Pelkään synnytystä ihan hirveästi ja ajattelinkin pyytää lähetettä pelkopolille. Olen kuitenkin hiukan skeptinen sen suhteen, että voiko sieltä saada tähän mitään apua. Joten toivoisin kokemuksia siellä käyneiltä: Mitä asioita siellä käsiteltiin? Jutellaanko vain vai onko jotain muutakin tiedossa? Onko siitä ollut teidän pelkoihinne apua? Mikä erityisesti on auttanut vai onko mikään?
Pelkopoli
2
358
Vastaukset
- ei ole
vielä, mutta itse olen menossa perjantaina. Kaverit ja tutut ovat pitäneet kannattavana käyntinä jos synnytys jännittää. itsellä la 24.1, ja olen tällä hetkellä todella ahdistunut, tunnen olevani umpikujassa, olotila on todella tukala ja tästä ei selviä muutakun synnyttämälä, peruuttaakkaan tätä ei voi. minua ei ahdista lapsen saaminen, haluan lapsen, mutta synnytys on ruvennut tuntumaan nyt todella pelottavalta ajatukselta. en edes tiedä mitä eniten pelkään, kipua vai mitä, pelkään meneväni totaaliseen paniikkiin, kun synnytys alkaa. nyt odotan kyllä innolla pelkopolila käyntiä. on hyvä että pääsee purkamaan ajatuksiaan jo etukäteen ja miettimään vaihtoehtoja, ja sitten kun h-hetki alkaa, siellä tiedetään jo mitä on suunniteltu. eihän synnytys nyt tietenkään etene välttämättä suunnitelmien mukaan, mutta kyllä se kuulemma rauhoittaa kun sitä on etukäteen saanut puida. lisäksi siellä tehdään lääkärin tarkastus ja ultra. on kiva saada tietää vähän lapsen kokoa ja muutenkin , mitä pikkuiselle kuuluu. ja löytyykö jotakin, mikä voisi vaikuttaa synnytksen suunnitteluun. uskoisin, että kyllä käynnistä on sinullekkin hyötyä, ei varmasti mitään haittaakaan :)
- kokemusta on
Siihen en osaa sanoa, että auttaako käynti juuri sinua. Ensinnäkin riippuu varmasti siitä ketä ja minkälainen tyyppi siellä on sinua vastassa ja ennen kaikkea oman pelkosi suuruus. Onko synnytys sinulle ensimmäinen? Käynnistä ei ainakaan haittaa ole. Jo se on hyvä, että kun sitten menet synnyttämään, niin kätilö näkee että olet pelkopotilas ja osaa suhtautua tilanteeseen paremmin.
Minulle ei ole ollut hyötyä pelkopolilla käynneistä. Pelkoni on sitä luokkaa, että se hallitsee elämääni aika paljon. Saan paniikkikohtauksia kyseisen asian tähden, en saa nukutuksi. Itkeskelen välillä päivät, välillä yöt. Synnytyspelkoni johtuu aiemmista synnytyksistä, joten jos sinulla on ensimmäinen synnytys edessä, voi pelkopolista olla isokin hyöty. Voitte etukäteen suunnitella esimerkiksi puudutuksia ym. ja käydä läpi sitä mikä pelkoa aiheuttaa. Jos sinua palvelee asiansa osaava kätilö, niin hän osaa ohjeistaa sinua ja tarjota erilaisia vaihtoehtoja.
Jos esim. pelkäät kipua, niin on mahdollista että synnytyksesi käynnistetään, jolloin kätilö tietää alun alkaen missä mennään ja näin ollen osaa varmasti ajoissa pyytää anestesialääkärin paikalle puudutusta varten.
Minä olen käynyt psykologin juttusillakin ja vaadin keisarinleikkausta. Katsellaan nyt saanko sitä. Jos en saa niin en todellakaan tiedä mitä tehdä.
Mutta sinua tahdon lohduttaa: vielä muutama vuosi sitten spinaalipuudutuskin oli lääkäreille niin uusi asia, ettei tietoa sen käytöstä ollut niin laajasti mitä nyt on. Nykyään lääkärit tietävät jo, että tuota puudutusta voi antaa hyvin varhaisessa vaiheessa synnytystä ja lisätä tarpeen mukaan ilman että synnytys keskeytyy. Vain todella harvoin potilas jää ilman puudutuksia. Lääkkeet ovat tehokkaita eikä todellista syytä pelolle ole. Tottakai se aina jännittää ja pelottaakin, mutta asenteella mennään jo hyvän matkaa! Minun tilanteeni on toivottomampi aiempien pelottavien kokemuksien vuoksi, mutta saman kaltaiset tilanteet mihin olen joutunut ovat harvinaisia. On minulla kuitenkin hyviäkin kokemuksia. Ensimmäisen lapseni synnytys oli ihanaa! Ihan totta! Silloinkin pelkäsi ja minua auttoi käynti synnytyssalissa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin siitä oli apua minulle. Synnytin ilman puudutuksia silloin ja kaikki meni hyvin. Toki synnytys sattui, mutta jotenkin mielikuva harjoittelulla onnistuin "sukeltamaan" supistusten läpi. Supistusten aikana keskityin rentoutumiseen, jolloin supistus pääsi tekemään tehtävänsä tehokkaasti ja avautumisvaihe menikin todella nopeasti. Synnytyksen jälkeen olin valmis tekemään sen uudestaan milloin vain. Siitä jäi ihan oikeasti ihana muisto.
Älä siis anna pelolle valtaa, koska todennäköisintä on, että kaikki menee hyvin ja kipu on hallittua.
Onnea koitokseen!! Toivottavasti en masentanut omalla vuodatuksellani...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058227- 1105743
- 555211
- 2895196
- 783831
- 583031
- 662747
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452491