Tein uudenvuoden parhaan tempun ja lopetin tupakoinnin.(joka sanoo, että on helppoa lopettaa, niin valehtelee...grr, vaikeaa, mutta en anna periksi) Raskausviikkoja kasassa 32 , eli sikiön liikkeitä olen tuntenut jo useiden viikkojen ajan. Nyt kun en enää tupakoi, niin sikiön liikkeet ovat vähentyneet hurjasti! Kyllä se liikkuu, mutta ei lähellekkään niin vilkkaasti ja tiheästi kuin vielä "viime vuoden puolella."
Selityksiä tähän on ainakin liikkumatilan väheneminen (kun sikiö kasvaa) ja happirikkaampi veri(ei raasun tarvi kärsiä enää hapenpuutteesta sauhuttelevan äidin vuoksi),entä muita?
Kyselen, onko muita jotka ovat huomanneet liikkeiden vähenemistä sikiöllä, jos/kun on lopettanut tupakoinnin raskauden aikana?
Kiitos asiallisista vastauksista!!
Loppui tupakointi!!
24
1336
Vastaukset
- tooke
tuossa vaiheessa on varmaan enää ns. turha lopettaa.. että eikös se kehitys oo tapahtunut jo aika pitkälle.. että mielummin olisin itse lopettanut jo aikaisin.
Itse lopetin kun rv oli 7 5.
Vaikeaahan se on aluksi, mutta kyllä se siitä hilliintyy kun päättää että ei polta.
Mutta kukin omalla tavallaan :)- onpas onpas
itse lopetin heti kun sain tietää olevani raskaana- Olin silloin viikolla 5. En ole koskaan ollut kovin riippuvainen tupakasta, joten se oli suhteellisen helppoa. Ymmärrän että se on joillekin todella vaikeaa, en vain silti ymmärrä miten joku voi vaan jatkaa polttamista :O
Minut lasketaan varmaan sitten niihin hysteerisiin odottajiin kun olen tosi tarkka vähän kaiken kanssa :D - turhaa lopettaa
Mielestäni ei ole koskaan turhaa lopettaa tupakointia, minulla siihen meni vain pidemmän aikaa, kiitos vain moralisoinnista! Enemmän kyllä kaipaan kannustusta, kuin "ei kannata enää tuossa vaiheessa". Ja kyllä, poltin 20-30 savuketta päivässä, savullisia vuosia takana 16, riippuvuus vaikea ja lopetusyrityksiä lukemattomia... Nyt olen ollut polttamatta 8 vuorokautta ja joka helv... tunti taistelen tupakanhimoa vastaan, joka päivä on vähän helpompaa...
Kaipaan vastauksia alkuperäisiin kysymyksiini, en moralisointia. - Andilii..
päästit raskauden melkein kahdeksannelle viikolle ennen kuin lopetit!! Kannattiko muka sitten vielä lopettaa??
Typerää.
Mä en ole edes polttanut. Mä voin olla ylpeä. - hmmmm
Andilii.. kirjoitti:
päästit raskauden melkein kahdeksannelle viikolle ennen kuin lopetit!! Kannattiko muka sitten vielä lopettaa??
Typerää.
Mä en ole edes polttanut. Mä voin olla ylpeä.mielestäni on hyvä lopettaa raskauden alkualoilla kuin että viimeisillä viikoilla..
Toki tupakastahan ei ikinä tiedä että aiheuttaako se lapselle mitään, toiset saavat terveitä vauvoja vaikka ovat polttaneet koko raskauden ajan ihan säännöllisesti n. aski päivässä :S - ole turha..
lopettaa, esimerkiksi sikiön keuhkot ja aivot kehittyvät paljonkin loppuraskauden aikana. Tsemppiä alkuperäiselle ja hienoa, että pystyit lopettamaan, koskaan ei todellakaan ole liian myöhäistä. Kun vielä pysyt päätäksessäsi lapsen synnyttyä, niin siitä on vieläkin enemmän hyötyä.
- mielestä..
turhaa lopettaa kirjoitti:
Mielestäni ei ole koskaan turhaa lopettaa tupakointia, minulla siihen meni vain pidemmän aikaa, kiitos vain moralisoinnista! Enemmän kyllä kaipaan kannustusta, kuin "ei kannata enää tuossa vaiheessa". Ja kyllä, poltin 20-30 savuketta päivässä, savullisia vuosia takana 16, riippuvuus vaikea ja lopetusyrityksiä lukemattomia... Nyt olen ollut polttamatta 8 vuorokautta ja joka helv... tunti taistelen tupakanhimoa vastaan, joka päivä on vähän helpompaa...
Kaipaan vastauksia alkuperäisiin kysymyksiini, en moralisointia.ollut liian myöhäistä tai "turhaa" nyt lopettaa, ihailtavaa se että ajattelet lapsesi parasta vaikka sinulle lopettaminen vaikeaa! Kyllä tällä palstalla sitten osataan kannustaa toisia..;)
- *Savuton*
mielestä.. kirjoitti:
ollut liian myöhäistä tai "turhaa" nyt lopettaa, ihailtavaa se että ajattelet lapsesi parasta vaikka sinulle lopettaminen vaikeaa! Kyllä tällä palstalla sitten osataan kannustaa toisia..;)
Jotenkin osasinkin odottaa, että puhetta tulee ohi aiheenkin. Onhan näitä "tupakkakeskusteluja" ollut tällä palstalla useampiakin. En pidä turhana lopettamista. Jos pitäisin, olisin varmaan nytkin ulkona tuulessa ja lumituiskussa vetämässä savuja.
Onneksi täällä on asiallisiakin vastaajia! :)
- ,,mariiaaa...
Itsekkin poltin ennen mutta olen saanut lopetettua rv6 tienoilla nyt rv18 :) todella hieno homma että olet lopettanut tupakoinnin ja tupakan polton lopettaminen ei KOSKAAN ole turhaa :) tiedän moniakin mammoja jotka polttavat ja ihan terveitä lapsia on syntynyt :) Itselläkin oli vaikea lopettaa vaikka poltinkin vaan n.6vuotta :P mutta kun rupesin vähentämään joka kerta niin tuli sitten niin huono olo ettei enää pystynytkään polttamaan :P
Mutta onnea sinulle :)- *Savuton*
Minulla oli alkuraskaudessa tarkoitus lopettaa, mutta se oli ylivoimaisen vaikeaa silloin. Vaikka kuinka mietin haittoja ja sitten hyötyjä kun lopettaa, niin en kerta kaikkiaan pystynyt. :(
Joka kerta, kun jätän menemättä ulos savuille, olen enemmän voiton puolella! Jokainen, joka pystyy lopettamaan, ansaitsee ison hatunnoston! :)
- myöhään...
..kuin ei milloinkaan.. onneksi olkoon, olet tehnyt fiksun päätöksen.. itse lopetin heti kun sain tietää, mutta minua "auttoi" siinä kova pahoinvointi jonka vuoksi ei edes kauheasti tehnyt mieli sauhuttelemaan.
Kokemuksesta sanon silti että ensimmäiset 2 viikkoa ilman tupakkaa on pahimmat! Sitten alkaa jo helpottaa, kohta koko tupakansavu etoo, ihan oikeasti. Ei lopettamiseen tarvita laastareita eikä purkkaa. Päätös lopettaa lähtee korvien välistä ei siitä että olisi erityisen kiinni nikotiinissä. Tupakointi on TAPA josta on vaikea päästä eroon jos ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä, sitten kun se on tehty ei tee mieli enään yhtäkään syöpäkäärylettä.
Itse olen nyt kovasti patistanut myös miestäni lopettamaan ja hän on luvannut yrittää.. tosin hän ei nää syytä miksi pitäisi lopettaa, joskus vaan tuntuu ettei ihmiset oikeasti ajattele nokkaansa pidemmälle kun vetää savua keuhkoihin saatikka saastuttaa vielä vauvaakin. Kaikki maailman sairauksien todennäköisyydet lisääntyy, siihen uppoaa hirveesti rahaa, se haisee pahalta ja näyttää tyhmältä.. MITÄ JÄRKEÄ?!
Sen ehkä vielä jotenkin ymmärtää jos teini poltaa tupakkaa, lapsen aivoilla ei yleensä ajatella kovinkaan monta vuotta eteenpäin, ehkä korkeintaan siihen asti kun täytetään 18v ja saadaan ajokortti.
Mutta että aikuiset ihmiset, miksi te vedätte?
Ja muistutuksena, etten itsekään tosiaan ole pyhimys, poltin itse 12 vuotta.
Mutta lopetin.
Lopettamisen myötä en ole jäänyt kaipaamaan nikotiinia enkä sitä yököttävää tapaa. Hölmöä etten keksi syitä miksi poltin......
Noh, ennemmin sijoitan rahani tulevan lapseni hyvinvointiin kuin myrkytän itseni ja läheiseni.
TODELLAKIN, HATUNNOSTO SINULLE ALKUPERÄINEN!!! Kaikki ei lopeta edes silloin kun on raskaana.- tooke
itse kun poltin sinne melkein 8 viikolle asti, johtuu myös siitä että en tiennyt raskaudesta joten se oli yllätys..
--Kokemuksesta sanon silti että ensimmäiset 2 viikkoa ilman tupakkaa on pahimmat! Sitten alkaa jo helpottaa, kohta koko tupakansavu etoo, ihan oikeasti. Ei lopettamiseen tarvita laastareita eikä purkkaa. Päätös lopettaa lähtee korvien välistä ei siitä että olisi erityisen kiinni nikotiinissä. Tupakointi on TAPA josta on vaikea päästä eroon jos ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä, sitten kun se on tehty ei tee mieli enään yhtäkään syöpäkäärylettä.
--
(Edellisen tekstistä)
Olen samaa mieltä tässä asiassa, tupakointiin ei todellakaan tarvi laastareita tai muuta "apua". se on omasta päästä kiinni mitä päättää ja pysyykö siinä.
olen ollut nyt yli viikon ilman tupakkaa ja alku päivät olivat tiukkia, hermot oli kireällä ja tuntui että kukaan en tehnyt mitään oikein. Mutta kun muutama päivä oli takana rupesi helpottamaan..
Että kyllä sen muutaman päivät/viikon kestää kun laittaa itsensä kestämään..
neuvolassakin sanottiin että jos ei pääse irti tupakasta niin käyttää sitten laastareita, niissä on kuitenkin sitä nikotiinia muttei tervaa joten on terveellisempää.. - *Savuton*
Olen kanssasi samaa mieltä, ei lopettamiseen tarvita "apukeinoja", se on täysin omasta päästä kiinni, kokemusta on... Aikoinaan olen yrittänyt lopettaa muiden painostuksesta, en "omasta tahdosta", niin purkalla, laastareilla kuin imukkeellakin, mutta en ole onnistunut. Aina jatkanut tupakointia. Siinä mielessä nyt on jotenkin helpompaa, kun itse oikeasti haluaa lopettaa. Ainoa "korvaushoito" on tikkarit ja babyporkkanat, nam! =D Sitten vielä päässä niistäkin eroon... Heh.
Kyllä se tupakin haju on paha. Yök. Ja maku-ja hajuaistit on parantuneet, nyt jo!! Ja mitä olen kuullut, niin todella ne kaksi ensimmäistä viikkoa on pahimmat! (huh, minulla on jo viikko takana..) Ja ei niinkään vierotusoireita ole kummosempia ollut, mutta se tapa!! Kahvin, ruoan jälkeen, silloin, tällöin, tuolloin... Kyllä se ihminen on sitten tapojensa orja. Täytyy keksiä joku terveellisempi tapa tilalle...
Kiitos sinulle! Jatketaan "raittiilla" linjalla!! =D
- kun lopetit :)
aina on hyvä lopettaa! voimia! tupakointi aihetuttaa aina pahaa. Raskaana, kun imettää ja sitten kun vauva joutuu elämään savussa ja tupakin hajussa. Itse lopetin ekan raskauden aikana rv 9.
Vauva voi liikkua vähemmän sen takia kun tupakki nostaa sykettäsi niin vauva ehkä tunsi sen.. Tosi hyvä että lopetit! Ihanaa kun ajattelet vauvan parasta!- *Savuton*
Kiitos, kun kommentoit myös kysymyksiäni, etkä pelkästään noteeraa tupakointia. Tai sen lopettamista. Se, millä perustelin itselleni lopetuksen "kannattavuutta", oli vauvan mahdolliset vieroitusoireet syntymän jälkeen. Vaikka/kun lopetin loppuraskaudessa, niin vauvalla ei olisi sitten niiiin hirveitä viekkareita...
- onasd
Eikö ennen raskaaksi tuloa / jo suunnitteluvaiheessa kannattaisi lopettaa tupakointi? Tietty vahinko jos tulee, on eri asia, mutta en ymmärrä miksi lapsia oikein suunnitellusti tehdään jos äiti on vielä pahasti riippuvainen tupakasta? Anteeksi vain tiukkapipoisuuteni, mutta olen itsekin polttanut ja juonut ennen raskaaksi tuloa, mutta silti en ymmärrä. Onnittelut kuitenkin hyvästä päätöksestä!
- *Savuton*
Nii'in.. Miksipä niin, yleensäkkään alkanut koskaan polttamaan, tai satunnaisesti juomaan alkoholia. Kahviakaan ei kauheasti suositella... Ihmiset tekevät hulluja juttuja, ilman mitään järkevää syytä.
Tämänkin raskauden alkuunsaamisessa meni aikaa, vauvan sisällä pitäminen on ollut vaikeaa, ehkäpä syyt näihin on tupakassa... Tai jossain muussa, mistäs sitä tietää.
Nyt olen kuitenkin lopettanut tupakoinnin, ehkä seuraava raskaus on helpompi. Jos siis tulen vielä tämän jälkeen raskaaksi. - hyvät äiteet
Hienoa että pystyy lopettamaan tupakanpolton!!!!!
Aina on niitä jotka ei ymmärrä kysymystä ja eksyy aiheesta!
- ---minä---
onnittelut!!
ite poltin raskauden aikana rv 29 asti erittäin vaihtelevasti, välillä 10 / pvä ja välillä meni viikkokin etten polttanut yhtään.
huomasin kans että liikkuminen muuttui kun lopetin.. siitä tuli jotenki vaisumpaa. sitten (en halua pelotella!) rv 32 neuvolassa kerroin että haluan äippäpolille tarkistukseen kun alkoi pelottamaan liikkeiden heikkous ja vähyys. ja niinhän siinä kävi, että lapsi syntyi sektiolla seuraavana päivänä. napavaltimossa oli blokki joka siis vaikeutti vauvan hapen ja ravinteiden saantia. kasvu oli 4 vkoa myöhässä. lisäksi istukka oli julmetun pieni. lääkäri kyllä lohdutti mua, että syitä on monia joista kaikkia ei edes tiedetä, tietenkään tupakointi ei asiaa auttanut. mutta teroitti, että lapsen henki saattoi olla niinkin pienestä kiinni kuin tupakoinnin lopettaminen jolloin lapsi sai hapekkaampaa verta.
eli lopettaminen kannatti!!- *Savuton*
Huh! Kiitos, kun kerroit kokemuksestasi! Tuli jälleen ajattelemisen aihetta lisää...
Kyllä tuo vauva liikkuu ja oikein kovastikkin välillä. Varsinkin kun yrittää nukkua... Verraten viime viikkoon, niin vauva liikkui varsinkin heti tupakilla käynnin jälkeen, oikein riehaantui! Eli useammin päivän aikana, kun vertaa mitä nyt liikkuu. Nyt kyllä liikkeet ovat jotenkin vahvempia ja säännöllisempiä, mutta huomattavasti harvemmin.
Muutaman päivän päästä on neuvolaan meno, eikä kovin kaukana ole ultra-aikakaan, joten sittenhän selviää, onko jokin vialla vai nauttiiko vauva savuttomuudesta... :) - jälkeen
*Savuton* kirjoitti:
Huh! Kiitos, kun kerroit kokemuksestasi! Tuli jälleen ajattelemisen aihetta lisää...
Kyllä tuo vauva liikkuu ja oikein kovastikkin välillä. Varsinkin kun yrittää nukkua... Verraten viime viikkoon, niin vauva liikkui varsinkin heti tupakilla käynnin jälkeen, oikein riehaantui! Eli useammin päivän aikana, kun vertaa mitä nyt liikkuu. Nyt kyllä liikkeet ovat jotenkin vahvempia ja säännöllisempiä, mutta huomattavasti harvemmin.
Muutaman päivän päästä on neuvolaan meno, eikä kovin kaukana ole ultra-aikakaan, joten sittenhän selviää, onko jokin vialla vai nauttiiko vauva savuttomuudesta... :)Heippa! En ole mikään ammattilainen,mutta useasta paikasta lukenut,että sikiö ns.sätkii voimakkaasti aina hetken kuluttua siitä kun äiti on savukkeen polttanut. Sekun on myrkkyä sikiölle. Eli ehkäpä myös siitä syystä vauvasi liikkeet ovat pienentyneet. Ei saa enää sitä myrkkysettiä.
Ja en sitten todellakaan tarkota pahalla. - *Savuton*
jälkeen kirjoitti:
Heippa! En ole mikään ammattilainen,mutta useasta paikasta lukenut,että sikiö ns.sätkii voimakkaasti aina hetken kuluttua siitä kun äiti on savukkeen polttanut. Sekun on myrkkyä sikiölle. Eli ehkäpä myös siitä syystä vauvasi liikkeet ovat pienentyneet. Ei saa enää sitä myrkkysettiä.
Ja en sitten todellakaan tarkota pahalla.En ottanut pahalla sanomaasi, sillä tätä minäkin olen ajatellut. Otin edellisellä neuvolakäynnillä asian puheeksi, mutta terkka ei sanonut mitään asiaan, kysyi vain, että kuinka nopeasti savujen jälkeen liikkeet ovat alkaneet.
- mahamönkiäinen
*Savuton* kirjoitti:
En ottanut pahalla sanomaasi, sillä tätä minäkin olen ajatellut. Otin edellisellä neuvolakäynnillä asian puheeksi, mutta terkka ei sanonut mitään asiaan, kysyi vain, että kuinka nopeasti savujen jälkeen liikkeet ovat alkaneet.
Hyvä, että lopetit!! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, sekä vauvan että sinun itsesi puolesta.
Tuosta polttamisen lopettamisesta pari sanasta. Itse lopetin, kun tajusin olevani raskaana viikolla 6. Sen jälkeen olen polttanut muutaman "kakkasavun" että olen saanut ummetusta helpotettua. Olen nyt viikolla 22 eikä kulu päivääkään etteikö tekisi tupakkaa mieli, vauvani terveyden takia en kuitenkaan ole halunnut polttaa. Onhan tämä raskaus jota ei pitänyt koskaan tapahtuakaan.
Jos jollain on helpottanut oireet parissa viikossa niin älyttömän hyvä heille, minulle ei ole riittänyt 16:sta viikkoakaan. Mutta periksi en anna, poltan sitten kun siitä ei ole haittaa kuin minulle itselleni. - minä vaan
mahamönkiäinen kirjoitti:
Hyvä, että lopetit!! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, sekä vauvan että sinun itsesi puolesta.
Tuosta polttamisen lopettamisesta pari sanasta. Itse lopetin, kun tajusin olevani raskaana viikolla 6. Sen jälkeen olen polttanut muutaman "kakkasavun" että olen saanut ummetusta helpotettua. Olen nyt viikolla 22 eikä kulu päivääkään etteikö tekisi tupakkaa mieli, vauvani terveyden takia en kuitenkaan ole halunnut polttaa. Onhan tämä raskaus jota ei pitänyt koskaan tapahtuakaan.
Jos jollain on helpottanut oireet parissa viikossa niin älyttömän hyvä heille, minulle ei ole riittänyt 16:sta viikkoakaan. Mutta periksi en anna, poltan sitten kun siitä ei ole haittaa kuin minulle itselleni.Oikeasti,tosi mahtavaa ja epäitsekästä luettavaa.Olisipa kaikki muutkin yhtä vahvatahtosia. Ihan ulkopuolisena tänne eksyin ja pakko oli kommentoida!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273603- 412449
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362274Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72047Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381489
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255