Dementikko

melkein

Olen 60 ja risat. Mulla ei kaiketi vielä ole dementiaa, mutta kaiketi tulossa.
Esim. kun käyn pankkiautomaatista nostamassa rahaa, niin varmistan montakertaa että rahat ja kortti on laitettu lompakkoon.
Jonkinajan kuluttua saatan pelästyttää itseäni, että otinko rahat ja pk. varmasti automaatilta ja kiireesti tarkastan lompakkoni. Epävarmuuden tunne on niin voimakas, että karvat tuntuu nousevan pystyyn.
Kyseessä on selvä hetkellinen paniikki.

4

2771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***

      Noin käy nuoremmillekin ja terveille. Ehkä sinulle on tullut tästä asiasta jonkinlainen neuroosi? Jos muita oireita ei ole, en olisi sinuna huolissaan. Jos olet huolissasi, hakeudu muistitestiin terveyskeskukseen.

    • testi tehty

      Minulle tehty muistitesti 50 v:aana.Dementia ei katso ikää.Käy teettämässä muistitesti.Sillä siitä pääsee.Mielestäni oireesi muistuttavat paniikkihäiriötä(tuttua minulle).Minulta ei löytynyt vikaa muistissa.Laajemmassa testissä kuitenkin ilmeni lievä kuullunmuistamisvaikeus.Pyydänkin kaikki tärkeimmät asiat kirjallisena.

      • surua vain surua

        MMSE testi ei aina kerro koko totuutta eli:
        minulla 28/30
        silti vaikeuksia arkielämässä
        kaupassa käynti täysi kaaos
        vihaan kiljuvia kakaroita kaupassa
        kolisevia ostoskärryjä
        törmäileviä ihmisiä
        ja se
        etten löydä mitä haen
        minulla suuria hahmotusvaikeuksia
        ajan taju heikko
        impulssikontrolli melkein olematon
        myös voimakkaita paniikkihäiriöitä
        mmse testi näytti siis hyvältä
        mutta eipä siitä näy
        ahdistus
        pelko
        eksymisen pelko
        eikä se, ettei muista mitä eilen on tehnyt
        välistä vaikeaa saada radio/tv auki
        syömisestä
        ei koskaan näläntunnetta
        ei myöskään kylläisyyden joten syön miten sattuu
        lääkkeiden otto epävarma
        dosetti on
        mitä auttaa jos ei siitä muista ottaa....


      • oli äidilläni
        surua vain surua kirjoitti:

        MMSE testi ei aina kerro koko totuutta eli:
        minulla 28/30
        silti vaikeuksia arkielämässä
        kaupassa käynti täysi kaaos
        vihaan kiljuvia kakaroita kaupassa
        kolisevia ostoskärryjä
        törmäileviä ihmisiä
        ja se
        etten löydä mitä haen
        minulla suuria hahmotusvaikeuksia
        ajan taju heikko
        impulssikontrolli melkein olematon
        myös voimakkaita paniikkihäiriöitä
        mmse testi näytti siis hyvältä
        mutta eipä siitä näy
        ahdistus
        pelko
        eksymisen pelko
        eikä se, ettei muista mitä eilen on tehnyt
        välistä vaikeaa saada radio/tv auki
        syömisestä
        ei koskaan näläntunnetta
        ei myöskään kylläisyyden joten syön miten sattuu
        lääkkeiden otto epävarma
        dosetti on
        mitä auttaa jos ei siitä muista ottaa....

        Samanlaisen listan voisi tehdä omaiseni käyttäytymisestä, jolloin aloimme huolestumaan hänestä. Huolestamme huolimatta oma lääkäri teetti muistitestejä, mutta ei ollut mitenkään huolissaan tai infonnut omaisia, mistä voisi olla kyse, vaikka olimme mukana lääkärissä muutaman kerran. Kun se viimeinen romahdus tuli, jäi jäljelle suuri järkytys, että miksi näitä ei otettu tosissaan aikaisemmin. Vasta aivojen kuvannus paikallisti syyn aivoissa, joka sijaitsi pikkuaivojen kuorikerroksen surkastumisesta. Keuhkoklamydian sanotaan olevan syynä aivorappeumasairauksissa, paniikkihäiriöissä jne. Se on aivan eri kuin sukupuolisesti tarttuva klamydia. Keuhkoklamydia tarttuu pisaratartuntana ja muistuttaa usein "vain flunssaa". Suureksi osaksi sitä hoidetaan bronkiittina,kuten omaiseni tapauksessa. Koe nim.ilmoitti hänellä olevan kroonistuneen keuhkoklamydian, kun ilmoitimme hänellä olleen jatkuvia "bronkiitteja". Samalla hänellä on hiljainen kytevä tulehdus että kolesterooliarvot alhaiset. Osteoporoosi on tehnyt hänet melkein liikuntakyvyttömäksi ja säryt ovat jatkuvia hurjasta särkylääkityksestä että kipulaastarista huolimatta. Tämä on kauhistuttava tauti sivu tauteineen, mutta tuntuu ettei Suomessa olla vielä herätty ALZiin johtavien SYIDEN tutkimiseen, vaan hoidetaan kaikenlaisia OIREITA. Tietoa on haettava ulkomaisista tutkimuksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe