PEF

rosmo

Mitä PEF -arvo kertoo?? Miten vaikuttavat mm. ikä ja pituus ko. arvoon (nehän huomioidaan kai arvoa analysoitaessa??)...?

3

1204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kandi

PEF-mittausta käytetään erityisesti astman diagnostiikassa, hoidon seurannassa ja lääkehoidon arvioinnissa. Myös keuhkoahtaumataudin tutkimisessa PEF-mittauksia käytetään.

Jos PEF-arvo vaihtelee aamu/ilta yli 20% se viittaa astmaan. Jos PEF-arvo on kovin matala viittaa johonkin keuhkosairauteen, mutta PEF-mittaus ei ole kovin herkkä tutkimus.

PEF-viitearvot lasketaan siten, että noin 20-30-vuotiaana arvojen tulisi olla korkeimmillaan, mitä pidempi olet, sitä korkeammat viitearvot. Miehillä arvot ovat korkeammat.
      Viitearvot vaihtelevat n. 400-600 l/min. On olemassa taulukoita, josta näet juuri oman viitearvosi.

• rosmo

Kiitos vastauksestasi!
        Sain tänään mainitsemasi taulukon sairaanhoitajaystävältäni.
        PEF -arvoni on max 510 min 490, mikä ei ilmeisestikään viittaa astmaan, vaikka sitä minulla epäilläänkin.
        Viikonlopun jälkeen olen menossa keuhkosairauksien erikoislääkärille PEF -seurantataulukoineni, missä lisätutkimusten myötä asianlaita sitten selvinnee lopullisesti.

• Jonesyh
        rosmo kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!
        Sain tänään mainitsemasi taulukon sairaanhoitajaystävältäni.
        PEF -arvoni on max 510 min 490, mikä ei ilmeisestikään viittaa astmaan, vaikka sitä minulla epäilläänkin.
        Viikonlopun jälkeen olen menossa keuhkosairauksien erikoislääkärille PEF -seurantataulukoineni, missä lisätutkimusten myötä asianlaita sitten selvinnee lopullisesti.

Mulla oli sellainen "pehvi" kotosalla, kun piti tehdä 2 viikon seuranta, mutta ei sitä saanu tehtyä, sillä mittarin lukema loppui 700. Sitten kun sairaalassa mitattiin, niin puhalsin 720-730 arvoja. Lääkärikin ihmetteli arvoja, kun olivat huomattavasti suuremmat kuin keski(vertailu)arvot. Mutta koska juoksulenkin jälkeen arvot vaihtelivat 500-540 välillä, mulle diagnosoitiin rasitusastma. Veljeni, jolla on sama vika, puhkui 25 vuotiaana sellaisia 760-780 arvoja, mutta hänelläkin tulokset putoavat 25-30% lenkin jälkeen. Molempien astma on oireeton oikealla lääkityksellä, myös lenkin jälkeen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      149
      2149
    2. 121
      1455
    3. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
      Maailman menoa
      335
      1248
    4. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      140
      1190
    5. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
      Ilmajoki
      65
      1165
    6. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      3
      1161
    7. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
      Ikävä
      141
      1149
    8. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      1099
    9. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      967
    10. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      98
      965
    Aihe