Tietääkö kukaan, onko ammattikorkeakouluille tehty mitään ns. ranking-listoja?
Voiko opetuksen laadun olettaa olevan yhtä tasokasta jossain perähikiällä kuin vaikkapa Tampereella tai Helsingissä?
Kokemuksia, tietoa, mielipiteitä?
Arvostus eri koulujen välillä?
7
2914
Vastaukset
- valt. yo ja amk-opiskelija
Valitettavasti vaikuttaa siltä, että kaikki AMK:t ovat tasaisen epäarvostettuja... AMK:ia saa jotenkin selitellä ihmisille ja sitten hieman hävetä, että opiskelee siellä. Itse hain sinne, sillä siellä oli just mulle täsmäsopiva koulutus ja aihepiiriltään kiinnostava. Kuitenkin pahoin pelkään, etten oikeastaan hyödy valmiista tutkinnosta mitään, sillä se on "vain" AMK-tutkinto...täytyy varmaan vain satsata yliopiston puolelle, jossa mulla on myös yksi tutkinto päämääränä.
Alkuperäiseen kysymykseen palaten: itselläni on sellainen käsitys, että ainoastaan Haaga-Helia on ns. arvostettu AMK; muut ovat vain "korkea-amiksia" ja tilaston kaunistajia.- ...............
itse olen taas kuullut haaga-heliasta ainoastaan huonoa, mutta stadiassa (nyk. metropolia) opiskelevat ovat ainakin tykänneet. Riippuu ehkä hieman myös linjasta, tradenomilinjat taitavat olla huonosti arvostettuja vähän joka paikassa (en opiskele AMK:ssa joten nämä ovat vain mielikuviani)
- opintoja jatkava
Tuskin menee pieleen valistunut veikkaus, että lääkärin ja DI:n tutkinto on arvostetumpi kuin terveydenhoitajan tai amk-insinöörin ;-) Sama juttu se on useimmilla muillakin aloilla. Huiput valikoituvat yliopistoihin ja sielläkin suurin osa tyytyy maisteritutkintoon, vain harvoilla on edellytyksiä tohtoreiksi. Amkiin hakeutuu keskinkertaisuuksien suuri massa, joille on kyllä tilausta työelämässä.
Silti, jos ei jaksa/halua opiskella maisteriksi, niin amk on mielestäni parempi vaihtoehto kuin yliopistossa suoritettu alempi korkeakoulututkinto, joka ei anna juuri mitään valmiuksia työelämään.
Näin siis vähän yleistäen. Muutama poikkeusala on kulttuuripuolelta, joissa vastaavaa yliopistotutkintoa ei ole. Kommenttina edelliselle kirjoittajalle: Haaga-Helia nyt ei ole kuitenkaan sen kummempi kuin muutkaan amkit. Vetovoimaluvut ja alimmat hyväksymispisteet kertovat kyllä aivan muuta. Esimerkiksi Metropolian kulttuuripuolella on aloja, joihin pääsee vain täysillä tai lähes täysillä pisteillä.
- Insinööriopiskelija
Mielestäni eri koulujen välillä on arvostuseroja ja tasoeroja. Joihinkin kouluihin on hakijoita niin paljon, että sisäänpääsyä rajoitetaan pääsykokeilla. Toiset koulut taas kärsivät hakijapulasta ja haalivat vielä hakuajan jälkeen epätoivoisilla lehti-ilmoituksilla hakijoita jälkihakuun, ja kaikki otetaan sisään, jotka vaivautuvat täyttämään hakupaperit. Amkejen välillä on huomattavasti enemmän tasoeroja kuin yliopistojen välillä.
Yleisesti ottaen kaupunkeihin on enemmän hakijoita ja maalle vähemmän, Etelä-Suomeen enemmän kuin pohjoiseen. Ne, joihin on eniten hakijoita, voivat valita itselleen parhaat opiskelijat ja tottakai niissä on paras taso. Jopa pääkaupunkiseudun sisällä on eroja. Liiketalouden alalla Haaga-Helia on arvostetuin, insinööriksi on arvostetuinta valmistua Metropoliasta ja sairaanhoitajista parhaat tulevat mielikuvien mukaan Diakista. Amk-tutkintojen arvostuksen välillä on myös eroja, mielestäni insinööri on arvostetuin, toiseksi terveydenhoitoalan kätilöt ja terkkarit ja seuraavaksi vaatetusalan vestonomit. Liiketalous ja ravitsemusala ovat melko matalalla arvostuksessa ja kauneudenhoitoala sekä kulttuurin hömppäalatpohjalla.
Mielestäni osa amkeista pitäisi lakkauttaa tai ne pitäisi muuttaa ammattiopistoiksi. Hyviä hakijoita ei riitä kaikkiin amkeihin ja huonotasoiset paikat pilaavat muidenkin maineen. Varsinkin tradenomeja ja artenomeja koulutetaan liikaa.- ........
Luulen että arvostus riippuu myös siitä onko vastaavaa opetusta tarjolla laajalti yliopisto-tasolla. Kulttuurialalle pääsee harva, mutta insinöörikoulutukseen otetaan suurempi prosentti. Minulla on kuitenkin sellainen kuva että pääkaupunkiseudun amk:ista työllistyy ihan hyvin? Metropolia taitaa siis olla aika varma valinta.
- kukkelikuuu
Opetuksen tasossa on käsittääkseni paljonkin eroa.
Ystäväni opiskelee juuri eräällä pienellä paikkakunnalla jossa on tosiaan se yksi amk-linja (tradenomi, kuinkas muuten) ja sanoi että koulutus on monta kertaa helpompaa ja turhempaa kuin mitä oli saman paikkakunnan lukiossa.. Itse opiskelen suuren kaupungin amkissa ja siellä kyllä pidetään huoli että jokaiselle jää päähän tietyt asiat, eli helpolla ja työtä tekemättä ei todellakaan kursseista pääse läpi. Mielestäni on hyvä, ettei tiettyyn ammattiin voi valmistua ilman että tietää perusasiat KUNNOLLA.
Ja vielä tuohon yliopisto vs. amk, tottahan on että yliopistoihin valikoituu porukka joita ala (yleensä) todella kiinnostaa, amkeihin taas haetaan ihan vain siksi että olisi jokin paikka missä opiskella --> yliopistoissa porukka motivoituneempaa keskimäärin omaa alaansa kohtaan. Itse olen amkissa siksi että yliopistossa ei ollut itseä kiinnostavaa koulutusohjelmaa. Ja jos vertaa esim. diplomi-inssi vs inssi tai lääkäri vs terkkari niin aika hakoteille mennään... Tuskin kukaan terveydenhoitajaksi valmistunut kuitenkaan hakee lääkärin paikkaa tai insinööriksi valmistunut dippainssien tehtäviä? Järki käteen.. :) Ja toisaalta kuka lääkäriksi valmistunut hakisi samoja tehtäviä kuin terveydenhoitaja? Kuitenkin aivan eri työnkuvat yms.(ylläri: kaikki eivät halua työtä jossa on paljon vastuuta/iso palkka. Ja parempi näin imho)- tekijä8
Ei se opiskelupaikka, vaan se opiskelija itse on se joka on asioista vastuussa.Saappaasta ei saa korkokenkää tekemälläkään.
Työ tekijänsä opettaa loppujen lopuksi..
Lopettakaa turhat ruikutukset,kaikki opiskelut ovat hyödyksi, ei huonoa alaa olekaan, pitää osata yhdistellä omat taidot, sekä tietämys,siis reippaasti vain opiskelemaan...Työ se sitten karsii turhat luulot pois, siis oma persoona peliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa43118Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92148Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1151766Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101096Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450992Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129986- 35774
- 53733
- 67701
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30665