Ikkunannostimesta vaijeri poikki

mistä vaijeria ?

Uusi paketti maksaisi 580 e. Sikamainen hinta. Naapurini sanoi vaihtaneensa itse vaijerin, mutta oli saanut sitä jostain, (ei muistanut).

Auto, eikä varaosaliikkeessä ollut. Mistähän saisi tuota ohutta "pehmeää" vaijeria, joka ei mene mutkille?

6

1741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika
    • Lagunisti
      • juk

        Ensin kiitokset aikaisemmille kirjoittajille, jotka rohkaisivat kokeilemaan korjausta itse.

        Annan hyvän kiertää ja jaan omia kokemuksia ja virheitäni.

        Tilasin kaksi sarjaa yhtä ikkunaa varten. - suosittelen jos tulee kämmejä, kuten minulla.

        Jouduin katkaisemaan kaikki vaijerit, jotta sain ikkunan irti kiinnikkeistä. - tämän jälkeen mitoitus oli arpapeliä. Ohjeen mukaan ei saanut katkasta, mutta minkäs teet kun ei liiku.

        Kämmi1: Ensimmäisen yrityksen jälkeen siniset ikkunakiinnittimet eivät olleet kohdallaan, eikä ikkuna nousssut ylös saakka.

        Kämmi2: sekoitin liikaa liimaa kerralla. Liima loppui kesken. Viimeisen vaijerin liimasin omalla epoksilla ja siitä jäi hieman virityksen maku ja epävarmuus. En ole silti huolissani, sillä uskoisin selviäväni "tulevista" korjauksista nyt tunnissa kahdessa.

        Kämmi3: virittelin jotain jigiä ja mittailin ristimittoja saadakseni aikaan oikeant etäisyydet. - aivan turhaa. olin tyhmä..

        Ylemmän ymmärryksen asennus:
        - ikkuna yläasentoon ilmastointiteipillä
        - nostivehkeet pois
        - vaijerit hevon kuuseen
        - ajoin moottori irtiotettuna asentoon, jossa vaijerien kiinnityspisteet likimäärin saman etäisyyden päässä veijerien läpivientikohdasta
        - mitoitin ensin moottorin puoleisen vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna ylhäällä).
        - sitten toisen moottoriin kierrettävän vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna alhaalla)
        - sitten vasta toisen vaijerin kiertäminen moottorin rullaan
        - toinen vaijerin kiinni rullaan (ei ollut kaveria, laitoin ilmastointiteipin päälle estämään vaijerin purkautumisen rullasta asennuksen ajaksi)
        - tarkista, että kiinnikkeiden sijainnit samat (ääriasentojet jäljet olivat minulla näkyvissä)
        - tämän jälkeen kiskojen välinen vaijeri väliin
        - vaijerin jännitys onnistuu helpoiten kun kangottaa moottorin läheisyydessä olevan valkoisen kiinnikkeen ylös, samoilla kiinnikeillä voi myös korjata vähäisen mitoitusvirheen vaijerien pituudessa (n. 1 cm). ohjeen mukainen jännitys oli paljon hankalampi tehdä yksin kuin tämä.

        Seuraaviin korjauksiin, mikäli rasvaus kaiuttimen aukoista ei auta (nopeaa -> suosittelen jo ennen korjausta ennakoivia ääniä)
        aion yrittää jollain tavallisella vaijerilla. Vaijerin päihin joku oli ymmärtääkseni käyttänyt polkupyörien vaijereiden päättöholkkia. Joku tässä onnistunut voisi vielä auttaa tarkentamalla mikä sopii ja kestää.

        Nyt kuullostaa helpolta, mutta oli siinä kädettömälle vääntämistä. Kustannukset siis alle 50 euroa. Polkupyörävaijeri yms. vaijerivirityksellä kustannukset voi saada jopa kymmeniseen euroon. vaikea valinta - merkkikorjaamo 700 euroa vai omat viritykset muutamalla kympillä.

        Joku voisi vielä laittaa tämän halpisversion tarvikekokoonpanon.


      • Täältä
        juk kirjoitti:

        Ensin kiitokset aikaisemmille kirjoittajille, jotka rohkaisivat kokeilemaan korjausta itse.

        Annan hyvän kiertää ja jaan omia kokemuksia ja virheitäni.

        Tilasin kaksi sarjaa yhtä ikkunaa varten. - suosittelen jos tulee kämmejä, kuten minulla.

        Jouduin katkaisemaan kaikki vaijerit, jotta sain ikkunan irti kiinnikkeistä. - tämän jälkeen mitoitus oli arpapeliä. Ohjeen mukaan ei saanut katkasta, mutta minkäs teet kun ei liiku.

        Kämmi1: Ensimmäisen yrityksen jälkeen siniset ikkunakiinnittimet eivät olleet kohdallaan, eikä ikkuna nousssut ylös saakka.

        Kämmi2: sekoitin liikaa liimaa kerralla. Liima loppui kesken. Viimeisen vaijerin liimasin omalla epoksilla ja siitä jäi hieman virityksen maku ja epävarmuus. En ole silti huolissani, sillä uskoisin selviäväni "tulevista" korjauksista nyt tunnissa kahdessa.

        Kämmi3: virittelin jotain jigiä ja mittailin ristimittoja saadakseni aikaan oikeant etäisyydet. - aivan turhaa. olin tyhmä..

        Ylemmän ymmärryksen asennus:
        - ikkuna yläasentoon ilmastointiteipillä
        - nostivehkeet pois
        - vaijerit hevon kuuseen
        - ajoin moottori irtiotettuna asentoon, jossa vaijerien kiinnityspisteet likimäärin saman etäisyyden päässä veijerien läpivientikohdasta
        - mitoitin ensin moottorin puoleisen vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna ylhäällä).
        - sitten toisen moottoriin kierrettävän vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna alhaalla)
        - sitten vasta toisen vaijerin kiertäminen moottorin rullaan
        - toinen vaijerin kiinni rullaan (ei ollut kaveria, laitoin ilmastointiteipin päälle estämään vaijerin purkautumisen rullasta asennuksen ajaksi)
        - tarkista, että kiinnikkeiden sijainnit samat (ääriasentojet jäljet olivat minulla näkyvissä)
        - tämän jälkeen kiskojen välinen vaijeri väliin
        - vaijerin jännitys onnistuu helpoiten kun kangottaa moottorin läheisyydessä olevan valkoisen kiinnikkeen ylös, samoilla kiinnikeillä voi myös korjata vähäisen mitoitusvirheen vaijerien pituudessa (n. 1 cm). ohjeen mukainen jännitys oli paljon hankalampi tehdä yksin kuin tämä.

        Seuraaviin korjauksiin, mikäli rasvaus kaiuttimen aukoista ei auta (nopeaa -> suosittelen jo ennen korjausta ennakoivia ääniä)
        aion yrittää jollain tavallisella vaijerilla. Vaijerin päihin joku oli ymmärtääkseni käyttänyt polkupyörien vaijereiden päättöholkkia. Joku tässä onnistunut voisi vielä auttaa tarkentamalla mikä sopii ja kestää.

        Nyt kuullostaa helpolta, mutta oli siinä kädettömälle vääntämistä. Kustannukset siis alle 50 euroa. Polkupyörävaijeri yms. vaijerivirityksellä kustannukset voi saada jopa kymmeniseen euroon. vaikea valinta - merkkikorjaamo 700 euroa vai omat viritykset muutamalla kympillä.

        Joku voisi vielä laittaa tämän halpisversion tarvikekokoonpanon.

        http://www.raksihares.com/. Tekevät uudet vaijerit mittojen mukaan hinta n.10e/kpl. Kokemuksella voin sanoa että ovat paljon parempi kuin se ebayssa oleva korjaussarja. Antavat vielä takuunkin vaijereille.


    • nojnln

      Ite hain polkupyörä liikkeestä, saa samanlaista vaijeria ja semmosen ruuvattavan möykyn siihen vaijerin päähän. Makso 5euroo

    • laku

      Olis ylimääräinen uusi lasinnostin täydellinen paketti
      moottoreineen hanttimiehen puolelle todella edullisesti kaupan.Jos jotakuta kiinnostaa-palautetta tähän viestiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe