Mistä lienee sanonta kateudesta vihreä saanutkaan alkunsa?
Kateutta on minussa ollut mutta olen onnistunut karsimaan, ei enää vaivaa.
Mielestäni kateus on paha tauti ja hankaloittaa elämää.
Oletko kateellinen?
13
370
Vastaukset
Onnittelen itsesi löytämisestä!
Aikaisempien, aihetta käsitelleiden keskustelujen perusteella veikkaisin karkeaa jakoa kolmeen ryhmään.
1. Henkilöt jotka tunni(u)stautuvat kateellisiksi ja ovat ehdottoman vakuuttuneita kaikkien muidenkin olevan sellaisia!
2. Henkilöt jotka eivät ko. piirrettä itsessään havaitse vaikka ominaisuus elää heissä vahvana.
Näkevät kylläkin kateutta kanssaihmisissään.
3. Henkilöt jotka todella ovat kutakuinkin vapaita vaivasta eivätkä edes havaitse kanssaihmistensä kateutta.
Joskus vain ihmettelevät heidän reaktioitaan.
Eihän selviä rajoja tietenkään ole mutta jos väkisin yritän ryhmitellä niin tuhon päädyin.- entinen vihreä
tarkoitit ilmeisesti aihetta?
Varmaan on asiaa käsitelty, en eppäile.
Joku oli (nimiä kun en muista) tehnyt kirjan työpaikka kateudesta, siitä asia tuli "huulilleni". Kirjaa en ole vielä nähnyt, kuullut vaan.
Työpaikka kateus, se onkin hankala juttu. Olin esimiehenä työpaikassa jossa vain naisia. Siinä tuli kyllä esille kaikki akkojen kotkotukset. Työ tuntui niin raskaalta että vaihdoin alaa neljäkymppisenä, kun oli mahdollisuus.
Olin löytänyt itseni jo ennen tuota 40v rajapyykkiä, tämän asian suhteen.
Toivoisin että henkilö joka tunnistaa itsessään kalvavaa kateutta, yrittäisi päästä siitä pois. Elämä paranee huomattavasti.
Vai onko näin,jos narsisti ei tunnista olevansa narsisti niin, tunnistaako kunnon kateellinen olevansa kateellinen?
ps. esikatselin tätä kirj. välillä niin en enää näekkään kirjoituksiasi, oli tarkoitus johonkin johtaan kommentoida. entinen vihreä kirjoitti:
tarkoitit ilmeisesti aihetta?
Varmaan on asiaa käsitelty, en eppäile.
Joku oli (nimiä kun en muista) tehnyt kirjan työpaikka kateudesta, siitä asia tuli "huulilleni". Kirjaa en ole vielä nähnyt, kuullut vaan.
Työpaikka kateus, se onkin hankala juttu. Olin esimiehenä työpaikassa jossa vain naisia. Siinä tuli kyllä esille kaikki akkojen kotkotukset. Työ tuntui niin raskaalta että vaihdoin alaa neljäkymppisenä, kun oli mahdollisuus.
Olin löytänyt itseni jo ennen tuota 40v rajapyykkiä, tämän asian suhteen.
Toivoisin että henkilö joka tunnistaa itsessään kalvavaa kateutta, yrittäisi päästä siitä pois. Elämä paranee huomattavasti.
Vai onko näin,jos narsisti ei tunnista olevansa narsisti niin, tunnistaako kunnon kateellinen olevansa kateellinen?
ps. esikatselin tätä kirj. välillä niin en enää näekkään kirjoituksiasi, oli tarkoitus johonkin johtaan kommentoida.Täällä asuu itsepäinen kansa jne.
Koskee varsinkin elämämarvoja yleensä ja varsinkin kateutta.
Jos minua kyntelöittää niin kaikki muut ovat samanlaisia.
Mutta kun eivät ole!
Naisvaltaiselta työpaikalta minulla on samansuuntaisia kokemuksia.
Toisaalta on tullut mieleeni josko naisten kateus ilmenee toisella tapaa ja jotenkin selvemmin verrattuna miehiin?
Pahimmoillaan tunsin miesten työpaikkakateuden konsulttitoimeksiantojen aikana.
Linjaesimiehet joiden kanssa olin tekemisessä, tiesivät suunnilleen päivälaskutukseni tason.
He eivät ottaneet huomioon sen sisältävän sotut, lomarahat yms. sekä sen etteivät toimeksiannot välttämättä täyttäneet koko kalenteria.
Koko ajan olin suurennuslasin alla kieli keskellä suuta.
Pienimmästäkin aiheesta olisi syntynyt sanomista.
- eivät ole yhtä
Joo, kyllä meistä itsekukin voisi sanoa, että enhän minä ole kateellinen, olen päässyt siitä taudista pois, voi kun nyt on mukavaa jne. En usko sitä todeksi, sillä silloin ennustetaan myös tulevaisuutta, josta ja omasta suhtautumisestamme emme tiedä mitään. Kateus kuuluu ihmisluontoon. En väitä,että se on hyvä ominaisuus, mutta se on olemassa suhteissamme toisiin niin kauan kuin on toisia joihin verrata. Kateutemme ei aina ole tiedostettua, siksi en menisi vannomaan,että en ole koskaan ja missään olosuhteissa kade...
Suuri osa keksinnöistä ja kehityksestä olisi jäänyt tekemättä, jollei halu olla jotakin parempi tai todistaa jotakin vääräksi olisi pannut keksijöitä liikkeelle, siis pohjimmiltaan kateus. Muuta hyvää en kateudesta löydä, mutta olemassa se jokaisessa on. Että ei viitsitä itsellemme valehdella ja pyhittää itseämme turhan aikaisin.Mutta kun ei ole vaikka huomattava osa ihmisistä niin kuvitteleekin!
Kaikki eivät!
Kuvaava tilanne. Erään työpaikkani paikallisjohtaja lausui ehdottomana totuutena eräälle tuntipalkkaiselle, perintöjen kautta varakkaalle pariskunnalle: Älä Erkki yritä väittää etteikö vatsaasi vääntäisi ja yöunesi häiriintyisi jos naapurisi pihaan ilmestyisi uusi, hieno auto?!?!
Tunsin pariskunnan varsin hyvin ja olen täysin vakuuttunut ettei millään ajoneuvolla heitä saisi kateelliseksi.
Jollain muulla ehkä.
Kilpailuhenki ja paremman tavoittelu on rakentavaa mutta mielestäni eivät ole kateutta.- eivät ole totta
laiska-lasse kirjoitti:
Mutta kun ei ole vaikka huomattava osa ihmisistä niin kuvitteleekin!
Kaikki eivät!
Kuvaava tilanne. Erään työpaikkani paikallisjohtaja lausui ehdottomana totuutena eräälle tuntipalkkaiselle, perintöjen kautta varakkaalle pariskunnalle: Älä Erkki yritä väittää etteikö vatsaasi vääntäisi ja yöunesi häiriintyisi jos naapurisi pihaan ilmestyisi uusi, hieno auto?!?!
Tunsin pariskunnan varsin hyvin ja olen täysin vakuuttunut ettei millään ajoneuvolla heitä saisi kateelliseksi.
Jollain muulla ehkä.
Kilpailuhenki ja paremman tavoittelu on rakentavaa mutta mielestäni eivät ole kateutta.Kertomasi esimerkki on kertomus eräänsortin kateuteen yllyttämisestä ja kyseisen johtajan omasta arvomaailmasta. Sen verran voin perääntyä, että materian kateudesta en minäkään usko kaikkien kärsivän. Sen sijaan kilpailuhenkisyys - mielestäni siinä on kyse usein kateudesta, mutta kuullostaa mukavammalta, kun puhutaan kilpailuhenkisyydestä ja yritteliäisyydestä. Ne ovat myönteisiä adjektiiveja, kateus on aina negatiivinen. Näin ainakin minun korviini.
Otetaanpa esimerkki kilpailuhenkisyydestä. Maija saa kokeesta numeron 7 (asteikko 10-4), vaikka on valmistautunut hyvin ja osannut vastata kaikkiin kysymyksiin mainiosti. Omasta mielestään hänen olisi pitänyt saada vähintään 9. Maijan bestis, Liisa, saa samasta kokeesta 9. Maija pyytää Liisan koepaperin ja vertaa sitä omaansa. Maijan mielestä Liisa on vain vähän perusteellisemmin vastannut kysymyksiin, mutta oleellista eroa hän ei huomaa. Maijan mielestä ope on suosinut Liisaa. Seuraaviin kokeisiin Maija joko valmistautuu entistä paremmin tai ei viitsi valmistautua ollenkaan, koska Liisa kumminkin on open suosikki ja saa paremman numeron.
Työelämästä kilpailuhenkisyyden ja kateuden yhdistelmiä löytyy etsimättä. Mitä muuten olisi pahantahtoinen juoruilu työtoverista tai esimiehestä? Kiusaaminen on monasti kateutta, jonka syyt voivat olla hyvinkin syvällä ja kaukana asiasta ja henkilöstä, johon kiusaaminen kohdistuu. Parempaa tavoitellaan sen kustannuksella, jota kadehditaan salassa. Paremman tavoittelu voi kiusaamisissa olla sitä, että saadaan kateuden kohde irtisanoutumaan tai tuhotaan hänen etenemismahdollisuutensa eli tietokonetermiä käyttäen eliminoidaan kohde.
En sen sijaan väitä, etteikö kilpailuhenkisyyttä ja paremman tavoittelua olisi vailla kateutta enkä myöskään oleta, että kaikki muut toimemme olisivat jotenkin kateuden kanssa kytköksissä, mutta yllättävän usein ovat.
- kateellinen
esim. olen kateellinen ihmisille, joilla on ns. käden taitoja. Itse olen täysin poropeukalo.
(eikä minulla ole mitään tarvetta kitkeä tuota kateutta itsestäni pois ja tuskin pystyisinkään)- olisi poikaa
Olen pikkaisen kateellinen ihmisille joilla on hyvä lauluääni, sitä lahjaa minulla ei ole, joskus toivon, että olisi.
Muuten en kadehdi ketään enkä mitään, en toisten rahoja, asuntoja, menestystä, julkisuutta, puolisoja jne. Ne eivät ole asioita jotka ovat minulta pois.
Mutta olen usein toisten kateuden kohde, koska olen tyytyväinen elettyyn elämääni. Muuta ei tässä maassa edes vaadita kateuteen.
Näillä palsoillakin kadehditaan: omaishoitajia, peruspäivärahalla toimeen tulevia, sairaita, vapaaehtoistyöntekijöitä, ruotsinkielisiä, akateemisen tutkinnon suorittaneita, paremmin toimeentulevia, positiivisia…..
Lista on loputon.
- en tiedosta
itsessäni kateutta, olen tyytyväinen siihen mitä olen ja mitä minulla on, tietenkin aina tahdon itselle lisää, mutta se ei ole toisilta pois eikä se ole mielestäni kateutta.
On juuri tuo.
Naapurin lottovoitto ei ole minulta pois eikä joku minun tavoittamani asia ole toiselta pois.
Epäoikeudenmukaisuuden tunne on myös oma asiansa.
- kun on kateellinen.
Kaipa se siitä on peräisin.
Ei sapeta toisten onni, miksi elää muiden elämää?
Jollekin sopivan pieni kateuden jyvä voi olla perusta yrittää onnistuttaa omaa elämäänsä paremmin. Aikanaan ihastelin eläkeläisiä heidän vapautensa vuoksi.
Samalla kaihoilin samaa vaihetta elämääni.
Liekö kuitenkin kyse ollut kateudesta vaikka heidän vapautensa ei suinkaan rajoittanut minun elämääni?
Nyt kahdeksaan vuoteen ei edes tätä kateuden aihetta ole ollut.
Sitä ennen täytyi aika ajoin, työpätkien välissä, suorittaa 3kk:n pakomatkoja meikäläisten työvoimaviranomaisten tavoittamattomiin.- 1943
ja on ollut monen muun vastaavaan verrattuna onnellista. Ei syytä kateuteen. Joskus nuorena saatoin olla kateellinen sellaisille, joilla oli poikaystävä, joka oli suosittu tanssilattialla jne. Iän myötä nuokin asiat muuttuivat. Näin on hyvä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t907286- 353851
- 453460
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2192518
- 402393
- 1292309
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292209Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191943- 451902