Aurinkopaneelien akut

Neuvo..

Meillä on kesämökillä Napsin systeemi, jossa 130 w paneeli ja 2 x 115 ah akkuja(lyijy). Syksyllä kävi vorot viemässä paneelin katolta ja uusi asennettiin puolitoista viikkoa sen jälkeen kunnolla kiinni kattoon lukolla. Yhtenä iltana loppui virta ykskaks. Näytti aiemmin lataustehoa 97%. Mittasin akkujen volttimäärän, joka näytti 11.68 per akku. Missä vika? Osaako joku kertoa tämmöiselle tavalliselle mökkiläiselle, mitä voisi tehdä asialle. Oiskohan paneelin asentaja jättänyt piuhan sillain, että oikoiseen olisi mennyt. Näyttää säätimessä vain, että ei lataa ollenkaan ja loppujen lopuksi pistin virran poikki pääkatkaisimesta ja irroitin akut ja ajattelin ladata ne tallissa tuommoisella laturilla joka lataa 12a tunnissa (12v). Aggregaattikin olisi löytynyt, mutta ajattelin viedä ne talveksi kylmään. Miten kun laittaa akut paikoilleen, niin onko tuo säädin sellainen (ohjausyksikkö NC30), että se resetoi itse itsensä? Vikakoodi näyttää ihmeelliseltä, jota en löydä ohjekirjasta.

14

9631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miinus väärin

      paneelilta tulevat piuhat väärinpäin kytketty.
      jos pystyt, niin ota paneelilta tulevat johdot irti ja mittaa jännite.
      Pitäisi tulla jopa yli 20 v eli muista mittarin mittausalue.

    • niin ei lataa

      On niin kovin kehnot ajat juuri nyt tuohon akkujen lataukseen paneeleilla, pari kuukautta etiäppäin niin jo helpottaa.
      Säätimesi katkaisi virrat kun uhkasi mennä liian alhaiselle tasolle tuo jännite akuissasi. Oikean tuloksen akkujen tilasta saat, kun mittaat jännitteen silloin kun on kuormaa päällä, tosin säätimen kautta se ei silloin onnistu jos se on katkaissut virrat.
      Säädin resetoituu kun siitä otetaan johdot irti. Ja muista niitä takaisin kytkiessäsi oikea järjestys: 1. akun ja säätimen välinen kaapeli
      2. paneelin ja säätimen välinen kaapeli
      3. kuorman ja säätimen välinen kaapeli

      • aurinkoa :

        totta ettei ne paneelit tyhjästä voi sitä sähköä nyhjästä. Talvella sähköntuotantoa varten pitää olla aggrekaatti.


      • akut ja
        aurinkoa : kirjoitti:

        totta ettei ne paneelit tyhjästä voi sitä sähköä nyhjästä. Talvella sähköntuotantoa varten pitää olla aggrekaatti.

        Toinen akku näytti yli 13 volttia, mutta toinen akku jää n. 11,34 voltin tasolle? Missä vika? Mitä voisi tehdä? Laturissa ei vikaa. On tuommoinen laturi 12/24v 12 ah.


      • kokeilepas
        akut ja kirjoitti:

        Toinen akku näytti yli 13 volttia, mutta toinen akku jää n. 11,34 voltin tasolle? Missä vika? Mitä voisi tehdä? Laturissa ei vikaa. On tuommoinen laturi 12/24v 12 ah.

        ottaa akut sisälle (mikäli ovat ulkotiloissa). Jäätynyt akku ei ota latausta vastaan.

        Jos on nesteakut ja niistä pystyy tarkistamaan akkuveden määrän, tee se. Tarvittaessa lisää vettä.

        Täysi akku antaa 13.8V napajännitteen ilman kuormaa. Voi tietty olla, että jos olet muutamia kertoja syväpurkanut tavalliset akut, ne ovat pilalla. Siihen VOI kokeilla sulfatoinnin poistoa esim. STECA-laturilla.


      • ovat..
        kokeilepas kirjoitti:

        ottaa akut sisälle (mikäli ovat ulkotiloissa). Jäätynyt akku ei ota latausta vastaan.

        Jos on nesteakut ja niistä pystyy tarkistamaan akkuveden määrän, tee se. Tarvittaessa lisää vettä.

        Täysi akku antaa 13.8V napajännitteen ilman kuormaa. Voi tietty olla, että jos olet muutamia kertoja syväpurkanut tavalliset akut, ne ovat pilalla. Siihen VOI kokeilla sulfatoinnin poistoa esim. STECA-laturilla.

        syksyllä ostettu 2 x 115 ah ja olleet jonkin aikaa talvea mökillä, nyt sisätiloissa olleet, eli toinen akku näköjään kunnossa, mutta toista täytyy sitten vielä tutkiskella tarkemmin. En tietääksen ole kertaakaan syväpurkanut akkuja. Kiitos vinkistä.


      • Samoin kävi
        ovat.. kirjoitti:

        syksyllä ostettu 2 x 115 ah ja olleet jonkin aikaa talvea mökillä, nyt sisätiloissa olleet, eli toinen akku näköjään kunnossa, mutta toista täytyy sitten vielä tutkiskella tarkemmin. En tietääksen ole kertaakaan syväpurkanut akkuja. Kiitos vinkistä.

        2 v vanha ja mykäks meni, vitutti


    • Seinähullu2

      Onko jollain tietoa mitä tarkoittaa naps nc15 paneelin vikakoodi E07?

    • hä'jkl

      hohhoijaa, huom akut talveksi kotiin ja lataus isolla laturilla täyteen, itse kuritan akkua 150 amppeerin laturilla , akut sulfatoituu jos ne annetaan purkautua liian alas , käytä akkuja niin että ne myös jää täyteen ladatuksi... en jaksa enään kertoa....no ostakaa vaan joka vuosi uu8det akut . ei oo helppoa

      • starttiakku ei käy:.

        .

        Tavallinen starttiakku ei käy aurinkolataukseen oikeestaan ollenkaan koska ei kestä tyhjäksikäyttöä kuin kerran tai pari

        .


    • akut kylmään

      Akut voivat parhaiten kylmässä. Samaten pitävät latauksen kylmässä, mutta lämpimässä ottavat parhaiten vastaan latausta.

      Itse en missään tapauksessa vie akkuja talveksi lämpimään. Täyteen ladattuna panelien perään kuten kesälläkin.

    • 6x125 startti

      Jos joutuu käyttämään akut tyhjäksi, niin silloinhan on niitä liian vähän! käytön ja kulutukksen tulee olla tasapainossa, eli pankissa enemmän kun kuluttaa.

    • Porinat pois

      Minulla on sellainen ongelma tai kysymys, että miten korkeaksi aurikopanelin lataama akun jännite voi nousta ennen kuin kontrolliyksikkö rajoittaa sen? Minulla oli kolme vuotta vanha 100 Ah AGM-akku ja tänä keväänä huomasin että sen kapasiteetti oli olematon. Näyttää muka täyslatinkia mutta muutaman tunnin pikku lukulampun käyttö tyhjensi sen. Mittasin päivällä jännitteen ja se nousi aina 15 volttiin asti ja akku porisi. Silti ei ollut voimaa. Nyt ostin uuden AGM Free-time akun, Euroglobe 100 Ah. Siinäkin jännite nousee ainakin 15 volttiin ja akku alkaa porista. Onkohan kontrolliyksikkö sökö. Eikö se ole liikaa ja huonoksi akulle? Tulee varmaan myrkkykaasujakin ilmaan. Vanhan tuuligeneraattorin kontrolliyksikkö rajoittaa jännitteen 13 volttiin. Pitäiskö käyttää sitä?

      • Nipsa

        Tuo 15 V keittää akkua. Lyijyakulla max. latausjännite saa olla vain n. 14,3-14,5 V. Täyteen ladatun akun napajännite (ilman kuormaa) on jonkin ajan päästä latauksesta n. 12,5-12,7 V.

        Ja lyijyakku on "pilaantuvaa" tavaraa eli se varastoidaan aina kylmässä. Mutta pakkasilla sen on oltava lähes täyteen ladattuna. Helpointa on jättää akut talveksi paneelin perään ilman kuormaa. Lämpimässä varastoitaessa ilman latausta purkautuu ja tuhoutuu nopeasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      103
      1747
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1551
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1474
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1430
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1361
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1215
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      274
      1121
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1021
    9. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      992
    10. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      985
    Aihe