Moikka,
Huollossa ilmoittivat, että tietokoneen muistiin on tallentunut vikakoodi DF025, joka viittaisi polkimen potentiometriin.
Osaakos joku viisaampi kertoa että mikäs värkki tuo polkimen potentiometri on? Joku värkki, joka mittaa kaasupolkimen asentoa?
-N-
Polkimen potentiometri
3
2497
Vastaukset
- mja
Kakkoskoppaisessa Scenicicissä (ja Meganessa?) on sähköinen kaasupoljin. Se on siis fly-by-wire kuten monet lentokoneetkin. Kaasupolkimen asentoa mitataan ja tieto menee kompuutterin kautta ruiskun toimilaitteelle. Ainakin minulla kaasu toimii pehmeämmin kuin mikään vaijeritoiminen koskaan.
- kaakkoon
Potentiometri on säädettävä sähköinen vastus. Vastuksen päissä on liitännät ja kolmantena on väliulosotto, jonka paikkaa vastuksella voidaan muuttaa. Vastus voi olla rakenteeltaan esimerkiksi sileä hiilikalvo ja väliulosotto sitä vasten lepäävä, pitkin hiilikalvon pintaa liukuva kosketinjousi.
Potentiometrejä on perinteisesti käytetty esim. radiolaitteiden äänenvoimakkuuden säätiminä (on nupista kierrettäviä ja suoraviivaisesti liikkuvia liukupotentiometrejä).
Suora mekaaninen yhteys (vaijeri tms.) kaasupolkimelta kaasuttimelle tai (uudemmissa autoissa ruiskutusta ohjaavaan moottorinohjausjärjestelmään) on yhä useammin korvattu sähköisellä yhteydellä. Kaasupoljin vaikuttaa vain potentiometriin, jonka säätyvä vastusarvo selvitetään kaapelin välityksellä sähköisesti. - terppa--
Itellä sama vika taitaa olla kun auto kaasuttaa automaattisesti kierrokset jonnekin 3000rpm/min. Ja kaasu ei toimi ollenkaan. Auto pitää käynnistellä parit kerrat uudestaan että saa taas toimimaan normaalisti. Paljonhan maksas suurinpiirtein tällaisen vian korjaus onkos kellään tietoa??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882