Räsymaton "ohje"?

..suunnittelija..

Osaisko joku selostaa lyhyesti miten valmistetaan räsymatto?
Tehdäänkö se yhdellä sukkulalla? Sanotaanko sidosta palttinaksi..? Luulisin, että helpointa mitä voi kangaspuilla tehä..?
Jos joku kiltti osaa ja viitsis kirjoittaa ohjetta tyhmälle..oon yrittänyt tonkia netistä, mutten löydä tietoa.

Kiitos!

10

12244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekstiiliartenomi

Sinuna menisin kutomaan jonnekin, missä saat opastusta.Siistin, kauniin ja kestävän maton kutominen ei ole helppoa.

Kolmella sukkulalla saa kauneimman reunan.

• vanhanahka

Maton kutominen ei ole aloittelijan hommaa. Tulee helposti kiero ja löpsö.
      Poppana voisi olla helpompi kutoa.
      Raidoitukset voi tehdä yhdellä sukkulalla kerrallaan, niin ei tarvitse miettiä reunan käännöstä.

• noviisi vieläkin

Kangaspuilla kutominen jos mikä on taitolaji, mutta mukaansatempaavaa ja mielenkiintoista.
        Itse olen kutonut kauan, tuntuu että vieläkin olen aloittelija.
        Joo, toki siistiä reunaa mattoon tulee niillä kolmella sukkulalla kutoessa.
        Ja poppanat tekeillä paraillaan.

Käy katsomassa kudonta-asemalla tekniikkaa, jospa sinäkin innostuisit.

• ..Suunnittelija
        noviisi vieläkin kirjoitti:

Kangaspuilla kutominen jos mikä on taitolaji, mutta mukaansatempaavaa ja mielenkiintoista.
        Itse olen kutonut kauan, tuntuu että vieläkin olen aloittelija.
        Joo, toki siistiä reunaa mattoon tulee niillä kolmella sukkulalla kutoessa.
        Ja poppanat tekeillä paraillaan.

Käy katsomassa kudonta-asemalla tekniikkaa, jospa sinäkin innostuisit.

Kiitos teille! En ole tekemässä mattoa, vaan täytyisi suunnitella matto. Ja kirjoittaa siihen valmistusohje äkikseltään. Osaan kyllä suunnitella(pian vaatetusalan artesaani :) ), mutta tuotteen valmistamisesta kirjoittaminen onkin hankalampi juttu. Kun en ole koskaan mattoa tehnyt, joskus peruskoulussa tein poppanan..joka on aivan kamala. Enkä kyllä muista miten sen tein edes.. :) Joten jos joku vois vähän auttaa..

Mikä on teidän mielestä räsymatto? Raitainen sellainen? Ja täyttääkö räsymaton "kriteerit", jos sen sitten tekee kolmella sukkulalla? Käytetäänkö perinteisessä räsymatossa vaan kahta "polinta"? Kyllähän uusilla kangaspuilla saa varmasti monenlaista "pintaa" aikaan.

Haaveena olisi kyllä tehdä matto itselle. Ja tarkoituksena onkin ollut mennä ensin kansalaisopiston kurssille, jotta saan vähän opetusta. Kunhan aikaa "löytyy".. (kunhan koulu on pulkassa..että voin keskittyä töihin ja harrastuksiin..) :)

• perinteinen räsymatto
        ..Suunnittelija kirjoitti:

Kiitos teille! En ole tekemässä mattoa, vaan täytyisi suunnitella matto. Ja kirjoittaa siihen valmistusohje äkikseltään. Osaan kyllä suunnitella(pian vaatetusalan artesaani :) ), mutta tuotteen valmistamisesta kirjoittaminen onkin hankalampi juttu. Kun en ole koskaan mattoa tehnyt, joskus peruskoulussa tein poppanan..joka on aivan kamala. Enkä kyllä muista miten sen tein edes.. :) Joten jos joku vois vähän auttaa..

Mikä on teidän mielestä räsymatto? Raitainen sellainen? Ja täyttääkö räsymaton "kriteerit", jos sen sitten tekee kolmella sukkulalla? Käytetäänkö perinteisessä räsymatossa vaan kahta "polinta"? Kyllähän uusilla kangaspuilla saa varmasti monenlaista "pintaa" aikaan.

Haaveena olisi kyllä tehdä matto itselle. Ja tarkoituksena onkin ollut mennä ensin kansalaisopiston kurssille, jotta saan vähän opetusta. Kunhan aikaa "löytyy".. (kunhan koulu on pulkassa..että voin keskittyä töihin ja harrastuksiin..) :)

Mun mielestä perinteinen räsymatto tehdään kirjavista kuteista raidottaen.
        Ja perusmatto "poljetaan" kahdella polkimella, eli tehdään palttinasidoksinen.
        Se monellako sukkulalla se kudotaan on aivan samantekevää käytettäessä sitä kriteerinä.
        Kaunein reuna tulee kolmella sukkulalla mutta kahdellakin tulee ihan nätti, ainakin jos kude on värikästä.

Itse kudoin raidallisen maton valmiista trikookuteista joista kaksi oli yksivärisiä ja yksi sitten kirjava.

Raitojen suunnittelu on ihan mielikuvituksen varassa, kunhan värit nyt vain yhteen...

Kirjastosta löytyy kyllä perusteellisempaa tietoa mattojen kutomisesta joista varmaan saat selkeät ohjeet maton valmistukseen.

• suunnittelua siis
        ..Suunnittelija kirjoitti:

Äitini matoissa oli aina peruspohja kolmella. Kahdella on vaikeampi saada reuna siistiksi. Kolmella sukkulallahan aina jatketaan siitä reunasta mihin edellinen päätyi.
        Pohja voi olla tummasävyinen tai vaalea.
        Sitten raitaosuus noin 30 sentin päästä: ensin vaaleaa muutama kude, sitten tummaa, vaaleaa, punaista, vaaleaa, keskiraita, vaaleaa, punaista, vaaleaa, tummaa, vaaleaa.
        Modernimmat matot ovat ilman pohjavärejä, erilaisia leveitä raitoja vaan.
        Äitini teki myös useammalla niisivarrella ja polkusella niin, että raitaosuus oli kuviollista ja muu osuus palttinaa.
        Löytyisköhän netistä kuvia hakusanalla räsymatot.

• ..suunnittelija..
        suunnittelua siis kirjoitti:

Äitini matoissa oli aina peruspohja kolmella. Kahdella on vaikeampi saada reuna siistiksi. Kolmella sukkulallahan aina jatketaan siitä reunasta mihin edellinen päätyi.
        Pohja voi olla tummasävyinen tai vaalea.
        Sitten raitaosuus noin 30 sentin päästä: ensin vaaleaa muutama kude, sitten tummaa, vaaleaa, punaista, vaaleaa, keskiraita, vaaleaa, punaista, vaaleaa, tummaa, vaaleaa.
        Modernimmat matot ovat ilman pohjavärejä, erilaisia leveitä raitoja vaan.
        Äitini teki myös useammalla niisivarrella ja polkusella niin, että raitaosuus oli kuviollista ja muu osuus palttinaa.
        Löytyisköhän netistä kuvia hakusanalla räsymatot.

Kiva, kiitos sinulle neuvoista! Juu, olen suunnitellut uudempi aikaisemman räsymaton..
        Mitä tarkoittanet tuolla kuviollista ja palttinaa..? Useammalla niisivarrella ja polkusella? Saako niillä uudempi aikaisempaa pintaa? Eli ei sitä perus palttinaa.. Oisko nuita..? -->

http://www.tkukoulu.fi/~kaipur/kudonta/sidokset.html

Koitan jotain saada raapustettua ohjeeksi.. :)

Yritin ettiä tietoa netistä, mutten kyllä oikein muuta kunnon sivuja löytänyt..

• linkissä on
        ..suunnittelija.. kirjoitti:

Kiva, kiitos sinulle neuvoista! Juu, olen suunnitellut uudempi aikaisemman räsymaton..
        Mitä tarkoittanet tuolla kuviollista ja palttinaa..? Useammalla niisivarrella ja polkusella? Saako niillä uudempi aikaisempaa pintaa? Eli ei sitä perus palttinaa.. Oisko nuita..? -->

http://www.tkukoulu.fi/~kaipur/kudonta/sidokset.html

Koitan jotain saada raapustettua ohjeeksi.. :)

Yritin ettiä tietoa netistä, mutten kyllä oikein muuta kunnon sivuja löytänyt..

Tuossa linkissä on varsin selvästi käyty läpi eri niisintä vaihtoehtoja, en oikein ymmärrä että mitä tietoa kaipaat..

Lyhykäisyydessään matto kudotaan kangaspuissa joihin niisitään palttinasidonta tai joku muu haluttu poljenta, kudotaan matto suunnitellussa värijärjetyksessä, irrotetaan puista ja solmitaan päät halutulla tavalla.

Kipaise kirjastoon sieltä löytyy enempi matonkudonnasta tietoa ja voit kirjoittaa vaikka kuinka pitkän jutun.

• ..vielä..
        linkissä on kirjoitti:

Tuossa linkissä on varsin selvästi käyty läpi eri niisintä vaihtoehtoja, en oikein ymmärrä että mitä tietoa kaipaat..

Lyhykäisyydessään matto kudotaan kangaspuissa joihin niisitään palttinasidonta tai joku muu haluttu poljenta, kudotaan matto suunnitellussa värijärjetyksessä, irrotetaan puista ja solmitaan päät halutulla tavalla.

Kipaise kirjastoon sieltä löytyy enempi matonkudonnasta tietoa ja voit kirjoittaa vaikka kuinka pitkän jutun.

Ok, koitanpa raapustella jotain.. :)
        Onhan tuossa sanottu, mutten oikein "tuota kieltä" ymmärrä.. :) Hyvä yrittää selventää asiaa, kun ei itekään ymmärrä.. :)
        Muuuuutta kokeillaan.. :)

Kiitos sinulle!

• Huutoniemi

Hei. Lankava myy ohjekirja jossa on kaikki neuvottu. Hinta taitaa olla 20-30 euroa. Suosittelen tilaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe