Alilämpö

paleleeeee

Kävin eilen lääkärissä, kun ollut 9 päivää
flunssaoireita (kurkkukipu, nenä vuotaa, pääsärky),
mitattiin lämpö 33,5 astetta. Alilämpöä siis,
terveydenhoitaja totesi, että seuraa tilannetta
ja tule tarvittaessa uudestaan.

7

4023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kt11118

Kyllä tuollaisilla lukemilla olisi pitänyt jo ottaa sairaalaan hoitoon...Soitapa aika toiselle lääkärille/hoitajalle

• nimittäin

tuolla lukemalla olisit joutunut sairaalaan,

• ollut joulun aikaan

alilämpöä ja kamalan väsynyt olo.Tuntui ettei aamulla herää,verenpaine oli korkea,pulsi nopea mitä ei yleensä ole.
      Kävin otattamassa kilpirauhaskokeet ihan vain varotoimenpiteenä sillä oireet passaavat hyvin.
      Kuitenkin itse epäilen että oireeni johtuivat jouluruuista,stressistä(äitiihminen olen ja joulu ei ole helpointa aikaa)
      Eli vanha refluksivaiva alkoi taas vaivaamaan.Limaa on noussut kurkkuun,nuhanen olo,ylämaha kipeä,ärtynyt,yliherkkä kaikelle.No aloin ottamaan Nexiumia aamuin ja tosiaan heti helpottaa,sitä se oli.Nyt ei sitten enää rasvaisia ruokia,ei illalla syödä mitään,niin taas elämä voittaa.Minulla täähän refluksiaivaan liitttyy alilämpöä tai kuumetta.Miten on sinun mahasi laita??

• stressi

aikaansai alilämpöä. Mielialalääkkeen aloittamisen
        jälkeen nousi aamulämpö yli asteella (ennen alle 35,5 , nyt yli 36,5 .

• tsemppiä!!
        stressi kirjoitti:

aikaansai alilämpöä. Mielialalääkkeen aloittamisen
        jälkeen nousi aamulämpö yli asteella (ennen alle 35,5 , nyt yli 36,5 .

Mulla oli vuoden päivät jatkuva alilämpöisyys, jopa alle 33 on ollut pahimmillan. Ei ne ottaneet sairaalaan kun työterveyshoitajalle näsitä valitin. Kilppariarvot kyllä ja hb yms, mtn ei niissä ollut. Nyt alkaa lämpö jo olla lähes normi, alimmillaan enää pyörii 34 tienoilla. Luulen kans et stressin ja työpaikan homeen piikkiin kaiken laitan.
        Ja joku lämmönsäätelykeskus tms voi olla tilapäisesti sekasin ja heittää kuumeen sijasta alilämpöä flunnsassa, näin joku mulle väitti kun viime keväänä olin pahasti flunssassa pari viikkoa, tiedä näsitä sitten..

• dvl

Ei minulla sentään noin alhainen ollut mut 35,9 tänä aamuna, se ehkä liittyy tähän flunssaan ja kun olen jatkuvasti käyttänyt disperin lääkitystä verenhyytymisen estämiseksi vaikka lääke on hyvin mietoa ja verenpaine on matala.

• +35,5C°

Alilämpö
        Lääkärikirja Duodecim
        17.10.2008
        Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri

Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37º C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteeseen. Lämpö vaihtelee eri vuorokaudenaikoina noin 0,5º. Se on alimmillaan aikaisin aamulla ja korkeimmillaan iltapäivällä klo 16–18 tienoilla. Naisilla kehon lämpö vaihtelee noin 0,5º kuukautiskierron mukaan, korkeimmillaan lämpö on kuukautisten keskivaiheella, kun munasolu irtoaa.

Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0.6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa.

Alilämpö ei kuulu minkään sairauden oireisiin. Vaikka tavallista alhaisempi lämpötila olisi todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      71
      5037
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      39
      3800
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      25
      3388
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      79
      2391
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1909
    6. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      356
      1591
    7. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1581
    8. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1542
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      15
      1485
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      34
      1345
    Aihe