkään ei saa kuin pikkuisia pennosia :-)

olen lastenhoitoalalla tätä nykyä, eli voin sanoa olevani pienituloinen. työstäni tykkään vaikkei sitä kovin arvostetakkaan, niinkuin täälläkin ÄITIEN palstalla näkyy. kampaajaksi olen nuorempana opiskellut, eli taidot on tallella kun niitä vähän ylläpitää välillä sukulaisten ja ystävien voimin, pienellä "muistamisella" palkittuna. ;)
        tyydyn hyvin siis tähän elämääni pienituloisena, en ole katkera ja vihainen vaan hyvin elämäniloinen... kokeile sinäkin etsiä iloa elämääsi! :D

• taitaa olla
        sivusta seurannu.. kirjoitti:

Kuinkahan se verottaja suhtautuis siihen että meillä kaveri on putkimies ja tuli asentaa astianpesukoneen.. No ei ollukkaan niin yksinkertaista! No todellisen työn teki että kone saatiin toimiin, rahaa hän ei huolinu ni annettiin viinapullo. Paljonkoha siitä olis pitäny antaa verottajalle? Kaulallinen?

En minä ainakaan näe syytä miksi verottajalle täytyy maksaa jos esim. siskoni tulee joskus katsomaan hetkeksi lapsia ja maksan siitä muutaman euron hänelle vaivannäöstä. Ja tätä tapahtuu ehkä 3-4 kertaa vuodessa!

No, jos asia näin on, minä ainakin olen sitten ensimmäisten joukossa ketkä istuu linnassa veropetoksesta! Seinänaapurina sattuu oleen verotarkastaja..
        Onhan se asia niinkin, siitä viimevuoden 10 eurosta kannattaa verokarhun käynnistää tutkinta ja viedä syyttäjälle.. Tapaus on tietenkin hieman vaikea tutkia koska maksoin sen suoraan käteen! No, kun tarpeeksi kauan tutkii, he varmaan löytävät todisteet!
        Mutta onneksi khtuella olen, niin saan ilmaisen avustajan puolustamaan minua.. valtion piikkiin! Sitä sitten pohtii monta lakia lukenutta ja minä saan tuomion. Ja kuten veropetoksesta kuuluu, saan linnatuomion! Istun määrätyn ajan ja tietysti joudun korvaamaan aiheutuneen veronkierron..sen n.1.5 euroo. Ja koska minulla on lapsia, täytyy heidät sijoittaa johonkin sijaisperheeseen tai lastenkotiin..

Mieti sinäkin, jos älli riittää!!! Ja noin älykkäänä ihmisenä osaat tietysti kertoa tuon viinapullon verotus jutun. Palkka sekin oli! Tunnustan sen sitten samalla kun kärähdän.. ellei ole jo saanut verokarhu selville!

kun täällä niin meuhkaa ja halveksii toisia ja toisten "kakaroita" :D
        Kehoitinkin häntä etsimään elämäänsä iloa ja rauhaa, kun kuulostaa niin katkeralta.
        Eikä se multa ainakaan ole pois, jos hän ilmoittaa kaikki mahdolliset "vaivanpalkkansa" verottajalle, senkus ilmottaa, sielläpähän saavat komiat naurut! :D

Meillä on kanssa vähän ongelmia, kun naapuri usein laittaa meidän autoa, eikä huoli rahaa. No, ollaan kanssa annettu joskus viski- tai konjakkipullo vaivanpalkaksi. Onhan noillakin hintaa, pitäisikö pyytää joku arvioimaan pullojen arvot, kun kuitteja ei ole tallella. Saattavat olla vuosiakin seisseet tuolla kaapissa joten arvo kai noussut.
        Jos joku arvioisi hinnan ja kirjottaisi siitä kuitin, ja verottaja sitten saisi osansa? vai pitäisikö lähettää snapsilasillinen verottajalle maistiaisiksi? hmmm... *miettii pää punaisena*

• Låttamaaria
        on kiinnostanut kirjoitti:

Itse kuljetan autollani vanhaa isoäitiäni siskonsa luokse muutaman kilometrin päähän silloin tällöin, tai terveysasemalle tms. En pyydä tästä häneltä palkkaa, koska autan häntä mielelläni. Silti väkisinkin hän jättää mulle seteleitä "palkaksi" etupenkille, jos en suostu niitä ottamaan suosiolla. Haluaa kuulema vain ilahduttaa meitä nuoria. =)
        Pitäisikö minunkin olla yhteydessä verotoimistoon, isoäitinihän tekee lahjonnallaan minusta pimeän taksikuskin!?
        Sama tilanne on, kun käyn siivoamassa tai muuten auttelemassa häntä, olenko myös siis pimeä siivooja/kotihoitaja?

"Kuka ylipäänsä tekee duunia huonolla palkalla, kun pienellä viitseliäisyydellä voi ihan laillisestikin saada kunnon liksaa... Jos älli vain riittää..."

Miten voit sanoa noin ihmisistä, jotka sinunkin lapsiasi päivisin hoitavat? Tai hoitavat sinua tai lastasi, jos joudutte sairaalaan? Huolehtivat isovanhemmistasi/vanhemmistasi kun on sen aika? jne.
        Eipä ainakaan älli sinun päätäsi pakota.

• jouduta,

vaan halutaan maksaa. Olen sanonut isovanhemmille, etten ala loisimaan ketään, edes sukulaisia. Loisiahan tässä maassa riittää.
        Elikkä jos isovanhemmat(tai kuka tahansa) tulevat meille viikonlopuksi lasten kanssa niin maksu on vähintään satanen ja se on pieni summa kolmesta lapsesta.
        No, mutta tapansa kullakin.

• -uteeelijas-

isovanhemmat maksavat sulle, että saavat olla lastenne kanssa, niin eikö sun pitäisi maksaa veroja siitä summasta? korvaus sekin, palkka vain päinvastoin.

• viaton uhri

minulla on henkilökohtainen kokemus siitä, että verottaja on kiinnostunut pimeän työn tekemisestä.
        En nyt mainitse ammattiani, joka on melko tyypillinen ammattikoulupohjainen (ylioppilaspohjalta) matalapalkka-ammatti. Minusta oli tehty verottajalle ilmianto pimeän työn tekemisestä ja verovirkailija kysyi tosi tarkkaan asiasta. Kyseessä oli väärinkäsitys, mutta verovirkailija sanoi, että heidän on joka tapauksessa asia tutkittava.

Eikö teillä muuten herännyt epäilyksiä, jos putkimies haluaa viinapullon eikä rahaa. Missä vastuu, jos putki pamahtaa ja kuulostaa, ettei kyseessä ollut kovinkaan raitis kaveri, jos viinapullon halusi palkaksi ;-) Kaverini teetti autorempan pimeänä tutullaan, hänellä lähti sen rempan jälkeen rengas irti autosta ja auto meni lähes ajokunnottomaksi. Itse joutui koko homman maksamaan, koska tuttu väitti ettei ole koskaan tuohon autoon koskenutkaan. Muutaman kerran kaverini kirosi ja totesi, että olisi tullut halvemmaksi mennä vaikka merkkikorjaamolle vanhan auton kanssa ja homma olisi tullut halvemmaksi. Tietysti ihan ääritapaus, mutta näinkin voi käydä. Olen kuullut myös, että jossain kylppärirempoissa on käynyt huonosti, kun joku on iskenyt kosteuseristeet päin persusta.

• viaton uhri
        viaton uhri kirjoitti:

minulla on henkilökohtainen kokemus siitä, että verottaja on kiinnostunut pimeän työn tekemisestä.
        En nyt mainitse ammattiani, joka on melko tyypillinen ammattikoulupohjainen (ylioppilaspohjalta) matalapalkka-ammatti. Minusta oli tehty verottajalle ilmianto pimeän työn tekemisestä ja verovirkailija kysyi tosi tarkkaan asiasta. Kyseessä oli väärinkäsitys, mutta verovirkailija sanoi, että heidän on joka tapauksessa asia tutkittava.

Eikö teillä muuten herännyt epäilyksiä, jos putkimies haluaa viinapullon eikä rahaa. Missä vastuu, jos putki pamahtaa ja kuulostaa, ettei kyseessä ollut kovinkaan raitis kaveri, jos viinapullon halusi palkaksi ;-) Kaverini teetti autorempan pimeänä tutullaan, hänellä lähti sen rempan jälkeen rengas irti autosta ja auto meni lähes ajokunnottomaksi. Itse joutui koko homman maksamaan, koska tuttu väitti ettei ole koskaan tuohon autoon koskenutkaan. Muutaman kerran kaverini kirosi ja totesi, että olisi tullut halvemmaksi mennä vaikka merkkikorjaamolle vanhan auton kanssa ja homma olisi tullut halvemmaksi. Tietysti ihan ääritapaus, mutta näinkin voi käydä. Olen kuullut myös, että jossain kylppärirempoissa on käynyt huonosti, kun joku on iskenyt kosteuseristeet päin persusta.

niin siis kaverini ajoi renkaan irtoamisen jälkeen autonsa metsään ja siinä auto meni palasiksi).

• viaton uhri
        Låttamaaria kirjoitti:

Itse kuljetan autollani vanhaa isoäitiäni siskonsa luokse muutaman kilometrin päähän silloin tällöin, tai terveysasemalle tms. En pyydä tästä häneltä palkkaa, koska autan häntä mielelläni. Silti väkisinkin hän jättää mulle seteleitä "palkaksi" etupenkille, jos en suostu niitä ottamaan suosiolla. Haluaa kuulema vain ilahduttaa meitä nuoria. =)
        Pitäisikö minunkin olla yhteydessä verotoimistoon, isoäitinihän tekee lahjonnallaan minusta pimeän taksikuskin!?
        Sama tilanne on, kun käyn siivoamassa tai muuten auttelemassa häntä, olenko myös siis pimeä siivooja/kotihoitaja?

"Kuka ylipäänsä tekee duunia huonolla palkalla, kun pienellä viitseliäisyydellä voi ihan laillisestikin saada kunnon liksaa... Jos älli vain riittää..."

Miten voit sanoa noin ihmisistä, jotka sinunkin lapsiasi päivisin hoitavat? Tai hoitavat sinua tai lastasi, jos joudutte sairaalaan? Huolehtivat isovanhemmistasi/vanhemmistasi kun on sen aika? jne.
        Eipä ainakaan älli sinun päätäsi pakota.

nyt ajetaan takaa enemmänkin tuollaisia ammatikseen pimeää työtä tekeviä kuten juuri tuota kampaajahommaa. Minusta on aivan eri asia, jos hoitaa silloin tällöin sukulaisen lapsia tai muuten auttaa sukulaisia kuin jos minä lähtisin oman ammattini turvin pimeästi tekemään töitä kaikki kaverit ja tutun tutut läpi. Vai hyväksyttekö te sellaisenkin toiminnan, jossa harjoitetaan osa omasta ammatista pimeästi. Esim. lääkärillä on pimeä sivuvastaanotto tai putkimies tekee salaa noita putkihommia. Itse en sellaista hyväksy vaikka sen hyväksynkin jos joku sukulaistyttö katsoo muutaman kerran vuodessa toisen lapsia ja saa siitä muutaman kympin.

Kai sitä nyt on luonnollista, että esim. omia vanehmia saatetaan auttaa tekemällä jotain ja vanhemmat silloin tällöin antavat vaikka rahaa.

• eroa vieläkään
        viaton uhri kirjoitti:

nyt ajetaan takaa enemmänkin tuollaisia ammatikseen pimeää työtä tekeviä kuten juuri tuota kampaajahommaa. Minusta on aivan eri asia, jos hoitaa silloin tällöin sukulaisen lapsia tai muuten auttaa sukulaisia kuin jos minä lähtisin oman ammattini turvin pimeästi tekemään töitä kaikki kaverit ja tutun tutut läpi. Vai hyväksyttekö te sellaisenkin toiminnan, jossa harjoitetaan osa omasta ammatista pimeästi. Esim. lääkärillä on pimeä sivuvastaanotto tai putkimies tekee salaa noita putkihommia. Itse en sellaista hyväksy vaikka sen hyväksynkin jos joku sukulaistyttö katsoo muutaman kerran vuodessa toisen lapsia ja saa siitä muutaman kympin.

Kai sitä nyt on luonnollista, että esim. omia vanehmia saatetaan auttaa tekemällä jotain ja vanhemmat silloin tällöin antavat vaikka rahaa.

sillä, leikkaako velipuolen hiukset pientä korvausta vastaan vai hoitaako siskon lapsia pientä korvausta vastaan? oli ammatti sitten mikä vaan, kampaaja tai lähihoitaja tai vaikka siwan kassa. Vai pitääkö vetää raja siihen, että jos on koulutukseltaan lähihoitaja, ei saa hoitaa pimeesti sukulaisten lapsia, mutta saa leikata kuitenkin hiuksia ja päinvastoin? kyllä se ihan sama asia on, ei mitään selittelyjä.
        Eikä kampaaja sanonut tekevänsä TYÖKSEEN pimeästi, vaan sukulaisille vaivanpalkkaa vastaan sillointällöin...ehkä muutaman kerran vuodessa niinkuin se hyväksymäsi sukulaistyttö?! ja lÅttamariahan auttaa myös sukulaistaan ja saa siitä "palkkaa", missä siis ero näiden kaikkien välillä?

• viaton uhri
        eroa vieläkään kirjoitti:

sillä, leikkaako velipuolen hiukset pientä korvausta vastaan vai hoitaako siskon lapsia pientä korvausta vastaan? oli ammatti sitten mikä vaan, kampaaja tai lähihoitaja tai vaikka siwan kassa. Vai pitääkö vetää raja siihen, että jos on koulutukseltaan lähihoitaja, ei saa hoitaa pimeesti sukulaisten lapsia, mutta saa leikata kuitenkin hiuksia ja päinvastoin? kyllä se ihan sama asia on, ei mitään selittelyjä.
        Eikä kampaaja sanonut tekevänsä TYÖKSEEN pimeästi, vaan sukulaisille vaivanpalkkaa vastaan sillointällöin...ehkä muutaman kerran vuodessa niinkuin se hyväksymäsi sukulaistyttö?! ja lÅttamariahan auttaa myös sukulaistaan ja saa siitä "palkkaa", missä siis ero näiden kaikkien välillä?

tuon niin, että tuo joka tekee kampaajan työtä pimeänä leikkaa useampien ihmisten hiuksia palkkiota vastaan ilman että maksaa veroa. Minusta se on kyllä jo pimeää työtä. Vai missä sinun mielestäsi menee pimeän työn raja?

Hän jossain kirjoitti leikkaavansa ystäviensä ja oliko sukulaistensa hiuksia, joten kyse on kai useammasta ihmisestä. Tiedän yhden kampaajan itsekin joka ennen leikkasi useammat hiukset viikossa pimeästi, minusta se ei ole oikein. Siinä jo kärsii laillista työtä tekevät kampaajayrittäjätkin, jos kovin moni kampaaja tuollaista tekisi.

Onko asia muuten eri, jos kyse on lakimiehestä tai lääkäristä. Onko okei, että hekin silloin tällöin maksua vastaan tekevät työtä verottomana? Vaikka muutamia kertoja viikossa?

• '''''''''''''''''''''''''''...
        viaton uhri kirjoitti:

Kyllä tuo tyyppi on huolissaan, kun jonkun sukulaistyttö käy muutamat kerrat vuodessa pimeesti hoitamassa lapsia. hänen mielestään siitä pitäisi ilmoittaa verottajalle, sitä hän ajaa takaa.

• viaton uhri
        '''''''''''''''''''''''''''... kirjoitti:

Kyllä tuo tyyppi on huolissaan, kun jonkun sukulaistyttö käy muutamat kerrat vuodessa pimeesti hoitamassa lapsia. hänen mielestään siitä pitäisi ilmoittaa verottajalle, sitä hän ajaa takaa.

en niin tarkkaan tainnut lukea. Käsitin jotenkin, että hän kirjoitti vastineen tuolle joka tekee pimeänä kampaajan työtä.

• Jos haluaa
        viaton uhri kirjoitti:

niin siis kaverini ajoi renkaan irtoamisen jälkeen autonsa metsään ja siinä auto meni palasiksi).

olla ymmärtämättä tekstiä, voi sen tehdä.. Omasta vapaasta tahdosta, jos nyt haluaa vaan muuten tehdä asiasta vaikean, tai pakon sanelemana ellei äly riitä ymmärtämään..

Mitä merkitystä sillä on, paljonko joku työmies juo vapaa-ajallaan! Et voi tietää sitä silloinkaan kun viet sen autosi korjaamolle, että onko työmies täysi absolutisti!

No jos nyt välttämättä tahdot tietää, niin tämä kaveri ei usein juo. Ja ihan hyvän tavan mukaisesti vaadin että tämä kaveri ottaa sen edes mukaansa koska ei hintaa sanonut työlleen! Ja koska tämä kaveri on useita vuosia tehnyt putki hommia ja koulutksen saanut, niin mielestäni on hiukan turvallisempi hänen se laittaa kuin minun!
        Ja sanoinko jossain vaiheessa että annoin pullon hänelle siinä vaiheessa kun saapui asentamaan konetta.. Ja että olisi juonut siinä samalla kun työtä teki? Tarkennan nyt vielä, ellet ymmärtänyt että työn jälkeen annoin pullon!!

Ja kysymys oli mielestäni palkkiosta ja veroista.. Ei vakuutuskorvauksista! Eikä ne siellä korjaamollakaan laita muita osia kuntoon kuin sen mistä itse sopii ja maksaa..

• että..
        viaton uhri kirjoitti:

tuon niin, että tuo joka tekee kampaajan työtä pimeänä leikkaa useampien ihmisten hiuksia palkkiota vastaan ilman että maksaa veroa. Minusta se on kyllä jo pimeää työtä. Vai missä sinun mielestäsi menee pimeän työn raja?

Hän jossain kirjoitti leikkaavansa ystäviensä ja oliko sukulaistensa hiuksia, joten kyse on kai useammasta ihmisestä. Tiedän yhden kampaajan itsekin joka ennen leikkasi useammat hiukset viikossa pimeästi, minusta se ei ole oikein. Siinä jo kärsii laillista työtä tekevät kampaajayrittäjätkin, jos kovin moni kampaaja tuollaista tekisi.

Onko asia muuten eri, jos kyse on lakimiehestä tai lääkäristä. Onko okei, että hekin silloin tällöin maksua vastaan tekevät työtä verottomana? Vaikka muutamia kertoja viikossa?

sukulaisille tai ystäville, ja sillointällöin...ihan normaalia. kuka sitten ajaa naapurin mummon nurmikon sillointällöin pientä korvausta vastaan (kokemusta on) tai katsoo toisen naapurin lapsia joskus jne. sama asia. Vähän eri asia, jos sitä tosiaan tekee työkseen, päivittäin tai ainakin viikottain oikein urakalla. vaikka toisaalta ei mua kyllä sekään haittaa, tehkööt mitä tekee kukakin, jos jaksaa. Itse en työpäivän päätteeksi jaksais hoitaa kuin oman kodin ja lapset vaikka maksettais miljoona.

• niin viaton
        viaton uhri kirjoitti:

uhri! Katkeruutesi verotarkastajaa kohtaan paistaa noissa kirjoituksissasi läpi! Ja tosiasia on se että ei sellaista juorua, jossa ei olisi jotain perääkin! Eli nyt paasaat täällä kun olet menettänyt oman "pimeän työsi"!! Etkä voi suvaita että joku teini saa joskus hiukan käyttörahaa tekemästään työstä!

Ja useimmat pikkuhommat mitä nämä ammattilaiset ja muut tekevät, ovat enemmän ystävänpalveluita.
        Tuskin niitä partureitakaan ihan mielettömästi kiinnostaa enää työpäivän päälle leikata kenenkään hiuksia..
        Jos suoraan sanon, nussit pilkkua etkä edes tahdo ymmärtää mitä puhutaan! Se on ihan sama käykö teini katsomassa jotain lasta kerran kk, vai leikkaako joku parturi veljensä hiukset kerran kk! Tuskin tämä parturi rikastuakseen leikkaa silloin tällöin jonkun hiukset!!!

• viaton uhri
        Jos haluaa kirjoitti:

olla ymmärtämättä tekstiä, voi sen tehdä.. Omasta vapaasta tahdosta, jos nyt haluaa vaan muuten tehdä asiasta vaikean, tai pakon sanelemana ellei äly riitä ymmärtämään..

Mitä merkitystä sillä on, paljonko joku työmies juo vapaa-ajallaan! Et voi tietää sitä silloinkaan kun viet sen autosi korjaamolle, että onko työmies täysi absolutisti!

No jos nyt välttämättä tahdot tietää, niin tämä kaveri ei usein juo. Ja ihan hyvän tavan mukaisesti vaadin että tämä kaveri ottaa sen edes mukaansa koska ei hintaa sanonut työlleen! Ja koska tämä kaveri on useita vuosia tehnyt putki hommia ja koulutksen saanut, niin mielestäni on hiukan turvallisempi hänen se laittaa kuin minun!
        Ja sanoinko jossain vaiheessa että annoin pullon hänelle siinä vaiheessa kun saapui asentamaan konetta.. Ja että olisi juonut siinä samalla kun työtä teki? Tarkennan nyt vielä, ellet ymmärtänyt että työn jälkeen annoin pullon!!

Ja kysymys oli mielestäni palkkiosta ja veroista.. Ei vakuutuskorvauksista! Eikä ne siellä korjaamollakaan laita muita osia kuntoon kuin sen mistä itse sopii ja maksaa..

väärin: kuvittelin, että tämä työmies ei halunnut ottaa normaalia palkkaa lainkaan vaan nimenomaan halusi palkan jonain muuna suoritteena ja tässä tapauksessa viinana. Niitäkin kun löytyy ;-)

En kyllä ymmärrä, miksi sinun pitää haukkua täällä muita ja arvostella toisten älykkyyttä. Kertonee enemmän sinun kuin minun älykkyydestäni tuollainen sävy ja haukkuminen. Tosi inhottavaa tuollainen toisten mollaaminen.

• viaton uhri
        niin viaton kirjoitti:

uhri! Katkeruutesi verotarkastajaa kohtaan paistaa noissa kirjoituksissasi läpi! Ja tosiasia on se että ei sellaista juorua, jossa ei olisi jotain perääkin! Eli nyt paasaat täällä kun olet menettänyt oman "pimeän työsi"!! Etkä voi suvaita että joku teini saa joskus hiukan käyttörahaa tekemästään työstä!

Ja useimmat pikkuhommat mitä nämä ammattilaiset ja muut tekevät, ovat enemmän ystävänpalveluita.
        Tuskin niitä partureitakaan ihan mielettömästi kiinnostaa enää työpäivän päälle leikata kenenkään hiuksia..
        Jos suoraan sanon, nussit pilkkua etkä edes tahdo ymmärtää mitä puhutaan! Se on ihan sama käykö teini katsomassa jotain lasta kerran kk, vai leikkaako joku parturi veljensä hiukset kerran kk! Tuskin tämä parturi rikastuakseen leikkaa silloin tällöin jonkun hiukset!!!

olet varmaan sama haukkuja, joka tuolla muuallakin haukkuu toisia.

En ole tehnyt pimeää työtä enkä ole teinien työntekoa vastaan.

Sinulla taitaa olla aika huono elämä, kun et osaa asiallisesti edes tänne kirjoittaa, haukut vain muita.

• ihmettä
        viaton uhri kirjoitti:

olet varmaan sama haukkuja, joka tuolla muuallakin haukkuu toisia.

En ole tehnyt pimeää työtä enkä ole teinien työntekoa vastaan.

Sinulla taitaa olla aika huono elämä, kun et osaa asiallisesti edes tänne kirjoittaa, haukut vain muita.

Sinä vain sanoit tuolla jossain vaiheessa että itse olet joutunut tarkastuksen kohteeksi!

Ja sinähän täällä syyllistät muita pikku palveluista. Mikä ero sitten on koulutuksen saaneen tai kouluttamattoman ihmisen palkkiolla? varsinkaan kun ihmiset eivät tee tällaista jatkuvasti? Jutuissasi on ristiriita! Siis täytyykö ihmisen maksaa mielestäsi esim.10 eurosta veroa, palkkio joka on vain nimelliskorvaus jostain palvelusta.. eikä edes lähelläkään oikeaa tuntipalkkaa??

Onko kenties teksteihisi ennenkin kommentoitu jotain negatiivista? Mistä kuvittelet minun kiertävän palstalta toiselle? Ehkä juttujasi ihmettelee moni muukin..

• yksinkertaista

sinänsä laki on selvä. Myös työtä vastaan saatu tavara on veronalaista tuloa. Tosin se, mitä ihmiset itse pitävät veronalaisena tulona on sitten taas aivan eri juttu kuten tästäkin ketjusta huomataan. Pimeä työ rehottaa Suomessa, koska ihmiset eivät vain välitä siitä, että käyttävät pimeää työvoimaa. Aika moni rakentaa (tai ainakin aiemmin on rakentanut) kokonaisen omakotitalon käyttäen suurimmalta osalta pimeää työvoimaa). Siivousalalla on saatu myös karsittua pimeää työvoimaa nyt kotitalousvähennyksellä.

Laki on siis selvä ja jokainen löytää kyllä verotusta koskevat lait netistäkin. Kannattaa tutustua niihin jotta käsittää myös sen, että se viinapullokin työstä annettuna palkkana on laiton tapa. Ja turha sitten enää äristä täällä, jos ei osaa käydä lukemassa lakitekstiä tai ymmärrä lukemaansa.

• *'''''''''''''*
        yksinkertaista kirjoitti:

sinänsä laki on selvä. Myös työtä vastaan saatu tavara on veronalaista tuloa. Tosin se, mitä ihmiset itse pitävät veronalaisena tulona on sitten taas aivan eri juttu kuten tästäkin ketjusta huomataan. Pimeä työ rehottaa Suomessa, koska ihmiset eivät vain välitä siitä, että käyttävät pimeää työvoimaa. Aika moni rakentaa (tai ainakin aiemmin on rakentanut) kokonaisen omakotitalon käyttäen suurimmalta osalta pimeää työvoimaa). Siivousalalla on saatu myös karsittua pimeää työvoimaa nyt kotitalousvähennyksellä.

Laki on siis selvä ja jokainen löytää kyllä verotusta koskevat lait netistäkin. Kannattaa tutustua niihin jotta käsittää myös sen, että se viinapullokin työstä annettuna palkkana on laiton tapa. Ja turha sitten enää äristä täällä, jos ei osaa käydä lukemassa lakitekstiä tai ymmärrä lukemaansa.

Lasten perinteinen virpominenkin pääsiäisenä ihan hyväksytty tapa, vaikka se on rikollista kun se tehdään pimeänä. Siinähän toivotetaan onnea ynnä muuta tulevalle vuodelle ja annetaan sen lisäksi koristeltu oksa. Myydään siis palvelu ja tavara. Palkaksi tästä saadaan pääsiäismunia, rahaa, karkkia ym. Itseni lisäksi en tiedä ketään muuta, joka ilmoittaisi lastensa pääsiäsi-tuloja verottajalle! Mielestäni tämä on kauheaa!! Meidän petri-marika aina vaan jaksaa murjottaa, kun otan sen verotettavan osan hänen virpomis-palkastaan pois ja lähetän verotoimistoon, kun muut lapset saavat kaikki tulonsa pimeänä, likaisena rahana. mutta lohdutan petri-marikaa aina sillä, että me sentään olemme rehellisiä! viimeksi petri-marika sai rahana yhteensä 34,30 euroa, 3 pientä pääsiäsimunaa, 4 isohkoa pääsiäismunaa ja puolikkaan omenan (nämä siis verojen jälkeen, nettona).
        (asumme hieman keskivertoa rikkaammalla alueella, täällä asuu paljon hyvätuloisia ja rikkaita, siitä tämä isohko summa muutamasta tunnista)

• olla turhan vanha
        *'''''''''''''* kirjoitti:

Lasten perinteinen virpominenkin pääsiäisenä ihan hyväksytty tapa, vaikka se on rikollista kun se tehdään pimeänä. Siinähän toivotetaan onnea ynnä muuta tulevalle vuodelle ja annetaan sen lisäksi koristeltu oksa. Myydään siis palvelu ja tavara. Palkaksi tästä saadaan pääsiäismunia, rahaa, karkkia ym. Itseni lisäksi en tiedä ketään muuta, joka ilmoittaisi lastensa pääsiäsi-tuloja verottajalle! Mielestäni tämä on kauheaa!! Meidän petri-marika aina vaan jaksaa murjottaa, kun otan sen verotettavan osan hänen virpomis-palkastaan pois ja lähetän verotoimistoon, kun muut lapset saavat kaikki tulonsa pimeänä, likaisena rahana. mutta lohdutan petri-marikaa aina sillä, että me sentään olemme rehellisiä! viimeksi petri-marika sai rahana yhteensä 34,30 euroa, 3 pientä pääsiäsimunaa, 4 isohkoa pääsiäismunaa ja puolikkaan omenan (nämä siis verojen jälkeen, nettona).
        (asumme hieman keskivertoa rikkaammalla alueella, täällä asuu paljon hyvätuloisia ja rikkaita, siitä tämä isohko summa muutamasta tunnista)

virpomaan, jos saa jo töitä tehdä ja verojakin maksaa. Onkohan kasvatus mennyt pahasti pieleen.

Mutta tottahan se on, että työstä kuin työstä (aikusien tekemänä) ne verot kuuluu maksaa.

Mielelläni minäkin palkkani ottaisin monenlaisena tavarana, koruna, kultana jne. enkä maksaisi veroja lainkaan :-))

• petri-marikan äiti
        olla turhan vanha kirjoitti:

virpomaan, jos saa jo töitä tehdä ja verojakin maksaa. Onkohan kasvatus mennyt pahasti pieleen.

Mutta tottahan se on, että työstä kuin työstä (aikusien tekemänä) ne verot kuuluu maksaa.

Mielelläni minäkin palkkani ottaisin monenlaisena tavarana, koruna, kultana jne. enkä maksaisi veroja lainkaan :-))

en viitsi paljastaa perti-marikan ikää, ettei häntä tunnisteta.Nimen uskalsin laittaa tänne, koska siitä tuskin tunnistetaan yleisyytensä takia. Mutta ihan ei aikuinen vielä ole petri-marika. mieluummin kuitenkin se, että p-m maksaa veronsa myynneistään ja työstään, kuin se, että alaikäinen tekee sunnuntaitöitä eikä maksa edes veroa!! mihin tämä maailma on menossa.

• tajuaa, että
        *'''''''''''''* kirjoitti:

viinapullolla maksaminen putkimiehelle on laitonta. Ja vieläkin pällimpi tajuaa mikä ero on lasten tekemällä virpomisella ja aikuisen tekemällä pimeällä työllä.

Jokainen varmasti tässäkin ketjussa tietää (kai sen verran sentään yleissivistystä jokainen omaa), että lain mukaan pimeä työ on pimeää työtä, leikkasi sitten tuttujen ja tutun tuttujen hiuksia vaikka kuusi kertaa kk maksua vastaan tai teki putkihommia ja sai viinapullon palkaksi. Se nyt vain on pimeää työtä, jos ei maksa työstä asianmukaista veroa. Hassua, että kukaan edes jaksaa asiasta kiistellä, kun asia on lain mukaan päivänselvä. Eri asia on sitten se, mitä me jokainen henkilökohtaisesti hyväksymme.

• loistava huumorintaju
        petri-marikan äiti kirjoitti:

en viitsi paljastaa perti-marikan ikää, ettei häntä tunnisteta.Nimen uskalsin laittaa tänne, koska siitä tuskin tunnistetaan yleisyytensä takia. Mutta ihan ei aikuinen vielä ole petri-marika. mieluummin kuitenkin se, että p-m maksaa veronsa myynneistään ja työstään, kuin se, että alaikäinen tekee sunnuntaitöitä eikä maksa edes veroa!! mihin tämä maailma on menossa.

valitettavasti vain omasta mielestäsi ;-)

• p-m:n äiti
        loistava huumorintaju kirjoitti:

valitettavasti vain omasta mielestäsi ;-)

ei tässä ole kyse mistään huumorista, asia on vakava, eikä nauramista ole!!!! no kukin kasvattaa lapsensa tavallaan, joku rehelliseksi kunnon kansalaiseksi, joku taas rikolliseksi loiseksi. kukin tyylillään!

• p-m:n äiti
        tajuaa, että kirjoitti:

viinapullolla maksaminen putkimiehelle on laitonta. Ja vieläkin pällimpi tajuaa mikä ero on lasten tekemällä virpomisella ja aikuisen tekemällä pimeällä työllä.

Jokainen varmasti tässäkin ketjussa tietää (kai sen verran sentään yleissivistystä jokainen omaa), että lain mukaan pimeä työ on pimeää työtä, leikkasi sitten tuttujen ja tutun tuttujen hiuksia vaikka kuusi kertaa kk maksua vastaan tai teki putkihommia ja sai viinapullon palkaksi. Se nyt vain on pimeää työtä, jos ei maksa työstä asianmukaista veroa. Hassua, että kukaan edes jaksaa asiasta kiistellä, kun asia on lain mukaan päivänselvä. Eri asia on sitten se, mitä me jokainen henkilökohtaisesti hyväksymme.

ole mitään eroa. työ ja myynti ja siitä saatu voitto, mistä kuuluu maksaa verot. näin meillä lapset kasvatetaan.

• joku "palvelus"
        olla turhan vanha kirjoitti:

ja pyydä siitä jokin tavara/koru palkaksi. tai vaihtakaa työpanoksia. aja sinä jonkun liikuntarajoitteisen sepän nurmikko ja siivoa autotalli ja pyydä jokin vastapalvelus. Hopeaseppä takoisi sinulle hienon korun työtäsi vastaan kiitokseksi?
        niin ei tarvitse täällä sitten itkeä kun muut niin tekevät ja palkaksi saavat kuka mitäkin ja itse ei saa mitään, byääää. eikä työpanosten vaihtamisessa AINAKAAN mitään laitonta ole.

• työpanosten vaihtaminenkin
        joku "palvelus" kirjoitti:

ja pyydä siitä jokin tavara/koru palkaksi. tai vaihtakaa työpanoksia. aja sinä jonkun liikuntarajoitteisen sepän nurmikko ja siivoa autotalli ja pyydä jokin vastapalvelus. Hopeaseppä takoisi sinulle hienon korun työtäsi vastaan kiitokseksi?
        niin ei tarvitse täällä sitten itkeä kun muut niin tekevät ja palkaksi saavat kuka mitäkin ja itse ei saa mitään, byääää. eikä työpanosten vaihtamisessa AINAKAAN mitään laitonta ole.

on laitonta. Ettekö tosiaan tunne lakia yhtään. Et varmaan ole tosissasi, ettet tajua, että myös työpanosten vaihtaminen on laitonta.

Itse en halua rikkoa lakia noin typerässä asiassa joten mielelläni käyn siellä ihan oikeassa kampaamossa ja maksan ihan oiekasti ja saan ihan oikean kuitin siitä maksustani.

• tässä yksi määritelmä
        joku "palvelus" kirjoitti:

http://vero.fi/default.asp?domain=VERO_MAIN&path=5,363&language=FIN&article=205&index=

"Veronalaista tuloa ovat tietyin poikkeuksin rahana tai rahanarvoisena etuutena saadut tulot. Kaikki tulot ovat veronalaisia, ellei laissa nimenomaisesti säädetä toisin.
        dot"

Huom! Rahanarvoisena etuutena. Laissa on myös tarkennuksia, joissa kerrotaan, että tavaran antaminen työpanosta vastaan ON veronalaista tuloa. Jospa siis lukisit vähän lakia ja jättäisit tämän nettikirjoittelun vähemmälle ;-)

• jos et halua,
        työpanosten vaihtaminenkin kirjoitti:

on laitonta. Ettekö tosiaan tunne lakia yhtään. Et varmaan ole tosissasi, ettet tajua, että myös työpanosten vaihtaminen on laitonta.

Itse en halua rikkoa lakia noin typerässä asiassa joten mielelläni käyn siellä ihan oikeassa kampaamossa ja maksan ihan oiekasti ja saan ihan oikean kuitin siitä maksustani.

mutta kuitenkin meuhkaat täällä kun toiset niin tekevät? :D
        En kyllä näe siinä mitään laitonta, jos leikkaan naapurin mummon nurmikon ja hän kiitokseksi katsoo lapsia kun käyn asioilla. tai kierrän hänelle rullat päähän aamulla ja hän tuo myöhemmin illalla kiitokseksi itse leipomansa kakun? Miten se on laitonta, voitko selventää?? eikö se ole työpanosten vaihtamista eli vastapalvelusta? mitäköhän verottaja siihen nyt sanoo? :D :D

hahhahhaaa, vitsi että on umpityhmää porukkaa, järjestä ei tietoakaan...! :D

• toisellekkin
        tässä yksi määritelmä kirjoitti:

http://vero.fi/default.asp?domain=VERO_MAIN&path=5,363&language=FIN&article=205&index=

"Veronalaista tuloa ovat tietyin poikkeuksin rahana tai rahanarvoisena etuutena saadut tulot. Kaikki tulot ovat veronalaisia, ellei laissa nimenomaisesti säädetä toisin.
        dot"

Huom! Rahanarvoisena etuutena. Laissa on myös tarkennuksia, joissa kerrotaan, että tavaran antaminen työpanosta vastaan ON veronalaista tuloa. Jospa siis lukisit vähän lakia ja jättäisit tämän nettikirjoittelun vähemmälle ;-)

yksinkertaiselle tuossa ylempänä, järjenkäyttö on sallittu myös meidän yhteiskunnassamme. säästetään siis se naapurinmummo, joka sen kakun hyväähyvyyttään meille leipoi kiitokseksi nurmikonleikkuusta, veropetossyytteiltä. olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mitä sanoisivat oikeudessa tälläisista veropetoksista, joita on voinut jatkua mummon elämässä jo vaikka kuinka ja kauan. *reps*
        Ennen kun ihmiset pakkasivat auttamaan toisiaan ja tekemään vastapalveluksia kiitokseksi. Nykyään se sitten on kai rikos, buahahaaa! :D

• yksinkertainen..
        toisellekkin kirjoitti:

yksinkertaiselle tuossa ylempänä, järjenkäyttö on sallittu myös meidän yhteiskunnassamme. säästetään siis se naapurinmummo, joka sen kakun hyväähyvyyttään meille leipoi kiitokseksi nurmikonleikkuusta, veropetossyytteiltä. olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mitä sanoisivat oikeudessa tälläisista veropetoksista, joita on voinut jatkua mummon elämässä jo vaikka kuinka ja kauan. *reps*
        Ennen kun ihmiset pakkasivat auttamaan toisiaan ja tekemään vastapalveluksia kiitokseksi. Nykyään se sitten on kai rikos, buahahaaa! :D

joka ei lakia tunne.

Ja on säälittävää kärjistää asioita tuolla tavalla.

• eli..
        yksinkertaista kirjoitti:

Kaikki ketkä ovat joskus antanut jotain jonku homman tekijälle, on suuria rikollisia. Tietysti asiaa ei voi ajatella kuin veropetoksena? Itse katsoisin tuon pullon antamisen ihan vaan kiitoksena!
        En ainakaan itseäni viitsi tehdä täysin naurunalaiseksi sillä, että marssin vero toimistoon jonku pullon kanssa! Niin ja siis kuinka se vero siitä sitten maksetaan??? Sanokaa nyt sitten te viisaat lakia lukeneet?

No, ainakin suomen työllisyys paranisi, jos kaikki ihmiset jotka antavat/saavat kiitoksena jotain ilmoittaisi asiasta verottajalle! Voisi olla että aika monta verovirkailijaa tarvittaisiin lisää..

Mielestäni lakiin pitäisi näin myös lisätä kohta
        KIITOS-VERO!

• mautonta antaa
        eli.. kirjoitti:

Kaikki ketkä ovat joskus antanut jotain jonku homman tekijälle, on suuria rikollisia. Tietysti asiaa ei voi ajatella kuin veropetoksena? Itse katsoisin tuon pullon antamisen ihan vaan kiitoksena!
        En ainakaan itseäni viitsi tehdä täysin naurunalaiseksi sillä, että marssin vero toimistoon jonku pullon kanssa! Niin ja siis kuinka se vero siitä sitten maksetaan??? Sanokaa nyt sitten te viisaat lakia lukeneet?

No, ainakin suomen työllisyys paranisi, jos kaikki ihmiset jotka antavat/saavat kiitoksena jotain ilmoittaisi asiasta verottajalle! Voisi olla että aika monta verovirkailijaa tarvittaisiin lisää..

KIITOS-VERO!

viinapullo "palkaksi". Mielummin vaikka vie henkilön ravintolaan syömään tai antaa jouluna ruokakorin.

• kysynyt
        mautonta antaa kirjoitti:

viinapullo "palkaksi". Mielummin vaikka vie henkilön ravintolaan syömään tai antaa jouluna ruokakorin.

sinun mielipidettäsi siihen onko sopiva "palkka" tai "kiitos"..
        Enkä mielestäni kysynyt sitäkään, onko mautonta!

Eli miksi ylipäätään kommentoit, jos et osaa vastata millään tavalla kysymykseeni?

• tuon viinapullon antaja?
        eli.. kirjoitti:

KIITOS-VERO!

Kysy kuule verotoimistosta miten sitä verotetaan. Kyllä heillä jonkinlainen sabluuna siihen varmaan on.

Minusta jotenkin tuntuu, että olet jo täällä tenyt itsesi täysin narunalaiseksi tietämättömyydelläsi ja inttämiselläsi :-)))

• tuon ja palasin nyt tälle p...

onpas täällä paljon kirjoiteltu sen jälkeen.

Sori luin aloitusviestin jotenkin huolimattomasti. Kuvittelin, että aloittajalla käy lastenhoitaja monta kertaa viikossa ja hän maksaa tästä työstä. Mutta asia ei kai ollutkaan niin vaan kyse oli harvoin tapahtuvasta lastenhoitamiesta ja vasta nyt aloittajan lapsi aloitti "oikeasti" päivähoidon.

• tosiaan...
        yksinkertainen.. kirjoitti:

joka ei lakia tunne.

noissa esimerkeissä oli kyse siitä työpanoksen vaihtamisesta, toinen tekee palveluksen toiselle ja saa vastapalveluksen. Sitä tälle kateelliselle ehdotin -mikä olikin sitten rikollista toimintaa sun mielestä. hahahahaaaa ei voi kun nauraa, niin järjetöntä.. :D

• tajuta mitä
        tosiaan... kirjoitti:

noissa esimerkeissä oli kyse siitä työpanoksen vaihtamisesta, toinen tekee palveluksen toiselle ja saa vastapalveluksen. Sitä tälle kateelliselle ehdotin -mikä olikin sitten rikollista toimintaa sun mielestä. hahahahaaaa ei voi kun nauraa, niin järjetöntä.. :D

edes kirjoitat.

"aja sinä jonkun liikuntarajoitteisen sepän nurmikko ja siivoa autotalli ja pyydä jokin vastapalvelus. Hopeaseppä takoisi sinulle hienon korun työtäsi vastaan kiitokseksi? "

Tuossahan kyse on tavarasta. Jos ainostaan aineetonta ajatellaan niin ehkä esimerkkinä voisi sitten olla vaikka lääkäri neuvoo lakimiestä vaikkapa sairauden hoitamisessa ja lakimies kertoo lääkärille kuinka toimia jossain oikeusjutussa. Mutta jos lakimies tekee lääkärille vaikka avioehdon niin silloinhan kyse on jo jostain aineellisesta. Kun täällä on tätä lääkäri lakimies juttua pyöritetty ;-) Jos taas leikkaan jonkun hiukset ja hän rakentaa minulle talon tai huonekalun niin silloinhan minä saan aineellista palkkaa.

• se hopeaseppä
        yksinkertainen.. kirjoitti:

joka ei lakia tunne.

tekee kiitokseksi sinulle omista vanhoista hopeostasi uuden uniikin upean korun. jos kerran täytyy sitä pilkkua viilata. sitten siinä ei olisikaan enää mitään "laitonta", kysy vaikka keneltä.
        ja ketä edes kiinnostaa? meillä osataan kiertää perintö -ja lahjaverotkin hienosti ja kuitenkin laillisesti, tyhmä on se joka maksaa turhaan. ja kateelliset vaikeroi ;D

• kakku??
        se hopeaseppä kirjoitti:

tekee kiitokseksi sinulle omista vanhoista hopeostasi uuden uniikin upean korun. jos kerran täytyy sitä pilkkua viilata. sitten siinä ei olisikaan enää mitään "laitonta", kysy vaikka keneltä.
        ja ketä edes kiinnostaa? meillä osataan kiertää perintö -ja lahjaverotkin hienosti ja kuitenkin laillisesti, tyhmä on se joka maksaa turhaan. ja kateelliset vaikeroi ;D

mites sen laita sitten, siinäkin annetaan "tavara" vastalahjaksi?
        vitsi että ootte nolon typeriä, ei voi kun nauraa :D

• saamme isovanhemmiltamme
        -uteeelijas- kirjoitti:

isovanhemmat maksavat sulle, että saavat olla lastenne kanssa, niin eikö sun pitäisi maksaa veroja siitä summasta? korvaus sekin, palkka vain päinvastoin.

rahaa sekä miehen että minun puolelta vaikka meillä itsellämmekin on omaisuutta melko paljon ja korkeat palkat (tosin olen nyt kotona lasten kanssa). Ei se tarkoita, että isovanhemmat maksavat lasten näkemisestä kuten varsin hyvin itsekin tiedät, taidat vain olla kateellinen ja katkera.

Mitä pahaa siinä on, jos vanhemmat (jotka ovat rikkaita ja hyvätuloisia) haluavat antaa lapsilleen avustusta silloin tällöin. Niin minäkin aion tehdä silloinkin kun lapset ovat jo aikuisia. Miksi en auttaisi, jos itselläni kuitenkin on enemmän rahaa eikä enää niin paljon tarvetta sille rahalle.

Ymmärrän tietysti, että jos omat vanhemmat ovat köyhiä niin heitä sitten avustetaan lasten taholta. Hassulta kyllä tuntuu se, jos lasten hoidosta isovanhemmille maksetaan.

• perintö teillä kun
        se hopeaseppä kirjoitti:

saatte koko perintöveron laillisesti kierrettyä ;-)

Ei millään pahalla, mutta luin vähän kirjoituksiasi ja jotenkin jotakin tuntuu lapsettavan ja kovasti :-)))

• yonido

Itse tein lastenhoitotyötä pimeänä.
        Välillä olin joka ikinen päivä hoitamassa lapsia ja sain 10e päivä.
        Se ei nyt ole mikään kovin iso summa päivältä,mutta pidin niidtä lapsista niin paljon,että ne olivat kuin sisaruksia minulle niin sen takia en ikinä ottanut enenpää.
        En olisi ottanut edes tuotakaan summaa,mutta minulle haluttiin maksaa tuo.

Mutta kun muualla olen ollut niin olen saanut 7e/tunti (pimeänä)

• päivänvaloa kestävää
        yonido kirjoitti:

Itse tein lastenhoitotyötä pimeänä.
        Välillä olin joka ikinen päivä hoitamassa lapsia ja sain 10e päivä.
        Se ei nyt ole mikään kovin iso summa päivältä,mutta pidin niidtä lapsista niin paljon,että ne olivat kuin sisaruksia minulle niin sen takia en ikinä ottanut enenpää.
        En olisi ottanut edes tuotakaan summaa,mutta minulle haluttiin maksaa tuo.

Mutta kun muualla olen ollut niin olen saanut 7e/tunti (pimeänä)

työtä jolloin käteenkin jäävä osuus olisi ollut paljon parempi kuin tuo mitä pimeänä sait? Mutta jos pääasia on, että saa tehdä pimeää työtä niin mikäs siinä, jos työskentelee ilmaiseksi. Ei kerry eläkkeet, ei ole vakuutusta jne. Tosi fiksua, buaaaah.

Aika surullista on, että ihminen ei tajua miksi pimeää työtä ei pidä tehdä. Opetatko lapsillesikin (jos sinulla niitä on tai joskus saat), että lain rikkominen kannattaa eikä sairaiden ja vammaisten hyvinvoinnin tukemiseen kannata osallistua veroja maksamalla...

• voi lahjoittaa
        päivänvaloa kestävää kirjoitti:

työtä jolloin käteenkin jäävä osuus olisi ollut paljon parempi kuin tuo mitä pimeänä sait? Mutta jos pääasia on, että saa tehdä pimeää työtä niin mikäs siinä, jos työskentelee ilmaiseksi. Ei kerry eläkkeet, ei ole vakuutusta jne. Tosi fiksua, buaaaah.

Aika surullista on, että ihminen ei tajua miksi pimeää työtä ei pidä tehdä. Opetatko lapsillesikin (jos sinulla niitä on tai joskus saat), että lain rikkominen kannattaa eikä sairaiden ja vammaisten hyvinvoinnin tukemiseen kannata osallistua veroja maksamalla...

hyväntekeväisyyteen, niin myös lapsille,sairaaloille jne.
        verorahat menevät turhaan sopeutumattomille työttömille mamuille ja muille yhteiskunnan eläteille.

• ja kun monet
        voi lahjoittaa kirjoitti:

hyväntekeväisyyteen, niin myös lapsille,sairaaloille jne.
        verorahat menevät turhaan sopeutumattomille työttömille mamuille ja muille yhteiskunnan eläteille.

ajattelevat noin niin kohta ei ole veronmaksajia tässä maassa...

Sinähän et varmasti käytä mitään verovaroin tuettua palvelua? Etkä tokikaan ole koskaan ottanut yhteiskunnalta mitään tukea etkä tule ottamaan. Taidat kyllä itse olla työtön yhteiskunnan elätti (joka tekee pimeää työtä siinä sivussa).

Pönttö on ihminen, jos ei tiedä, että yhteikunta ylläpitää paljon tomintoja vammaisille ja vanhuksille.

• ...kuin verot...
        päivänvaloa kestävää kirjoitti:

Minä ainakin mieluummin autan heitä ihan suoraan, kuin maksamalla veroja. Toki siis maksan verot työstäni, mutta suoraan teen mieluummin lisää vapaaehtoistyötä, koska silloin apu menee paljon tehokkaamin perille. Jos ottaisin samasta palkan, niin oma veroprosenttini vaan nousisi, mutta juuri kyseisten vanhusten elämänlaatuun se ei vaikuta. Väitän, että nimenomaan välitön apu vaikka yhdelle tai kahdelle vanhukselle tai vammaiselle (tai lapsiperheelle jne...) on se tehokkain tapa jakaa hyvinvointia. Eikä mene välistä mihinkään turhaan. Voin hakea ruoat kaupasta (käynhän siellä itsekin), käyttää apteekissa, antaa vammaisen lapsen vanhemmille hengähdystauon tai mitä ikinä nyt tuleekin vastaan, eikä se ole keneltäkään pois. Suomalainen yhteiskunta olisi paljon parempi, jos useampi toimisi näin.

Niin kauan kuin minä maksan veroja, joita ei käytetä perusasioihin, en aio kokea syyllisyyttä, että saan palkakseni ehkä pullakahvit, hyvää seuraa, kukkien pistokkaita jne, vaikka verottaja haluaisikin näköjään jo talkootöitäkin verottaa. No, toki saan toisinaan rahaakin, koska monelle on erittäin tärkeää, että saavat edes joskus jotenkin korvata, varsinkin vanhukset pelkäävät usein olevansa vaivaksi. Kaikkein paras tapa "saada palkkaa" on se, että tarvittaessa saan sitten itsekin apua muualta, koska yhteiskunta ei pysty vastaamaan juuri meillä mihinkään. uskon "hyvän kiertämiseen" vakaasti, ja siihen, että toisesta välittäminen ja toisen auttaminen on pelastuksemme.

Se, että joistakin pikkusummista ei makseta veroja, ei ole mikään vakava Rike. No, onhan se laitonta, mutta turhaa byrokratiaakin on ihan turha maksattaa.

• tarpeeksi moni
        ja kun monet kirjoitti:

ajattelevat noin niin kohta ei ole veronmaksajia tässä maassa...

Sinähän et varmasti käytä mitään verovaroin tuettua palvelua? Etkä tokikaan ole koskaan ottanut yhteiskunnalta mitään tukea etkä tule ottamaan. Taidat kyllä itse olla työtön yhteiskunnan elätti (joka tekee pimeää työtä siinä sivussa).

Pönttö on ihminen, jos ei tiedä, että yhteikunta ylläpitää paljon tomintoja vammaisille ja vanhuksille.

ajattelisi samoin, ihan ensiksi leikattaisiin loisilta tuet ja mamut jäisivät sinne mistä ovat kotoisinkin.
        Itse en ole nostanut elämäni aikana kuin 7kk opintotuet, josta sain sitten vielä maksaa takaisin kun en huomannut, että "tein liikaa rahaa laillisella työnteolla" siinä ohessa. No siitä viisastuneena loppu opiskeluajan tein pimeää hyvin palkattua työtä satunnaisen laillisen työn ohella. yhtään en tukia nostanut, mutta elin opiskeluajankin perkeleen leveästi, eikä ketuta muuten yhtään. ;-D

• tuota nyt ei usko kukaan
        tarpeeksi moni kirjoitti:

ajattelisi samoin, ihan ensiksi leikattaisiin loisilta tuet ja mamut jäisivät sinne mistä ovat kotoisinkin.
        Itse en ole nostanut elämäni aikana kuin 7kk opintotuet, josta sain sitten vielä maksaa takaisin kun en huomannut, että "tein liikaa rahaa laillisella työnteolla" siinä ohessa. No siitä viisastuneena loppu opiskeluajan tein pimeää hyvin palkattua työtä satunnaisen laillisen työn ohella. yhtään en tukia nostanut, mutta elin opiskeluajankin perkeleen leveästi, eikä ketuta muuten yhtään. ;-D

heti näkee, että eipä sitä ole paljon sinulla kouluja käytynä :-)))

Jos moni ajattelisi niin, ettei halua veroja maksaa niin siinä kävisi sillai, että korkeasti koulutettu väki lähtisi ulkomaille töihin hyvä palkka, pienet verot.

Ja olen minäkin sitä mieltä, että joitakin tukia pitäisi kiristää ja laittaa työttömiä velvoitetyöhön. Mutta olen myös sitä mieltä, että pimeän työn tekijöille kovat rangaistukset.

• siinä että aika
        ...kuin verot... kirjoitti:

Minä ainakin mieluummin autan heitä ihan suoraan, kuin maksamalla veroja. Toki siis maksan verot työstäni, mutta suoraan teen mieluummin lisää vapaaehtoistyötä, koska silloin apu menee paljon tehokkaamin perille. Jos ottaisin samasta palkan, niin oma veroprosenttini vaan nousisi, mutta juuri kyseisten vanhusten elämänlaatuun se ei vaikuta. Väitän, että nimenomaan välitön apu vaikka yhdelle tai kahdelle vanhukselle tai vammaiselle (tai lapsiperheelle jne...) on se tehokkain tapa jakaa hyvinvointia. Eikä mene välistä mihinkään turhaan. Voin hakea ruoat kaupasta (käynhän siellä itsekin), käyttää apteekissa, antaa vammaisen lapsen vanhemmille hengähdystauon tai mitä ikinä nyt tuleekin vastaan, eikä se ole keneltäkään pois. Suomalainen yhteiskunta olisi paljon parempi, jos useampi toimisi näin.

Niin kauan kuin minä maksan veroja, joita ei käytetä perusasioihin, en aio kokea syyllisyyttä, että saan palkakseni ehkä pullakahvit, hyvää seuraa, kukkien pistokkaita jne, vaikka verottaja haluaisikin näköjään jo talkootöitäkin verottaa. No, toki saan toisinaan rahaakin, koska monelle on erittäin tärkeää, että saavat edes joskus jotenkin korvata, varsinkin vanhukset pelkäävät usein olevansa vaivaksi. Kaikkein paras tapa "saada palkkaa" on se, että tarvittaessa saan sitten itsekin apua muualta, koska yhteiskunta ei pysty vastaamaan juuri meillä mihinkään. uskon "hyvän kiertämiseen" vakaasti, ja siihen, että toisesta välittäminen ja toisen auttaminen on pelastuksemme.

Se, että joistakin pikkusummista ei makseta veroja, ei ole mikään vakava Rike. No, onhan se laitonta, mutta turhaa byrokratiaakin on ihan turha maksattaa.

moni tekee paljonkin pimeää työtä eikä maksa veroa. Talkootöistä verottaja ei mitään ole ottamassa. Että eiköhän jokainen voi sitä naapuria rauhassa auttaa ja vaikka syödä naapurin tarjoaman talkooruoan ihan rauhassa ;-)

Taitaa aika monella olla hukassa se, kuinka valtavat määrät pimeää työtä tehdään ja kuinka moni nostaa siinä ohessa vielä työttömyyspäivärahaa tms.

• ...mutta maailmanparantaja ...
        siinä että aika kirjoitti:

moni tekee paljonkin pimeää työtä eikä maksa veroa. Talkootöistä verottaja ei mitään ole ottamassa. Että eiköhän jokainen voi sitä naapuria rauhassa auttaa ja vaikka syödä naapurin tarjoaman talkooruoan ihan rauhassa ;-)

Taitaa aika monella olla hukassa se, kuinka valtavat määrät pimeää työtä tehdään ja kuinka moni nostaa siinä ohessa vielä työttömyyspäivärahaa tms.

Oikeasti olen suunnitellut, että jätän sen palkkatyön jopa vähemmälle, että voisi oikeasti parantaa monien elämää. Minulla kun ei palkkatulo ole niin kummoista, ja puolisoni on kuitenkin myös tuomassa leipää taloomme. Ymmärrän toisaalta pimeän työntekijöitä, vaikka en siihen ryhmään itse kuulukaan (siis kokonaan, vaikka töitä toiselle teenkin, ja koska en ota palkkaa, niin kierrän tavallaan veroja). Mutta tiedän myöskin sen, minkälaisia hankaluuksia saattaa tulla, jos on työttömyyskorvauksilla, ja jotain pientä tekee. Se paperihomma on hirveää, raha tulee kun sattuu jne... Tiesitkö, että periaatteessa työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötäkään, jos se muutoin tehtäisiin tavanomaisessa työsuhteessa. Tuolla työttömyysturvapalstalla oli juttua siitä. Itse kyllä yllätyin.

Ja kyllä, verottaja on linjaamassa noita talkootyön luontaisetujakin uusiksi parastaikaa, joka aiheuttaa varmasti hankaluuksia esim. urheiluseuroille ynnä muille yleishyödyllisille, mutta tärkeille tahoille. Tuskin se päivä vielä on, että yksityishenkilöiden talkookahvia ollaan laittamassa verolle, mutta enää en ylläty, vaikka joku senkin keksisi...

Minulle muuten aikanaan (noin vuosi sitten)kunnan päivähoitotoimistosta sanottiin, että eikö siinä olisi jotain naapuria tai muita, jotka voisivat hoitaa lapsiani pientä korvausta vastaan, ja siis suoraan ehdottivat nimenomaan pimeästi maksamista. Koska tarve oli niin vähäinen, että kunnalle olisi tullut suhteessa kalliiksi järjestää päivähoito. Neuvoivat siis käyttämään kotihoidontuen tuohon. On kuulemma yleinen järjestely. Ihmettelin, että miten voitte sellaista suositella, niin ympäripyöreitä mutinoita ja selittelyjä sain vastaukseksi.

• vastaanottaminenhan
        siinä että aika kirjoitti:

työtä vastaan oli rikos sun tulkinnan mukaan? vai onko se eri asia, jos syö sen hernekeiton siellä "talkoopaikalla" kuin jos ottaa sen tupperware-astiaan ja syö kotona illalla???

Joku oli antanut remonttimiehelle viinapullon kiitokseksi, ja sen luokittelit pimeäksi palkaksi mistä olisi pitänyt maksaa verot(*reps*). Jos remonttireiska olisi juonut sen remonttipaikalla, olisikos se sitten ollut laillista?

• olen sanonut
        vastaanottaminenhan kirjoitti:

työtä vastaan oli rikos sun tulkinnan mukaan? vai onko se eri asia, jos syö sen hernekeiton siellä "talkoopaikalla" kuin jos ottaa sen tupperware-astiaan ja syö kotona illalla???

Joku oli antanut remonttimiehelle viinapullon kiitokseksi, ja sen luokittelit pimeäksi palkaksi mistä olisi pitänyt maksaa verot(*reps*). Jos remonttireiska olisi juonut sen remonttipaikalla, olisikos se sitten ollut laillista?

en ole tainnut itse olla paikallakaan, kun olen moista sanonut :)

Mutta tuohan on kyllä tosiaan väärin, jos antaa remonttimiehelle viinapullon palkaksi, koska kaikki tavaran antaminen katsotaan palkaksi. Kyllä kai ruoankin antaminen on väärin, jos antaa vaikka kassillisen kaupasta ostettua ruokaa. Mutta ruoan tarjoaminen ei ole. Tämä ei ole minun tulkintani vaan näin ainakin minulle on verotoimistosta sanottu, kun rakensimme talkoilla taloa ja joudui noita asioita selvittelemään. Talkooväelle sai kyllä tarjota ruoat ja juomat paikanpäällä.

• vastaan nopeasti vain...
        vastaanottaminenhan kirjoitti:

Olen siivonnut, joten vastaan vaan nopeasti. Tämä tulkinta liittyy siihen Aholansaari-säätiön toimintaan, joka taas on jonkin sortin ennakkotapaus. En jaksa kaivaa nyt mitään linkkiä keskellä yötä, mutta siinä on kyse siitä, että talkooväen muonituksesta olisi tuon säätiön verottajan mukaan kuulunut maksaa veroja. Yritän jaksaa huomenna, jos vaan ehdin, niin linkittää jotain. Pahoin pelkään, että tuo on vain alkua, eli verottajan jobinpostia on tulossa muillekin. Siis jälkiverot on langetettu tuolle kestitsijälle, ei talkooväelle.

• juuri siivouksen lopettanut
        olen sanonut kirjoitti:

en ole tainnut itse olla paikallakaan, kun olen moista sanonut :)

Mutta tuohan on kyllä tosiaan väärin, jos antaa remonttimiehelle viinapullon palkaksi, koska kaikki tavaran antaminen katsotaan palkaksi. Kyllä kai ruoankin antaminen on väärin, jos antaa vaikka kassillisen kaupasta ostettua ruokaa. Mutta ruoan tarjoaminen ei ole. Tämä ei ole minun tulkintani vaan näin ainakin minulle on verotoimistosta sanottu, kun rakensimme talkoilla taloa ja joudui noita asioita selvittelemään. Talkooväelle sai kyllä tarjota ruoat ja juomat paikanpäällä.

Älä siis pahoita mieltäsi turhaan! Kirjoitin enemmän tuohon ylemmäs.

• lastenhoitaja & tuleva ...

Ensinnäkin, MLL:n hoitajan tuntipalkka ei ole 8 € vaan 6,20€ / tunti! Ota ihmeessä selvää asiasta vaikkapa paikkakuntanne toimistoon soittamalla. (Itse MLL:n hoitajana toiminut jo muutaman vuoden.)

Toisekseen, ei tämä kyseinen 18v tyttö kehtaa sanoa että "no ei kyllä riitä, anna enemmän" kuten ei varmaan moni muukaan! Jos hän on hyvä hoitaja ja käytössänne, niin maksa hänelle kunnon palkka ja tosiaan jos häntä käytätte usein niin vakuutus olisi paikallaan. Itsekin hoitotoimintaa aloittaessani ajattelin ettei sillä rahalla niin suurta merkitystä, kun lasten kanssa on kiva leikkiä ja touhuta, mutta pidemmän päälle hoitotyökin on raskasta ja vaativaa työtä eikä mitään "lastenleikkiä"! Ja tottakai opiskelijalle jokainen kymppi on tarpeen, mutta on törkeää ajatella että kymppi 6-8 tunnin työstä olisi kohtuullinen korvaus!! Se on törkeän vähän! Lähempänä olisi esim. 30€.

Mietippä hetki itsekin, olisitko valmis tekemään työtä esim. tuon mainitsemasi kahdeksan tuntia, kun tuntipalkkasi olisi 1,25€ ?? TUSKIN.

Anna hoitajallesi kunnon palkkaa, jos hänen apuaan haluat tulevaisuudessakin, muista myös että kaksi lasta on enemmän kuin yksi, pätee myös työmäärään!

Terkuin opiskelija/hoitaja/odottaja rv20

• lastenhoitaja & tuleva ...

vaikka en itse vielä äiti olekaan, niin tiedän kyllä että kunnon lastenhoito ja huolenpito on sen rahan arvoinen!

• kyllä

• sijaisäidiltä!

Jotkut tekevät tuollakin rahalla töitä...
        Monet sijaisvanhemmat saavat vieläkin vähemmän "tuntipalkkaa".
        Noin 500€/kk ei tee euroakaan tunti, mutta oma valintahan tämäkin on enkä siis kirjoittanut tätä valittaakseni.

Aloittajalle sanoisin, että mieti niin, että mitä itse haluaisit kyseisestä työstä palkkaa. Se oma lapsi on itselle rakas, mutta sille naapurintytölle kuitenkin vain lapsi muiden joukossa.

• ap..

tälle hoitajalle olemmekin maksaneet ns nimellistä korvausta, koska autamme häntä muutenkin, ja jos hän ei pysty tai halua tulla niin sitten ei tarvitsekkaan..kysyinkin että mitä tulisi maksaa jolle kulle muulle jos haluaisin palkata jonkun...siis sellaisen oikean summan..

• sijaisvanhemmat..
        sijaisäidiltä! kirjoitti:

Jotkut tekevät tuollakin rahalla töitä...
        Monet sijaisvanhemmat saavat vieläkin vähemmän "tuntipalkkaa".
        Noin 500€/kk ei tee euroakaan tunti, mutta oma valintahan tämäkin on enkä siis kirjoittanut tätä valittaakseni.

Aloittajalle sanoisin, että mieti niin, että mitä itse haluaisit kyseisestä työstä palkkaa. Se oma lapsi on itselle rakas, mutta sille naapurintytölle kuitenkin vain lapsi muiden joukossa.

eivät saa palkkaa, vaan pientä korvausta, jolla on tarkoitus kattaa lapsesta tulevia kuluja. Sijaisvanhemman "työ" on vapaaehtoista, eikä perustu siihen, että haluaa elättää itsensä sillä.

Et kai muutenkaan vertaa toisen ihmisen kotiin töihin menemistä siihen, että omien lasten lisäksi kotona asuu koko ajan toistenkin lapsia?

• niinninniin
        sijaisvanhemmat.. kirjoitti:

eivät saa palkkaa, vaan pientä korvausta, jolla on tarkoitus kattaa lapsesta tulevia kuluja. Sijaisvanhemman "työ" on vapaaehtoista, eikä perustu siihen, että haluaa elättää itsensä sillä.

Et kai muutenkaan vertaa toisen ihmisen kotiin töihin menemistä siihen, että omien lasten lisäksi kotona asuu koko ajan toistenkin lapsia?

Kyllä mun tuttavani saa palkkaa olemalla sijaisäiti ja sen turvin pystyy elättämään perhettään.Itse on sanonut ettei halunnut lähteä muualle töihin ja haluaa omatkin lapset kasvattaa vallan kotona joten sijaisäitinä oleminen mahdollistaa sen.Eikä ole muuten mitkään huonot korvaukset ja palkat!

• vielä että
        niinninniin kirjoitti:

Kyllä mun tuttavani saa palkkaa olemalla sijaisäiti ja sen turvin pystyy elättämään perhettään.Itse on sanonut ettei halunnut lähteä muualle töihin ja haluaa omatkin lapset kasvattaa vallan kotona joten sijaisäitinä oleminen mahdollistaa sen.Eikä ole muuten mitkään huonot korvaukset ja palkat!

maksattaa vielä ylimääräset kulut lasten kotikaupungilla...ammattilainen mikä ammattilainen! =) Haluan vielä korostaa etten tuomitse hänen tapaansa elää,ei ole helpointa tietä hänkään valinnut.Enkä ottaisi minäkään meille ketään ylimääräistä elätettävää ilmaiseksi.

• Marjo27

Mie en kyllä tuolla hinnalla lähtis kenekää lapsia hoitaan, varsinkaa ko tunteja on noin paljon ja vaikka ois kuinka tuttu.
      Ite oon MLL:n hoitaja ja meillä on siis iha tuntipalkka. Täälläpäin se on 6,20€/h ja miusta se on iha sopiva.

Itellä on ollu vaan semmosia pitempi kestosia keikkoja. Joten niissä tienää ihan hyvin.

Kuten tuossa jo joku sanokii...tuosta et mitä tuo 10€ tekee tunnilta...ei siis paljo mitää ja et varmaa moisella hinnalla suostuis itekää työskenteleen. Eikä se lastenhoitokaan mitää kauheen helppoa hommaa oo, varsinkaa semmoselle jolla ei viel omia lapsia oo. Kannattas kysyy siltä kaverin siskolta palkkatoivetta tai mitä hää toivois noi monituntisesta työstä saavan. Joutuu varmaa lapsille ruokaaki tekeen..

• ap edelleen...

Teen aina ruuan valmiiksi joten tytön ei tarvitse kuin olla lapsen kanssa ja yleensä menevät naapurillemme, kenen sisko on ja kenellä on omia lapsia..

• Marjo27
        ap edelleen... kirjoitti:

Teen aina ruuan valmiiksi joten tytön ei tarvitse kuin olla lapsen kanssa ja yleensä menevät naapurillemme, kenen sisko on ja kenellä on omia lapsia..

No sehä on sitte iha eriasia. Periaatteessa siis siun naapuri siis hoitaa kaikki lapset. Mixet vie lasta iha vaa perhepäivähoitoon?

• ap.
        Marjo27 kirjoitti:

No sehä on sitte iha eriasia. Periaatteessa siis siun naapuri siis hoitaa kaikki lapset. Mixet vie lasta iha vaa perhepäivähoitoon?

jo sanoinkin eräälle, lapsi on perhepäivähoitajalla mutta heilläkin on työaikansa, jos veisin lapseni iltavuoron ajaksi hoitajallensa, hänellä tulisi 13 h työpäivä, kun yksi lapsista tulee jo klo 7.00.. tämä asia on keskusteltu meillä päiväkodin johtajan kanssa, joten turha sanoa että kyllä pph voi tehdä töitä niin paljon kuin lystää...että näin..sama pätee viikonloppuihin, kaksi lauantaita kuussa eikä ollenkaan sunnuntaita..

• Marjo27
        ap. kirjoitti:

jo sanoinkin eräälle, lapsi on perhepäivähoitajalla mutta heilläkin on työaikansa, jos veisin lapseni iltavuoron ajaksi hoitajallensa, hänellä tulisi 13 h työpäivä, kun yksi lapsista tulee jo klo 7.00.. tämä asia on keskusteltu meillä päiväkodin johtajan kanssa, joten turha sanoa että kyllä pph voi tehdä töitä niin paljon kuin lystää...että näin..sama pätee viikonloppuihin, kaksi lauantaita kuussa eikä ollenkaan sunnuntaita..

Mut onha sitä olemassa vuorohoitopaikkojakin. Mixet semmoseen lasta laita?

• ap.
        Marjo27 kirjoitti:

Mut onha sitä olemassa vuorohoitopaikkojakin. Mixet semmoseen lasta laita?

kun meidän paikkakunnalla ei ole kuin päiväkoteja jotka tekevät vuoropvähoitoa..ei siis perhepäivähoitajaa..ja pväkotiin en lastani halua pienenä laittaa(toinen on siis tulossa ja ajattelin palata työelämään kun lapsi on vuoden)kun olen huomannut kuinka ihanasti poika sai pph:n aikaa nykyisessä hoitopaikassaan kun vielä tarvitsi apua..ja siis hoitajaa haluaisin siksi ettei tulevaisu$udessa tarvitsisi hakea pientä lasta jostain pitkältä hoidosta 20.30 ja olla kotona vasta 21 ja sitten lapset pika pikaa sänkyyn, elleivät nukahtaisi jo sänkyyn..ei varmasti lapsista kivaa..mielummin palkkaisin hoitajan joka laittaisi lapset 20.00 nukkumaan..nyt kun olen saanut viedä naapurille kun ei ole ollut hoitajaa, on sekin ollut helppoa kun kotona ollaan pehkuissa jo ennen 21...

• lapsesi

perhepäivähoitoon niin ei tarvitse miettiä että maksatko naapurin tytölle liian vähän.
      Meillä molemmat vanhemmat tekee vuorotyötä. Hoitopäiviä tarvitaan 15 kuukaudessa. Iltavuoron jälkeen haen tytön klo 21 jälkeen ja seuraavana aamuna vien ennen klo 7:ää. Joskus kyllä onneksi useampi iltavuoro peräkkkäin tai isi hoitaa kotona tai itsellä vapaata.Hyvin sujuu ja muuta mahdollisuutta meillä ei olisikaan hoitoa järjestää.
      Ja kyllä,todella vähän maksat lapsen hoidosta.

• ap edelleen...

Lapsemme on nyt perhepäivähoitajalla ja hoitaja on saanut luvan (kun kävimme keskustelun päivähoidon johtajan kanssa) tehdä kaksi lauantaita kuukaudessa, ei sunnuntaita ollenkaan ja lisäksi, jos hakisin lapsen 20.30 hoidosta, tulisi hoitajalle liian pitkä päivä, kun ensimmäinen lapsi tulee hoitoon hänelle jo klo 7 aamulla...se olisikin unelma kun saisi laitettua lapset pph:n ja saisivat olla siellö, oli aika tai pvä mikä tahansa... jännä että te saatte näin tehdä, luulisi että teidänkin kunnalla on jonkinlaiset säännöt pph:lle..

• kunnassa on
        ap edelleen... kirjoitti:

Lapsemme on nyt perhepäivähoitajalla ja hoitaja on saanut luvan (kun kävimme keskustelun päivähoidon johtajan kanssa) tehdä kaksi lauantaita kuukaudessa, ei sunnuntaita ollenkaan ja lisäksi, jos hakisin lapsen 20.30 hoidosta, tulisi hoitajalle liian pitkä päivä, kun ensimmäinen lapsi tulee hoitoon hänelle jo klo 7 aamulla...se olisikin unelma kun saisi laitettua lapset pph:n ja saisivat olla siellö, oli aika tai pvä mikä tahansa... jännä että te saatte näin tehdä, luulisi että teidänkin kunnalla on jonkinlaiset säännöt pph:lle..

säännöt perhepäivähoitajille:) Tietyin välein pitää olla viikonloppu vapaa. Yhdellä perhepäivähoitajalla aina vain yksi vuorohoitolapsi. Ja meidän hoitajalle valitettavasti tulee näitä 06.45-21.30 päiviä.
        Mä olen ymmärtänyt niin,että kunnan on velvollisuus järjestää lapsen hoito vaikka vanhemmat tekevät vuorotyötä.Eli sinne kuntaan vaan yhteyttä ja vaatimaan oikeuksia jotka teille ja lapsellenne kuuluu!
        Meillä sopimuksessa myös mainittu mahdollinen yöhoidon tarve. Yritämme kuitenkin mieheni kanssa järjestää niin,että yöhoitoon ei tarvitse viedä.

• ap.'
        kunnassa on kirjoitti:

säännöt perhepäivähoitajille:) Tietyin välein pitää olla viikonloppu vapaa. Yhdellä perhepäivähoitajalla aina vain yksi vuorohoitolapsi. Ja meidän hoitajalle valitettavasti tulee näitä 06.45-21.30 päiviä.
        Mä olen ymmärtänyt niin,että kunnan on velvollisuus järjestää lapsen hoito vaikka vanhemmat tekevät vuorotyötä.Eli sinne kuntaan vaan yhteyttä ja vaatimaan oikeuksia jotka teille ja lapsellenne kuuluu!
        Meillä sopimuksessa myös mainittu mahdollinen yöhoidon tarve. Yritämme kuitenkin mieheni kanssa järjestää niin,että yöhoitoon ei tarvitse viedä.

SELVITÄN EDELLEEN!
        Kunta varmasti saisiki meille järjestettyä' vuorohoitopaikan, mutta kun nimen omaan en halua viedä lasta/lapsia pväkotiin, sillä täällä vuoropk:t on pitkällä ja olisimme lasten kanssa kotona vasta ehkä 21.00, se menisi aika pitkäksi pienille lapsille, varsinkin jos seuraavaan aamuna menisin aamuun ja joutuisin herättämään lapset jo viimeistöön 7.00(tämä siis nyt, miten pitkään meneekään kun toinen on myös paikalla)..ja turha sanoa että jätä lapset yöksi hoitoon ja haet vasta aamuvuoron jälkeen..ei ei ei, siihen en rupea!haluan että lapset on joko pph:ssa tai että oma hoitaja hakisi lapset ajoissa kotiin ja laittaisi nukkumaan..

• minä teen
        ap.' kirjoitti:

SELVITÄN EDELLEEN!
        Kunta varmasti saisiki meille järjestettyä' vuorohoitopaikan, mutta kun nimen omaan en halua viedä lasta/lapsia pväkotiin, sillä täällä vuoropk:t on pitkällä ja olisimme lasten kanssa kotona vasta ehkä 21.00, se menisi aika pitkäksi pienille lapsille, varsinkin jos seuraavaan aamuna menisin aamuun ja joutuisin herättämään lapset jo viimeistöön 7.00(tämä siis nyt, miten pitkään meneekään kun toinen on myös paikalla)..ja turha sanoa että jätä lapset yöksi hoitoon ja haet vasta aamuvuoron jälkeen..ei ei ei, siihen en rupea!haluan että lapset on joko pph:ssa tai että oma hoitaja hakisi lapset ajoissa kotiin ja laittaisi nukkumaan..

kolmivuorotyötä ja mies pois kotoa töiden vuoksi 2-5 vrk kerrallaan.
        Meillä on sellaisia päiviä,että haen tytön hoidosta klo 21 jälkeen ja herätän seuraavana aamuna klo 6.15 ja lähden viemään hoitoon.
        Koska minä saan itse paljolti vaikuttaa työvuorojen suunnitteluun,pyritään vapaapäivät järjestämään peräkkäin ja muutenkin vuoroni niin että lapselle ei ainakaan tulisi montaa ilta-aamua peräkkäin.
        Meille riittää hyvin 15 hoitopäivää kuussa. Siinä on varaa miehen kanssa pitää jopa yhteinenkin vapaa.
        Eli vaikka on rankkoja vuoroja toisinaan niin vastaavasti lapsi saa olla kotona välillä viikonkin yhteen menoon.
        Kukin tavallaan tietty. Lapsen etu tietty tärkein.
        Mutta kyllä sä voisit vähän enemmän sille kotona hoitavalle ihmiselle maksaa.
        Niin,eipä tulisi itsellenikään mieleen jättää lasta hoitoon yöksi.

• samassa tilanteessa ollut

Meillä aamuisin olisi pitänyt herättää lapset tosi aikaisin, niinpä niinä aamuina tuli veljeni meille yöksi, ja vei lapset vasta silloin, kun meni itse kymmeneen töihin. Iltaisinkin oli suunniteltu niin, että Joku sukulaisista hakee muksut kotiin nukkumaan kahdeksaksi, ja on siihen asti , kun itse tulin töistä kotiin. Toki järjestely vaati meiltä myöskin sen, että tarvittaessa meiltä oli antaa auto hoitajan käyttöön, koska päiväkoti oli kaukana.

Suoranaisesti emme palkkaa maksaneet, mutta esimerkiksi veljeni sai meiltä autoa tarvitessaan lainaan muulloinkin, jne... Eli palvelusten vaihtona meni. Meillä ei olisi ollut mahdollista muunlainen järjestely, hoitajan palkkaaminen kotiin oli sijainnin vuoksi hankalaa, sekä myöskin kallista. Kunta ehdotti lastenhoitajan palkkaamista kotiin, mutta vain siksi, että olisivat saaneet säästöä. Yksityisenhoidontuki ei ota huomioon vuorotyöntuottamia lisäkustannuksia (vuorolisät, ym). Lisäksi tuo vuorotyö rajoittaa tehokkaasti hoitorinkien perustamista, eli yhteistyötä muiden lapsiperheiden kanssa, jolloin saisi koko ryhmän kasaan. No, kunnan mielestä ei, mutta pitäähän sillä hoitajallakin olla työajat, jotka pysyvät lainsäädännön raameissa.

Eli, meillä ei ollut muita vaihtoehtoja, ja onneksi oli sukulaisia. Kaikista huonoin vaihtoehto lapsille olisi ollut se kunnan ehdottaman, eli lapset olisivat viitenä päivänä viikossa 20 tuntia kerrallaan hoidossa pahimpana jaksona. Siihen emme halunneet lähteä, joten luovuus oli tarpeen.

• jos ulkopuolinen

Minä olen maksanut kulut tulosta, ja noin 7-8 euroa/tunti jos joku ulkopuolinen on tullut. Poikkeuksetta nuo ovat vaatineet hoitajalta nopeaa tuloa, sekä meillä myöskin lasten kanssa haasteellisempaa, eli yksi lapsista on adhd-poika. Se nyt vaan on niin, että palkka on se, jolla täytyy kilpailla, koska muutenkin on hoitajat kiven alla. Sitten jos voisi itse hakea ja tuoda hoitajan, niin olisi helpompi saada, mutta se ei ole aina järkevä vaihtoehto. Jos joku tulee oikein hankalien yhteyksien päästä, otan maksuissa huomioon myöskin matka-ajan, eli maksan siltäkin.

Erikseen olen aina laittanut ruoat ym, valmiiksi, ja sanonut, että vain lastenhoito on tärkeää. Eli kotiorjaa en halua. Muistan itse joskus nuorempana, kun tein samanlaisia keikkoja, kuinka joissakin paikoissa ei oikein matkustuskulujakaan maksettu, mutta sen sijaan oli pitkä lista töistä, joita toivottiin tehdyksi muutaman pienen lapsen hoidon lisäksi. Eipä sinne huvittanutkaan välttämättä mennä kovin usein...

• ap.

ongelma onkin, kun lähin sukulainen asuu 200km päässä, olemme kyllä harkinneet muuttamista lähemmäs, juuri tämän ongelman takia..
        Kaikilla ystävillä täällä on saman iköiset lapset kotona, joten sekään ei toimi muuten kuin silloin tällöin... :(

• opintojen ohella

Olen 23-vuotias nuori nainen ja minulla on itselläni tulossa lapsi (raskaus alussa). Olen koko opintojeni ajan ja myös esim. lukioaikana hoitanut tuttujen lapsia. Sukulaislapsien hoidosta en saanut koskaan rahaa, paitsi ehkä bensarahaa, jos meni bensaa lasten kuskaamisessa harrastuksiin tms.

Tuttavaperheissä maksetaan ajan mukaan. Esimerkki: Perheessä 8v. 4v. ja 1,5v. lapset. Hoidan heitä yleensä 4-6h. kerrallaan. Saan siitä rahaa 30e/kerta. Heillä käyn satunnaisesti, jos vanhemmat esim menevät kaupoille kahdestaan tai isä työmatkoilla ja äidillä joku tärkeä lääkärimeno tms.
      Jos olen heillä hoitamassa esim. viikonloppuiltana (pe tai la-ilta/yö) eli vaikka klo 20-04, kun vanhemmat menevät ravintolaan syömään, tanssimaan jne. Niin saan tuosta illasta 50e. Ihan kohtuullinen korvaus, sillä itselleni nuo viikonloppuillat ovat se ainoa vapaa-aika. Ja onhan se suuri työ pysyä hereillä koko yö siinä aamun tunneille asti ja valvoa lasten unta.

Toisessa perheessä on 3v.8kk., 2v.2kk. ja 8kk. ikäiset lapset. Hyvin vilkas tuo vanhin ja vaativat paljon työtä (vaipan vaihtoa, nukuttamista, syöttämistä, pukemista, vahtimista) ja välillä ei tunnu omat kädet edes riittää. Heitä olen hoitanut kork. 4h kerrallaan ja yleensä päivisin /iltaisin.
      Saan tuosta kertasumman 40e (eli 10e tunnilta keskimäärin) koska työtä kuitenkin on. Siellä ei paljon katsella lasten leikkejä ja lueta itse sohvalla lehteä, vaan se koko hoitoaika on pelkkää työtä ja hikisenä lasten perässä juoksemista, hoitamista jne. Eli ei helppoja hoidettavia, kun kolme niin pientä.

Jos taas vahdin tunnin pari vaikka 8v. ja 6v. lapsia, saan siitä ehkä sen 10e, koska heitä ei tarvi hoitaa, vaan vähän kattoa perään.

Kohtuullista on siis mielestäni maksaa hoitajan kokemuksen, iän ja työn määrän mukaan. Opiskelijatytölle, joka hoitaa lapsianne koulunsa ohessa tietyn ajan, voi maksaa hyvin sen könttäsumman, mutta toki jos lapsia on esim. 2 pientä, kannattaa miettiä miten paljon vaivaa ja hommaa lasten hoitamisessa on, eli korvaako 10e sitä, että koko päivän leikit, viihdytät, syötät, nukutat, hoidat lasta?

• Äiti minäkin

maksat hoitajalle. Me tarvitsemme hoitajaa muutaman kerran vuodessa jos käymme yöelämää viettämässä.

Lapsi nukkuu koko ajan ja hoitaja saa 7 e /tunti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe