Sigmoidoskopia, kokemuksia?

Tutkimus edessä

Paksunsuolen loppuosan tähystys on viikon päästä, ja jännittää! Sain aika puutteelliset ohjeet tyhjennyksestä, eikä tiedusteluihini osattu puhelimessakaan vastata. Tiedän että kokemukset ovat kovin yksilöllisiä, mutta olisi mukava kuulla kokemuksia. Itseä hermostuttaa eniten se litkun juominen, tyhjennys ja syömättä oleminen, joskin tutkimus itsessään myös. Rohkaiskaa minua, pliis...

3

2035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiia..

Tyhjennysohjeet ovat sairaalakohtaiset. Jos et ole sairaalasta saanut tyhjennysohjeita, (ne kyllä käsittääkseni tulevat mukana, kun saat sen "litkunkin"), käy apteekista kysymässä, siellä osaavat kyllä neuvoa. Tyhjennysaineitakin on erilaisia, että oleellista on ensin tietää, mitä ainetta joudut juomaan. Varmaan netistäkin tietoa kyllä löytyy.

Kaipasit kokemuksia ja rohkaisua. Olen itse ollut koko paksunsuolen tähystyksessä ja se on suoraan sanottuna kyllä hirveintä, mitä mulle koskaan on tehty, eikä mikään ennen sitä eikä sen jälkeen ole sattunut niin paljon. Mutta pelkkä sigmoidoskopia on lyhyempi toimenpide, eli kärsimystäkään ei voi olla niin paljon. Tyhjennys onnistui minulta hyvin, en joutunut juomaan sitä litkua, jota pitää juoda monta litraa, vaan minä sain kaksi tosi pientä pulloa, jotka piti sekoittaa veteen, ja muuten sai juoda mitä halusi. Ja nää kokemukset ovat tosiaan yksilöllisiä, toiselle ei tee mitään, toiselle taas on hyvinkin hankala juttu.

• ....

Itse olen ollut kyseisessä tutkimuksessa, eikä ole niin paha miltä kuulostaa. Apteekista saa hyvät ohjeet niitä juomia varten. Itse aloitin juomaan niitä tutkimusta edeltävänä iltana. Meni 15 min, juomisesta niin vessassa istuminen alkoi.Lisäksi tutkimusta edeltävänä päivänä en saanu syödä kiinteää ruokaa, ainoastaan nesteitä. Suolen tyhjennys jatkui seuraavana aamuuna, muistaakseni kittasin sitä yhteensä 4 litraa.

Tutkimusaamuna jännitti paljon, oisin saanu diapamia, mutta en tarvinnut kuitenkaan. Jännitys loppui, kun kävelin tutkimushuoneeseen, Homma oli ohi 15 min., eikä tuntunut ollenkaa, vatsa tosin tuntui ilmapallolta koko loppupäivän. Ja syödä sain heti, kun pääsin kotiin. Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä.

p.s. Itse sain luvan sekoittaa juoman omenamehuun, muuten ei olisi mennyt alas:)

• -Alkuperäinen-

Sairaalasta tulleessa lappusessa oli ohjeena ainoastaan juoda 3 litraa colonstriliä. Ei milloin juodaan, mitä syödään. Ainoastaan ettei tyhjennyksen aloittamisen jälkeen saa syödä. Soitin sinne, sanoivat vaan ettei ole samat ohjeet kuin koko paksunsuolentähystyksessä. Kummallista miten isot erot voi sairaalakohtaisesti olla, mitä netistä olen lukenut. Aamulla ei ohjeen mukaan tarvitse juoda enää mitään litkua? No joo saapa nähdä.. onneksi on niinkin pian kuin ensi viikolla, onpa sitten ohi..
        Ps. Onko pakko tyhjentää juuri niillä litkuilla mitä paperissa sanottiin? Luin netistä, että jotain tarvisi huoda vain pari annosta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe